Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

13-06-2016 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik wilde graag anticonceptie zonder hormonen. Van te voren erg zenuwachtig voor het plaatsen, maar dit viel erg mee (ik heb nog geen kinderen). Wel ervoor gekozen om het bij de gynaecoloog te laten doen. Redelijk veel buikkramp gehad na het plaatsen, duurde paar dagen. Tot aan mijn eerste menstruatie (3 weken later) regelmatig buikpijn. Eerste menstruatie was een ramp, hel[lees meer...]e erge krampen en 5 volle dagen bloedverlies. Van nature duurt mijn menstruatie twee dagen en heb ik vrijwel geen buikpijn, dus dit was even wennen. Ondertussen heb ik een tweede menstruatie achter de rug en deze was minder pijnlijk. Ik ben wel vijf volle dagen ongesteld nu, maar het is verder goed te doen. Buiten de menstruatie om verder geen klachten meer. Al met al meer dan tevreden!

19-05-2016 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Van andere anticonceptie had ik altijd wel ergens last: humeur, bloedingen, laag libido. En de hormonen in die middelen staan mij altijd tegen. Bij de koperspiraal heb ik daar geen last van. Ik ben nu voor de 2e keer licht ongesteld en door alle horrorverhalen vreesde ik de menstruaties, dus had ibuprofen al in huis.. maar nog absoluut niet nodig. De plaatsing heb ik bij d[lees meer...]e gynaecoloog gedaan ivm nog geven van borstvoeding. Volgens mijn huisarts is dat verstandiger ivm verweking/dun zijn van baarmoederslijmvlies en kans op bloedingen of verkeerd plaatsen. Nu geef ik nog borstvoeding, dus heel misschien heeft dat nog wel invloed op de lichtheid van de menstruatie. Maar het fijne vind ik dat je natuurlijke cyclus ongestoord blijft, dus er wordt geen kunstmatige menstruatie aangezet. Wel heb ik soms tussentijds een heel licht roze afscheiding wat duidt op wat bloedverlies. Maar dat is vele malen minder dan wat ik bij implanon en mirena spiraal had.

21-04-2016 | Vrouw | 39
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb vorige maand een koperspiraal laten zetten bij de gynocoloog. Er was verteld dat het inbrengen pijnlijk kon zijn en men adviseerde een pijnstiller te nemen voor het plaatsen, dit heb ik ook gedaan. Plaatsen was inderdaad erg pijnlijk ondanks dat ik een hoge pijngrens heb. Helaas voor mij heb ik vanaf het eerste uur vreselijke buikpijn! Ik leef al 3 weken op p[lees meer...]ijnstillers om de dag door te komen.... Wederom contact met arts over de pijn. Nu de eerste menstruatie afwachten, daarna moet het beter gaan, ik wacht nog 2 weken af, word de pijn niet minder dan gaat de spiraal er uit!!

08-04-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Na de pil en 2 jaar mirena spiraal overgestapt op de flexi-t omdat ik veel hormonale problemen had. Het spiraaltje is eigenlijk helemaal goed, plaatsen was wat afwijkend dan de norm omdat er in 10 minuten de mirena uit is gehaald en meteen de koper erin. Kwa pijn gemiddeld, deze tweede plaatsing was weer anders pijnlijk dan met de mirena. Even doorbijten. Daarna wel heel d[lees meer...]e dag misselijk van de pijn op bed gelegen met krampen en weeen. Tweede dag was dit opgelost. Menstruaties werden meteen regelmatig en heel zwaar. 7 dagen bloeden, 3 dagen bijna niet bij te houden veel. Zowel maxi tampons als nachtmaandverband overdag moeten gebruiken en om de 3 uur wisselen. Nu een jaar later is dit veranderd, 5 dagen bloeden waarvan maar 2 heel heftig, na de heftige dagen ben ik meteen klaar met menstrueren. Goed te doen. Wel veel last tijdens seks, vriend voelt het eigenlijk altijd zitten en ik helaas ook. Baarmoeder voelt opgezet/gevoelig, seks geeft veel druk, pijnlijk (met mirena was dit helemaal niet). Gyne heeft alles (na)gecontroleerd een half jaar geleden, alles zit perfect, en toch zo'n last. Door de dag heen geen last. Overweeg de gynefix, maar wil eerst uitzoeken of ik gevoelig ben voor koper omdat het in dat geval geen zin heeft om op een ander koperhouden spiraaltjes te stappen. Kortom, overwegend positief maar in mijn geval een dooddoener voor mijn seksleven. Tijd voor iets anders vrees ik.

12-02-2016 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Vandaag de koperespiraal laten plaatsen. Van te voren heb ik ook alle enge verhalen gelezen op internet. Had ik niet hoeven doen ik heb helemaal niks gevoeld van het plaatsen van tevoren heb ik wel ibuprofen ingenomen 600 Mg. Daarna lichte spotting gehad en een beetje buikkrampen maar die waren snel weer voorbij. 3 maanden geleden ben bevallen misschien deed het daarom gee[lees meer...]n pijn.

