Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

15-10-2012 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Hier een positief verhaal (tot nu toe). Bij mij ging het plaatsen van de spiraal goed ondanks dat hij er vanzelf weer uit kwam (arts wist niet waarom) en een nieuwe geplaatst moest worden. Het is vergelijkbaar met een menstruatiekramp, maar als je genoeg ontspant en een paar ademhalingsoefeningen doet is het zo gebeurd. Die dag zelf moet je niet vrolijk allemaal dingen gaa[lees meer...]n doen, want de pijn erna bij mij was wel heftig. Vergelijkbaar met hevige menstruatiekrampen, alsof hij hem eruit wou werken. De dag erna geen last meer gehad, wel nog een weekje bloedverlies als in een menstruatie. Daarna af en toe nog een kramp, maar dat wordt steeds minder. Menstruatie wordt wel iets meer en pijnlijker, en ik heb iets meer afscheiding, maar ook ik neem dat voor lief. Ideale methode zonder hormonen! Neem de koperspiraal niet als je zelf al pijnlijke menstruaties hebt!

06-10-2011 | Vrouw | 29
Anticonceptie
Ik ben hartstikke tevreden met de Flexi T. Heb de kleinste variant. Eerder aan de pil geweest, waarbij last van de hormonen, en ook de Mirena-spiraal gehad. Toen die bij mij geplaatst werd verging ik van de pijn en ook daarna werd het er niet veel beter op. De maandelijkse krampen bleven echt ellendig pijnlijk en ook kreeg ik een slechte huid van de hormonen van Mirena. O[lees meer...]p aanraden van de huisarts (omdat ik nog geen kinderen gehad heb en een relatief kleine baarmoeder heb) de Flexi T genomen. Is stukje kleiner dan bv. de Mirena. Geplaatst met een verdoving in de baarmoedermond, waardoor dit heel veel minder pijn deed. Sindsdien super. Bij eerste menstruatie had ik nog een dag pijnlijke krampen, maar bij de volgende al niet meer. Ook heb ik geen tussentijdse bloedingen of andere bijwerkingen. Mentruatie is qua lengte en hoeveelheid bloed wel iets heviger geworden, maar dat neem ik graag voor lief.

19-04-2010 | Vrouw
Anti conceptie
Omdat ik zwangerschapsvlekken kreeg tijdens het gebruik van de pil, is dit spiraaltje mij aangeraden. Het inbrengen deed bij mij heel veel pijn op dat moment. Maar de dag erna had ik totaalgeen last meer. Na 3 jaar kreeg ik hevige pijnen tijdens het menstrueren en menstrueerde ik ook heftiger. Toen ben ik terug gegaan naar de gyneacoloog. Hij heeft meteen de oude verwijd[lees meer...]erd en een nieuwe geplaatst. Sindsdien gaat het weer helemaal goed. Geen bijwerkingen en geen last!

25-08-2023 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
Na de pil, mirena en kyleena spiraal wilde ik niet-hormonale anticonceptie. De hoofdreden hiervoor was een grote hoeveelheid hormonale klachten die het laatste jaar met de kyleena opeens ontstonden. Ik heb bewust voor de Flexi-t gekozen omdat ik daar relatief meer positieve ervaringen over kon vinden dan bij de andere koperspiraal-merken. Het zetten was het minst pij[lees meer...]nlijk van alle spiraaltjes. Daarna heb ik een avond vrij heftige krampen gehad die de volgende ochtend weg waren. Dit was mijn enige bijwerking. Ik heb geen last gehad van bloedverlies. Inmiddels heb ik de flexi-t ruim drie maanden en ik ben zeer positief. Mijn cyclus lijkt regelmatig en ik heb totaal geen last van hevig bloedverlies of langere menstruaties. Gemiddeld duurt mijn menstruatie 4 dagen en heb ik licht tot medium bloedverlies. Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn menstruaties nooit lang of hevig zijn geweest voordat ik met anticonceptie startte. Verder heb ik alleen kort van te voren en op de eerste dag vervelende krampen die ook zonder pijnstilling goed te verdragen zijn. Wanneer je van jezelf zeer heftige pms klachten hebt en/of een zware menstruatie, is dit wellicht een minder geschikte keuze. Maar voor mijzelf gesproken ben ik er blij met deze koperspiraal.

