Ervaringen met Evra (pleister)

acne brandblaar allergische reactie

01-03-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norelgestromin
pleister is effectief wanneer je weet waar je hem moet plakken. plakte hem vroeger altijd op mijn rug, maar werd daardoor toch zwanger. nu plak ik hem op mijn arm en nu lijkt ie betrouwbaar

26-07-2010 | Vrouw
ethinylestradiol/norelgestromin
Net begonnen met de evra pleister. Ik kan niet goed tegen de pil en heb eerst de anticonceptie ring gebruikt. het ideale daaraan was dat de wisseling maar 1 per maand hoefde. Maar dat die uitzakte etc. dus overgestapt op de evra pleister. Ik moet zeggen dat ik het nu al nix vind ik heb na 1 dag al zo een plakrand. Ziet er niet uit...niet bepaald aantrekkelijk ook maar je k[lees meer...]an die rand niet weghalen want dan laat de pleister los. Daarnaast laat die snel los...zo wordt het wel een dure grap als je er moeizaam een week mee kan doen...Ik kijk het nog even aan en maak mijn voorraad op...

03-06-2022 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Heb het jaren lang gebruikt in de hoop mijn menstruatie klachten te verminderen. De eerste 4 maanden had ik steeds doorbraakbloedingen, dus was ik eigenlijk nóg langer ongesteld dan normaal. Super vervelend, want ik had zo veel bloedverlies dat ik bijna elke dag een nieuwe broek aan moest omdat ik steeds doorlekte. Maar na de 4e maand werden de doorbraakbloedingen minder t[lees meer...]ot ze op een gegeven moment wel stopten. Ze geven aan dat als je de pleister te lang door plakt, dat je dan doorbraakbloedingen kan krijgen, maar ik nam bijna altijd een stopweek om dat te voorkomen. Helaas verloor ik toch regelmatig redelijk wat bloed tussendoor. De pleister gebruiken is wel echt makkelijk. Ik heb gemerkt dat de fijnste plek mijn billen of armen zijn. Op de schouderbladen zou ik afraden, omdat daar makkelijk een bh-bandje aan blijft haken en dan trek je ‘m los. Op je billen verschuift de pleister wel een beetje, dus dan zie je zo’n grote vieze donkergrijze rand. Maar hij bleef bij mij meestal super goed zitten, hij raakt echt niet zomaar los. Ook een nadeel, want het voelt als een wax-sessie als je hem van je armen trekt. Gaf trouwens ook altijd bultjes en een geïrriteerde huid op de plek waar de pleister zat. Ik wisselde dus altijd linker arm en rechter arm (of bil) af. Uiteindelijk heeft de pleister wel goed gewerkt om de hoeveelheid bloed te verminderen, maar voor mijn heftige pijnen helpt nog steeds niks. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat mijn sombere stemming nog slechter werd door de pleister. Ik was al lang depressief en de pleister maakte de stemming duidelijk slechter. Ik vond de pleister lang de moeite waard, maar toch gestopt. Een paar maanden wilde ik het toch weer proberen omdat ik mijn menstruatie wilde kunnen plannen. Ik wist altijd precies op welke dag ik ongesteld zou worden in de stopweek. Ik nam de pleister er op een woensdag af, en dan wist ik dat ik zaterdag ongesteld zou worden. Super handig! Ik kan niet zeggen of de pleister goed beschermt tegen zwangerschap, want ik gebruikte toch nog een condoom voor de zekerheid.

28-05-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Zelf gebruik ik de EVRA pleister al iets meer dan 2 jaar. Qua gebruik erg fijn. Elke week een nieuwe pleister. Heb voorheen een spiraal gehad en was aan de pil, maar deze middelen waren niet voor mij weggelegd ivm extreme moodswings vandaar dat ik iets anders wilde proberen. Wat betreft bijwerkingen heb ik af en toe last van gespannen borsten. Ook merk ik dat qua hormonen [lees meer...]het mijn emoties versterkt. Het maakt mij extra blij, extra verdrietig, extra angstig etc. Maar minder last van moodswings tov andere anticonceptie. In tegenstelling tot andere gebruikers heb ik een erg hoog libido gekregen. (Voorheen ook een hoog libido). Vooral voor vrouwen met mentale problemen zou ik goed nadenken en kijken welk anticonceptiemiddelen bij je past.

23-10-2019 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik was erg blij met deze pleister. Er zitten weinig hormonen in en het is regulerend. Echter heb ik zins een aantal maanden totaal geen behoefte meer aan seks. Het kan mij echt gestolen worden. Hopelijk gaat dat nog weg. Verder ben ik tevreden.