30-12-2015 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de koperspiraal geprobeerd, omdat ik een vriend kreeg en omdat ik niet tegen hormonen kan. Het plaatsen en daarna was een beetje pijnlijk, maar niet erger dan ongesteldheidsperikelen. Na 6 weken op controle bleek hij verzakt te zijn, dus is hij opnieuw geplaatst. Bij de controle van het nieuwe spiraaltje zat hij wel goed. Terwijl dat ding in mijn buik heeft gezeten [lees meer...]al die tijd, heb ik nauwelijks ergens last van gehad. Echter is na 6 maanden bij toeval bij een echo ontdekt dat mijn spiraaltje was gezakt. Gelukkig niet zwanger, pfjoe! Omdat er voor mij echt geen betere anticonceptie is, heb ik maar weer een nieuwe spiraal laten zetten. Dit keer geen Flexi-T, maar een Multiload. Deze heeft meerdere weerhaakjes, dus als het goed is moet deze beter blijven zitten!

17-10-2015 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Na alle ellende met De Mirena, de Diana pil, de Nuvaring, Marvelon 3 jaar geleden overgestapt op de Flexi-T. Mijn vriendinnen raadde me de spiraal af, omdat het inbrengen zoveel pijn zou doen, dus heel lang gewacht tot ik deze spiraal liet zetten, maar wat zonde dat ik dat niet gewoon eerder gedaan had. Het inbrengen van deze spiraal deed 0,3 seconden 'pijn'. Ik had niet e[lees meer...]ens door dat de gynaecoloog al klaar was met zetten omdat ik wachtte op die verschrikkelijke pijn. Sinds 3 jaar ongesteld met regelmaat. Nooit meer omkijken naar anticonceptie. Geen bijwerkingen van hormonen of iets dergelijks. Voor mij goud waard na alle problematieken rondom anticonceptie 15 jaar lang. Nu gaat hij er uit, omdat ik een kindje wil, maar kan het aan alle vrouwen aanbevelen, vooral die last hebben van hormonale disbalans.

13-09-2015 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu een maand een koperspiraal. Ik ben hier naar over gestapt na 11 jaar de pil te hebben geslikt. Ik heb zojuist mijn menstruatie achter de rug, en ik ben echt ontzettend tevreden!! Ik wilde dit succes verhaal delen. Het proces van het inbrengen deed redelijk pijn, vooral het opmeten. Het duurt echter maar heel kort dus uiteindelijk is het de pijn zeker waard. V[lees meer...]oor de rest gewoon de dag door gekomen op de ibuprofen die ik van te voren had geslikt, en heb daarna niet bij hoeven slikken. 's Avonds was de pijn al weer weg. In de weken erna, af en toe last gehad tijdens de seks. Het was net alsof mijn baarmoeder heel erg gevoelig was en als we wat ruige seks hadden gehad, kon ik de dag daarna nog kramp van hebben. Ik heb 1 keer gehad dat ik wakker werd met hele erge krampen in mijn baarmoeder, het voelde echt als weeën. Dat was wel heel naar, en heb daar nog een paar dagen van "bij moeten komen". Na gegoogled te hebben, kwam ik er achter dat mensen vaker in het begin rare pijntjes hebben. Ik heb daar voor de rest ook niet meer last van gehad. De afgelopen week was ik ongesteld. Mijn ongesteldheid volgt nog precies het patroon van toen ik aan de pil zat, op de dagen precies. Dit is erg fijn, zo is het voorspelbaar! Ik was ontzettend blij toen bleek dat ik niet extra pijn heb, en echt maar een klein beetje extra bloed (waarschijnlijk door de over gang van pil - naar echt ongesteld). Dus ik heb helemaal nergens last van! Het zou kunnen dat het later nog erger gaat worden, maar dat kan ik zeker aan. Ik heb dit keer niet eens pijnstillers hoeven te slikken. Al met al, ben ik echt super tevreden. Ik had van te voren vaak gelezen dat mensen vonden dat ze veel eerder hadden moeten overstappen, en daar sluit ik mij bij aan!!

14-08-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vandaag de Flexi -T laten plaatsen, gewoon bij de huisart. Ik ben zo iemand die het hele internet afspeurt naar alle verhalen over de pijn en het ongemak bij het plaatsen. Van tevoren had ik 600mg ibuprofen genomen uit voorzorg. Nou ik kan kan jullie vertellen binnen 5 minuten stond ik weer buiten en ik realiseerde me dat ik me veels te druk had gemaakt!!! Ik vond h[lees meer...]et meer een zeurderige pijn in me baarmoeder dan zware pijnscheuten waarbij je tegen het plafond schiet. Ik heb nog geen kinderen en dit is de perfecte oplossing op langer termijn en eindelijk geen hormonen meer in mijn lichaam. Top!!!!