21-02-2023 | Vrouw | 27
Plaatsen spiraal
Ik heb de koperspiraal nu ruim een half jaar en ben zeer tevreden. Eerder heb ik de mirena spiraal gehad, maar daar had ik ontzettend veel klachten van. Voordat ik de koperspiraal kreeg werd ik gewaarschuwd dat de menstruaties heftiger konden worden, maar ik heb daar totaal geen last van. Enige bijwerking is iets meer afscheiding, maar ook dat lijkt weer wat minder te word[lees meer...]en naarmate ik de spiraal langer heb.

25-10-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Na behoorlijke emotionele bijwerkingen van de hormoonspiraal ben ik overgestapt op deze koperspiraal. Op 1-2 dagen hevigere krampen bij de menstruatie verder geen bijwerkingen. Ik ben tevreden !

12-08-2021 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (330)
Plaatsen spiraal
Ik heb als partner eerder een aantal vragen naar informatie, en dames, jullie als gebruiksters kunnen het beste helpen , graag jullie mening aub. Mijn vrouw neemt geen anticonceptie meer (ze nam vroeger de pil maar wil geen hormonen meer) en we gebruiken bij het vrijen een condoom, en dat vind ik hoegenaamd niet erg, integendeel, is netjes, veilig en vielt goed aan, ook v[lees meer...]oor mij, owv voornoemde redenen en het geeft vermijdt voor haar het onaangename gevoel van lekken, waardoor ze na het vrijen niet naar toilet hieft te spurten en we samen kynnen knuffelen na het vrijen ( heerlijk toch) Maar mijn vrouw heeft redel7jk vaak norme last van pms gedurende 4 a 5 dagen. Hoofdpujn , buikpijn, stemmingswisselingen, algemeen slecht geviel, kort lontje, moe. Het is voor haar erg, en voor het gezin onaangenaam. Daarom eerste vraag: helpt een hirmoonspiraal tegen die pms? Tweede vraag: verkort het de periode van menstruatie? Derde vraag: vermindert of vermeerdert de bloeding Vierde vraag : vermindert if vermeerdert het luchaamsgewicht, de borstomtrek, het libido ? Vijfde vraag; last van tussentijdse blieding of spotting Zeqde vraag: wordt je cyclus regelmatog, ook al is die heeel erg onregelmatig voirdien? Beste dames, dank je voor jullie reacties, grietjes van een bezorgde echtgenoot.

08-08-2021 | Vrouw | 17
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb al 2 maanden een koperspiraal en het gaat zeer goed. Wat meer kramp en ben langer ongesteld, maar dat gaat als het goed is na een maand of 3-6 wel weg. Ik merk er verder niks van en toch blij dat ik van hormonen af ben!

31-01-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mid december heb ik de Flexi-T laten zetten. Zetten viel me 100% mee! Ik had me op het ergste voorbereid maar stond binnen 15 minuten weer buiten. Je voelt een beetje menstruatie krampen maar het valt echt mee. Die dag een beetje buikpijn maar kon gewoon weer aan het werk. Eerst week een klein beetje bruine afscheiding. Menstruatie duurt ietsje langer (+1 of 2 dagen). Hel[lees meer...]emaal geen hormonen. Ik was bang na alle verhalen op internet maar ik ben helemaal tevreden!

29-09-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Heb mijn Flexi T spiraal nu een half jaartje Zeer tevreden na lang pil gebruik mijn menstruaties Zijn goed regelmatig waarvan 2 sterkere dagen bloed verlies, dat is heel fijn. Na 5 dagen ben ik er haast vanaf. Mijn lichaam is ook gewend aan de normale cyclus Eerst was dit 7 dagen even doorbijten in het begin. Maar wat voel ik me fris weer geen hormonen in mijn bloed[lees meer...] en moedernatuur doet haar ding. Wel even een dingetje ik voel afentoe steken voor mijn menstruatie en de touwtjes zijn voelbaar afentoe voor mijn vriend, dit komt vooral voor in de laatste week. Na de cyclus is dit helemaal weg! Ik raad het zeker aan voor meiden die geen hormonen willem.