22-05-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik vind het ten eerste belachelijk dat de pleister niet in verschillende kleuren komt. Ik heb zelf een donkere huidskleur en zo'n grote vierkante pleister ziet er niet uit. De plekken waarop de pleister geplakt kan worden vind ik niet ideaal, omdat je bij het aan/uittrekken van kleding de pleister eraf kan trekken. Zodra je hem eraf trekt of hij los slaat zeggen ze dat je [lees meer...]een nieuwe moet plakken. Lekker dan 2 pleisters in een week. Die krengen zijn nog met 30ct verhoogd, want je krijgt maar 3 stuks voor 17,35. Ik plak ze dus nu op mijn bil, maar een mooi aanzicht is dat ook niet.. Verder raak ik na 3/4 dagen nadat ik de pleister heb geplakt hartstikke vermoeid. Ik ben gewoon KAPOT! En ik kan er niets aan doen... plus ik word regelmatig misselijk/voel me er niet lekker door vlak nadat ik een nieuwe pleister plak. Dit komt door de hormonen die je elke x opnieuw toevoegd. Ik kan slecht tegen de pil en al helemaal tegen de prikpil, dus ik moet het denk ik maar doen met deze klachten.. en als ik er echt niet meer tegen kan word het helaas een spiraal, wat ik niet wil! Ook merk ik dat ik oppeens cravings krijg in zoetigheid en lekkernij. Ik zou de pleister wel aanraden, want iedereen reageert er anders op. Dat vermoeidheid en niet lekker voelen is gewoon heel kut.. soms is het echt extreem. Als de pleister iets kleiner was en ook in het (donker)bruin voorkwam was het minder erg geweest.

07-07-2014 | Vrouw | 58
ethinylestradiol/norelgestromin (600/6/6mg)
Menopauze
Waarom kan ik nergens iets lezen/vinden over vrouwen in de overgang die de pleisterpil Evra krijgen voorgeschreven? Ik ben op zoek naar ervaring verhalen van vrouwen die de Evra pleister plakken tegen overgangsverschijnselen met name de opvliegers. Wie kan mij helpen?

25-03-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin
De Evra pleister gebruik ik nog maar kort, maar ik wou wel even mijn ervaringen delen: Ik plak de pleister altijd op de bovenarmen, elke week op een andere arm. Na de 1e keer kwam de pleister echter na een paar dagen aan de randjes al los. Toen heb ik maar een nieuwe geplakt voor de zekerheid. Bij de apotheek raadden ze me aan om eerst de huid goed te ontvetten me[lees meer...]t alcohol. Dus heb ik dat geprobeerd. Maar de randjes blijven toch altijd een beetje loskomen, dus daar maak ik me wel zorgen om. Ik druk meerdere keren per dag de pleister goed aan. Ik merk wel dat ik een soort uitslag ervan krijg, niet ernstig ofzo...maar de huid voelt wat bobbelig aan en jeukt op de plek waar de pleister heeft gezeten. Verder als bijwerking heb ik gevoelige en grotere borsten gekregen, maar dat had ik bij andere anticonceptie ook. Wel valt me op dat ik niet/minder misselijk ben dan toen ik de pil nog slikte. Verder vind ik het fijn dat je er maar 1x in de week aan hoeft te denken, alhoewel...ik moet wel vaker op een dag voelen of de pleister nog goed zit. Ik weet nog niet zo goed wat ik liever gebruik...de pil of de pleister. Daarom kijk ik 't nog even aan.. Het is niet fijn om zo te twijfelen of de pleister wel betrouwbaar is, als die steeds aan de randjes loskomt. Ik vraag me af of je dan meteen een nieuwe moet plakken of gewoon de randjes even goed moet aandrukken? Wie heeft daar ook problemen mee?

04-08-2012 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik heb de evra pleister 4 maanden gebruikt. De eerste 2 maanden was ik er zeer tevreden over maar daarna kreeg ik heel vaak schimmelontsteking. Ik wist eerst niet van waar dat kwam tot dat ik de bijsluiter las... 1 vrouw op 10 kan schimmelontsteking krijgen door de evra patch !!! Nu ben ik er mee gestopt en zoek voor een andere anticonceptie !! Spijtig want op zich is het [lees meer...]een heeeeeele goeie anticonceptie, ik zou het aan alle vrouwen aanraden... Maar eerst goed de bijsluiter lezen ! groetjes

12-09-2023 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Over het algemeen ben ik zeer tevreden, enkel mijn somberheid met momenten is erger dan het voorheen was. Ik ben zeer gevoelig voor acne, maar heb het niet meer sinds im Evra gebruik. Ik begon ook omdat ik met zeer erge menstruatiepijn zat (wandelen lukte soms niet dan), dit is vermindert.

