Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

13-01-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Heb eerst een hormoonspiraal gehad (Mirena) maar was ontevreden (dacht dat ik chronisch depressief was, bleek gewoon door de spiraal te komen). Ben erg blij met de koperspiraal. Ik voel me weer mijzelf. Ongesteldheid is na een halfjaar van 9 dagen weer teruggegaan naar 4 dagen. M'n bloodflow is heftiger: ik gebruik ongeveer 3 supertampons op een dag, en moet 's ochtends[lees meer...] altijd retesnel naar t toilet hobbelen omdat ik anders bij opstaan heel m'n bed onderbloed. Daarbij heb ik enorm last van krampen, voor en tijdens de ongesteldheid. Ik word er benauwd en gedesoriënteerd van en heb het gevoel dat ik flauwval. Praten of ergens op focussen lukt dan niet. Effectief is ie echter zeker, geen gemiep met hormonen. Ben verder erg blij. Prettig is het niet, maar in mijn ervaring van alle mogelijke anticonceptie degene met de minste bijwerkingen en moeite tegenover niet-zwanger-kunnen-worden.

29-09-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Heb mijn Flexi T spiraal nu een half jaartje Zeer tevreden na lang pil gebruik mijn menstruaties Zijn goed regelmatig waarvan 2 sterkere dagen bloed verlies, dat is heel fijn. Na 5 dagen ben ik er haast vanaf. Mijn lichaam is ook gewend aan de normale cyclus Eerst was dit 7 dagen even doorbijten in het begin. Maar wat voel ik me fris weer geen hormonen in mijn bloed[lees meer...] en moedernatuur doet haar ding. Wel even een dingetje ik voel afentoe steken voor mijn menstruatie en de touwtjes zijn voelbaar afentoe voor mijn vriend, dit komt vooral voor in de laatste week. Na de cyclus is dit helemaal weg! Ik raad het zeker aan voor meiden die geen hormonen willem.

23-03-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Mijn ervaring is op dit moment erg goed! 3 maanden heb ik hem nu, in het begin Voelde ik hem wel eens prikkelen maar dit lijkt Nu al goed weg te zijn, ik voel hem nauwelijks meer zitten. Het zetten duurde wat langer als normaal maar deed ook zeker wel pijn, doe lekker rustig aan die dag Beweeg niet teveel, pak een kruik ik heb hem op een vrijdag geplaatst zodat er e[lees meer...]en weekend tussen zit. Rusten werkte echt bij mij. En na lang pil gebruik kreeg ik na 1 maand mijn menstruatie terug de 2de was ook precies optijd! Met de spiraal. Ik vind de flexi T erg fijn kleiner spiraaltje er zit ook iets meer koper bij, 1 tip gebruik de cup niet ik kreeg er een flinke buikpijn van. Godzijdank bleek hij nog goed te zitten bij de echo. Het voordeel is dat ik hem ook liet zetten buiten mijn stopweek om. Dus heb ook totaal niet gebloed, alleen maar na het zetten even. Dat komt door een wondje bij de baarmoedermond van het zetten. Ook let ik een klein beetje op mijn vruchtbare weken Met de hoop dat de spiraal nog beter werkt aangezien het geen hormonen bevat. Ik voel mijn eisprong erg goed aan. Verder voel ik me fitter! Niet meer zo moe beter libido geen gespannen borsten meer. Hier wilde ik voor gaan, de pil zorgde ervoor dat ik verdoofde en alles erg oppervlakkig werd. Het idee dat mijn lijf weer geactiveerd is met eigen sturing vind ik fijn.

18-03-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (330)
Over het algemeen ben ik zeer tevreden van de koperspiraal. Maar ik heb een vraagje, sinds de spiraal heb ik moeite met mijn orgasme. Het is niet zo intens als voordien. Ik ben niet zeker dat het door de spiraal komt. Zijn er nog mensen met deze ervaring?

