Ervaringen met Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

Flexi-T (koperhoudend spi...

23-12-2017 | Vrouw | 18
koperhoudend spiraal (300)
Heb sinds een maand nu de Flexi-T en ben hier alleen maar tevreden over te spreken. De keuze om een koperspiraaltje te nemen heb ik een paar maanden geleden al gemaakt. Condooms zijn niet ideaal en in hormonen had ik geen zin (hier heb ik geen ervaring mee maar vondt het idee gewoon niet zo fijn). Zelf heb ik op internet het spiraaltje uitgekozen, dit is de Flexi-T 300D ge[lees meer...]worden, een nieuw model en was ook nog niet bekend bij de huisarts. Het is een kleiner spiraaltje waarbij er ook koper om de armpjes heen gewikkeld zit waardoor het effectiever is. Het plaatsen was zeer pijnlijk, maar na 5 minuten zat alles al op zijn plaats. En na een half uurtje voelde ik al bijna niks meer. Laat je zeker niet afschrikken door het plaatsen en de pijn hiervan, het duurt maar heel even en vervolgens heb je er 5 jaar plezier van. Af en toe voel ik het spiraatlje nog zitten, geen ernstige buikpijn gewoon een licht steekje, qua afscheiding is het wel iets meer geworden maar dit is absoluut niet hinderlijk. Het is dus zeker een aanrader.

11-10-2017 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (330)
Na mirena overgegaan op deze koperspiraal. Plaatsen was een eitje, maar heb dan ook al wel 2 zwangerschappen met een natuurlijke bevalling achter de rug. Misschien na plaatsen iets licht krampen gehad en wat onregelmatig bloedverlies, maar dit stabiliseerde al snel. Het eerste half jaar wat lange menstruaties en ook heftig. het dragen van maandverband en tampon was een noo[lees meer...]dzaak. Ik had geen klachten zoals buikpijn tijdens mijn menstruatie wat ik wel gewend ben. Na een half jaar waren het 2 tot 3 dagen wat zwaarder bloedverlies en dan was het vaak al klaar weer. Verder voelde ik niets. Wel voel ik mijn eisprong nu en heb dan wat last van mijn rug. Mijn libido is weer natuurlijk, wat met hormoon anticonceptie zwaar onderdrukt leek. Ja ik ben tevreden! Reden van overgaan naar de koperspiraal: Met de mirena ervaarde ik neerslachtigheid en een libido ver onder nul. En ook helaas niet meer wegtrekkende melasma (zwangerschapsmasker) na mijn 2e zwangerschap. De vlekken zijn nu stabiel en lijken lichter, ook volgens mijn huidtherapeut.

