Ervaringen met Evra (pleister)

brandblaar acne allergische reactie

03-06-2022 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Heb het jaren lang gebruikt in de hoop mijn menstruatie klachten te verminderen. De eerste 4 maanden had ik steeds doorbraakbloedingen, dus was ik eigenlijk nóg langer ongesteld dan normaal. Super vervelend, want ik had zo veel bloedverlies dat ik bijna elke dag een nieuwe broek aan moest omdat ik steeds doorlekte. Maar na de 4e maand werden de doorbraakbloedingen minder t[lees meer...]ot ze op een gegeven moment wel stopten. Ze geven aan dat als je de pleister te lang door plakt, dat je dan doorbraakbloedingen kan krijgen, maar ik nam bijna altijd een stopweek om dat te voorkomen. Helaas verloor ik toch regelmatig redelijk wat bloed tussendoor. De pleister gebruiken is wel echt makkelijk. Ik heb gemerkt dat de fijnste plek mijn billen of armen zijn. Op de schouderbladen zou ik afraden, omdat daar makkelijk een bh-bandje aan blijft haken en dan trek je ‘m los. Op je billen verschuift de pleister wel een beetje, dus dan zie je zo’n grote vieze donkergrijze rand. Maar hij bleef bij mij meestal super goed zitten, hij raakt echt niet zomaar los. Ook een nadeel, want het voelt als een wax-sessie als je hem van je armen trekt. Gaf trouwens ook altijd bultjes en een geïrriteerde huid op de plek waar de pleister zat. Ik wisselde dus altijd linker arm en rechter arm (of bil) af. Uiteindelijk heeft de pleister wel goed gewerkt om de hoeveelheid bloed te verminderen, maar voor mijn heftige pijnen helpt nog steeds niks. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat mijn sombere stemming nog slechter werd door de pleister. Ik was al lang depressief en de pleister maakte de stemming duidelijk slechter. Ik vond de pleister lang de moeite waard, maar toch gestopt. Een paar maanden wilde ik het toch weer proberen omdat ik mijn menstruatie wilde kunnen plannen. Ik wist altijd precies op welke dag ik ongesteld zou worden in de stopweek. Ik nam de pleister er op een woensdag af, en dan wist ik dat ik zaterdag ongesteld zou worden. Super handig! Ik kan niet zeggen of de pleister goed beschermt tegen zwangerschap, want ik gebruikte toch nog een condoom voor de zekerheid.

14-03-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb nu 1,5 maand de pleister en ik vind het verschrikkelijk. Mijn borsten zijn helemaal opgezwollen en doen gigantisch veel pijn. Ik ben hiervoor ook langs de dokter geweest en die gaf aan dat dat wel weggaat na 2 maanden. Maar ik heb besloten om over te gaan naar een andere anticonceptie omdat de pijn gewoon te erg is.. Ook ben ik heel emotioneel en heb ik weinig to[lees meer...]t geen zin in sex.

15-06-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik heb een periode evra gebruikt en over het algemene was ik zeer tevreden. Mijn menstruatie viel goed mee maar ik ben toch naar de nuvaring overgestapt voor het gebruiksgemak. Hoewel ik nu zie dat het eigenlijk een domme fout was. Ik ben zeker van plan om evra terug te gebruiken. Ik had daarvan veel minder bijwerkingen dan van de nuvaring!

13-07-2011 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin
Zou niks anders meer willen!

24-05-2018 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
De pleister blijft goed zitten, ook gewoon tijdens het douchen. Er blijft stof van je kleding omheen plakken maar dat vond ik niet storend. Ik plakte hem altijd op mijn bil. Ik ben er na 1.5 maanden mee gestopt omdat ik 1 erge bijwerking kreeg. Mijn borsten deden erg zeer en zwelden helemaal op. Dit gebeurde na 1 week, en in de stopweek zwakte het pas weer af. In de twe[lees meer...]ede maand begon dit dus weer, dus ben ik er na 2 weken mee gestopt en weer terug naar de pil gegaan.

