Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

12-02-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb voor een koper spiraaltje gekozen omdat ik na 4 jaar de pil slikken helemaal van de hormonen af wilde zijn. Ik had veel verschillende pillen geprobeerd en telkens had ik problemen met mijn emoties. Bij de laatste pil voelde ik mij echt vreselijk zonder rede. Mijn huisarts had veel ervaring met het plaatsen. Ik heb op aanraden van de huisarts pijnstilling genomen[lees meer...] maar ik heb niet het idee dat het hielp met de pijn. Die was namelijk echt naar. De eerste dag had ik er ook heel veel last van dus houd er rekening mee dat je de rest van de dag in bed wil liggen. De pijn zakt na een dag wel langzaam weg en na een aantal dagen was die over. Na het plaatsen (op de vierde dag van mijn menstruatie) was ik binnen 20 dagen alweer ongesteld. Die menstruatie duurde lang (8 dagen) en was veel heviger dan normaal. Maar hierna heb ik direct een regelmatige cyclus van 28 dagen gekregen. Ik heb de pil 4 jaar gebruikt en merkte heel veel verschil toen ik stopte. Ik werd veel vrolijker, was bewuster van alles om mij heen, mijn libido werd enorm hoog en het is heerlijk om nooit meer gestresst te zijn om die pil. Mijn menstruaties zijn wel een stuk heftiger. Ik gebruik een menstruatiecup die ik eerst twee keer per dag leegmaakte, met het koperspiraaltje zit die op de twee heftigste dagen soms wel 3 of 4 keer helemaal vol. Ook heb ik wat meer pijn. De menstruaties zijn wel korter: 4 dagen ipv 6. Ik heb de koperspiraal nu iets langer dan een jaar. Het duurde wel even tot ik niet meer wakker schrok omdat ik dacht dat ik mijn pil was vergeten. Nu geniet ik vooral wanneer anderen erover beginnen en ik kan vertellen dat ik nergens aan hoef te denken! Mijn libido is na ongeveer een half jaar gelukkig weer normaal. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik liever wat extra pijn heb tijdens mijn menstruatie (plus de pijn van het zetten die ik ook niet zomaar meer zal vergeten) dan dat ik mij ooit weer zo wil voelen als tijdens het slikken van de pil. Ik kan het koperspiraaltje dus zeker aanraden als je anticonceptie zonder hormonen wil proberen.

27-01-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Even wat positief geluid na een korte geleden plaatsing Het zetten was pijnlijk maar te doen tanden op elkaar, daarna 2 tot 3 dagen pijntjes gehad meer zeur pijnen dan echt vreselijke weeen. De rust goed genomen is heel belangrijk en geen gemeenschap. Ook wat licht bloedverlies gehad wegens het wondje van het zetten, wat nu minderd. Ik was een pilgebruiker en wilde e[lees meer...]ens overstappen naar zonder hormonen. Nu wachten op de echte menstruatie en hopen dat hij er niet uitvalt. Tot nu toe blij.

27-01-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Even een positief verhaal.. Laten plaatsen, meevallertje tot nu toe. Plaatsen was even op de tanden bijten, maar erna rustig aan gedaan 3 tot 4 dagen rusten. Geen gemeenschap gehad wegens steken en krampen 2 /3 dagen lang, licht bloedverlies door het zetten Wegens het wondje. Het lijkt nu te minderen, ook is de buikpijn weg. Ik was pil gebruikster en had het voor[lees meer...]deel dat mijn stop week voor het zetten geweest is niet heel veel gebloed, en ook geen zware krampen tot nu toe. Nu wachten op mijn echte menstruatie. En hoe deze gaat zijn met dit spiraaltje spannend En hopen dat hij blijft zitten over 6 weken controle

07-01-2020 | Man | 24
koperhoudend spiraal (375)
Na een half jaar mijn spiraal verwijderd. Meerdere malen per maand mega buikpijn wat uitstraalde naar mijn been en enkel. Het leken wel weeen en de tranen sprongen in mijn ogen. Nu is mijn spiraal enkele dagen verwijerd. Nergens meer last van!! Het inbrengen vond ik enorm pijnlijk, maar het verwijderen niet!

25-12-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Over een paar maanden zal ik meer laten weten,maar voor nu ben ik zeer tevreden. Ik heb nu sinds 3 maanden mijn spiraal en ben erg blij . Samenvatting : koperspiraal werkt goed,minder kramp,wel heftigere krampen,meer bloedingen en vreemd veel zin in vlees (was vegetariër ) geen bloedarmoede meer ivb met hormonen Hieronder mijn hele verhaal Sinds mijn 17e was ik[lees meer...] op zoek naar een goede anticonceptie,last van mijn ongesteldheid had ik niet per se. Op mijn vijftiende was ik eerder al aan de pil geweest maar daardoor kreeg ik hevige bloedingen en veel acne. Een nieuwe pil wou ik niet op die tijd ,ik was toch niet seksueel actief en wou hem mee gebruiken voor het plannen van mijn menstruatie . Ik begon de nuvaring te gebruiken,hij was fijn en makkelijk maar toch voelde ik me na een jaar niet zo goed ,ik was vaak licht in mijn hoofd en kreeg last van angst . Ook kon ik mijn menstruatie niet overslaan. Na een tijdje stapte ik over op de pleister , wat hetzelfde effect had, idem dito met de minipil. Ik wou de prikpil nog gebruiken maar de dokter raadde het af. Rond dat ik mijn pleister kreeg bleek het dat ik bloedarmoede had,dit was waarschijnlijk veroorzaakt door de hormonen die er voor zorgden dat ik veel, om de 3weken bloedde. De pijn van mm krampen was hevig en ik bleef altijd twee dagen thuis om te kunnen blowen tegen de pijn . Ibuprofen hielp niet. Na de minipil gepaard met n 3 maanden lange menstruatie besloot ik te stoppen met hormonen . Iets minder dan een jaar later sprak ik mijn huisarts over anticonceptie,wat gynaecologische onderzoeken later bleek het dat ik gezond was en dat ik slecht tegen hormonen kon.kut. mijn arts raadde de koperspiraal af en wou me weer aan de hormoonspiraal zetten ivb mijn ernstige krampen. Als dat niet werkte zou ik op 20 jarige leeftijd na moeten denken over sterilisatie tegen die erge krampen . Afspraak bij de gyno,en toch koper gekozen. ZO BLIJ MEE. Geen zorgen over ongewenst zwanger worden,en heb geen bloedarmoede meer. Het zetten deed pijn,maar niet minder erg dan sommige krampen die ik had . Na het zetten bleef ik even thuis,maar na 1 dagje kon ik weer alles doen .de week er na bloedde ik wel een beetje. Wanneer ik nu menstrueer heb ik af en toe een stekende kramp,maar kan prima zonder ibuprofen de dag door . Ik bloed volgens mij iets heviger ,maar niet veel . Verder heb ik vreemd veel zin in het eten van vlees. Mijn menstruatie is nu netjes om de maand ,en kan prima naar school en alles doen . Ik werd van tevoren gewaarschuwd voor ergere krampen en bloed, maar heb niks gemerkt van deze bijwerkingen . Zeker een aanrader

21-09-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik had een koper spiraal genomen omdat ik anticonceptie zocht zonder hormonen vanwege mijn acne. Op mijn 21e heb ik daarom een spiraal laten plaatsen en dit is helemaal goed gegaan. Ik had een normale cyclus en geen pijnlijke of zware menstruaties. Tot ik 3,5 jaar later geconfronteerd werd met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik ben met spoed opgenomen in het zieken[lees meer...]huis en er zat niets anders op dan een kijkoperatie. Hierbij hebben ze één van de eileiders verwijderd. De ervaring was verschrikkelijk en de gevolgen zijn enorm... Achteraf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer een spiraal nemen. En mocht je er dan toch één willen neem dan een spiraal met hormonen zodat de kans op zwangerschap nog kleiner is. Desondanks zou ik de spiraal 100000 x afraden. Nu kom ik er pas achter hoe vaak het voorkomt dat vrouwen met een spiraal toch zwanger worden!

11-08-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Veel bijwerkingen (Vermoeidheid, haarverlies, gewichtstoename. ) die niet officieel genoemd worden. Zoek op Iud copper intoxity wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten...

21-07-2019 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (330)
Na twee jaar bleek ik bij de 0,1% te horen die zwanger is geworden door de spiraal heen. Plaatsen is goed gegaan, nacontrole was goed, geen bijwerkingen, toevallig een paar maanden voor de zwangerschap een echo gehad voor mijn nieren waarop ook de spiraal te zien was (perfecte ligging). Ineens raakte ik niet meer ongesteld. Drie weken zwanger. Verder nooit klachten gehad.[lees meer...]

09-03-2019 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik slikte sinds mijn 18e de meest gebruikte anticonceptiepil en was na bijna 10 jaar gebruik al een tijdje aan het twijfelen of ik hier nog langer mee door wilde gaan. Wil ik nog wel hormonen? Weet ik nog wel wie ik ben? Hoeveel bijwerkingen heb ik eigenlijk? Ik vond het fijn aan de pil dat ik mijn menstruatie kon regelen, maar buiten dat kon ik eigenlijk geen pluspunt mee[lees meer...]r bedenken. Uiteindelijk op internet gezocht naar alternatieven en eigenlijk kwam ik alleen op deze uit omdat ik van de hormonen af wilde (en condooms niet betrouwbaar genoeg vind). Wel allemaal spannend en misschien zelfs eng. Me toen laten voorlichten bij de huisarts en een gynaecologisch onderzoekje gehad (aangezien ik daar ook geen ervaring mee had). Dat viel me mee en ik wilde het wel doen. De huisarts had goede ervaringen met de Flexi-T dus bestelde die voor mij en toen was het zover; de afspraak was gemaakt bij de huisarts (gelukkig kon het daar). Ik had een Aleve Feminax genomen, maar dat heeft denk ik niet echt geholpen. Het plaatsen deed akelig pijn. Het was echt even op mijn tanden bijten. De huisarts zei dat ik wel goed kon ontspannen en dat er geen moeilijkheden waren. Ze begeleidde me wat met ademhalingsoefeningen. De haak waarmee ze je baarmoedermond open houden voelt akelig en het inbrengen van het spiraaltje ook. Toch zijn het maar korte momenten en binnen een paar minuten is het al klaar. Als dan alles weer los en eruit is, lucht dat erg op en verdwijnt de pijn nagenoeg meteen. Ik bleef nog eventjes liggen voor de eventuele duizeligheid, maar stond na een paar minuten ook alweer buiten en ben zelfs nog meteen boodschappen gaan doen. Ik heb een week lang gedacht: godzijdank is dit één keer per 5 jaar, maar inmiddels ben ik een maand verder en ben ik die gedachte kwijt. Leuk is anders, maar het is te overzien. De eerste dagen bloedde ik vanwege de ingreep en had ik ook wat buikkrampen. Voelde niet echt anders dan ongesteld zijn. De krampen namen geleidelijk af gedurende de eerste dagen. Daarna waren ze weg. Het bloeden bleef aanhouden, maar niet zo veel dat je maandverband nodig hebt. Ook werd dit steeds meer roze, toen bruin en uiteindelijk was het na 3 weken wel weg. Best irritant, maar wel een bekende bijwerking in het begin, dus ik zat er niet mee. Ondertussen voelde ik bijna nooit wat. Soms ineens weer wat krampjes, of een steekje in mijn onderbuik, maar niets wat echt vervelend was. Afgelopen week leek het allemaal alweer normaal. Ik begon me af te vragen of ik ongesteld zou worden. Het was inmiddels 4 weken geleden toen ik voor het laatst ongesteld was. Ik las dat het na het stoppen met de pil soms erg lang kan duren voor je weer je normale cyclus hebt. Dat vond ik niet zo'n prettig idee, want je hebt dan niet die 'check' of je zwanger bent. Maar na iets meer dan een maand werd ik toch ongesteld. Voor wat ik me nog kan herinneren van voor de pil, bloed ik gewoon normaal en heb ik normale krampen (of zelfs minder dan voorheen). Ik bloed wel meer dan met de pil, maar dat is niet raar. Ik heb ook nog een menstruatiecup en dat werkt prima samen tot dusver. Ik kan nog niet heel veel zeggen misschien, maar na een maand ben ik eigenlijk wel aardig tevreden! Hopelijk blijft het zo. Over 2 weken heb ik mijn verplichte controle weer bij de huisarts om te checken of hij nog steeds goed zit. Verder heb ik het idee dat ik me minder vlak/vaag voel sinds een paar weken, alsof 'de mist is opgetrokken'. Ik heb het gevoel dat ik vrolijker ben en alles meer meemaak en er nog meer van kan genieten. Maar wie weet zit dat tussen mijn oren... of het waren die stomme hormonen ;) Dat is nog afwachten! Ik zou het in elk geval tot nu toe zeker aanraden.

11-12-2018 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (300)
Het plaatsen viel mee. De menstruatie was wel stukken heftiger maar viel te doen. Na een langere gebruiksperiode werden de klachten tijdens de menstruatie heftiger. Ontzettende buik krampen, meer en langere migraine klachten, super veel bloedverlies, misselijk, vermoeid, heftige stemmingswisselingen. Op den duur nog maar 1 goede week per maand. Veel hoofdpijn, niet lek[lees meer...]ker in me vel zitten. Etc.. Dan ook nog eens zwanger geraakt door de spiraal heen. Wat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bleek te zijn en dat als je er niet op tijd bij bent heel gevaarlijk kan zijn! Raad dit anticonceptiemiddel daarom ook niet aan.

02-11-2018 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Aangezien ik van alle anticonceptie die hormonen bevatten paniekaanvallen kreeg ben ik 5 jaar terug begonnen met een koperspiraal. Plaatsing was niet heel prettig en de eerste maanden had ik tuddendoor bloedingen maar daarna erg tevreden. Ik ben zo tevreden dat ik hem vandaag heb laten verwisselen voor een nieuwe

21-09-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Na 12 jaar (vanaf mijn 13e) de pil geslikt te hebben ben ik gestopt. Ik was klaar met hormonen en wilde wel eens weten hoe het zonder hormonen voelde. Na enkele maanden geen anticonceptie te gebruiken kwam toch weer de behoefte om anticonceptie te gebruiken, echter wilde ik graag iets zonder hormonen. De koperspiraal is dan de enige optie en na alle horrorverhalen op inter[lees meer...]net durfde ik eigenlijk niet. Uiteindelijk is het zo erg meegevallen dat ik niet meer anders wil! Het plaatsen zelf was echt niet fijn, maar vooraf had ik pijnstilling genomen en het is echt belangrijk dat je kunt ontspannen. Echt pijn heb ik nog geen minuutje gehad en die pijn ebde snel weer weg. Na de plaatsing heb ik nog twee dagen een beetje kramp gehad in mijn buik dat goed op te lossen was met een kruik. Ook heb ik nog 4 dagen last gehad van bloedverlies. De enige bijwerkingen die ik heb zijn kramp tijdens mijn eisprong (hier had ik voorheen nooit last van) en dat ik nu af en toe tussendoor een beetje bloed 'spot'. Dit heb ik over voor anticonceptie zonder hormonen.

06-09-2018 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (330)
Moeheid
Sinds mijn 24 jaar gebruik ik als anti-conceptie een koperspiraaltje. Plaatsen en vervangen ging steeds vlot. Twee jaar geleden kreeg ik langzaamaan last van vermoeidheid, dat na een tijdje continue werd. Eerst werd gedacht dat deze naweeën waren van eerdere klierkoorts. Oorzaak was onbekend, zat tussen de oren ... blablabla. Enkele maanden geleden langs geweest bij o[lees meer...]stheopaat. Deze vertelde mij onmiddellijk dat het koperspiraaltje waarschijnlijk de oorzaak was, dat een vrouw max. 2 koperspiraaltjes in haar leven mag hebben. Na weken van twijfels toch laten verwijderen, 24 u later voelde ik het verschil, .. nu 2 maand later helemaal de oude en terug energie als vroeger ... zo zie je maar ... Misschien heeft iemand iets aan dit verhaal ...

01-08-2018 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (300)
Ik raad het koperspiraal ten zeerste af. Lees hieronder mijn verhaal als je wil begrijpen waarom. Na het plaatsen heb ik een aantal dagen redelijk wat krampen gehad, maar na een paar weken vroeg ik me af waarom ik niet eerder aan een koperspiraal was begonnen. Na enkele weken check gedaan bij mij huisarts en de spiraal zat prima. Heerlijk om na 10 jaar aan de pil nergens m[lees meer...]eer aan te denken en geen hormonen meer in mijn lijf, wat was ik opgelucht. Tot dat ik last kreeg van angst en paniekaanvallen. Maar of dit aan de spiraal of aan mijn beginnende zwangerschap lag is achteraf de vraag. Binnen 6 maanden na plaatsing ben ik zwanger geraakt. Terwijl ik er voor koos minimaal de komende 5 jaar geen kinderen te willen (ik was op dat moment 22). De spiraal was waarschijnlijk verzakt. Hiervan heb ik niks gevoeld, terwijl ik t regelmatig checkte door zelf te voelen of er iets uitstak. Dames, ik weet hoe vervelend hormonen zijn, daarom was deze spiraal ook mijn overweging. Maar een koperspiraal is niet de meest veilige oplossing. Ik had misschien pech, maar ik was zeker niet de enige. Kortom, ik hoop dat mijn verhaal herhaling kan voorkomen. Liever die rottige hormonen dan de emotionele en fysieke schade van een (ongewenste) zwangerschap.

01-07-2018 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb hele negatieve ervaringen met het koperspiraal. Wil je meer weten over MOGELIJKE bijwerkingen? Ik wil niet zeggen dat dit voor iedereen zo is, maar het interessant je te verdiepen. Ik ben er helaas door gebrek aan informatie en kennis veel te laat achter gekomen. (..) Ik ben psychisch en lichamelijk helemaal in de war geweest ervan, bijna 2 jaar lang. En zelf pe[lees meer...]r toeval tot de ontdekking moeten komen dat de oorzaak mijn koperspiraal was. Ik wil dat dit niet voor niks is geweest, dus neem eens een kijkje op mijn facebook groep. Of zoek op Copper IUD effects (en niet in het Nederlands) en kijk eens op de Engelse facebook groep : (..)(Mijnmedicijn: privé gegevens verwijderd)

23-05-2018 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Ik ben vanaf mijn 18e een anticonceptiepil beginnen slikken. Ik heb er eerst enkele geprobeerd en de definitieve was Microgynon 30. Ik heb deze geslikt van maart 2011 tot juli 2013. In het begin verliep dit allemaal heel goed, maar naarmate er maanden en dan 2 jaar voorbijgingen, werd ik enorm depressief, ik was ook ongeveer 10 kg bijgekomen ook al sportte ik toen, terwijl[lees meer...] ik van mezelf eerder een slank persoon ben met een snel metabolisme die bij wijze van spreken niets moest doen om een slanker figuur te behouden. Ook kreeg ik van deze pil enorme zware acne en een vette huid, hiervoor had ik daar ook nooit erg last van en was ik ook 'gezegend' met een redelijk goede huid. Ik voelde me met deze pil een opgeblazen, depressieve en lelijke walrus, een wandelende ton. Tijdens mijn stopweek voelde ik me enorm goed en tijdens het slikken heel slecht. Tot ik me dat begon te realiseren, ben ik gestopt in juli 2013. Enkele maanden na het stoppen was ik al 5 kg vermagerd en bleef alles wat ik at er ook al niet meer aanplakken. Ik voelde mij mentaal op slag beter, een andere en positievere persoon, terwijl ik bij de pil bleef hangen in heel erg negatieve emoties. De acne is eigenlijk altijd gebleven, ook nu moet ik nog zien wat ik doe. Ik heb pas sinds dit jaar goede producten gevonden die het een beetje in toom weten te houden, antibiotica ook geprobeerd en ik ben 26 met een vette huid. In 2016 heb ik besloten om een koperspiraal te laten zetten, omdat ik het echt gehad had met hormonen. Ik moet zeggen dat ik met de koperspiraal wel beter af ben op vlak van me goed voelen, niets bijkomen, maar ik had zonder pil mijn menstruatie nooit enorm enorm erg, wat ik nu met de koperspiraal wel heel heftig heb, zo heftig dat ik soms moet thuisblijven. Vandaag bij de gynaecoloog geweest, het probleem uitgelegd van mijn enorm heftige menstruaties (grootste tampon + groot maandverband en na een uur al doorlekken), zij heeft mij aangeraden om ondanks mijn schrik toch misschien dan terug over te schakelen op hormonale anticonceptie (mirena of minipil wegens minder hormonen), maar na het lezen van enorm veel reviews, heb ik toch beslist dat ik liever mezelf blijf met heftige menstruaties dan een persoon met minder of geen menstruatie die bijna zelfmoordneigingen heeft.