13-09-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Precies elf weken geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Omdat ik ontzettend heb getwijfeld en veel verschillende ervaringen heb gelezen op deze website plaats ik mijn positieve ervaring. Sinds anderhalf jaar gebruikte ik de nuvaring. Daarvoor had ik nooit eerder anti-conceptie gebruikt (ik was 22 toen ik met de nuvaring startte). Het afgelopen jaar zat ik stee[lees meer...]ds minder lekker in m’n vel: veel huilbuien om niks (ook als ik niet ongesteld was), laag libido, chagrijnig, emotioneel voelde ik me afgevlakt. Omdat ik nog maar relatief kort een hormonaal anticonceptiemiddel gebruikte wist ik ook hoe ik normaal was. Ik herkende mezelf bijna niet meer en het voelde alsof ik mezelf kwijt was geraakt. Ik kon me haast niet voorstellen dat dit met de nuvaring te maken had, maar om dit uit te sluiten besloot ik toch voor een koperspiraaltje te gaan, zodat ik geen kunstmatige hormonen meer zou hebben. Op internet las ik veel horrorverhalen: het zetten zou gruwelijk veel pijn doen, de menstruatie zou veel erger worden en seks zou pijn doen. Dit heeft me lange tijd afgeschrikt, maar ik besloot dat het zo echt niet langer kon. Eind juni was het dan zover. Het zetten deed inderdaad best eventjes pijn (zelfs met een diclofenac achter de kiezen; ik heb geen kinderen), een soort hele hevige, intense menstruatiekramp. Maar nu, bijna drie maanden kan ik je zeggen: het is het zó waard geweest. De dagen na het zetten heb ik nauwelijks last gehad van krampen, pijn of bloedverlies. Ik had alleen wat bloed van de menstruatie, omdat ik heb had laten zetten op mijn eerste ongesteldheidsdag. Toen ik het koperspiraal drie dagen had durfde ik het aan om seks te hebben. De eerste paar keren was dit nog wel eens pijnlijk (vooral als het wat dieper ging), maar na een maand was dat verdwenen. Geen greintje pijn bij de seks meer. Mijn baarmoeder was toen gewend aan het spiraal. De eerste twee maandjes merkte ik emotioneel gezien nog niet heel veel verschil, maar dat was logisch, omdat het tijd nodig heeft voordat alles weer is zoals voor de kunstmatige hormonen. Sinds een maand begin ik mezelf weer terug te vinden. Ik ben vrolijker, heb meer zin in seks (veel zin zelfs, mijn oude libido is weer helemaal terug), nauwelijks meer huilbuien (alleen de gebruikelijke tijdens mijn menstruatie). Ik ben nu één keer ongesteld geweest en heb tot nu toe gaan last van meer krampen of meer bloedverlies, eigenlijk verloopt mijn menstruatie weer zoals voor de nuvaring. Ik ben zo blij dat ik deze keuze uiteindelijk heb gemaakt. Tegen iedereen die zich laat afschrikken door de horrorverhalen wil ik zeggen: “Laat je niet gek maken. Mensen delen sneller hun negatieve ervaring, dan hun goede. Ja, het zetten doet pijn, maar het is het absoluut waard! Voor mij nooit meer hormonen.”

19-05-2016 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Van andere anticonceptie had ik altijd wel ergens last: humeur, bloedingen, laag libido. En de hormonen in die middelen staan mij altijd tegen. Bij de koperspiraal heb ik daar geen last van. Ik ben nu voor de 2e keer licht ongesteld en door alle horrorverhalen vreesde ik de menstruaties, dus had ibuprofen al in huis.. maar nog absoluut niet nodig. De plaatsing heb ik bij d[lees meer...]e gynaecoloog gedaan ivm nog geven van borstvoeding. Volgens mijn huisarts is dat verstandiger ivm verweking/dun zijn van baarmoederslijmvlies en kans op bloedingen of verkeerd plaatsen. Nu geef ik nog borstvoeding, dus heel misschien heeft dat nog wel invloed op de lichtheid van de menstruatie. Maar het fijne vind ik dat je natuurlijke cyclus ongestoord blijft, dus er wordt geen kunstmatige menstruatie aangezet. Wel heb ik soms tussentijds een heel licht roze afscheiding wat duidt op wat bloedverlies. Maar dat is vele malen minder dan wat ik bij implanon en mirena spiraal had.

12-02-2016 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Vandaag de koperespiraal laten plaatsen. Van te voren heb ik ook alle enge verhalen gelezen op internet. Had ik niet hoeven doen ik heb helemaal niks gevoeld van het plaatsen van tevoren heb ik wel ibuprofen ingenomen 600 Mg. Daarna lichte spotting gehad en een beetje buikkrampen maar die waren snel weer voorbij. 3 maanden geleden ben bevallen misschien deed het daarom gee[lees meer...]n pijn.