07-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben echt zeer tevreden met de Flexi-T. Ik heb eerder een Mirena spiraal gehad en tijdens het plaatsen van deze spiraal viel ik bijna flauw van de pijn. Ik was dus ontzettend bang voor het plaatsen. Omdat mijn baarmoeder iets gekanteld is, ben ik een voorstander van het laten plaatsen door een gynaecoloog. Hier heb ik mijn eerste spiraal ook laten plaatsen, maar mijn[lees meer...] huisarts gaf aan dat ze dit zelf ook kon. Echter, lukte het haar niet eens om mijn baarmoeder op te meten. Ze heeft dit een kwartier lang geprobeerd (wat niet fijn was) en gaf daarna aan dat ik toch beter naar de gynaecoloog kon gaan. De gynaecoloog heeft de spiraal zonder enige moeite geplaatst. Het plaatsen was ook echt maar 5 seconde vervelend en ik heb daarna nooit meer pijn/krampen gehad. Ik heb de spiraal nu een maand en mijn eerste menstruatie was zelfs minder heftig dan normaal. Ik ervaar 0 bijwerkingen en voel me zo veel fijner nu ik geen hormonen meer gebruik. Uiteraard moet je lichaam even wennen aan het spiraaltje, dus wellicht verandert het nog. Maar voor nu ben ik echt 100% tevreden over de spiraal.

25-03-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Zeer positief! Geen bijwerkingen! Zelfs minder ongesteldheidsklachten nadat ik gestopt ben met de pil en de t-flex heb. Van 7 dagen naar 5 dagen bloeden en minder krampen. Eerste 2x ongesteld na het plaatsen waren wel wat heftiger met krampen maar nog lang niet ondragelijk. Pcm hielp al genoeg. Alleen het inbrengen is zeer onprettig maar dat is algemeen bekend... ik kan[lees meer...] deze spiraal iedereen aanbevelen. Zonder de hormonen ben ik een ander mens geworden, lichaamsveranderingen (positieve) en hoef je niet meer dagelijks aan een pil te denken. Hoe cliche het ook is, dit is gewoon super fijn.

12-02-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb voor een koper spiraaltje gekozen omdat ik na 4 jaar de pil slikken helemaal van de hormonen af wilde zijn. Ik had veel verschillende pillen geprobeerd en telkens had ik problemen met mijn emoties. Bij de laatste pil voelde ik mij echt vreselijk zonder rede. Mijn huisarts had veel ervaring met het plaatsen. Ik heb op aanraden van de huisarts pijnstilling genomen[lees meer...] maar ik heb niet het idee dat het hielp met de pijn. Die was namelijk echt naar. De eerste dag had ik er ook heel veel last van dus houd er rekening mee dat je de rest van de dag in bed wil liggen. De pijn zakt na een dag wel langzaam weg en na een aantal dagen was die over. Na het plaatsen (op de vierde dag van mijn menstruatie) was ik binnen 20 dagen alweer ongesteld. Die menstruatie duurde lang (8 dagen) en was veel heviger dan normaal. Maar hierna heb ik direct een regelmatige cyclus van 28 dagen gekregen. Ik heb de pil 4 jaar gebruikt en merkte heel veel verschil toen ik stopte. Ik werd veel vrolijker, was bewuster van alles om mij heen, mijn libido werd enorm hoog en het is heerlijk om nooit meer gestresst te zijn om die pil. Mijn menstruaties zijn wel een stuk heftiger. Ik gebruik een menstruatiecup die ik eerst twee keer per dag leegmaakte, met het koperspiraaltje zit die op de twee heftigste dagen soms wel 3 of 4 keer helemaal vol. Ook heb ik wat meer pijn. De menstruaties zijn wel korter: 4 dagen ipv 6. Ik heb de koperspiraal nu iets langer dan een jaar. Het duurde wel even tot ik niet meer wakker schrok omdat ik dacht dat ik mijn pil was vergeten. Nu geniet ik vooral wanneer anderen erover beginnen en ik kan vertellen dat ik nergens aan hoef te denken! Mijn libido is na ongeveer een half jaar gelukkig weer normaal. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik liever wat extra pijn heb tijdens mijn menstruatie (plus de pijn van het zetten die ik ook niet zomaar meer zal vergeten) dan dat ik mij ooit weer zo wil voelen als tijdens het slikken van de pil. Ik kan het koperspiraaltje dus zeker aanraden als je anticonceptie zonder hormonen wil proberen.

