Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

05-08-2011 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal
De horrorverhalen online over het inbrengen van de spiraal maken je enkel bang. Tuurlijk is het niet heel prettig, maar heftige pijn is het zeker ook niet. Vervolgens hoef je nooit meer aan anti-conceptie te denken, je hebt geen last van bijwerkingen van welke pil dan ook, en de menstruatie verloopt heel regelmatig (alleen iets meer bloedverlies). De meest natuurlijk op[lees meer...]lossing in mijn ogen!

25-10-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Na behoorlijke emotionele bijwerkingen van de hormoonspiraal ben ik overgestapt op deze koperspiraal. Op 1-2 dagen hevigere krampen bij de menstruatie verder geen bijwerkingen. Ik ben tevreden !

02-01-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb een hele nare ervaring met het koperen spiraal die ik wil delen, het plaatsen ging allemaal prima, alleen voelde ik me drie weken na plaatsing anders. Ik kreeg last van angst en paniekaanvallen en voelde me heel machteloos in drukke ruimtes. Ook voelde ik me langzamer depressief voelen. Ik ben gaan googlen want het zat me niet lekker, ik las in het Engels (copper ui[lees meer...]d depression) duizenden verhalen dat ondanks de artsen zeggen dat het koper geen effect heeft op het lichaam dat dit wel degelijk zo is. Ik heb vervolgens een haar mineralen analyse laten doen want dit is niet aan te tonen in een normaal bloedonderzoek. Wat bleek? Mijn kopergehalte was 5x zo hoog als mijn normale waarde. Ik wil vrouwen waarschuwen luister naar je lichaam, en geloof niet alles wat de artsen zeggen. Het spiraal is nu twee weken eruit en ik voel me langzaam aan steeds beter. Het is dus degelijk mogelijk om een kopervergiftiging op te lopen maar dit hangt ook af hoe de rest van de waardes zitten (bv bij een te kort aan b12, is de kans groter) dus nogmaals ondanks dat er geen hormonen in zitten heeft koper zeker effect op je lichaam en dan met name op je geestelijke gezondheid.

04-12-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Anderhalf jaar heb ik deze spiraal gehad. In principe niet veel bijwerkingen gehad. Wat erger ongesteld, meer bloedingen en steken maar dat was niet zo erg. Ik heb anderhalf jaar af en aan last van bacteriële vaginose gehad. Dit begon nadat het spiraaltje was gezet, na twee maanden een antibiotica kuur gekregen maar het kwam steeds terug. Uiteindelijk na diverse kuren en b[lees meer...]ezoeken aan zowel de huisarts als de gynaecoloog de spiraal eruit gehaald. Sindsdien geen last meer van de infecties. Wat dat betreft echt geen aanrader, want de symptomen van de vaginose zijn verschrikkelijk. Als je daar geen last van hebt dan is het een prima anticonceptiemiddel.

13-06-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik wilde graag anticonceptie zonder hormonen. Van te voren erg zenuwachtig voor het plaatsen, maar dit viel erg mee (ik heb nog geen kinderen). Wel ervoor gekozen om het bij de gynaecoloog te laten doen. Redelijk veel buikkramp gehad na het plaatsen, duurde paar dagen. Tot aan mijn eerste menstruatie (3 weken later) regelmatig buikpijn. Eerste menstruatie was een ramp, hel[lees meer...]e erge krampen en 5 volle dagen bloedverlies. Van nature duurt mijn menstruatie twee dagen en heb ik vrijwel geen buikpijn, dus dit was even wennen. Ondertussen heb ik een tweede menstruatie achter de rug en deze was minder pijnlijk. Ik ben wel vijf volle dagen ongesteld nu, maar het is verder goed te doen. Buiten de menstruatie om verder geen klachten meer. Al met al meer dan tevreden!

14-03-2015 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
de menstruatie wordt wel heviger maar wel korter. Een ideaal voorbehoedsmiddel voor lange tijd!

06-10-2011 | Vrouw | 29
Anticonceptie
Ik ben hartstikke tevreden met de Flexi T. Heb de kleinste variant. Eerder aan de pil geweest, waarbij last van de hormonen, en ook de Mirena-spiraal gehad. Toen die bij mij geplaatst werd verging ik van de pijn en ook daarna werd het er niet veel beter op. De maandelijkse krampen bleven echt ellendig pijnlijk en ook kreeg ik een slechte huid van de hormonen van Mirena. O[lees meer...]p aanraden van de huisarts (omdat ik nog geen kinderen gehad heb en een relatief kleine baarmoeder heb) de Flexi T genomen. Is stukje kleiner dan bv. de Mirena. Geplaatst met een verdoving in de baarmoedermond, waardoor dit heel veel minder pijn deed. Sindsdien super. Bij eerste menstruatie had ik nog een dag pijnlijke krampen, maar bij de volgende al niet meer. Ook heb ik geen tussentijdse bloedingen of andere bijwerkingen. Mentruatie is qua lengte en hoeveelheid bloed wel iets heviger geworden, maar dat neem ik graag voor lief.

