Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1220 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

15-05-2020 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Acne/puistjes
Ik heb na de mycronon 30 waar ik steeds meer doorheen ging bloeden besloten de mirena te nemen . Ik kreeg al vrij snel puisten op mijn rug Kin en hals die bleven komen ook bloedde ik 3 van de 4 weken . Dat bloeden werd na 4 maanden 1 op de 3 weken. Ik ben in 6 maanden bijna 20 kg afgevallen doordat mijn eetlust totaal weg was . Ik had overigens wel gewoon zin in sex wat e[lees meer...]rg lastig gaat als je blijft bloeden. Na een half jaar had ik ondergewicht en heb hem eruit laten halen. Heb na 2 weken weer helemaal mijn eetlust terug en pukkels worden minder.

23-01-2015 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Gewoonlijk deel ik mijn ervaringen nooit online, maar voor de Mirena wil ik een uitzondering maken. Altijd erg veel last gehad van stemmingswisselingen, vooral in combinatie met de pil, en bovendien erge buikkrampen tijdens mijn ongesteldheid, vandaar op aanraden van de gynaecoloog een mirena spiraal laten plaatsen. Reden hiervoor was de geringe hoeveelheid hormonen die de[lees meer...] mirena spiraal zou afgeven. Het laten plaatsen is even pijnlijk maar verder geen reden om het niet te laten doen. De eerste 5/6 maanden last gehad van kleine doorbraakbloedinkjes, ook geen ramp en daarna bleef de ongesteldheid uit. Wat ik ervoor terug kreeg was acne. Vreselijke acne rond de kaaklijn en de T zone. De stemmingswisselingen waren weg en het was heel fijn dat ik niet meer ongesteld werd, maar de acne was voor mij reden om de spiraal te laten verwijderen. Acne doet echt veel met je zelfvertrouwen en ik was mezelf niet meer. Al met al raad ik aan om de mirena te laten plaatsen maar wel alert te zijn voor bijwerkingen, de theorie dat de mirena 'geen hormonen' zou bevatten is een fabel.

24-09-2013 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Acne/puistjes
Het zetten van de spiraal was erg pijnlijk. Ik trok wit weg, zwart voor mijn ogen, viel bijna flauw en heb nog zeker 20 minuten gelegen bij mijn huisarts omdat ik anders bang was dat ik echt flauw zou vallen. Ik heb de mirena spiraal laten zetten omdat ik al jaren last had van spotting en hiervoor 4 verschillende pillen geprobeerd, maar niets hielp. dus adviseerde mijn hu[lees meer...]isarts om een mirena spiraal te laten zetten. Na lang nadenken toch gedaan. Nadat ik hem heb laten zetten heb ik 8 weken lang iedere dag nog bloed verloren, wat schijnbaar normaal is volgens de huisarts. Ik kreeg weer erg veel last van acne, niet alleen in mijn gezicht maar ook in mijn nek, rug en decollete. Ik heb het spiraaltje 3 juni laten zetten en sindsdien ben ik pas 4 weken niet ongesteld geweest. Eerste 8 weken wel, toen 3 weken niet, toen 2 weken lang wel, weer 1 week niet en nu alweer 2 weken wel weer. Soms heb ik ook het gevoel dat mijn lichaam het spiraaltje eruit wilt hebben en heb ik last van krampen in mijn onderbuik en onderrug. Ook zit ik op het randje met mijn HB waarde omdat ik zoveel bloed verlies en ben veel moe. Er is een echo gemaakt maar hierop is niets vreemds te zien. De huisarts raad me aan om het spiraaltje nog een kans te geven komende maanden maar ik neig heel erg om hem eruit te laten halen. Want de hele reden dat ik hem heb laten zetten, het veelvuldige bloedverlies tussendoor (spotting), is alleen maar erger geworden sinds ik hem heb en mijn acne is ook weer helemaal terug. En mijn haren vallen ook veel meer uit dan voorheen (ik heb blond haar dus verlies altijd wel veel).