30-04-2017 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb de evra pleister bijna 3 maanden gebruikt. In het begin al veel misselijk, pijnlijke borsten etc. Na 1 tot Anderhalve maand werden de bijwerkingen steeds erger. Kon op een gegeven moment alleen nog maar brood eten, warm eten kon ik niet meer verdragen, veel bij huisarts geweest. Gastroscopie en echoscopie gehad, bleek galstenen te hebben. Alles opgelost, galstenen w[lees meer...]eg. Nu een half jaar laten blijf ik nog steeds met klachten lopen, eten gaat vaak nog steeds lastig, veel zuur branden en (smaak van) eten dat tijdens boeren omhoog komt, neiging tot overgeven en maagpijn. Ondertussen al ik weet niet hoe vaak bij dokter geweest en bloed laten prikken nog steeds geen duidelijke uitslag. Heel de evra pleister heeft mn lichaam in de war geschopt!

30-07-2011 | Vrouw | 23
Menstruatie
Nadat ik een lange tijd met zeer zware menstruatiekrampen heb rondgelopen en het beu was om iedere maand een dag in bed te moeten blijven vanwege de krampen en omdat ik een aantal keren flauwviel van de pijn ben ik naar de huisarts gegaan. Gezien ik nogal wispelturig ben met gewone pillen en die neig te vergeten schreef ze me deze pleister voor. Toen ik de pleister ging ge[lees meer...]bruiken had ik binnen no time stukken minder last van menstruatiekrampen en ze werden eindelijk regelmatig (sinds de allereerste pleistercyclus heb ik het nu om de 28 dagen) Ook verloor ik minder bloed en was ik niet meer anderhalve week lang aan het menstrueren. Enige bijwerkingen zijn; gevoelige en grotere borsten, meer honger, soms misselijk en wat jeuk op de plek waar de pleister zit. Dat er randjes onder de pleister komen maakt mij niet uit, dat mensen er domme vragen over stellen en vervolgens volhouden dat je gewoon een nicotinepleister draagt des te meer! Bij het zwemmen of baden laat de pleister alleen aan een randje los, maar als ik afgedroogd ben krijg ik dat randje makkelijk weer volledig vastgedrukt.

27-01-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Gebruik dit anticonceptie middel sinds mijn 15 jaar omdat ik moeite had met pillen slikken (dus nu +/- 9 jaar). Ideaal!

16-09-2016 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb de pleister nu een maand in gebruik, hiervoor heb ik heel lang niets gebruikt nadat de pil en de nuvaring ervoor zorgden dat ik altijd bleef bloeden. Ik heb nog geen tussentijds bloedverlies gehad en dat is iets bijzonders voor mij. Ik moet wel zeggen dat ik de pleister aan de dure kant vind, maar het werkt en ik heb geen bijwerkingen.

28-05-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik kan niet tegen de pil en de prikpil wordt mij afgeraden. Ik word ontzettend oververmoeid en regelmatig misselijk. Daarnaast krijg ik vaak vreetbuien, terwijl ik dat eigenlijk nooit heb...

22-05-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik vind het ten eerste belachelijk dat de pleister niet in verschillende kleuren komt. Ik heb zelf een donkere huidskleur en zo'n grote vierkante pleister ziet er niet uit. De plekken waarop de pleister geplakt kan worden vind ik niet ideaal, omdat je bij het aan/uittrekken van kleding de pleister eraf kan trekken. Zodra je hem eraf trekt of hij los slaat zeggen ze dat je [lees meer...]een nieuwe moet plakken. Lekker dan 2 pleisters in een week. Die krengen zijn nog met 30ct verhoogd, want je krijgt maar 3 stuks voor 17,35. Ik plak ze dus nu op mijn bil, maar een mooi aanzicht is dat ook niet.. Verder raak ik na 3/4 dagen nadat ik de pleister heb geplakt hartstikke vermoeid. Ik ben gewoon KAPOT! En ik kan er niets aan doen... plus ik word regelmatig misselijk/voel me er niet lekker door vlak nadat ik een nieuwe pleister plak. Dit komt door de hormonen die je elke x opnieuw toevoegd. Ik kan slecht tegen de pil en al helemaal tegen de prikpil, dus ik moet het denk ik maar doen met deze klachten.. en als ik er echt niet meer tegen kan word het helaas een spiraal, wat ik niet wil! Ook merk ik dat ik oppeens cravings krijg in zoetigheid en lekkernij. Ik zou de pleister wel aanraden, want iedereen reageert er anders op. Dat vermoeidheid en niet lekker voelen is gewoon heel kut.. soms is het echt extreem. Als de pleister iets kleiner was en ook in het (donker)bruin voorkwam was het minder erg geweest.