22-06-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Fijn in gebruik, alleen jammer dat je in de zomer geen pleister op je arm kan plakken omdat de pleister zo groot en licht van kleur is. Normaal plak ik de ene week een pleister op mijn linker arm, andere week rechter arm. Ivm warm weer en zomerkleding dragen plak ik het op mijn rug. Inmiddels een maand, en heb opeens last van acne op mijn rug

05-04-2022 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
In het begin last van lichte misselijkheid en pijnlijke borsten. Dit ging over na ongeveer twee maanden, en was acceptabel. De pleister plakt goed, het gebeurt wel eens dat het eraf komt maar dat voel je, gewoon een nieuwe plakken. Dit is in een jaar een keer of 4 gebeurd. Helaas geeft het toch wat jeuk/irritatie daar waar hij geplakt zit en het laat rode plekken achter. [lees meer...] Afwisselen van de plek waar je het plakt is dan wel belangrijk. Toch vind ik de voordelen het zwaarste wegen, want je hoeft niet elke dag eraan te denken. Je kunt ermee stoppen wanneer je wilt en het zit gewoon opgeplakt, geen dokter die het moet toedienen. Ook kun je je menstruatie regelen. Als je onverhoopt ziek bent, dan werkt hij alsnog.

12-01-2022 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik lees veel negatieve reacties, maar ik ben eigenlijk blij met de pleister. Ik heb een disbalans in mijn hormonen, deze pleister zorgt voor balans. Ik slaap beter, ik voel me echt goed, ik ben blij, dat komt voornamelijk door het progestageen hormoon. Dit noemen ze ook wel het zen-hormoon. Mijn vochtafdrijving is echt veel beter dan voorheen, ik houd minder vocht vast du[lees meer...]s. Aan het begin gespannen borsten, maar dat neemt nu langzaam af. Ik plak de pleister net iets boven op mijn bil, dus niemand ziet de pleister.

05-08-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Bij de donkere huidskleur kan je van de pleister een donkere afdruk achterhouden. Het vervaagt heel langzaam door middel van je huid goed hydrateren door crème etc aan te brengen op je huid. Eerste 3 maanden van gebruik: last van gevoelige borsten (cupmaat werd 2x groter) en hoofdpijn. Na de 3 maanden soms nog last van gevoelige borsten. Geen hoofdpijn meer. Wel een lager[lees meer...] libido gekregen en af en stemming wisselingen . De pleister maakt je huid droog nadat je het op een andere plek plakt, en het houd een afdruk achter wat heel langzaam weg gaat. Nog nooit gelezen dat andere daar last van hebben, maar ik heb wel een donkere huidskleur. De eerste paar maanden moet je een goeie en fijne plek voor je zelf uitvinden waar je het beste kan plakken zonder dat die los raakt. Ik doe het iets boven mijn bil/onder rug. Ik raad deze anticonceptie zeker aan. Bij elke anticonceptie heb je wel bijwerkingen, en ik moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. De bijwerkingen die ik heb aangegeven zijn prima om mee te leven en niet ernstig, alleen die afdruk die achtergelaten word vind ik wel vervelend. Niet veel mensen weten van deze vorm van anticonceptie en ik vind het een hartstikke goede methode.

02-01-2020 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
De eerste maanden veel hoofdpijn gehad en misselijk geweest, maar daarna helemaal geen klachten meer. Je lichaam moet er even aan wennen maar ik ben super blij met de pleister. Ik ga dagelijks in bad en/of onder de douche en ook tijdens het zwemmen blijft de pleister goed zitten. Echt een aanrader!

20-03-2018 | Vrouw | 16
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
ik ben toen ik 14 was begonnen met de evra pleister. erg positief over! ik ben begonnen omdat het ook zou helpen tegen migraine-aanvallen. het helpt inderdaad erg goed. verder geen duidelijke bijwerken gehad. nadeel vind ik wel dat ik erg geirriteerde huid heb op de plek waar de pleister zit. ik wissel elke week van bovenarm, echter gaat het hier niet volledig door weg. ik[lees meer...] ben wel erg tevreden verder.