levonorgestrel

Menstruatiepijn (207 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

04-10-2020 | Vrouw | 43
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraal laten zetten ivm overgangs klachten waaronder heel veel bloedverlies door 2x per maand menstrueren. 12jr hormoonvrij geweest dus zag dit totaal niet zitten maar na 8maanden 2x per maand heel heftig ongesteld te worden moest er wat gebeuren.. want Ik was een wandelende tijdbom qua hormonen in mijn lichaam. Koperspiraal verwijderen was een hel en het pla[lees meer...]atsen van de mirena was ook geen pretje daardoor. 1e wk elke dag bloedverlies gehad maar veel minder dan dat ik gewend was. 2e tm 5e wk nog vaak spotting per dag maar nam na 3e week af en is alleen nog met plassen iets zichtbaar en als ik teveel gedaan heb qua tillen of sporten dan bruin bloedverlies. Wel nog regelmatig kramp gevoel in mijn buik en rug maar houdt even aan en verdwijnt. Wel erg weinig vaginaal vocht wat weer irritatie oplevert.. Maar geen hormonale overgangs trekjes meer, lekker weer rustig. Wel aangekomen terwijl ik op dieet ben en sport (buik bovenbenen,billen en vooral de borsten die zijn vaak opgezwollen) 1e menstruatie ook weer 1x pm en was vrij normaal.. nu wachten op de volgende. Wel vaker hoofdpijn lijkt het

02-10-2020 | Vrouw | 42

19-09-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Oké normaal plaats ik nooit echt reviews, maar na het lezen van vele horrorervaringen vind ik toch dat ik mijn ervaring ook moet delen. Afgelopen donderdag heeft de huisarts de mirena spiraal bij mij geplaatst. De plaatsing is niet fijn maar ik had het erger verwacht. Vooral omdat mijn pijngrens behoorlijk laag ligt. De spiraal kon ik zelf ophalen bij de apotheek en op[lees meer...] de dag van plaatsing meenemen naar mijn huisarts. De plaatsing werd gedaan door een arts in opleiding en mijn eigen huisarts. Hier ben ik normaal geen fan van maar goed het was niet haar eerste keer. Alhoewel ze de eendenbek niet helemaal goed geplaatst had, deze moest de huisarts anders zetten wat niet een fijn gevoel was, verliep de plaatsing opzich goed. Blijkbaar als je nog nooit bevallen bent moeten ze met de plaatsing langs een randje af wat niet fijn aanvoelt. Tijdens en na de plaatsing had ik het Spaans benauwd maar ik ben niet flauwgevallen. Maar goed dat heb ik ook al als ik bloed moet laten prikken, iets met stress en mezelf te druk maken... De afspraak had ik om 15:00 uur en een kwartier later stond ik alweer buiten. De rest van de dag heb ik het rustig aan gedaan en veel op de bank gelegen. Na de plaatsing had ik weinig last van bloedverlies, het was eerder wat bruinig maar echt heel weinig. Bij vriendinnen had hun huisarts speciale pijnstillers voorgeschreven, echter zei mijn huisarts dat dat nergens voor nodig is. Maar toch vond ik het prettig om iets in te nemen. Voor de plaatsing heb ik 2 stuks ibuprofen ingenomen en na de plaatsing nog 3 of 4. Oké misschien iets teveel van het goede maar daar voelde ik me beter bij. De dag na de plaatsing heb ik gefietst en twee dagen na plaatsing heb ik seks gehad, zonder ook maar ergens last van te hebben. Nu heb ik af en toe nog wat kramp in m’n buik maar ik denk dat m’n lichaam gewoon nog even moet wennen na 12 jaar de pil geslikt te hebben opeens te stoppen. De spiraal is bij mij op donderdag gezet en eigenlijk zou ik op donderdag m’n laatste pil hebben en hierna de stopwerk, dus die buikpijn kan misschien ook daardoor komen. Ohja en mijn huisarts zei dat sommige andere huisartsen etc met het plaatsen van de spiraal de baarmoedermond vastpakken met een tangetje wat pijnlijk is en kan zorgen voor een wondje. Hij begrijpt echter niet waarom sommige daar gebruik van maken omdat het voor ons alleen voor ongemak zorgt. Over een maandje moet ik een afspraak maken bij de huisarts ter controle, maar vooralsnog ben ik tevreden. En nog voordat ik het vergeet, de huisarts zei tegen mij dat de spiraal niet vergoed werd door de verzekering, maar nu keek ik bij mijn cz en stond erbij dat het wel vergoed werd. (Aanvullend jongeren verzekerd)

