ethinylestradiol/norelgestromin

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-04-2022 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
In het begin last van lichte misselijkheid en pijnlijke borsten. Dit ging over na ongeveer twee maanden, en was acceptabel. De pleister plakt goed, het gebeurt wel eens dat het eraf komt maar dat voel je, gewoon een nieuwe plakken. Dit is in een jaar een keer of 4 gebeurd. Helaas geeft het toch wat jeuk/irritatie daar waar hij geplakt zit en het laat rode plekken achter. [lees meer...] Afwisselen van de plek waar je het plakt is dan wel belangrijk. Toch vind ik de voordelen het zwaarste wegen, want je hoeft niet elke dag eraan te denken. Je kunt ermee stoppen wanneer je wilt en het zit gewoon opgeplakt, geen dokter die het moet toedienen. Ook kun je je menstruatie regelen. Als je onverhoopt ziek bent, dan werkt hij alsnog.

05-06-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik gebruik de Evra pleister nu 7 jaar en ben zeer tevreden. Het is makkelijk is gebruik, ik plak hem op mijn bil zodat zelfs in de zomer niemand ziet dat ik de pleister gebruik. Ik ben in 7 jaar nog nooit zwanger geraakt. Daarvoor wel 3 keer met een andere anti-conceptie

25-03-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin
De Evra pleister gebruik ik nog maar kort, maar ik wou wel even mijn ervaringen delen: Ik plak de pleister altijd op de bovenarmen, elke week op een andere arm. Na de 1e keer kwam de pleister echter na een paar dagen aan de randjes al los. Toen heb ik maar een nieuwe geplakt voor de zekerheid. Bij de apotheek raadden ze me aan om eerst de huid goed te ontvetten me[lees meer...]t alcohol. Dus heb ik dat geprobeerd. Maar de randjes blijven toch altijd een beetje loskomen, dus daar maak ik me wel zorgen om. Ik druk meerdere keren per dag de pleister goed aan. Ik merk wel dat ik een soort uitslag ervan krijg, niet ernstig ofzo...maar de huid voelt wat bobbelig aan en jeukt op de plek waar de pleister heeft gezeten. Verder als bijwerking heb ik gevoelige en grotere borsten gekregen, maar dat had ik bij andere anticonceptie ook. Wel valt me op dat ik niet/minder misselijk ben dan toen ik de pil nog slikte. Verder vind ik het fijn dat je er maar 1x in de week aan hoeft te denken, alhoewel...ik moet wel vaker op een dag voelen of de pleister nog goed zit. Ik weet nog niet zo goed wat ik liever gebruik...de pil of de pleister. Daarom kijk ik 't nog even aan.. Het is niet fijn om zo te twijfelen of de pleister wel betrouwbaar is, als die steeds aan de randjes loskomt. Ik vraag me af of je dan meteen een nieuwe moet plakken of gewoon de randjes even goed moet aandrukken? Wie heeft daar ook problemen mee?

12-10-2012 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik heb een nogal onregelmatig werk'ritme' en om dan netjes iedere ochtend/avond op tijd een pilletje in te moeten nemen werkt dan niet (moet ik meenemen naar mijn werk???) en wil het dan ook wel eens vergeten. Na goed overleg bij mijn huisarts besloten op de pleister over te gaan. Ondanks dat mijn huid pleisters lastig kan verdragen, hier nog heel weinig last van gehad, bl[lees meer...]ijven goed zitten. Iedere week (3 weken lang) een nieuwe pleister, en dan reguliere stop week, gewoon zoals het hoort. Werkt goed voor mij en weer een zorg minder!

23-02-2012 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik gebruik de pleister nu ruim 2 maanden maar ben niet zo tevreden. Hiervoor heb ik een jaar een spiraal gehad, niet aan te raden. Ik kreeg er nare vaginale geurtjes van en pijn tijdens de geslachtsgemeenschap. Ik heb vaker last van migraine en ik ga nu al een hele week om 5 uur naar bed. Ook heb ik veel minder zin in sex en doe het soms ook met tegenzin. Ik ben op (15-12[lees meer...]) de eerste dag van mijn menstruatie begonnen met de pleister. de eerste maand ging het goed, maar sinds 20 jan wordt ik nu precies om de 14 dgn ongesteld, terwijl ik een cyclus van 28 dgn had. heel frustrerend. Ik wil ook een derde kindje, maar dat lukt ook niet echt als mijn cyclus door de war wordt geschopt. Ik verlies ook meer bloed dan ik had bij de spiraal. ik hoop dat dit niet te lang aanhoudt, anders overweeg ik om ermee te stoppen en voor het kindje te gaan.

12-01-2022 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik lees veel negatieve reacties, maar ik ben eigenlijk blij met de pleister. Ik heb een disbalans in mijn hormonen, deze pleister zorgt voor balans. Ik slaap beter, ik voel me echt goed, ik ben blij, dat komt voornamelijk door het progestageen hormoon. Dit noemen ze ook wel het zen-hormoon. Mijn vochtafdrijving is echt veel beter dan voorheen, ik houd minder vocht vast du[lees meer...]s. Aan het begin gespannen borsten, maar dat neemt nu langzaam af. Ik plak de pleister net iets boven op mijn bil, dus niemand ziet de pleister.