22-04-2013 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik heb mijn mirena in 2009 laten zetten. En ik heb hem nog steeds, en dan denk je.. Ze is tevreden. Dat klopt, ik ben niet zwanger geworden. Inbrengen deed niet zeer (ik ben nog geen moeder..) en heb 3 week lang lichte buikpijn gehad. Alsof je ongesteld werd. Ik was nooit regelmatig ongesteld maar na 2 jaar mirena (waarvan 1 jaar lichte onregelmatige bloedingen en 1 jaar b[lees meer...]ijna geen bloedingen) werd ik vrijwel elke maand rond dezelfde datum ongesteld. Vrij hevige bloedingen en lang (zo'n 8 tot 10 dagen) er zit wel verschil in, soms ben ik zo 10 dagen over tijd.. Dan weer te vroeg. Maar ik heb het er voor over want ben niet anders gewent. Voor de mirena was ik aan de pil en aangezien ik van jongs af aan al kamp met acne, wilde ik van de pil af. Maar mijn acne is nooit weg geweest. Rond mijn eisprong voel ik de onderhuidse pukkels weer opkomen. In mijn nek, tussen mijn haar op mijn hoofdhuid achter mijn oren. En in mijn gelaat.... 2 keer roaccutane gehad hiervoor maar komt net zo hard weer terug . Een hel, maar nooit bij stil gestaan dat dit nog wel eens door de mirena kom komen. Halverwege mijn mirena tijd kreeg ik een relatie en toen was mijn libido optimaal maar nu is mijn libido onder het vriespunt. Terwijl mijn relatie erg goed is. Ik dacht dat het aan mij lag. Maar ik vermoed toch echt dat dit door de mirena komt. Ik lees het nu te vaak. Ook haar uitval. Sinds een paar jaar kwam dit ineens dat ik soms de plukken er uit vis. En mijn borstel zit na een week VOL. Nooit bij stil stil gestaan dat dit ook wel eens door de mirena kon komen en ook dit lees ik te vaak. Ik wilde hem al voor februari a.s. er uit laten halen maar ik vrees dat ik het binnenkort al ga doen. We hebben een kinderwens, al is het de tijd er niet na vanwege baanverlies van mijn vriend. Dus dan maar over op de ouderwetse manier met de rubbertjes. Ik ben zat van mijn jarenlange strijd met acne en ik wil mijn libido terug! (Oh en mijn haar)

13-03-2013 | Vrouw | 31
Acne/puistjes
Ik heb de Mirena spiraal nu 1,5 jaar. Voor de Mirena had ik een perzikhuidje, nooit bultjes of pukkeltjes, maar sinds de Mirena heb ik een veel vettere huid met name op mijn voorhoofd. Heb continu pukkels en mee-eters op mijn voorhoofd, voornamelijk net bij de haargrens. Om nog maar niet te spreken over mijn rug. Vol grote onderhuidse ontstekingen. Daar ga je weer aan pulk[lees meer...]en en dat geeft weer hele lelijke littekens. Ik draag graag off shoulder shirtjes, maar dat is nu echt een no go. Baal als een stekker en ga de Mirena morgen laten verwijderen. Heb het weken aangekeken maar mijn huid wordt alleen maar erger en erger. Dus dames, denk heeellll goed na voordat je begint aan dit onding.....want ookal wordt je niet ongesteld en heb je er verder geen omkijken na....een hoofd en rug vol pukkels heb ik er toch echt niet voor over!

10-02-2013 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Mirena spiraal 1 jaar gehad. 1 jaar niet ongesteld geweest.. dat was heerlijk. Na een paar maand ernstige acne op gezicht en rug.. terwijl ik normaal een gladde huid heb. Volgens huisarts kon dit na een half jaar wegtrekken. Antibiotica gekregen.. hielp niets. Uiteindelijk na een jaar laten verwijderen ivm de vervelende acne. Verschrikkelijk! Nooit meer een spiraal voor m[lees meer...]ij!

05-06-2015 | Man | 24
levonorgestrel (52mg)
Acne/puistjes
Sinds 11 september 2014 zat de Mirena erin. Ik heb vier maanden lang gespot (kleine beetjes bloed elke dag). In die vier maanden merkte ik nog geen bijwerkingen. Sinds ik stopte met bloeden, begonnen de bijwerkingen te komen. - hele onzuivere huid (acne, vooral onderhuidse bulten, grotere poriën) Mijn huid is van mezelf droog tot normaal, nooit jeugdpuistjes gehad, so[lees meer...]ms maandelijks tijdens de menstruatie twee op mijn kin. Nu zat mijn hele voorhoofd onder, en mijn wangen/jukbeenderen onder mijn ogen ongeveer. Dit was voor mij reden om uit te zoeken waar de acne vandaan kwam, dermatologen, gynaecologen bezocht. Tijdelijk aan de pil geweest, tegelijk met de mirena, hielp een klein beetje, maar ik werd er gruwelijk depressief van. Sinds kort laten verwijderen. Mijn huid ziet er al stukken beter uit, maar heeft nog even tijd nodig om helemaal glad te worden. Ik merk dat ik een stuk beter in mijn vel zit, en steviger in mijn schoenen sta. Met de pil was ik echt ernstig depressief, met de Mirena blijkbaar ook een beetje. Ik voel me lekker met niks, en ik ga wanneer ik het tijd vind overstappen op een koperen spiraal. Voordelen voor mij waren: - na vier maanden nooit meer bloeden - verhoogd libido, en veilig seks kunnen hebben - ik ben geen kilo aangekomen, wel heb ik het gevoel dat ik minder makkelijk af kon vallen. nadelen voor mij waren: - onzuivere huid (wat ik heel erg vind) - depressieve klachten na vier maanden begonnen ook - minder makkelijk afvallen