13-09-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
POSITIEF! Plaatsen: Ik heb bijna 2 jaar gewacht met plaatsen omdat ik mega bang was voor het plaatsen en de pijn met de bijbehorende horrorverhalen. De dag van het plaatsen was ik ongesteld (4e dag van mijn ongesteldheid). Ik heb 2 uur voor plaatsen 2 parcetemol genomen en 1 uur van te voren 2 Naxopren. De assistent was heel vriendelijk. Ze kon eerst mijn baarmoeder[lees meer...] niet goed vinden, maar na paar min en creatieve oplossing bedeken door op mijn hand te zitten lukte het. Het plaatsen zelf was zo gedaan. Ik voelde bij het meten eerst druk bij mijn baarmoeder net als of ik menstruatiekramp heb maar dan net iets anders maar viel erg mee (heb zelf nouwlijks last van menstruatiekramp en heb best hoge pijn grens). Toen de Mirena plaatsen en zelfde als het meten, maar toen bij het inzetten deed het 1 sec pijn. toen was het klaar. Easy!!! Verder: Ik heb de Mirena nu bijna 3 weken en I love it!. ik heb nergens last van. 1e dag in de avond 1 uur beginnende weeën gehad, althans ik denk dat dat weeën waren, de volgende avond ook heel lichtjes. De 1e week spotting en weg was mijn bloed, seks deed de 1e week nog wel beetje pijn/gevoelig maar daarna niet meer. Ik kreeg een paar dagen na het plaatsen paar puistjes in mijn nek maar alles is nu weg. Verder nergens last van gehad. Ik voel me gewoon prima. Toen ik de pil slikte (8 maanden) had ik ook nergens last van, behalve soms van mijn stemmingswisselingen, opgezette buikt en puitje in mijn nek). Maar nu merk ik geen/nauwelijks veranderingen. Ik raad dit aan als je dit wil proberen, want het is het proberen waard!

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

04-08-2020 | Vrouw | 41

01-08-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Na 25 jaar overgegaan van de pil naar spiraal...ik had last van depressies en migraine. De mirena spiraal zou mij wellicht kunnen verlichten van deze klachten. Nu heb ik m een klein jaar. Wat een pijn met plaatsen...brrr. verder v9een last van mijn buik...maar ik merk van alles aan mijn lichaam. Opgezette buik..borsten. moe gezicht..vochtwallen. moe. Haaruitval. Mijn ei[lees meer...]gen lichaam voelt anders en irriteert me. Weet niet of dit toeval is maar herkent iemand dit misschien?

13-07-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
In maart liet ik de mirenaspiraal zetten. De plaatsing ging vlot en ik was zeer tevreden. Geen bijwerkingen of zo. Half april kreeg ik last van druk op de borstkas, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Ik ging naar de HA en die wees me onmiddellijk door naar de cardioloog . Die constateerde een over en onderslag in mijn hartritme. Ik kreeg 2 soorten medicatie en als dit n[lees meer...]iet zou helpen gingen ze met een camera langs de lies naar het hart. In het begin nam ik de medicatie en het hielp wel. Maar 2 weken later kwam de druk terug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit door de spiraal zou komen. Maar de dokters lachten dit weg. Dit was geen bijwerking vd Mirena. Alvorens ik met een camera naar mijn hart laat kijken, besliste ik om de spiraal te laten verwijderen. Ik moest zeker zijn! En inderdaad 3 dagen na het verwijderen zijn de hartkloppingen bijna helemaal weg!!! Ik ga nu volgende week naar de huisarts en trachten de medicatie van de cardioloog af te bouwen. Ongelofelijk toch ! Ben ik blij dat ik verlost ben van dat ding!!

10-07-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
De dokter had deze mirena spiraal geplaatst. Direct hevige bijwerkingen, veel pijn, uitzich zelf door de baarmoederwand gegaan en in mijn buik terecht gekomen. Vanwege hevige bloedingen hierdoor met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan, waar er is geopereerd om hem uit mijn buik te halen. Zeer slechte ervaring. Geen enkele reactie van de producent Bayer behalve juridisc[lees meer...]he taal. Zou dit product nooit gebruiken, in mijn geval levensgevaarlijk geweest.

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

26-06-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar de mirena gehad. Veel klachten ondervonden zoals stemmingswisselingen, somberheid, snel geirriteerd en dit heeft mij mijn relatie gekost. Ik herkende mezelf ook niet meer! Naar huisarts geweest voor hulp en die stak het op een depressie. Ben 10 kilo aangekomen in een jaar tijd ondanks sporten en lijnen. Totaal geen libido meer en mijn menstruatie(klachten) werden [lees meer...]ook steeds heviger. Heb het nu 3 weken geleden laten verwijderen en ik ben mezelf weer!!! Voel me zoveel lekkerder in mijn vel, relaxter en voel me sinds lange tijd ook veel gelukkiger! Ook ben ik zonder iets te doen al weer 4 kilo afgevallen afgelopen weken en libido is weer terug. Heel raar dat dit allemaal door een spiraaltje kan komen. Had ik dit maar eerder geweten dat het puur door de mirena kwam want dan had ik dat ding er veel eerder uit laten halen. NOOIT meer voor mij!!