25-12-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Over een paar maanden zal ik meer laten weten,maar voor nu ben ik zeer tevreden. Ik heb nu sinds 3 maanden mijn spiraal en ben erg blij . Samenvatting : koperspiraal werkt goed,minder kramp,wel heftigere krampen,meer bloedingen en vreemd veel zin in vlees (was vegetariër ) geen bloedarmoede meer ivb met hormonen Hieronder mijn hele verhaal Sinds mijn 17e was ik[lees meer...] op zoek naar een goede anticonceptie,last van mijn ongesteldheid had ik niet per se. Op mijn vijftiende was ik eerder al aan de pil geweest maar daardoor kreeg ik hevige bloedingen en veel acne. Een nieuwe pil wou ik niet op die tijd ,ik was toch niet seksueel actief en wou hem mee gebruiken voor het plannen van mijn menstruatie . Ik begon de nuvaring te gebruiken,hij was fijn en makkelijk maar toch voelde ik me na een jaar niet zo goed ,ik was vaak licht in mijn hoofd en kreeg last van angst . Ook kon ik mijn menstruatie niet overslaan. Na een tijdje stapte ik over op de pleister , wat hetzelfde effect had, idem dito met de minipil. Ik wou de prikpil nog gebruiken maar de dokter raadde het af. Rond dat ik mijn pleister kreeg bleek het dat ik bloedarmoede had,dit was waarschijnlijk veroorzaakt door de hormonen die er voor zorgden dat ik veel, om de 3weken bloedde. De pijn van mm krampen was hevig en ik bleef altijd twee dagen thuis om te kunnen blowen tegen de pijn . Ibuprofen hielp niet. Na de minipil gepaard met n 3 maanden lange menstruatie besloot ik te stoppen met hormonen . Iets minder dan een jaar later sprak ik mijn huisarts over anticonceptie,wat gynaecologische onderzoeken later bleek het dat ik gezond was en dat ik slecht tegen hormonen kon.kut. mijn arts raadde de koperspiraal af en wou me weer aan de hormoonspiraal zetten ivb mijn ernstige krampen. Als dat niet werkte zou ik op 20 jarige leeftijd na moeten denken over sterilisatie tegen die erge krampen . Afspraak bij de gyno,en toch koper gekozen. ZO BLIJ MEE. Geen zorgen over ongewenst zwanger worden,en heb geen bloedarmoede meer. Het zetten deed pijn,maar niet minder erg dan sommige krampen die ik had . Na het zetten bleef ik even thuis,maar na 1 dagje kon ik weer alles doen .de week er na bloedde ik wel een beetje. Wanneer ik nu menstrueer heb ik af en toe een stekende kramp,maar kan prima zonder ibuprofen de dag door . Ik bloed volgens mij iets heviger ,maar niet veel . Verder heb ik vreemd veel zin in het eten van vlees. Mijn menstruatie is nu netjes om de maand ,en kan prima naar school en alles doen . Ik werd van tevoren gewaarschuwd voor ergere krampen en bloed, maar heb niks gemerkt van deze bijwerkingen . Zeker een aanrader