28-07-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/norelgestromin (600/6/6mg)
Toen ik jonger was (zo'n 14 jaar) had ik heel erg veel last van Acne. De huisarts heeft me toen de Marvalon pil voorgeschreven omdat deze ook tegen puistjes zou helpen. Ik heb de pil bijna 10 jaar gebruikt, maar merkte de laatste 2 jaar van mijn gebruik dat ik steeds misselijk werd na het nemen van de pil. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik de pil niet eens meer [lees meer...]doorgeslikt kreeg omdat ik zo op zag tegen dat misselijke gevoel. Ik heb toen met de huisarts verschillende anticonceptie opties besproken en kwam toen bij de Evra pleister uit. Ik ben zeer tevreden. De eerste paar maanden had ik veel last van doorbraakbloedingen. Ik denk dat mijn lichaam nog een beetje aan de pleister moest wennen. Nu na ongeveer 1,5 jaar gebruik heb ik eigenlijk nooit meer last van een doorbraakbloeding. De pleister blijft goed plakken, zelfs met douchen. Alleen als je een hele dag gaat zwemmen moet je hem soms even in de gaten houden. Ik plak de pleister altijd op mijn buik, precies onder mijn onderbroekrand, zo ziet eigenlijk niemand dat je een pleister op hebt. Ik krijg de laatste weken alleen wat last van een gevoelige huid rondom de pleister, dus ik zit wel al een tijdje te denken om de pleister even op een andere plek te plakken.

29-12-2011 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik gebruik dit product al jaren. De eerste drie maanden ietsje last gehad van bijwerkingen. Nu totaal niet meer. Alleen "doorplakken" werkt niet zo goed.

28-05-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Zelf gebruik ik de EVRA pleister al iets meer dan 2 jaar. Qua gebruik erg fijn. Elke week een nieuwe pleister. Heb voorheen een spiraal gehad en was aan de pil, maar deze middelen waren niet voor mij weggelegd ivm extreme moodswings vandaar dat ik iets anders wilde proberen. Wat betreft bijwerkingen heb ik af en toe last van gespannen borsten. Ook merk ik dat qua hormonen [lees meer...]het mijn emoties versterkt. Het maakt mij extra blij, extra verdrietig, extra angstig etc. Maar minder last van moodswings tov andere anticonceptie. In tegenstelling tot andere gebruikers heb ik een erg hoog libido gekregen. (Voorheen ook een hoog libido). Vooral voor vrouwen met mentale problemen zou ik goed nadenken en kijken welk anticonceptiemiddelen bij je past.

09-01-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik ben al 10 jaar zeer tevreden. Oorspronkelijk gekozen voor de pleister omdat ik hoofdpijn had van de gewone pil maar vooral ook stress kreeg omdat ik smiddags niet meer wist of ik de pil nu gepakt had of niet. Het wekelijks plakken is geen probleem en je kan altijd even checken of je het niet vergeten bent. Mijn partner is zo trouwens ook steeds op de hoogte dat ik de p[lees meer...]il neem. De enige bijwerking die ik ervaar is dat mijn borsten een cupmaat groter zijn maar ook nog vaak veranderen van grootte: 2 weken normaal en 2 weken een cupmaat extra...

13-07-2023 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Alleen maar klachten. Gigantisch veel migraine, toename clusterhoofdpijnen, constant pissig en moe, wazig zien.. dit nooit meer