18-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal 3 jaar geleden laten zetten omdat ik bij de pil vaak een week voor mijn menstruatie erg last had van gespannen en pijnlijke borsten. Daarnaast sprak de Mirena spiraal mij aan omdat er minder hormonen inzitten en er de kans was dat je weinig tot niet meer ongesteld zou worden. Het plaatsen zelf was niet prettig maar persoonlijk vond ik het erg meeva[lees meer...]llen. Even een stekend pijnlijk gevoel bij het plaatsen en de rest van de dag buikkrampen. In het begin werd ik af en toe nog lichtelijk ongesteld maar na een half jaar alleen nog af en toe wat "spotting". Het eerste half jaar heb ik ook meer last gehad van puistjes maar deze zijn daarna verdwenen. Ik heb wel eens in de twee maanden een paar dagen last van een eierstokcyste die ik kan voelen tijdens de seks of wanneer ik bijvoorbeeld over een hobbel heen fiets. In die periode heb ik vaak ook erg gevoelige tepels. Daarnaast ben ik me een jaar na het plaatsen sneller angstig gaan voelen maar ik weet niet of dit gelinkt is aan de Mirena, echter weet ik ook niet wat de aanleiding anders zou moeten zijn. Ondanks de bijwerkingen zou ik weer voor een Mirena spiraal kiezen omdat ik nu niet meer ongesteld wordt en ik bij de pil ook bijwerkingen had.

11-05-2020 | Vrouw | 46
levonorgestrel (52mg)
heb 3 jaar de Mirena spiraal gehad , terwijl bij intake gesprek gezegd is dat het minimaal 5 jaar werkzaam was . inbrenging niks van gemerkt , was onder verdoving , erna 1 maand zwaar gebloed , na 2 jaar kwamen er al tussentijdse bloedingen , waarvan de laatste heel heftig . toen had ik het gevoel dat mijn lichaam hem kwijt wilde , wat een pijn , leek wel of ik bevalling w[lees meer...]eeën had . hij is eruit gehaald , deed geen pijn . in die 3 jaar 8 kilo aangekomen , een "watten"hoofd , depressief , PMSklachten , onverklare pijn aan linkerzijde van mijn onderlichaam , nu de spiraal eruit is, is de pijn daar ook veel minder !! ik ben benieuwd hoe nu mijn menstruatie gaat zijn .maar in ieder geval geen Spiraal meer . ik ga voor Moeder Natuur .

07-05-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
December 2018 mirena laten zetten, zetten viel mee, week gebloed, toen een week niet, en daarna 4 maanden aan 1 stuk. Sindsdien elke maand 2 weken lang ongesteld, 2 weken vrij, 2 weken ongesteld, enz. Depressieve gevoelens, tot suïcidaal aan toe. Flinke bekkenpijn, heupklachten en onderrug. Heel emotioneel, opvliegerig tot het agressieve toe. Ook de borstvoeding liep er [lees meer...]zwaar op terug. Begin februari 2020 toch de overstap gemaakt naar koperspiraal, en mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu weer nette cyclus van 5 dagen ongesteld en 3,5week niets, geen lichamelijke pijnen meer en ook niet extra gebloed naar het zetten. Voor mij werkte de mirena dus totaal niet zoals ik had gehoopt, en ben superblij dat hij eruit is!

23-04-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (0,02)
Na 15jaar de pil te hebben gebruikt was ik er niet meer tevreden er over . Dus heb vanochtend een mirena spiraal laten plaatsen. Was super zenuwachtig. Maar het viel reuze mee deed geen pijn vond ik. Was even vervelend. De dokter had me wel naproxen voorgeschreven en advies om 1uur van te voren in te nemen. En heb al 2 kindjes dus de baarmoedermond heeft al wat moeten door[lees meer...]staan misschien dat dat scheelt. Nu heb ik wel last alsof ik ongesteld moet worden. Voor de rest niks op aan te merken tot nu toe. Hopelijk blijft het de komende 5 jaar zo.

12-04-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben zeer tevreden met de mirena spiraal. Ik heb hem nu 3 maanden. Het plaatsen heb ik ervaren als 'even vervelend', maar dat was met een paar minuten voorbij. Ik heb de eerste 2 weken lichte kramp gevoeld, maar dat voelde ik alleen in ruststand. Nu voel ik er helemaal niks meer van. Wel heb ik een week na het plaatsen een hevige menstruatie gehad, die 2,5 week duurde. [lees meer...](normaalgesproken stelde mijn menstruatie niks voor, dit was enorm!) Maar dit bleek eenmalig. Want ik ben niet meer ongesteld geweest sindsdien. Ook geen last van stemmingswisselingen zoals ik eerder in reviews wel eens las. Ik vind het ideaal. Ik slikte voor ik kinderen kreeg de pil, maar ik vond het veel gedoe. Nu hoef ik er 5 jaar niet aan te denken. En mooie bijkomstigheid dat ik geen menstruaties meer heb. Ik heb de koperspiraal nog overwogen, vanwege de reden dat daar geen hormonen in zitten. Maar de mogelijk (zwaardere) menstruaties hebben me toch voor de mirena doen besluiten. Het beval minder hormonen dan de pil of prikpil, dus ik vond het 't proberen waard. Ik lees gemengde reviews en ik heb er daardoor destijds ook wel even over getwijfeld. Maar mij bevalt het erg goed dus ik dacht, ik laat even een positief bericht achter!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (505) - Antibiotica - penicillines breedspectrum