17-10-2015 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Na alle ellende met De Mirena, de Diana pil, de Nuvaring, Marvelon 3 jaar geleden overgestapt op de Flexi-T. Mijn vriendinnen raadde me de spiraal af, omdat het inbrengen zoveel pijn zou doen, dus heel lang gewacht tot ik deze spiraal liet zetten, maar wat zonde dat ik dat niet gewoon eerder gedaan had. Het inbrengen van deze spiraal deed 0,3 seconden 'pijn'. Ik had niet e[lees meer...]ens door dat de gynaecoloog al klaar was met zetten omdat ik wachtte op die verschrikkelijke pijn. Sinds 3 jaar ongesteld met regelmaat. Nooit meer omkijken naar anticonceptie. Geen bijwerkingen van hormonen of iets dergelijks. Voor mij goud waard na alle problematieken rondom anticonceptie 15 jaar lang. Nu gaat hij er uit, omdat ik een kindje wil, maar kan het aan alle vrouwen aanbevelen, vooral die last hebben van hormonale disbalans.

13-09-2015 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu een maand een koperspiraal. Ik ben hier naar over gestapt na 11 jaar de pil te hebben geslikt. Ik heb zojuist mijn menstruatie achter de rug, en ik ben echt ontzettend tevreden!! Ik wilde dit succes verhaal delen. Het proces van het inbrengen deed redelijk pijn, vooral het opmeten. Het duurt echter maar heel kort dus uiteindelijk is het de pijn zeker waard. V[lees meer...]oor de rest gewoon de dag door gekomen op de ibuprofen die ik van te voren had geslikt, en heb daarna niet bij hoeven slikken. 's Avonds was de pijn al weer weg. In de weken erna, af en toe last gehad tijdens de seks. Het was net alsof mijn baarmoeder heel erg gevoelig was en als we wat ruige seks hadden gehad, kon ik de dag daarna nog kramp van hebben. Ik heb 1 keer gehad dat ik wakker werd met hele erge krampen in mijn baarmoeder, het voelde echt als weeën. Dat was wel heel naar, en heb daar nog een paar dagen van "bij moeten komen". Na gegoogled te hebben, kwam ik er achter dat mensen vaker in het begin rare pijntjes hebben. Ik heb daar voor de rest ook niet meer last van gehad. De afgelopen week was ik ongesteld. Mijn ongesteldheid volgt nog precies het patroon van toen ik aan de pil zat, op de dagen precies. Dit is erg fijn, zo is het voorspelbaar! Ik was ontzettend blij toen bleek dat ik niet extra pijn heb, en echt maar een klein beetje extra bloed (waarschijnlijk door de over gang van pil - naar echt ongesteld). Dus ik heb helemaal nergens last van! Het zou kunnen dat het later nog erger gaat worden, maar dat kan ik zeker aan. Ik heb dit keer niet eens pijnstillers hoeven te slikken. Al met al, ben ik echt super tevreden. Ik had van te voren vaak gelezen dat mensen vonden dat ze veel eerder hadden moeten overstappen, en daar sluit ik mij bij aan!!

14-08-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vandaag de Flexi -T laten plaatsen, gewoon bij de huisart. Ik ben zo iemand die het hele internet afspeurt naar alle verhalen over de pijn en het ongemak bij het plaatsen. Van tevoren had ik 600mg ibuprofen genomen uit voorzorg. Nou ik kan kan jullie vertellen binnen 5 minuten stond ik weer buiten en ik realiseerde me dat ik me veels te druk had gemaakt!!! Ik vond h[lees meer...]et meer een zeurderige pijn in me baarmoeder dan zware pijnscheuten waarbij je tegen het plafond schiet. Ik heb nog geen kinderen en dit is de perfecte oplossing op langer termijn en eindelijk geen hormonen meer in mijn lichaam. Top!!!!

14-03-2015 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
de menstruatie wordt wel heviger maar wel korter. Een ideaal voorbehoedsmiddel voor lange tijd!

26-11-2014 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Voor het koperspiraaltje gekozen omdat ik bij verschillende typen anticonceptiepillen last kreeg (en hield) van bijwerkingen zoals doorbraakbloedingen. Ik vond het een heel fijn idee dat ik hiermee van de hormonen af was en niet meer dagelijks aan de pil hoefde te denken. Het plaatsen (nu vier maanden geleden) viel me mee, was wat ongemakkelijk, en ongeveer drie keer hee[lees meer...]l kort even pijnlijk. Ik kreeg van de huisarts een pijnstiller die ik van te voren moest slikken (artrosemiddel dat een gunstige bijwerking heeft op de spierspanning van de baarmoeder). Na de plaatsing nergens last van gehad. In de weken die er op volgden kreeg ik wel vrij heftige buikpijn in de uren nadat ik seks had gehad met mijn vriend. Na een week of vier was dit over. Na zes weken controle gehad dmv een echo. Menstruatie is qua regelmaat hetzelfde gebleven, maar duurt wel iets langer (7 dagen, waarvan gelukkig wel de meeste vrij 'lichte dagen'). Mijn normaal gesproken erg heftige menstruatiepijn is verrassend genoeg over gegaan. Hooguit heb ik last van een paar krampen. Ik ben erg tevreden over het spiraaltje.

05-10-2013 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb gister een koperspiraaltje laten plaatsen, de flexi-t 300. Ik was erg bang voor het plaatsen, je hoort zoveel verschillende verhalen. Bij he ophalen van de spiraal bij de apotheek zat er ook een doosje pijnstillers bij. Die moest ik 1 uur voor de.plaatsing innemen. Nou de plaatsing zelf is me 200% meegevallen. Bijna niks van gevoeld en al helemaal geen pijn gehad. O[lees meer...]ok helemaal geen napijn oid gehad. Wel ben ik al 2x bevallen. Wellicht scheelt dat toch echt.

10-04-2013 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal
Na eerst het Mirena spiraaltje te hebbben gehad (heel fijne werking, 5jaar perfect) en daarvan heel veel pijn gehad bij het plaatsen. Nu naar de flexi-t zodat ik geen hormonen meer zou krijgen en vooral omdat ik hoorde dat de plaatsing minder pijn zou doen en daarom wil ik dit delen.. het plaatsen is nagenoeg pijnloos, wat een opluchting! Even ongemakkelijk, een middagje [lees meer...]buikpijn maar daarna geen klachten meer. Zeker een aanrader, ik ben heel tevreden!

14-12-2012 | Vrouw | 39
koperhoudend spiraal
Na lange tijd de prikpil te hebben gebruikt wilde ik af van alle hormonen in mijn lichaam. Ik had een gevoel dat ze invloed hadden op mijn stemming/pms. Na veel lezen toch besloten voor de koperspiraal te gaan. Veel mesne waarschuwde voor pijnelijk inbrengen, dit viel echt reuze mee.. de eerste maanden wel veel vaker bloedverlies gehad, maar niet extra pijnelijk, nu na een[lees meer...] klein jaar is alles helemaal op orde, perfecte cyclus zonder pijn, gewoon zo'n 5 dagen normaal bloedverlies. Ben erg blijk met de koperspiraal! geen hormonen meer in mijn lijf (pms nu ook minimaal)

05-08-2011 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal
De horrorverhalen online over het inbrengen van de spiraal maken je enkel bang. Tuurlijk is het niet heel prettig, maar heftige pijn is het zeker ook niet. Vervolgens hoef je nooit meer aan anti-conceptie te denken, je hebt geen last van bijwerkingen van welke pil dan ook, en de menstruatie verloopt heel regelmatig (alleen iets meer bloedverlies). De meest natuurlijk op[lees meer...]lossing in mijn ogen!

02-06-2011 | Vrouw | 27
Voorbehoedsmiddel
Heb de T-flex koperspiraal nu 2 jaar,Het bevalt mij heel goed, inzetten viel reuze mee even een pijnscheut, na een menstruatie nacontrole gehad en dat was goed, wel bij gynacoloog gedaan die kan gelijk controleren of het goed is gezet.Altijd wel 2 dagen heftig ongesteld de andere dagen van de menstruatie verlopen normaal. Best veel afscheiding dat is wel erg vervelend, voo[lees meer...]r de spiraal had ik dat weinig.

23-01-2011 | Vrouw | 47
Antieconceptie
Veel bloedverlies, Ook tussendoor.