09-03-2019 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik slikte sinds mijn 18e de meest gebruikte anticonceptiepil en was na bijna 10 jaar gebruik al een tijdje aan het twijfelen of ik hier nog langer mee door wilde gaan. Wil ik nog wel hormonen? Weet ik nog wel wie ik ben? Hoeveel bijwerkingen heb ik eigenlijk? Ik vond het fijn aan de pil dat ik mijn menstruatie kon regelen, maar buiten dat kon ik eigenlijk geen pluspunt mee[lees meer...]r bedenken. Uiteindelijk op internet gezocht naar alternatieven en eigenlijk kwam ik alleen op deze uit omdat ik van de hormonen af wilde (en condooms niet betrouwbaar genoeg vind). Wel allemaal spannend en misschien zelfs eng. Me toen laten voorlichten bij de huisarts en een gynaecologisch onderzoekje gehad (aangezien ik daar ook geen ervaring mee had). Dat viel me mee en ik wilde het wel doen. De huisarts had goede ervaringen met de Flexi-T dus bestelde die voor mij en toen was het zover; de afspraak was gemaakt bij de huisarts (gelukkig kon het daar). Ik had een Aleve Feminax genomen, maar dat heeft denk ik niet echt geholpen. Het plaatsen deed akelig pijn. Het was echt even op mijn tanden bijten. De huisarts zei dat ik wel goed kon ontspannen en dat er geen moeilijkheden waren. Ze begeleidde me wat met ademhalingsoefeningen. De haak waarmee ze je baarmoedermond open houden voelt akelig en het inbrengen van het spiraaltje ook. Toch zijn het maar korte momenten en binnen een paar minuten is het al klaar. Als dan alles weer los en eruit is, lucht dat erg op en verdwijnt de pijn nagenoeg meteen. Ik bleef nog eventjes liggen voor de eventuele duizeligheid, maar stond na een paar minuten ook alweer buiten en ben zelfs nog meteen boodschappen gaan doen. Ik heb een week lang gedacht: godzijdank is dit één keer per 5 jaar, maar inmiddels ben ik een maand verder en ben ik die gedachte kwijt. Leuk is anders, maar het is te overzien. De eerste dagen bloedde ik vanwege de ingreep en had ik ook wat buikkrampen. Voelde niet echt anders dan ongesteld zijn. De krampen namen geleidelijk af gedurende de eerste dagen. Daarna waren ze weg. Het bloeden bleef aanhouden, maar niet zo veel dat je maandverband nodig hebt. Ook werd dit steeds meer roze, toen bruin en uiteindelijk was het na 3 weken wel weg. Best irritant, maar wel een bekende bijwerking in het begin, dus ik zat er niet mee. Ondertussen voelde ik bijna nooit wat. Soms ineens weer wat krampjes, of een steekje in mijn onderbuik, maar niets wat echt vervelend was. Afgelopen week leek het allemaal alweer normaal. Ik begon me af te vragen of ik ongesteld zou worden. Het was inmiddels 4 weken geleden toen ik voor het laatst ongesteld was. Ik las dat het na het stoppen met de pil soms erg lang kan duren voor je weer je normale cyclus hebt. Dat vond ik niet zo'n prettig idee, want je hebt dan niet die 'check' of je zwanger bent. Maar na iets meer dan een maand werd ik toch ongesteld. Voor wat ik me nog kan herinneren van voor de pil, bloed ik gewoon normaal en heb ik normale krampen (of zelfs minder dan voorheen). Ik bloed wel meer dan met de pil, maar dat is niet raar. Ik heb ook nog een menstruatiecup en dat werkt prima samen tot dusver. Ik kan nog niet heel veel zeggen misschien, maar na een maand ben ik eigenlijk wel aardig tevreden! Hopelijk blijft het zo. Over 2 weken heb ik mijn verplichte controle weer bij de huisarts om te checken of hij nog steeds goed zit. Verder heb ik het idee dat ik me minder vlak/vaag voel sinds een paar weken, alsof 'de mist is opgetrokken'. Ik heb het gevoel dat ik vrolijker ben en alles meer meemaak en er nog meer van kan genieten. Maar wie weet zit dat tussen mijn oren... of het waren die stomme hormonen ;) Dat is nog afwachten! Ik zou het in elk geval tot nu toe zeker aanraden.

04-04-2018 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (330)
Koperspiraal werd gezet onder verdoving, niets van gevoeld. Daarna aantal dagen lichte buikkrampen. Menstruatie is iets heftiger dan normaal. Menstruatiekrampen zijn iets “scherper” dan normaal maar prima te doen, verder nergens last van. Ik ben erg tevreden