19-01-2023 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (380)
Plaatsen spiraal
Omdat ik geen hormonen meer mag, van een hormoonspiraal naar koperspiraal gegaan. Vanaf de eerste maand was het drama! Ik bloed 10-12 dagen lang, waarvan 6-7 heel heftig. Ik heb veel buikkrampen die doorwerken naar mijn darmen met alle drama van dien, rugpijn en andere klachten die ik voorheen nooit had (ook niet voor hormoonspiraal). Ik heb bloedarmoede gekregen en ik kan[lees meer...] mijn bloedwaarden moeilijk stabiel houden door de hevige menstruaties. Mijn afscheiding is continu veel, hele maand door en ik heb super veel steken (als messen) in mijn baarmoeder bij onverwachte bewegingen, zoals omdraaien in bed of niezen. Een jaar aangekeken en toen kwam het moment dat hij er toch echt uitging. Ik kon ineens weer niezen zonder angstvallig mijn hele lijf aan te spannen. Mijn cyclus is weer rustig en ik bloed weer normaal (4 dagen op een 24 dagen cyclus). Darmklachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, net als mijn vermoeidheid! Hoewel het voor sommigen een uitvinding is, heb ik gemerkt dat mijn lijf deze koperspiraal niet leuk vond. Voor mij geen polonaise meer!

01-11-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
5 jaar lang heb ik de koperspiraal gehad. Ik was zeer tevreden aan het begin, ik had alleen wel meer last van vaginale schimmels maar kreeg daar elke maand Fluconazol voor en dit werkte prima. Het afgelopen halfjaar kreeg ik alleen veel meer last van buikpijnen tijdens mijn menstruatie, en ook al de weken ervoor. Ik heb toen een echo gehad om te kijken of de spiraal nog go[lees meer...]ed zat, dit was wel het geval. Besloten met mijn partner het nog even aan te kijken, maar op vakantie was de pijn ondragelijk . Ik heb 2 dagen lang in elkaar gezeten van de pijn, ondanks pijnstillers. Ik heb de spiraal 2 weken later laten verwijderen. Qua anticonceptie maar weer condooms en de daisy.. Prima de koperspiraal voor 4,5 jaar. Maar de pijnen trok ik niet meer helaas.

05-10-2013 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb gister een koperspiraaltje laten plaatsen, de flexi-t 300. Ik was erg bang voor het plaatsen, je hoort zoveel verschillende verhalen. Bij he ophalen van de spiraal bij de apotheek zat er ook een doosje pijnstillers bij. Die moest ik 1 uur voor de.plaatsing innemen. Nou de plaatsing zelf is me 200% meegevallen. Bijna niks van gevoeld en al helemaal geen pijn gehad. O[lees meer...]ok helemaal geen napijn oid gehad. Wel ben ik al 2x bevallen. Wellicht scheelt dat toch echt.

25-09-2013 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal
Ik heb sinds april de koper spiraal, omdat ik eerder de mirena spiraal heb gehad en door de mirena spiraal een jaar lang niet menstrueerde raakte ik in overgang en werd ik steeds dikker. Nu heb ik de koper spiraal en menstrueer ik vrij normaal. Dat vind ik wel prettig, maar helaas heb ik last van ontzettend veel afscheiding die soms geel of bruin van kleur is. Ik heb al al[lees meer...]lerlei testen gehad en alles is goed en schoon. Ik snap er niets van, want het ruikt ook ontzettend zwaar. Ik heb geen schimmelinfecties of soa's. Maar heb ik hier wel ontzettend last van. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben ten einde raad en mijn huisarts adviseert mij om de spiraal te laten verwijderen. Ik zou niet weten wat ik daarna zou moeten nemen, want de pil werkt ook niet voor mij omdat er teveel hormonen in zit en ik al diverse merken heb geprobeerd.