14-07-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Nu ongeveer een maand geleden laten plaatsen, dat is niet zo fijn maar duurt maar even. Verder weinig last, af en toe krampen en lekker makkelijk dat je nergens aan hoeft te denken. Wel af en toe meer afscheiding maar dit zou na 3 maanden normaal moeten zijn. Naar mijn idee een van de beste anticonceptiemiddelen als je geen hormonen wilt.

13-05-2015 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Mijn 5 jaar koperspiraal zit er bijna op! Ik kan eerlijk zeggen dat het een geweldige beslissing is geweest om hem te plaatsen, ook al ging dat niet vanzelf ;). De eerste keer niet goed gezet en de spiraal zakte uit m'n baarmoeder. De 2e keer goed gezet en 5 jaar plezier van gehad. Beide keren zetten was met verdoving, wat wel een aanrader is denk ik. Als je je zorgen maak[lees meer...]t over het zetten: >> niet doen <<. Oké, het is even doorbijten, die 5 seconden pijn kan je lijden, geloof me. Die middag krampen er na is vervelend, maar daarna heb je er 5 jaar plezier van. Mijn ongesteldheid is gewoon regelmatig, ik heb milde krampen en vloei als een jekko. Spiraal heeft hier geen invloed op, omdat het geen hormoonspiraal is. In die 5 jaar tijd nooit klachten gehad. Nooit last gehad. Een vaste relatie en niet zwanger. Als je recensies en reviews zoekt omdat je bang bent voor complicaties: maak jezelf niet zo gek! Praat met je huisarts en laat je daar adviseren. Niet op het internet. Misschien is het niet geschikt voor jou, maar laat dat de professionals bepalen. Ik ben geen professional, maar wel dolgelukkig dat ik het heb gedaan en ga binnenkort een nieuwe laten plaatsen. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker :) .

14-03-2015 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
de menstruatie wordt wel heviger maar wel korter. Een ideaal voorbehoedsmiddel voor lange tijd!

26-11-2014 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Voor het koperspiraaltje gekozen omdat ik bij verschillende typen anticonceptiepillen last kreeg (en hield) van bijwerkingen zoals doorbraakbloedingen. Ik vond het een heel fijn idee dat ik hiermee van de hormonen af was en niet meer dagelijks aan de pil hoefde te denken. Het plaatsen (nu vier maanden geleden) viel me mee, was wat ongemakkelijk, en ongeveer drie keer hee[lees meer...]l kort even pijnlijk. Ik kreeg van de huisarts een pijnstiller die ik van te voren moest slikken (artrosemiddel dat een gunstige bijwerking heeft op de spierspanning van de baarmoeder). Na de plaatsing nergens last van gehad. In de weken die er op volgden kreeg ik wel vrij heftige buikpijn in de uren nadat ik seks had gehad met mijn vriend. Na een week of vier was dit over. Na zes weken controle gehad dmv een echo. Menstruatie is qua regelmaat hetzelfde gebleven, maar duurt wel iets langer (7 dagen, waarvan gelukkig wel de meeste vrij 'lichte dagen'). Mijn normaal gesproken erg heftige menstruatiepijn is verrassend genoeg over gegaan. Hooguit heb ik last van een paar krampen. Ik ben erg tevreden over het spiraaltje.

19-06-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik wil even ervaring delen over de Flexi T 380. Je leest op internet de meest gruwelijke ervaringen met een spiraal, maar ik heb er nul last van gehad! Ik heb nog geen kinderen en dus was ik huiverig voor het zetten. Bij mij is hij op de laatste dag van mijn menstruatie gezet en behalve een onplezierig krabbeltje in je baarmoeder, heb ik niets gevoeld! Moet er wel bij ver[lees meer...]tellen dat ik een uur van te voren twee Aleve Feminax tabletten heb genomen. In de loop van de middag een lichte kramp gehad en verder een lichte bloeding van twee à drie dagen. Niets geen horrorervaring. Hop, plop erin en klaar. Ik ben blij!

09-02-2014 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal
De koperspiraal is bij mij geplaatst nadat ik op 19jarige leeftijd door de pil zwanger was geraakt. Ik heb toen een abortus laten uitvoeren en de spiraal genomen, ik bleek pcos (minder vruchtbaar) te hebben. Na 4 jaar bleek ik ondanks de spiraal weer zwanger te zijn omdat de spiraal verkeerd geplaatst was.

05-10-2013 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb gister een koperspiraaltje laten plaatsen, de flexi-t 300. Ik was erg bang voor het plaatsen, je hoort zoveel verschillende verhalen. Bij he ophalen van de spiraal bij de apotheek zat er ook een doosje pijnstillers bij. Die moest ik 1 uur voor de.plaatsing innemen. Nou de plaatsing zelf is me 200% meegevallen. Bijna niks van gevoeld en al helemaal geen pijn gehad. O[lees meer...]ok helemaal geen napijn oid gehad. Wel ben ik al 2x bevallen. Wellicht scheelt dat toch echt.