levonorgestrel

Menstruatiepijn (219 meningen)
Plaatsen spiraal (92 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-01-2023 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Na 3 snelle zwangerschappen achter elkaar wilde ik graag even rust voor mijn lijf. Ik heb de spiraal 3 maanden na de zwangerschap laten plaatsen en heb serieus 3,5 maand nonstop gebloed. Sindsdien heb ik veel negatieve gedachten en gevoelens weinig geduld, zijn mijn man en ik nog maar zelden intiem en heb ik vaak steken in mijn onderbuik. Ook heb ik een onregelmatige me[lees meer...]nstruatie waardoor ik soms de angst heb dat ik toch zwanger ben. Al met al, geen pretje en ik denk er over om het na een jaar van ellende te laten verwijderen.

19-01-2023 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na ellende met de prikpil, normale pil en nuvaring toch besloten toen ik 20 was over te gaan op de mirena spiraal door de vele hormoongerelateerde klachten van andere anti conceptie. Dit zou een van de laatste mogelijkheden zijn met een lage afgifte van hormonen. Helaas is het bijna 5 jaar lang ellende geweest. Veel stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, pijn bij[lees meer...] vrijen, MEER haargroei en een heel laag libido. Vermoedens dat de spiraal niet goed zat besloten hem eruit te laten halen en een nieuwe te laten plaatsen. Maar de klachten bleven helaas aanhouden. Mijn laatste optie hormoonloos zou een koper spiraal zijn en afgelopen week heb ik de hormoonspiraal laten wisselen voor de koperspiraal. Het meerdere bloedverlies en meer buikkrampen heb ik er 100% voor over, voor mij nooit meer hormonen. Als je lichaam niet heftig reageert op hormonen is het een fijne optie voor anticonceptie maar het blijft altijd belangrijk te luisteren naar je lichaam.

15-01-2023 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Na het plaatsen van de mirena, had ik non stop bruine afscheiding, daarnaast eczeem over mijn hele romp, en bovenbenen.

12-01-2023 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
Door aanhoudende buikpijn en helaas een infectie is de Mirena spiraal verwijderd. Inspuiting Antibiotica gekregen Nu 2 weken antibiotica via orale inname. Al heel snel kreeg ik zware buikpijn, pijn bij het plassen en een hele zware menstruatie!!!! Ik heb helaas de pech dat ik heel heftig heb gereageerd. Voor mij nooit meer een Spiraal.

05-01-2023 | Man | 30
levonorgestrel (52mg)
Eerste keer laten plaatsen. En ik dacht dit nooit weer. Na twee bevallingen toch weer gekozen voor de mirena. Het viel me 100% mee niks van gevoeld. Dag zelf lichte kramp. Dagen erna ook heel licht niet storend. Net als de vorige keer vind ik hem prima nu die zit. Geen bijwerkingen.

20-11-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ook vanuit mij een positief verhaal. Mirena 2 jaar geleden laten zetten en ik vond het eigenlijk heel prettig bij mijn huisarts. Ik heb 1 seconde gevloekt en toen zat ie er al in. 'Was dat het nou?' - dacht ik toen. Jaren de pil geslikt en het hormoonstaafje uitgeprobeerd: niet mijn ding. Een tijdje zonder anti-conceptie gezeten omdat ik het zonder hormonen wilde proberen.[lees meer...] Vanaf dat moment kreeg ik heftige PMS-klachten: 1 week voordat ik ongesteld moest worden moodswings, doodmoe, janken om van alles etc. Ik heb het vaak op de bank onder een kleedje uit moeten zitten. Zodra ik ongesteld werd, leek de wolk en mijn wattenhoofd verdwenen. Uiteraard helpen de classics: voldoende slaap, beweging (yoga/wandelen/rustige beweging..), emotionele verbinding met de mensen waar je blij van wordt en misschien wel de belangrijkste 2: gezonde voeding en zo min mogelijk stress. Kan echt voor iedereen verschillen maar het past bij mijn lichaam (en geest..). Kortom: ik ben zeer tevreden over Mirena!

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

24-10-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Na mijn eerste zwangerschap werd deze spiraal geadviseerd. Van het plaatsen voelde ik niets meer dan een klein prikje. Dus in tegenstelling tot wat anderen ervaren, had ik alvast geluk. Wat ik ook heel vaak hoorde over het spiraaltje was 'bijna nooit ongesteld'. Heerlijk dacht ik. Helaas was dat voor mij dus geheel andersom. Elke maand werd ik weer ongesteld, in een vrij r[lees meer...]egelmatig patroon, wat zeker niet storend is. Maar de duur van elke menstruatie was wat anders. Bij elke cyclus van ongeveer 4 weken, was ik telkens gemiddeld 2,5 weken ongesteld. Zat het tegen was het 3 weken. Dus ik was meer wel ongesteld dan niet. Op die manier is het natuurlijk ook een vorm van anticonceptie als het je verhindert om geslachtsgemeenschap te hebben... Dus na 8 maanden besloot ik het te laten verwijderen. Ik heb het meer dan gehad hiermee. Naast dit vervelend probleem heb ik ook wel meer last van angst en stress en ben ik altijd heel moe. Een tiental jaar geleden heb ik eens de prikpil gehad. Daardoor was ik een maand lang ongesteld en moest een pil nemen om het te doen ophouden. De gewone pil werkte voor mij altijd het beste (oestrogeen en progestageen) . Echter omwille van de risico's op tromboses raadt de gynaecoloog dit af. Ik moet nu proberen met de minipil. Van tevoren hoop ik al niet te veel want dit is een anticonceptie die net zoals de hormoonspiraal en de prikpil, waarbij ik dus beiden dezelfde problemen ervaarde, enkel progestageen bevat. Ik word hier depressief van, dit weegt op je relatie. Je seksleven verandert al genoeg met een kindje erbij, op deze manier loopt het al helemaal spaak. Met geluk 2x seks per maand, met pech een maand helemaal niet.

17-10-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Ik denk dat veel mensen zich gek laten maken door verhalen van anderen over het plaatsen van de spiraal. Het is inderdaad geen prettig gevoel maar het is van korte duur! Ik vond het al met al heel erg meevallen. Geen last van bijwerkingen en menstruatie blijft vanaf het begin uit. Ik kan het iedereen aanraden!

08-10-2022 | Vrouw | 53
levonorgestrel (19,5mg)
Dacht dat mijn depressieve gedachten en stemmingsschommelingen een gevolg waren v mijn psychoses. Heb gedurende al die tijd medicatie hiervoor ingenomen en ermee leren leven en omgaan. Nu ben ik 53 jaar en heb ik een maand geleden mijn mirena spiraal definitief laten verwijderen omdat ik in de menopauze ben. En de dag na de verwijdering was ik herboren. Een heel ander men[lees meer...]s, opgewekt,energiek ,vrolijk. Kan t nog steeds nie vatten.

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

02-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Op mijn 18e eerste spiraal laten plaatsen vanwege vaste relatie. Het plaatsen was niet helemaal fijn (lichtgevoel in hoofd & heftige buikkrampen). De eerste zes weken waren ook een hel (onregelmatig bloedverlies, buikkrampen, kon geen broeken dragen vanwege drukkend gevoel). Daarna zijn de klachten verdwenen en is de menstruatie weggebleven. Na 4 jaar (vanwege uitwerking v[lees meer...]an de hormoon) een nieuw spiraal laten plaatsen. Het opnieuw plaatsen van de spiraal viel dit keer erg mee; geen bloedverlies of buikkrampen gehad. De spiraal deed zijn werk: ik werd niet meer ongesteld (helemaal niet meer) en was beschermd tegen ongewenst zwangerschap. Na totaal 6 jaar een spiraal te hebben gehad, kreeg ik last van neerslachtige/depressieve gevoelens. Het voelde ook niet meer prettig om niet ongesteld te worden. Daarnaast kreeg ik ineens veel haargroei in mijn gezicht, rondom mijn tepels, buik, armen & benen. Ook kreeg ik acne in mijn gezicht & hals. Mijn schildklierwaarden zaten op het randje van “net goed”. Volgens de huisarts konden dit de bijwerkingen van de spiraal zijn, maar was de kans erg klein. Uiteindelijk toch besloten om de spiraal te verwijderen en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. De neerslachtigheid verdween en de haargroei & acne begon af te nemen. Hoewel de huisarts mij niet begreep, ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd door de spiraal te laten verwijderen!

26-09-2022 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Zeer depressief, na half jaar eruit gehaald en de dag erna weer ik alweer positiever

15-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
2 jaar na plaatsen spiraal werd ik weer ongesteld. Een week nadat mijn ongesteldheid over was werd ik weer 'ongesteld'. Met de ongesteldheid kwamen ontzettende mood swings en vaginale infecties. Mijn dokter vertelde me in mei dat ik het nog even aan moest kijken soms ging dit vanzelf weer over. In de maanden even aankijken gingen mijn menstruaties gepaard met krampen die o[lees meer...]p weeën leken, zo pijnlijk dat ik niet meer kon lopen. Eruit met dat ding!

11-09-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen van de spiraal was goed te doen, daarna wel 2 dagen flinke buikkrampen gehad en 8 dagen gevloeid. Ik heb de spiraal nu één jaar, het eerste halfjaar was ik elke maand 9 - 12 dagen aan het menstrueren. De hoeveelheid is wel minder maar ik menstrueerde vóór de spiraal hooguit 4 á 5 dagen. Dat was voor mij dus echt een grote tegenvaller want ik had gehoopt dat m[lees meer...]ensturatie uitbleef, helaas. Tevens kreeg ik erg snel last van regelmatig hartkloppingen, heel veel hoofdpijn, sombere gevoelens en een kort lontje. Ik heb besloten dat de spiraal eruit gaat!

30-07-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen en blijf steeds om de week soms twee weken vloeien. Plus vaak contact bloedingen en tijdens echte menstruatie veel vocht vast houden. Ontzettend dikke buik. Laatste tijd ook veel vermoeidheid en buikpijn. Mijn man heeft zichzelf laten steriliseren en kan ik eindelijk van het spiraaltje af

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (566) - Antibiotica - penicillines breedspectrum