23-01-2011 | Vrouw | 31
Anticonceptie
Het plaatsen was pijnlijk. Daarna ong. 2 weken buikpijn gehad.Daarna geen problemen meer. De menstruatie blijft regelmatig

25-08-2023 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
Na de pil, mirena en kyleena spiraal wilde ik niet-hormonale anticonceptie. De hoofdreden hiervoor was een grote hoeveelheid hormonale klachten die het laatste jaar met de kyleena opeens ontstonden. Ik heb bewust voor de Flexi-t gekozen omdat ik daar relatief meer positieve ervaringen over kon vinden dan bij de andere koperspiraal-merken. Het zetten was het minst pij[lees meer...]nlijk van alle spiraaltjes. Daarna heb ik een avond vrij heftige krampen gehad die de volgende ochtend weg waren. Dit was mijn enige bijwerking. Ik heb geen last gehad van bloedverlies. Inmiddels heb ik de flexi-t ruim drie maanden en ik ben zeer positief. Mijn cyclus lijkt regelmatig en ik heb totaal geen last van hevig bloedverlies of langere menstruaties. Gemiddeld duurt mijn menstruatie 4 dagen en heb ik licht tot medium bloedverlies. Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn menstruaties nooit lang of hevig zijn geweest voordat ik met anticonceptie startte. Verder heb ik alleen kort van te voren en op de eerste dag vervelende krampen die ook zonder pijnstilling goed te verdragen zijn. Wanneer je van jezelf zeer heftige pms klachten hebt en/of een zware menstruatie, is dit wellicht een minder geschikte keuze. Maar voor mijzelf gesproken ben ik er blij met deze koperspiraal.

11-10-2017 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (330)
Na mirena overgegaan op deze koperspiraal. Plaatsen was een eitje, maar heb dan ook al wel 2 zwangerschappen met een natuurlijke bevalling achter de rug. Misschien na plaatsen iets licht krampen gehad en wat onregelmatig bloedverlies, maar dit stabiliseerde al snel. Het eerste half jaar wat lange menstruaties en ook heftig. het dragen van maandverband en tampon was een noo[lees meer...]dzaak. Ik had geen klachten zoals buikpijn tijdens mijn menstruatie wat ik wel gewend ben. Na een half jaar waren het 2 tot 3 dagen wat zwaarder bloedverlies en dan was het vaak al klaar weer. Verder voelde ik niets. Wel voel ik mijn eisprong nu en heb dan wat last van mijn rug. Mijn libido is weer natuurlijk, wat met hormoon anticonceptie zwaar onderdrukt leek. Ja ik ben tevreden! Reden van overgaan naar de koperspiraal: Met de mirena ervaarde ik neerslachtigheid en een libido ver onder nul. En ook helaas niet meer wegtrekkende melasma (zwangerschapsmasker) na mijn 2e zwangerschap. De vlekken zijn nu stabiel en lijken lichter, ook volgens mijn huidtherapeut.

02-11-2021 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Had een koperspiraal. Inbrengen ging gemakkelijk. Toch had ik ontzettend last van hormoon- gerelateerde bijwerkingen; heftige menstruatie, bloedarmoede, mastopathie(zeer pijnlijke borsten, waar geen reden toe was), haaruitval, terugkerende candida infectie, 7 kilo aangekomen terwijl ik gewoon normaal at. Het slikken van medicatie tegen candida hielp niet, het kwam geheid t[lees meer...]erug. Vervolgens doorverwezen door de HA naar de gynaecoloog. Gynaecoloog gaf mij medicatie tegen de candida, maar belde mij later op omdat ze toch een gevoel had dat het allemaal lag aan de koperspiraal. Deze moest ik eerst laten verwijderen. Als de klachten bleven, dan de medicatie. Je raad het al: klachten nemen langzaam maar zeker af. Deze klachten lees je niet terug in de bijsluiter. Alleen omdat het spiraaltje geen hormonen bevat betekent niet dat je geen hormoongerelateerde klachten kan krijgen. Ik denk dat het spiraaltje de boel in de baarmoeder ontregeld waardoor je hormonen gaan opspelen. De koperspiraal kan de PH in je vagina ontregelen, candida krijgt dan vrij spel. Ik heb echt een jaar rondgelopen met deze klachten. De huisarts nam het eerst niet serieus. Ik moet zeggen dat ik de koperspiraal ongeveer 3 jaar heb gehad, waarvan 2 jaar zo goed als geen klachten, wel heftige menstruatie met als gevolg bloedarmoede. Maar dat nam ik voor lief. De klachten zijn verergerd en dus dat hele ding eruit laten halen. Gaat gelijk beter met me. Gebruik nu condooms.

11-08-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Veel bijwerkingen (Vermoeidheid, haarverlies, gewichtstoename. ) die niet officieel genoemd worden. Zoek op Iud copper intoxity wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten...