Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

30-08-2017 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (375)
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben normaal van alles lezen op internet maar ik heb nog nooit mijn verhaal ergens op gezet. Ik was 17 en wou een spiraal, ik heb een mirena laten zetten en die heb ik twee jaar gehad. Ik stapte over naar de koperspiraal. Afspraak bij de dokter gemaakt en gelijk de mirena eruit en de koperspiraal erin. Het zetten was een drama, ze heeft het 3 keer opnieuw moeten doen omd[lees meer...]at het meetstaafje te breed was. De eerste dagen heel erg veel last van gehad. Nu weer twee jaar later heb ik minimaal 1 keer per week weeachtige pijn gehad in mijn buik. De pijn werd zo ondraaglijk. Heb er zelfs aan zitten denken om hem er zelf maar uit te halen. Het enige wat er tegen helpt is naproxen. Nu 4 jaar tobben en niet wetende wat ik moest doen ga ik toch overstappen naar de prikpil. Het maakt me niks meer uit al kom ik 30 kilo aan, tegen deze pijn kan ik niet meer tegen. Ik kan niet wachten tot die eruit is.

22-11-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Hoi allemaal! Even een vraagje… Ik gebruik nu de gewone pil, maar voel mij zeer neerslachtig en mijn libido is erg laag, tot niks! Dit lijdt echt tot ruzies tussen mijn partner en ik… Nu wil ik dus verder zonder hormonen… is dit een optie? En wat is jullie ervaring mbt jullie libido?

07-02-2022 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Een week geleden een koper spiraal laten plaatsen na al maanden gek te worden van de Anti conceptie pil en de hormonen. Het plaatsen was zeker niet prettig maar na een paar keer flink puffen was het ook weg. De rest van de dag heftige menstruatie krampen gehad maar de dag erop was er niks aan de hand. Klachten die ik tot nu toe heb afgelopen week zijn: meer vloei, lichte o[lees meer...]ngesteldheid krampen door de dagen heen, soms wat druk op mijn onderrug en af en toe een lichte kopersmaak. Tot nu toe ben ik tevreden en hoop dat dit ook zo blijft. Na 6 maanden ga ik nog een review schrijven om te laten weten hoe het dan gaat. Voor iedereen die hier komt voor reviews omdat ze graag een koper spiraal Willen laten plaatsen, probeer het gewoon en ga van je eigen ervaringen uit. Natuurlijk deelt iedereen het slechtste en niet de goede dingen.

12-02-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb voor een koper spiraaltje gekozen omdat ik na 4 jaar de pil slikken helemaal van de hormonen af wilde zijn. Ik had veel verschillende pillen geprobeerd en telkens had ik problemen met mijn emoties. Bij de laatste pil voelde ik mij echt vreselijk zonder rede. Mijn huisarts had veel ervaring met het plaatsen. Ik heb op aanraden van de huisarts pijnstilling genomen[lees meer...] maar ik heb niet het idee dat het hielp met de pijn. Die was namelijk echt naar. De eerste dag had ik er ook heel veel last van dus houd er rekening mee dat je de rest van de dag in bed wil liggen. De pijn zakt na een dag wel langzaam weg en na een aantal dagen was die over. Na het plaatsen (op de vierde dag van mijn menstruatie) was ik binnen 20 dagen alweer ongesteld. Die menstruatie duurde lang (8 dagen) en was veel heviger dan normaal. Maar hierna heb ik direct een regelmatige cyclus van 28 dagen gekregen. Ik heb de pil 4 jaar gebruikt en merkte heel veel verschil toen ik stopte. Ik werd veel vrolijker, was bewuster van alles om mij heen, mijn libido werd enorm hoog en het is heerlijk om nooit meer gestresst te zijn om die pil. Mijn menstruaties zijn wel een stuk heftiger. Ik gebruik een menstruatiecup die ik eerst twee keer per dag leegmaakte, met het koperspiraaltje zit die op de twee heftigste dagen soms wel 3 of 4 keer helemaal vol. Ook heb ik wat meer pijn. De menstruaties zijn wel korter: 4 dagen ipv 6. Ik heb de koperspiraal nu iets langer dan een jaar. Het duurde wel even tot ik niet meer wakker schrok omdat ik dacht dat ik mijn pil was vergeten. Nu geniet ik vooral wanneer anderen erover beginnen en ik kan vertellen dat ik nergens aan hoef te denken! Mijn libido is na ongeveer een half jaar gelukkig weer normaal. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik liever wat extra pijn heb tijdens mijn menstruatie (plus de pijn van het zetten die ik ook niet zomaar meer zal vergeten) dan dat ik mij ooit weer zo wil voelen als tijdens het slikken van de pil. Ik kan het koperspiraaltje dus zeker aanraden als je anticonceptie zonder hormonen wil proberen.

21-07-2019 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
Na twee jaar bleek ik bij de 0,1% te horen die zwanger is geworden door de spiraal heen. Plaatsen is goed gegaan, nacontrole was goed, geen bijwerkingen, toevallig een paar maanden voor de zwangerschap een echo gehad voor mijn nieren waarop ook de spiraal te zien was (perfecte ligging). Ineens raakte ik niet meer ongesteld. Drie weken zwanger. Verder nooit klachten gehad.[lees meer...]

01-08-2018 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Ik raad het koperspiraal ten zeerste af. Lees hieronder mijn verhaal als je wil begrijpen waarom. Na het plaatsen heb ik een aantal dagen redelijk wat krampen gehad, maar na een paar weken vroeg ik me af waarom ik niet eerder aan een koperspiraal was begonnen. Na enkele weken check gedaan bij mij huisarts en de spiraal zat prima. Heerlijk om na 10 jaar aan de pil nergens m[lees meer...]eer aan te denken en geen hormonen meer in mijn lijf, wat was ik opgelucht. Tot dat ik last kreeg van angst en paniekaanvallen. Maar of dit aan de spiraal of aan mijn beginnende zwangerschap lag is achteraf de vraag. Binnen 6 maanden na plaatsing ben ik zwanger geraakt. Terwijl ik er voor koos minimaal de komende 5 jaar geen kinderen te willen (ik was op dat moment 22). De spiraal was waarschijnlijk verzakt. Hiervan heb ik niks gevoeld, terwijl ik t regelmatig checkte door zelf te voelen of er iets uitstak. Dames, ik weet hoe vervelend hormonen zijn, daarom was deze spiraal ook mijn overweging. Maar een koperspiraal is niet de meest veilige oplossing. Ik had misschien pech, maar ik was zeker niet de enige. Kortom, ik hoop dat mijn verhaal herhaling kan voorkomen. Liever die rottige hormonen dan de emotionele en fysieke schade van een (ongewenste) zwangerschap.

11-04-2017 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Ik haat het om een van de personen op het internet te zijn met een horrorverhaal, maar ik wil het toch even kwijt. Ik heb de flexi-T 1.5 jaar effectief in gebruik gehad. Inzetten was geen probleem, weinig pijn ervaren. Twee maanden geleden echter, was ik een week over tijd (terwijl ik altijd regelmatig ongesteld was). Ik was misselijk en moe, en je raad het al... zwanger. [lees meer...]Bij nader onderzoek in een abortuskliniek bleek het spiraal er nog in te zitten, niet eens heel erg verplaatst. Waarschijnlijk zat ik in de 0.01% met pech, dus dit wil niet zeggen dat het ding niet effectief is. Het is echter wel jammer dat ik hierdoor de heerlijke ervaring van een abortus mocht meemaken (geen aanrader). Ik ga nu over op de T-safe en hoop bij god dat dit wel gaat werken...

16-08-2016 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
De algemene beoordeling kan ik nog niet helemaal beoordelen, omdat ik het spiraal vanmorgen heb laten plaatsen. Er staan veel "enge" verhalen op over het plaatsen, waardoor ik zelf heel nerveus door ben geweest. Het plaatsen is geen pretje, maar omdat ik heel ontspannen was ging het veel makkelijker. Het vastpakken van je baarmoeder mond doet echt wel even zeer, maar door[lees meer...] het goed weg te zuchten is het echt wel te doen. Het plaatsen van het spiraaltje zelf is hetzelfde gevoel als het vastpakken van de baarmoedermond, ook wegzuchten en het is wel te doen. Je staat na 10 min weer buiten. Erna wel wat krampen maar ook die zijn dragelijk.

15-10-2012 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Hier een positief verhaal (tot nu toe). Bij mij ging het plaatsen van de spiraal goed ondanks dat hij er vanzelf weer uit kwam (arts wist niet waarom) en een nieuwe geplaatst moest worden. Het is vergelijkbaar met een menstruatiekramp, maar als je genoeg ontspant en een paar ademhalingsoefeningen doet is het zo gebeurd. Die dag zelf moet je niet vrolijk allemaal dingen gaa[lees meer...]n doen, want de pijn erna bij mij was wel heftig. Vergelijkbaar met hevige menstruatiekrampen, alsof hij hem eruit wou werken. De dag erna geen last meer gehad, wel nog een weekje bloedverlies als in een menstruatie. Daarna af en toe nog een kramp, maar dat wordt steeds minder. Menstruatie wordt wel iets meer en pijnlijker, en ik heb iets meer afscheiding, maar ook ik neem dat voor lief. Ideale methode zonder hormonen! Neem de koperspiraal niet als je zelf al pijnlijke menstruaties hebt!

25-03-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Zeer positief! Geen bijwerkingen! Zelfs minder ongesteldheidsklachten nadat ik gestopt ben met de pil en de t-flex heb. Van 7 dagen naar 5 dagen bloeden en minder krampen. Eerste 2x ongesteld na het plaatsen waren wel wat heftiger met krampen maar nog lang niet ondragelijk. Pcm hielp al genoeg. Alleen het inbrengen is zeer onprettig maar dat is algemeen bekend... ik kan[lees meer...] deze spiraal iedereen aanbevelen. Zonder de hormonen ben ik een ander mens geworden, lichaamsveranderingen (positieve) en hoef je niet meer dagelijks aan een pil te denken. Hoe cliche het ook is, dit is gewoon super fijn.

27-01-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Even een positief verhaal.. Laten plaatsen, meevallertje tot nu toe. Plaatsen was even op de tanden bijten, maar erna rustig aan gedaan 3 tot 4 dagen rusten. Geen gemeenschap gehad wegens steken en krampen 2 /3 dagen lang, licht bloedverlies door het zetten Wegens het wondje. Het lijkt nu te minderen, ook is de buikpijn weg. Ik was pil gebruikster en had het voor[lees meer...]deel dat mijn stop week voor het zetten geweest is niet heel veel gebloed, en ook geen zware krampen tot nu toe. Nu wachten op mijn echte menstruatie. En hoe deze gaat zijn met dit spiraaltje spannend En hopen dat hij blijft zitten over 6 weken controle

13-09-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Precies elf weken geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Omdat ik ontzettend heb getwijfeld en veel verschillende ervaringen heb gelezen op deze website plaats ik mijn positieve ervaring. Sinds anderhalf jaar gebruikte ik de nuvaring. Daarvoor had ik nooit eerder anti-conceptie gebruikt (ik was 22 toen ik met de nuvaring startte). Het afgelopen jaar zat ik stee[lees meer...]ds minder lekker in m’n vel: veel huilbuien om niks (ook als ik niet ongesteld was), laag libido, chagrijnig, emotioneel voelde ik me afgevlakt. Omdat ik nog maar relatief kort een hormonaal anticonceptiemiddel gebruikte wist ik ook hoe ik normaal was. Ik herkende mezelf bijna niet meer en het voelde alsof ik mezelf kwijt was geraakt. Ik kon me haast niet voorstellen dat dit met de nuvaring te maken had, maar om dit uit te sluiten besloot ik toch voor een koperspiraaltje te gaan, zodat ik geen kunstmatige hormonen meer zou hebben. Op internet las ik veel horrorverhalen: het zetten zou gruwelijk veel pijn doen, de menstruatie zou veel erger worden en seks zou pijn doen. Dit heeft me lange tijd afgeschrikt, maar ik besloot dat het zo echt niet langer kon. Eind juni was het dan zover. Het zetten deed inderdaad best eventjes pijn (zelfs met een diclofenac achter de kiezen; ik heb geen kinderen), een soort hele hevige, intense menstruatiekramp. Maar nu, bijna drie maanden kan ik je zeggen: het is het zó waard geweest. De dagen na het zetten heb ik nauwelijks last gehad van krampen, pijn of bloedverlies. Ik had alleen wat bloed van de menstruatie, omdat ik heb had laten zetten op mijn eerste ongesteldheidsdag. Toen ik het koperspiraal drie dagen had durfde ik het aan om seks te hebben. De eerste paar keren was dit nog wel eens pijnlijk (vooral als het wat dieper ging), maar na een maand was dat verdwenen. Geen greintje pijn bij de seks meer. Mijn baarmoeder was toen gewend aan het spiraal. De eerste twee maandjes merkte ik emotioneel gezien nog niet heel veel verschil, maar dat was logisch, omdat het tijd nodig heeft voordat alles weer is zoals voor de kunstmatige hormonen. Sinds een maand begin ik mezelf weer terug te vinden. Ik ben vrolijker, heb meer zin in seks (veel zin zelfs, mijn oude libido is weer helemaal terug), nauwelijks meer huilbuien (alleen de gebruikelijke tijdens mijn menstruatie). Ik ben nu één keer ongesteld geweest en heb tot nu toe gaan last van meer krampen of meer bloedverlies, eigenlijk verloopt mijn menstruatie weer zoals voor de nuvaring. Ik ben zo blij dat ik deze keuze uiteindelijk heb gemaakt. Tegen iedereen die zich laat afschrikken door de horrorverhalen wil ik zeggen: “Laat je niet gek maken. Mensen delen sneller hun negatieve ervaring, dan hun goede. Ja, het zetten doet pijn, maar het is het absoluut waard! Voor mij nooit meer hormonen.”

08-04-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Na de pil en 2 jaar mirena spiraal overgestapt op de flexi-t omdat ik veel hormonale problemen had. Het spiraaltje is eigenlijk helemaal goed, plaatsen was wat afwijkend dan de norm omdat er in 10 minuten de mirena uit is gehaald en meteen de koper erin. Kwa pijn gemiddeld, deze tweede plaatsing was weer anders pijnlijk dan met de mirena. Even doorbijten. Daarna wel heel d[lees meer...]e dag misselijk van de pijn op bed gelegen met krampen en weeen. Tweede dag was dit opgelost. Menstruaties werden meteen regelmatig en heel zwaar. 7 dagen bloeden, 3 dagen bijna niet bij te houden veel. Zowel maxi tampons als nachtmaandverband overdag moeten gebruiken en om de 3 uur wisselen. Nu een jaar later is dit veranderd, 5 dagen bloeden waarvan maar 2 heel heftig, na de heftige dagen ben ik meteen klaar met menstrueren. Goed te doen. Wel veel last tijdens seks, vriend voelt het eigenlijk altijd zitten en ik helaas ook. Baarmoeder voelt opgezet/gevoelig, seks geeft veel druk, pijnlijk (met mirena was dit helemaal niet). Gyne heeft alles (na)gecontroleerd een half jaar geleden, alles zit perfect, en toch zo'n last. Door de dag heen geen last. Overweeg de gynefix, maar wil eerst uitzoeken of ik gevoelig ben voor koper omdat het in dat geval geen zin heeft om op een ander koperhouden spiraaltjes te stappen. Kortom, overwegend positief maar in mijn geval een dooddoener voor mijn seksleven. Tijd voor iets anders vrees ik.

14-08-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vandaag de Flexi -T laten plaatsen, gewoon bij de huisart. Ik ben zo iemand die het hele internet afspeurt naar alle verhalen over de pijn en het ongemak bij het plaatsen. Van tevoren had ik 600mg ibuprofen genomen uit voorzorg. Nou ik kan kan jullie vertellen binnen 5 minuten stond ik weer buiten en ik realiseerde me dat ik me veels te druk had gemaakt!!! Ik vond h[lees meer...]et meer een zeurderige pijn in me baarmoeder dan zware pijnscheuten waarbij je tegen het plafond schiet. Ik heb nog geen kinderen en dit is de perfecte oplossing op langer termijn en eindelijk geen hormonen meer in mijn lichaam. Top!!!!

14-07-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Nu ongeveer een maand geleden laten plaatsen, dat is niet zo fijn maar duurt maar even. Verder weinig last, af en toe krampen en lekker makkelijk dat je nergens aan hoeft te denken. Wel af en toe meer afscheiding maar dit zou na 3 maanden normaal moeten zijn. Naar mijn idee een van de beste anticonceptiemiddelen als je geen hormonen wilt.

21-08-2013 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Uit noodzaak genomen. Kan niet goed tegen de hormonen van de pil. Daarom voor koperspiraal gekozen Plaatsen was pijnlijk. Vervelende bijwerkingen zijn debloedingen. Elke maand 7 volle dagen en erg heftig. Krijg hiervoor pijnstillers voorgeschreven. Verder geen last van bijwerkingen