16-02-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb de spiraal inmiddels al een maand. Hier en daar wat steekjes gehad. Plaatsing ging ookwel goed was even doorzetten Nu mijn eerste menstruatie ook wel wat buikpijn gehad, maar dit was nog wel te onderdrukken. Op de controle zat hij goed ik twijfelde door die rare steekjes dus ging eerder, had gewoon te maken met de cyclus Ik heb voor het eerst een menstruatie cu[lees meer...]p weer gebruikt even ermee gewacht, het ging goed totdat ik na het eruit halen plots mega erge buikpijn kreeg na de 3de keer snachts Waar dat aan lag is me niet helemaal duidelijk geworden, ik was ook erg onrustig die nacht. Maar ik had zon pijn "dat ik gauw aleve had ingenomen, en ik voelde de drukkende pijn wegtrekken. Spiraal gecheckt of hij niet uit gestoten was , ik voelde alleen het touwtje geen*** hard stukje pfff Verder vandaag geen buikpijn meer gehad niet zo erg meer als toen ik in bed lag. Ik had nog narillingen ervan na die aanval. Verloskundige adviseerde even om de cup niet te gebruiken tijdig, maar ik durf dit niet meer, ik kneep de cup ook in het vacuum te verbreken nog steeds een raadsel of de pijn hier van kwam Ik merkte ook dat mijn vagina vanbinnen erg soepel was daarom kon ik de touwtjes dus voelen wat normaal niet was. Als dat ding gewoon netjes blijft zitten en zijn taken doet ben ik hoe dan ook erg blij, en raad ik de flexi T zeker aan, ik heb er eentje met wat meer koper.

27-01-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Even wat positief geluid na een korte geleden plaatsing Het zetten was pijnlijk maar te doen tanden op elkaar, daarna 2 tot 3 dagen pijntjes gehad meer zeur pijnen dan echt vreselijke weeen. De rust goed genomen is heel belangrijk en geen gemeenschap. Ook wat licht bloedverlies gehad wegens het wondje van het zetten, wat nu minderd. Ik was een pilgebruiker en wilde e[lees meer...]ens overstappen naar zonder hormonen. Nu wachten op de echte menstruatie en hopen dat hij er niet uitvalt. Tot nu toe blij.

07-01-2020 | Man | 24
koperhoudend spiraal (375)
Na een half jaar mijn spiraal verwijderd. Meerdere malen per maand mega buikpijn wat uitstraalde naar mijn been en enkel. Het leken wel weeen en de tranen sprongen in mijn ogen. Nu is mijn spiraal enkele dagen verwijerd. Nergens meer last van!! Het inbrengen vond ik enorm pijnlijk, maar het verwijderen niet!

13-05-2015 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Mijn 5 jaar koperspiraal zit er bijna op! Ik kan eerlijk zeggen dat het een geweldige beslissing is geweest om hem te plaatsen, ook al ging dat niet vanzelf ;). De eerste keer niet goed gezet en de spiraal zakte uit m'n baarmoeder. De 2e keer goed gezet en 5 jaar plezier van gehad. Beide keren zetten was met verdoving, wat wel een aanrader is denk ik. Als je je zorgen maak[lees meer...]t over het zetten: >> niet doen <<. Oké, het is even doorbijten, die 5 seconden pijn kan je lijden, geloof me. Die middag krampen er na is vervelend, maar daarna heb je er 5 jaar plezier van. Mijn ongesteldheid is gewoon regelmatig, ik heb milde krampen en vloei als een jekko. Spiraal heeft hier geen invloed op, omdat het geen hormoonspiraal is. In die 5 jaar tijd nooit klachten gehad. Nooit last gehad. Een vaste relatie en niet zwanger. Als je recensies en reviews zoekt omdat je bang bent voor complicaties: maak jezelf niet zo gek! Praat met je huisarts en laat je daar adviseren. Niet op het internet. Misschien is het niet geschikt voor jou, maar laat dat de professionals bepalen. Ik ben geen professional, maar wel dolgelukkig dat ik het heb gedaan en ga binnenkort een nieuwe laten plaatsen. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker :) .

09-02-2014 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal
De koperspiraal is bij mij geplaatst nadat ik op 19jarige leeftijd door de pil zwanger was geraakt. Ik heb toen een abortus laten uitvoeren en de spiraal genomen, ik bleek pcos (minder vruchtbaar) te hebben. Na 4 jaar bleek ik ondanks de spiraal weer zwanger te zijn omdat de spiraal verkeerd geplaatst was.

11-02-2023 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Na lang zoeken heb ik gekozen voor een koper spiraal, dit omdat er geen hormonen inzitten. In het verleden heb ik een hormoon spiraal gehad deze was verkeerd geplaatst en heeft gezorgd voor helse pijn ik heb een maand niet kunnen werken en alleen maar huilend op bed gelegen, de huisarts vertelde mij toen dat ik moet wennen aan het gevoel. Toen de spiraal er eindelijk ui[lees meer...]t mocht bleek die verkeerd geplaatst te zijn. Omdat de vorige verkeerd geplaatst was wilde ik het nog een kans geven, dit keer een koper spiraal! In een woord verschrikkelijk!!!! Ik bloed aan een stuk door ben de hele tijd moe als ik geen pijnstiller slik lijkt het alsof er iemand met messen in mijn baarmoeder zit te prikken! ERUIT met dat ding!

10-12-2021 | Man | 25
koperhoudend spiraal (375)
De eerste flexi-t die ik kreeg was erg pijnlijk en niet goed geplaatst. Veel bloedverlies bij het inbrengen en tijdens het fietsen in mijn baarmoederhals te voelen. Bij de controle van 6 weken - ja hoor, het is veel te laag en zit in mijn baarmoederhals. Ze hebben het verwijderd. Ik heb ervoor gekozen om het opnieuw te proberen, maar laat het door een andere gynaecoloog in[lees meer...]voegen. Plaatsing was prima en gecontroleerd met een echo. Controle van 6 weken toonde aan dat het weer uit positie was geraakt, maar ik hield het toch binnen omdat het nog steeds effectief zou moeten zijn. En het was. Tot ik een MRI had: De volgende maand was ik zwanger. We verwijderden het spiraaltje zonder problemen en hadden een normale, gezonde zwangerschap. (Origineel tekst: The first flexi-t i got was very painful and not placed well. A lot of blood loss upon insertion and could feel it in my cervix while biking. At the 6 week check -- sure enough, it is way too low and in my cervix. They removed it. I opted to try it again but get it inserted by a different obgyn. Placement was fine and checked with an ultrasound. 6 week check showed it had moved out of position again, but I kept it in anyway as it is still supposed to be effective. And it was. Until I had an MRI: The next month I was pregnant. We removed the IUD with no trouble and had a normal, healthy pregnancy. )

31-01-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mid december heb ik de Flexi-T laten zetten. Zetten viel me 100% mee! Ik had me op het ergste voorbereid maar stond binnen 15 minuten weer buiten. Je voelt een beetje menstruatie krampen maar het valt echt mee. Die dag een beetje buikpijn maar kon gewoon weer aan het werk. Eerst week een klein beetje bruine afscheiding. Menstruatie duurt ietsje langer (+1 of 2 dagen). Hel[lees meer...]emaal geen hormonen. Ik was bang na alle verhalen op internet maar ik ben helemaal tevreden!

21-09-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik had een koper spiraal genomen omdat ik anticonceptie zocht zonder hormonen vanwege mijn acne. Op mijn 21e heb ik daarom een spiraal laten plaatsen en dit is helemaal goed gegaan. Ik had een normale cyclus en geen pijnlijke of zware menstruaties. Tot ik 3,5 jaar later geconfronteerd werd met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik ben met spoed opgenomen in het zieken[lees meer...]huis en er zat niets anders op dan een kijkoperatie. Hierbij hebben ze één van de eileiders verwijderd. De ervaring was verschrikkelijk en de gevolgen zijn enorm... Achteraf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer een spiraal nemen. En mocht je er dan toch één willen neem dan een spiraal met hormonen zodat de kans op zwangerschap nog kleiner is. Desondanks zou ik de spiraal 100000 x afraden. Nu kom ik er pas achter hoe vaak het voorkomt dat vrouwen met een spiraal toch zwanger worden!

21-09-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Na 12 jaar (vanaf mijn 13e) de pil geslikt te hebben ben ik gestopt. Ik was klaar met hormonen en wilde wel eens weten hoe het zonder hormonen voelde. Na enkele maanden geen anticonceptie te gebruiken kwam toch weer de behoefte om anticonceptie te gebruiken, echter wilde ik graag iets zonder hormonen. De koperspiraal is dan de enige optie en na alle horrorverhalen op inter[lees meer...]net durfde ik eigenlijk niet. Uiteindelijk is het zo erg meegevallen dat ik niet meer anders wil! Het plaatsen zelf was echt niet fijn, maar vooraf had ik pijnstilling genomen en het is echt belangrijk dat je kunt ontspannen. Echt pijn heb ik nog geen minuutje gehad en die pijn ebde snel weer weg. Na de plaatsing heb ik nog twee dagen een beetje kramp gehad in mijn buik dat goed op te lossen was met een kruik. Ook heb ik nog 4 dagen last gehad van bloedverlies. De enige bijwerkingen die ik heb zijn kramp tijdens mijn eisprong (hier had ik voorheen nooit last van) en dat ik nu af en toe tussendoor een beetje bloed 'spot'. Dit heb ik over voor anticonceptie zonder hormonen.

17-02-2017 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (1991)
De pil was niet meer ideaal voor mij als anticonceptie. Ik kreeg doorbraakbloedingen en was daardoor drie weken van de vier per maand ongesteld. Ook ben ik er nu achter dat de pil veel invloed had op mijn stemmingen. Ik voelde me zeker 2 keer per week rot (verdrietig, ellendig, etc.) en ik wist niet waardoor, nu is dit teruggebracht naar 1 keer per maand. Ik denk dat dit t[lees meer...]e maken had met de hormonen van de pil ... (die ik wel vanaf mijn 14de heb geslikt, dus een groot deel van mijn leven hebben bepaald). Allereerst heb ik het spiraaltje laten inbrengen bij de huisarts. Ik raad iedereen dit af. De hele behandeling duurde een uur, ze konden mijn baarmoeder niet vinden en was erg ongemakkelijk en pijnlijk. Uiteindelijk bleek bij controle 5 weken later door de gynaecoloog (echo) dat hij ook nog eens niet goed zat, dus de hele handel moest eruit. Toen het spiraaltje laten plaatsen door gynaecoloog. Ik stond binnen tien minuten buiten en dat raad ik iedereen aan. Ik had twee feminax genomen en twee paracetamol vanwege de horrorpraktijken bij de huisarts en daar was ik erg blij mee, want het doet goed zeer. Het schijnt minder zeer te doen als je al kinderen hebt gehad, maar daar weet ik dus niets van. Van bijwerkingen van het spiraaltje heb ik weinig last. Ik ben blij met mijn 'normale' cyclus en gemoedstoestand zonder de hormonen van de pil. Geen last tijdens seks. Soms nog wat kramp, maar dat schijnt minder te worden.

13-09-2015 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu een maand een koperspiraal. Ik ben hier naar over gestapt na 11 jaar de pil te hebben geslikt. Ik heb zojuist mijn menstruatie achter de rug, en ik ben echt ontzettend tevreden!! Ik wilde dit succes verhaal delen. Het proces van het inbrengen deed redelijk pijn, vooral het opmeten. Het duurt echter maar heel kort dus uiteindelijk is het de pijn zeker waard. V[lees meer...]oor de rest gewoon de dag door gekomen op de ibuprofen die ik van te voren had geslikt, en heb daarna niet bij hoeven slikken. 's Avonds was de pijn al weer weg. In de weken erna, af en toe last gehad tijdens de seks. Het was net alsof mijn baarmoeder heel erg gevoelig was en als we wat ruige seks hadden gehad, kon ik de dag daarna nog kramp van hebben. Ik heb 1 keer gehad dat ik wakker werd met hele erge krampen in mijn baarmoeder, het voelde echt als weeën. Dat was wel heel naar, en heb daar nog een paar dagen van "bij moeten komen". Na gegoogled te hebben, kwam ik er achter dat mensen vaker in het begin rare pijntjes hebben. Ik heb daar voor de rest ook niet meer last van gehad. De afgelopen week was ik ongesteld. Mijn ongesteldheid volgt nog precies het patroon van toen ik aan de pil zat, op de dagen precies. Dit is erg fijn, zo is het voorspelbaar! Ik was ontzettend blij toen bleek dat ik niet extra pijn heb, en echt maar een klein beetje extra bloed (waarschijnlijk door de over gang van pil - naar echt ongesteld). Dus ik heb helemaal nergens last van! Het zou kunnen dat het later nog erger gaat worden, maar dat kan ik zeker aan. Ik heb dit keer niet eens pijnstillers hoeven te slikken. Al met al, ben ik echt super tevreden. Ik had van te voren vaak gelezen dat mensen vonden dat ze veel eerder hadden moeten overstappen, en daar sluit ik mij bij aan!!