Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

19-04-2010 | Vrouw
Anti conceptie
Omdat ik zwangerschapsvlekken kreeg tijdens het gebruik van de pil, is dit spiraaltje mij aangeraden. Het inbrengen deed bij mij heel veel pijn op dat moment. Maar de dag erna had ik totaalgeen last meer. Na 3 jaar kreeg ik hevige pijnen tijdens het menstrueren en menstrueerde ik ook heftiger. Toen ben ik terug gegaan naar de gyneacoloog. Hij heeft meteen de oude verwijd[lees meer...]erd en een nieuwe geplaatst. Sindsdien gaat het weer helemaal goed. Geen bijwerkingen en geen last!

01-12-2009 | Vrouw
Tegen ongewenste zwangerschap
In mei 2009 een koperspiraaltje laten plaatsen na een abortus om ongewenste zwangerschap te voorkomen en ik niet meer aan de pil wilde vanwege alle chemische rommel die je in je lijf krijgt. Plaatsen was niet pijnlijk en na het plaatsen een week lang gevloeid alszijnde een normale menstuatie. echter tot eind november heeft dit aangehouden. van de hele maand was ik drie en[lees meer...] een halve week ongesteld en paar hooguit 2 tot 3 dagen vrij van bloedingen. Eind november het spiraaltje laten verwijderen omdat ik het zat was telkens ongesteld te zijn. Na het verwijderen zijn de bloedingen vrijwel direct afgenomen tot na een week bijna vrij met normale afscheiding. Mijn conclusie: bijna een half jaar aan een stuk door gemenstrueerd naar mijn idee door het koperspiraaltje.

28-10-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Anderhalf jaar geleden laten zetten op 3e dag menstruatie. Er waren 3 pogingen nodig van twee gynaecologen om hem goed in te brengen omdat blijkbaar het inbrengbuisje plat kan buigen waardoor bij het terugtrekken de spiraal mee terug komt. Deed wel iets pijn, maar was goed te hebben. Daarna twee dagen tikkeltje zeurderig pijnlijk maar niet pijnstiller-waardig. 5 weken weke[lees meer...]lijks gebloed (ik stapte tegelijk van de pil af dus het moest weer regelmatig worden), daarna menstruatie steeds regelmatiger. Menstruatie doet nu veel minder pijn dan met de pil, duurt even lang en is op de dag nauwkeurig. Al met al: prima.

01-10-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Jaren zwoor ik bij het koperspiraaltje. Even pijn bij inbrengen, maar eenmaal in het ritme; makkelijk in gebruik. Je lijf wordt niet geregeld door hormonen van buitenaf. De menstruaties waren wel iets heftiger en pijnlijker. Na 15 jaar begon ik meer te vloeien dan anders (2 à 3 weken ipv 1 week) en kreeg ik meer pijn. De huisarts zei dat dit aan mijn leeftijd zou kunnen l[lees meer...]iggen (35) en dat ik het een paar maanden in de gaten moest houden. Na maand drie had ik mezelf voorgenomen om na de menstruatie het spiraal eruit te laten halen, ik voelde dat er iets niet klopte. Zover is het niet gekomen; 's nachts werd ik wakker van hevige krampen en een bloeding die echt eruit druppelde. Door naar het ziekenhuis. Spiraal verwijderd; die zat inderdaad verkeerd (na zoveel jaar). Pijnstillers en naar huis. Helaas ben ik zieker geworden; na een week thuis nog aan de antibiotica ben ik opgenomen in het ziekenhuis: PID. Al met al ben ik twee maanden uit de roulatie geweest en ben ik nu op doktersvoorschrift alsnog aan de pil (om de eierstokken, die inderdaad zijn beschadigd rustig te houden). Dus dames, spiraal kan goed gaan, maar houd aub je eigen gevoel in de gaten! Als ik hiernaar had geluisterd was het niet zover gekomen.

16-09-2009 | Vrouw
koperhoudend spiraal
Ik heb met de mirena veel problemen gehad dus daarna een koperspiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen deed geen pijn, hooguit een beetje ongemakkelijk. Daarna nog 2 dagen buikpijn en licht bloedverlies gehad. Ik ben zeer tevreden. Ik reageer slecht op hormoon-anticonceptie, dus dit is voor mij een uitkomst. Ook van heviger wordende menstruaties heb ik geen last. Alles is n[lees meer...]og precies al anders. Netjes om de 4 weken, en hooguit 4 dagen, en geen ergere buikpijn dan anders.

19-03-2009 | Vrouw
Geen.
Beste mensen. Ik heb op advies van de stimezo na een ongewenste zwangerschap een koperspiraaltje laten plaatsen. Het zetten was niet prettig maar ook niet ondraaglijk. Eerst beetje duizelig en krampen die middag wel een aspirine genomen. Ik heb de eerste weken veel last gehad van krampen en witte vloed maar dat ging over. Totdat ik ging menstrueren. Erge krampen erg bloede[lees meer...]n en slijmerig. Bah dus. Ik ga vrijdag mirena laten plaatsen bij de huisarts en hopen dat dat beter bevalt.

16-01-2017 | Vrouw | 16
koperhoudend spiraal (1)
Toen ik 16 was een koperspiraal laten plaatsen, omdat ik anticonceptie wilde gebruiken maar niet aan de pil mocht van mijn huisarts ivm bloedstollingsafwijking. Plaatsen was erg pijnlijk. Ik menstrueerde erger dan voorheen, maar het was nog wel te doen. Na 3 jaar zwanger geraakt met het spiraaltje. Ik was toen 19. Ik raad elk jong meisje af om een koperspiraal te nemen! Be[lees meer...]schermt niet genoeg als je erg vruchtbaar bent.

06-03-2022 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (375)
Hee, ik heb iets langer dan een jaar terug mijn spiraal laten plaatsen. Hiervoor had ik de prikpil en hier heel veel last van. Ik merkte snel dat ik me zonder de hormonen beter voelde. Wel was de plaatsing erg onaangenaam en heb ik daar een week last van gehad. Ik bleef 3 maanden ongeremt bloedverlies hebben, hiervoor toch maar een scan laten maken maar alles zag er goed u[lees meer...]it. Een kort half jaar na plaatsing nergens meer last van gehad. Behalve de heftige menstruatie en de pijnlijke krampen. Dit is wel een stuk meer geworden. Ook menstrueer ik nu maar 1x in de 2 maanden en dat voor maar 3 dagen dus dat is top! Nare plaatsing maar erg blij mee.

08-08-2021 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb al 2 maanden een koperspiraal en het gaat zeer goed. Wat meer kramp en ben langer ongesteld, maar dat gaat als het goed is na een maand of 3-6 wel weg. Ik merk er verder niks van en toch blij dat ik van hormonen af ben!

23-12-2017 | Vrouw | 18
koperhoudend spiraal (300)
Heb sinds een maand nu de Flexi-T en ben hier alleen maar tevreden over te spreken. De keuze om een koperspiraaltje te nemen heb ik een paar maanden geleden al gemaakt. Condooms zijn niet ideaal en in hormonen had ik geen zin (hier heb ik geen ervaring mee maar vondt het idee gewoon niet zo fijn). Zelf heb ik op internet het spiraaltje uitgekozen, dit is de Flexi-T 300D ge[lees meer...]worden, een nieuw model en was ook nog niet bekend bij de huisarts. Het is een kleiner spiraaltje waarbij er ook koper om de armpjes heen gewikkeld zit waardoor het effectiever is. Het plaatsen was zeer pijnlijk, maar na 5 minuten zat alles al op zijn plaats. En na een half uurtje voelde ik al bijna niks meer. Laat je zeker niet afschrikken door het plaatsen en de pijn hiervan, het duurt maar heel even en vervolgens heb je er 5 jaar plezier van. Af en toe voel ik het spiraatlje nog zitten, geen ernstige buikpijn gewoon een licht steekje, qua afscheiding is het wel iets meer geworden maar dit is absoluut niet hinderlijk. Het is dus zeker een aanrader.

12-12-2022 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Ik zat eerst aan de pil maar vond het niet fijn zo veel hormonen te slikken, dus ben geswitcht naar een spiraal. Ik heb zo lang getwijfeld tussen de hormoonspiraal en de koperspiraal! De koperspiraal heeft als voordeel dat er geen hormonen uit vrijkomen maar kan ook voor hevige krampen en lange, heftige menstruaties zorgen, wordt er gezegd. Uiteindelijk toch voor de ko[lees meer...]perspiraal gekozen en ik ben er blij mee. Mijn menstruatie is niet langer geworden (eerst 4 dagen, nu ook 4 dagen), wel duidelijk meer bloedverlies. Het plaatsen van de spiraal lukte de eerste keer niet, want ik was al aan het eind van mijn menstruatie (beste middenin). Deed toen ook erg veel pijn. De tweede keer lukte het meteen, en nauwelijks pijn. Je moet maar net geluk hebben. Na het plaatsen vreselijk veel krampen gehad, erg ziek geweest die eerste week. Elke dag misselijk van de onderbuik tot aan mijn keel, hevige buikpijn, diarree, was geen pretje. Nu nog steeds elke maand hevige krampen, golven van misselijkheid soms, maar alleen rond de eerste dag van mijn menstruatie. Ik ben regelmatig ongesteld en maar een paar dagen lang en dat is al vanaf het begin zo geweest eigenlijk. Al met al ben ik tevreden. 1 à 2 dagen per maand voel ik me bagger maar geen hormonen dus hoera

22-02-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren van kijken welk anticonceptie middel bij mij paste ben ik zelf na mijn huisarts heen gestapt voor het vragen als een koperspiraal bij mij effect zou hebben. Ik ben op mijn 14de begonnen met De Pil, maar de kilo's vlogen eraan. Na een half jaar deze in de prullenbak gegooid en overgestapt naar de Implanon (hormoonstaafje). De eerste 3 jaar hier enorm veel plezier[lees meer...] van gehad (op dat moment raadde ik het ook iedereen aan). Na jaar deze moeten laten vervangen en was blij dat ik weer een nieuwe mocht laten zetten. Helaas ging dit gepaard met enorme onderbuik pijn. Het bleek dat ik een cyste had ontwikkeld op mijn eierstok. Hierdoor ook het dringende advies gekregen om per direct te stoppen met hormonen. Uit eindelijk hij de koperspiraal beland. Het zetten van de spiraal bij de huisarts laten doen, dit ging prima. Van te voren want pijnstilling in genomen (dit werd ook aangeraden door mijn huisarts). Na het zetten een beetje misselijk geweest, maar de volgende dag nergens last van. Helaas is de misselijkheid na een paar dagen terug gekomen, en heb ik ook totaal geen eet lust meer. Heb er voor gekozen om de spiraal wel te behouden, want voor mensen die erg veel last hebben van extra hormonen, of problemen hebben met cyste gevoeligheid raad ik het iedereen aan.

25-12-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Over een paar maanden zal ik meer laten weten,maar voor nu ben ik zeer tevreden. Ik heb nu sinds 3 maanden mijn spiraal en ben erg blij . Samenvatting : koperspiraal werkt goed,minder kramp,wel heftigere krampen,meer bloedingen en vreemd veel zin in vlees (was vegetariër ) geen bloedarmoede meer ivb met hormonen Hieronder mijn hele verhaal Sinds mijn 17e was ik[lees meer...] op zoek naar een goede anticonceptie,last van mijn ongesteldheid had ik niet per se. Op mijn vijftiende was ik eerder al aan de pil geweest maar daardoor kreeg ik hevige bloedingen en veel acne. Een nieuwe pil wou ik niet op die tijd ,ik was toch niet seksueel actief en wou hem mee gebruiken voor het plannen van mijn menstruatie . Ik begon de nuvaring te gebruiken,hij was fijn en makkelijk maar toch voelde ik me na een jaar niet zo goed ,ik was vaak licht in mijn hoofd en kreeg last van angst . Ook kon ik mijn menstruatie niet overslaan. Na een tijdje stapte ik over op de pleister , wat hetzelfde effect had, idem dito met de minipil. Ik wou de prikpil nog gebruiken maar de dokter raadde het af. Rond dat ik mijn pleister kreeg bleek het dat ik bloedarmoede had,dit was waarschijnlijk veroorzaakt door de hormonen die er voor zorgden dat ik veel, om de 3weken bloedde. De pijn van mm krampen was hevig en ik bleef altijd twee dagen thuis om te kunnen blowen tegen de pijn . Ibuprofen hielp niet. Na de minipil gepaard met n 3 maanden lange menstruatie besloot ik te stoppen met hormonen . Iets minder dan een jaar later sprak ik mijn huisarts over anticonceptie,wat gynaecologische onderzoeken later bleek het dat ik gezond was en dat ik slecht tegen hormonen kon.kut. mijn arts raadde de koperspiraal af en wou me weer aan de hormoonspiraal zetten ivb mijn ernstige krampen. Als dat niet werkte zou ik op 20 jarige leeftijd na moeten denken over sterilisatie tegen die erge krampen . Afspraak bij de gyno,en toch koper gekozen. ZO BLIJ MEE. Geen zorgen over ongewenst zwanger worden,en heb geen bloedarmoede meer. Het zetten deed pijn,maar niet minder erg dan sommige krampen die ik had . Na het zetten bleef ik even thuis,maar na 1 dagje kon ik weer alles doen .de week er na bloedde ik wel een beetje. Wanneer ik nu menstrueer heb ik af en toe een stekende kramp,maar kan prima zonder ibuprofen de dag door . Ik bloed volgens mij iets heviger ,maar niet veel . Verder heb ik vreemd veel zin in het eten van vlees. Mijn menstruatie is nu netjes om de maand ,en kan prima naar school en alles doen . Ik werd van tevoren gewaarschuwd voor ergere krampen en bloed, maar heb niks gemerkt van deze bijwerkingen . Zeker een aanrader

04-04-2018 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (330)
Koperspiraal werd gezet onder verdoving, niets van gevoeld. Daarna aantal dagen lichte buikkrampen. Menstruatie is iets heftiger dan normaal. Menstruatiekrampen zijn iets “scherper” dan normaal maar prima te doen, verder nergens last van. Ik ben erg tevreden

30-12-2015 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de koperspiraal geprobeerd, omdat ik een vriend kreeg en omdat ik niet tegen hormonen kan. Het plaatsen en daarna was een beetje pijnlijk, maar niet erger dan ongesteldheidsperikelen. Na 6 weken op controle bleek hij verzakt te zijn, dus is hij opnieuw geplaatst. Bij de controle van het nieuwe spiraaltje zat hij wel goed. Terwijl dat ding in mijn buik heeft gezeten [lees meer...]al die tijd, heb ik nauwelijks ergens last van gehad. Echter is na 6 maanden bij toeval bij een echo ontdekt dat mijn spiraaltje was gezakt. Gelukkig niet zwanger, pfjoe! Omdat er voor mij echt geen betere anticonceptie is, heb ik maar weer een nieuwe spiraal laten zetten. Dit keer geen Flexi-T, maar een Multiload. Deze heeft meerdere weerhaakjes, dus als het goed is moet deze beter blijven zitten!

02-03-2018 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (380)
Op mijn 17e het koperspiraal laten plaatsen omdat de pil zorgde voor flink wat extra kilo's en driftbuien. Ook voelde ik me 24/7 opgezwollen en kon niks eten zonder weer aan te komen. Daarnaast vond ik het een naar idee dat er hormonen in mijn lichaam werden gestopt, en aangezien het meest betrouwbare anticonceptiemiddel dat geen hormonen bevatte het koperspiraal was nam i[lees meer...]k die. Hij werd gezet door de gynaecoloog, tijdens mijn ongesteldheid, zonder dat ik pijnstillers had genomen. Achteraf gezien had ik die echt wel moeten nemen. Het plaatsen voelde 10 seconden lang alsof er met een ijzeren tang in de binnenkant van mijn baarmoeder werd gepord en geknepen en ik heb het uitgeschreeuwd alsof ik lag te baren. Vervolgens waren die 10 seconden voorbij en voelde ik niets meer. Ik was verbaasd dat de gynaecoloog vroeg of het wel ging. Maar een halfuur later, toen ik weer op de been was, begreep ik waarom... en het antwoord was nee, nee het gaat echt niet. Heb 2 dagen heeeeel erge buikkrampen gehad dus ik raad anderen aan 2 dagen vrij te nemen. In het begin voelde het vaak alsof ik het spiraaltje voelde prikken en bepaalde plekken in mijn onderbuik waren gevoelig. Meerdere keren laten checken of ie nog goed zat en dat was zo. Sindsdien zijn de klachten wel met regelmaat aanwezig maar in mijn opzicht minder ingrijpend dan die van de pil. Ik heb regelmatig tussendoorse bloedingen en ook vaak net na of voor mijn geplande menstruatie al/nog bloedverlies. Aangezien mijn menstruaties zonder welke anticonceptie dan ook al HEFTIG waren (extreem veel bloedverlies, extreem veel pijn) heb ik niet super veel verandering gemerkt daarin. Het kon gewoon niet erger. Nu ik ouder word (ik ben 21) merk ik wel dat de menstruatiepijnen afnemen en het bloedverlies ook een beetje. Wat voor mij vooral meespeelt in de negatieve beleving van dit spiraaltje is de gevoeligheid in mijn onderbuik en rug door de maand heen, ook met regelmaat als ik niet ongesteld ben of hoef te worden. Moet daardoor vaak naar de dokter en 1 keer, anderhalf jaar geleden, bloedde ik zo veel en had ik zulke typische symptomen als een zwangere vrouw dat de arts me een test liet afleggen. Ondanks het feit dat ik het spiraaltje heb. Dus zo betrouwbaar is het niet, anders was zwangerschap niet eens een optie geweest. Dat is natuurlijk ook een enorm minpunt. Maar het blijft kiezen tussen kwaden. Wat mij betreft ga ik liever door nog wat extra pijn door de maand heen, dan dat mijn persoonlijkheid en uiterlijk in negatieve zin verandert. Maar dat is denk ik persoonsafhankelijk.