07-11-2021 | Vrouw | 30
Jeuk
Vreselijk jeuk na het aanbrengen van de pleisters. verder laat dit ook littekens achter en kleine wondjes als je eraan zit te krabben

16-05-2017 | Vrouw | 31
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ontzettend fijn en makkelijk in gebruik. 1x per week een pleister plakken, ik vergat voorheen regelmatig om een pil te slikken nu nooit meer. Gebruik Evra nu al meer dan 10 jaar en heb nooit geen bijwerkingen of klachten. Niemand ziet de pleister en hij blijft goed zitten onder de douche of tijdens het zwemmen. Inmiddels ook 1x 1,5 jaar gestopt omdat we graag een kindje wi[lees meer...]lden. Stoppen ging goed, nergens geen klachten gehad. Het duurde wel lang voordat we zwanger waren, op advies van de huisarts 6 maanden gestopt met de pil voordat we het gingen proberen. Inmiddels een gezonde dochter gekregen en weer begonnen met de Evra pleister. Ik raad het iedereen aan!

22-06-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Fijn in gebruik, alleen jammer dat je in de zomer geen pleister op je arm kan plakken omdat de pleister zo groot en licht van kleur is. Normaal plak ik de ene week een pleister op mijn linker arm, andere week rechter arm. Ivm warm weer en zomerkleding dragen plak ik het op mijn rug. Inmiddels een maand, en heb opeens last van acne op mijn rug

23-12-2012 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik gebruik de Evra pleister nu bijna 10 jaar en ben altijd zeer tevreden geweest. Mijn menstruatie is aanzienlijk minder dan zonder anticonceptie, vriendelijk in gebruik, (je hoeft er maar 1 keer in de week aan te denken) en nauwelijks bijwerkingen. Heel af en toe (1 keer per jaar of zo) heb ik een tussentijdse bloeding en "doorplakken" gaat bij mij niet goed. De menstruat[lees meer...]ie een week uitstellen door 1 week door te plakken gaat wel goed. Ik ben altijd heel tevreden geweest.

27-04-2012 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik ben zeer tevreden over de Evra pleister. Ik had in 1e instantie veel last van gevoelige borsten, maar nu ik de pleister alleen nog maar op mijn benen/billen plak niet meer. Ik heb vaste agenda punten gezet in mijn telefoon, dus ik kan de pleister ook niet vergeten. Voor de vakantie heb ik de dokter wel een andere pil gevraagd. Heb niet zo'n zin om met zo'n vieze [lees meer...]pleister op het strand te liggen en het risico lopen dat die door het water er vanaf gaat.

24-05-2022 | Man | 36
Acne/puistjes
Ik kreeg puisjes nu dat ze de EVRA pleister hadden veranderd. Ik heb alles geprobeerd maar helaas blijft het erger worden.

21-07-2017 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Eerste paar maanden super, wel wat huidirriatie, nu na 6 maanden opeens hele zere darmen, krampen, diaree, zere kuiten/kramp gevoel... Vaak duizelig en af en toe onwijs hoofdpijn wat ik nooit eerder had... accuut gestopt met dit product !!! Qua cyclus en bescherming deed ie zijn werk, maar alle bijwerkingen wegen te zwaar om er mee door te gaan.

28-07-2011 | Vrouw | 37
Anti conceptie
Ik heb nu mijn tweede pleister vandaag aangebracht. Ik ben tevreden. Tja onder de randjes komt wat stof maar dat vind ik niet zo belangrijk. Ik had de vorige bovenaan mijn rug geplakt maar dat vind ik geen succes, wanneer er een randje van een hemdje overheen schuurd wordt dit versterkt en kreeg ik enorme jeuk. Nu zit hij aan de andere kant een stuk lager. Tot nu toe geen [lees meer...]bijwerkingen die ik van de gewone pil wel kreeg alleen ben ik begonnen op de eerste dag van mijn menstruatie (hiervoor slikte ik geen pil etc.) en nu duurt die menstruatie al een week maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik net ben begonnen. Ik voel mij er iig goed bij. (Even een tip voor anderen: niet vergeten dat je geen grapefruitsap e.d. mag drinken want dan laat hij dus wel los).

21-07-2011 | Vrouw | 37
Braken bij de pil
Hallo, ben bijna helemaal tervreden! Voor de pleisterpil had ik een cyclus van 2 weken, gek werd ik ervan! Met de Evra ging het een stuk beter, zelfs een half jaar heel goed geen tussentijdse bloedingen helemaal niets! Nu wel weer last van helaas. De pil spuugde ik eruit dus dit was en is de oplossing! OP vakantie moet je wel een extra zetje meenemen omdat hij snel loslaat[lees meer...] in het water. Verder helemaal oke!

02-01-2020 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
De eerste maanden veel hoofdpijn gehad en misselijk geweest, maar daarna helemaal geen klachten meer. Je lichaam moet er even aan wennen maar ik ben super blij met de pleister. Ik ga dagelijks in bad en/of onder de douche en ook tijdens het zwemmen blijft de pleister goed zitten. Echt een aanrader!