levonorgestrel

Menstruatiepijn (206 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

26-06-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar de mirena gehad. Veel klachten ondervonden zoals stemmingswisselingen, somberheid, snel geirriteerd en dit heeft mij mijn relatie gekost. Ik herkende mezelf ook niet meer! Naar huisarts geweest voor hulp en die stak het op een depressie. Ben 10 kilo aangekomen in een jaar tijd ondanks sporten en lijnen. Totaal geen libido meer en mijn menstruatie(klachten) werden [lees meer...]ook steeds heviger. Heb het nu 3 weken geleden laten verwijderen en ik ben mezelf weer!!! Voel me zoveel lekkerder in mijn vel, relaxter en voel me sinds lange tijd ook veel gelukkiger! Ook ben ik zonder iets te doen al weer 4 kilo afgevallen afgelopen weken en libido is weer terug. Heel raar dat dit allemaal door een spiraaltje kan komen. Had ik dit maar eerder geweten dat het puur door de mirena kwam want dan had ik dat ding er veel eerder uit laten halen. NOOIT meer voor mij!!

18-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal 3 jaar geleden laten zetten omdat ik bij de pil vaak een week voor mijn menstruatie erg last had van gespannen en pijnlijke borsten. Daarnaast sprak de Mirena spiraal mij aan omdat er minder hormonen inzitten en er de kans was dat je weinig tot niet meer ongesteld zou worden. Het plaatsen zelf was niet prettig maar persoonlijk vond ik het erg meeva[lees meer...]llen. Even een stekend pijnlijk gevoel bij het plaatsen en de rest van de dag buikkrampen. In het begin werd ik af en toe nog lichtelijk ongesteld maar na een half jaar alleen nog af en toe wat "spotting". Het eerste half jaar heb ik ook meer last gehad van puistjes maar deze zijn daarna verdwenen. Ik heb wel eens in de twee maanden een paar dagen last van een eierstokcyste die ik kan voelen tijdens de seks of wanneer ik bijvoorbeeld over een hobbel heen fiets. In die periode heb ik vaak ook erg gevoelige tepels. Daarnaast ben ik me een jaar na het plaatsen sneller angstig gaan voelen maar ik weet niet of dit gelinkt is aan de Mirena, echter weet ik ook niet wat de aanleiding anders zou moeten zijn. Ondanks de bijwerkingen zou ik weer voor een Mirena spiraal kiezen omdat ik nu niet meer ongesteld wordt en ik bij de pil ook bijwerkingen had.

11-05-2020 | Vrouw | 46
levonorgestrel (52mg)
heb 3 jaar de Mirena spiraal gehad , terwijl bij intake gesprek gezegd is dat het minimaal 5 jaar werkzaam was . inbrenging niks van gemerkt , was onder verdoving , erna 1 maand zwaar gebloed , na 2 jaar kwamen er al tussentijdse bloedingen , waarvan de laatste heel heftig . toen had ik het gevoel dat mijn lichaam hem kwijt wilde , wat een pijn , leek wel of ik bevalling w[lees meer...]eeën had . hij is eruit gehaald , deed geen pijn . in die 3 jaar 8 kilo aangekomen , een "watten"hoofd , depressief , PMSklachten , onverklare pijn aan linkerzijde van mijn onderlichaam , nu de spiraal eruit is, is de pijn daar ook veel minder !! ik ben benieuwd hoe nu mijn menstruatie gaat zijn .maar in ieder geval geen Spiraal meer . ik ga voor Moeder Natuur .

07-05-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
December 2018 mirena laten zetten, zetten viel mee, week gebloed, toen een week niet, en daarna 4 maanden aan 1 stuk. Sindsdien elke maand 2 weken lang ongesteld, 2 weken vrij, 2 weken ongesteld, enz. Depressieve gevoelens, tot suïcidaal aan toe. Flinke bekkenpijn, heupklachten en onderrug. Heel emotioneel, opvliegerig tot het agressieve toe. Ook de borstvoeding liep er [lees meer...]zwaar op terug. Begin februari 2020 toch de overstap gemaakt naar koperspiraal, en mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu weer nette cyclus van 5 dagen ongesteld en 3,5week niets, geen lichamelijke pijnen meer en ook niet extra gebloed naar het zetten. Voor mij werkte de mirena dus totaal niet zoals ik had gehoopt, en ben superblij dat hij eruit is!

23-04-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (0,02)
Na 15jaar de pil te hebben gebruikt was ik er niet meer tevreden er over . Dus heb vanochtend een mirena spiraal laten plaatsen. Was super zenuwachtig. Maar het viel reuze mee deed geen pijn vond ik. Was even vervelend. De dokter had me wel naproxen voorgeschreven en advies om 1uur van te voren in te nemen. En heb al 2 kindjes dus de baarmoedermond heeft al wat moeten door[lees meer...]staan misschien dat dat scheelt. Nu heb ik wel last alsof ik ongesteld moet worden. Voor de rest niks op aan te merken tot nu toe. Hopelijk blijft het de komende 5 jaar zo.

12-04-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben zeer tevreden met de mirena spiraal. Ik heb hem nu 3 maanden. Het plaatsen heb ik ervaren als 'even vervelend', maar dat was met een paar minuten voorbij. Ik heb de eerste 2 weken lichte kramp gevoeld, maar dat voelde ik alleen in ruststand. Nu voel ik er helemaal niks meer van. Wel heb ik een week na het plaatsen een hevige menstruatie gehad, die 2,5 week duurde. [lees meer...](normaalgesproken stelde mijn menstruatie niks voor, dit was enorm!) Maar dit bleek eenmalig. Want ik ben niet meer ongesteld geweest sindsdien. Ook geen last van stemmingswisselingen zoals ik eerder in reviews wel eens las. Ik vind het ideaal. Ik slikte voor ik kinderen kreeg de pil, maar ik vond het veel gedoe. Nu hoef ik er 5 jaar niet aan te denken. En mooie bijkomstigheid dat ik geen menstruaties meer heb. Ik heb de koperspiraal nog overwogen, vanwege de reden dat daar geen hormonen in zitten. Maar de mogelijk (zwaardere) menstruaties hebben me toch voor de mirena doen besluiten. Het beval minder hormonen dan de pil of prikpil, dus ik vond het 't proberen waard. Ik lees gemengde reviews en ik heb er daardoor destijds ook wel even over getwijfeld. Maar mij bevalt het erg goed dus ik dacht, ik laat even een positief bericht achter!

09-04-2020 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Heb de mirena nu 7 maand. Met 2 maand begon de ellende. Ik had in 1x last van een sterk ruikende afscheiding. Wat bleek, ik had een bacteriële vaginose. (Verstoring vd zuurgraad in de vagina) Ik kreeg hiervoor een antibiotica kuurtje en welgeteld een week later kwam de geur weer opzetten. Nu inmiddels 5 maand verder, meerdere kuurtjes verder en het probleem komt continu te[lees meer...]rug. Heb voor de mirena hier nooit last van gehad, dus dat ding moet eruit. Helaas is dit nu niet mogelijk ivm het Corona virus. De huisartsen praktijk behandeld alleen dringende zaken, wat begrijpelijk is. Helaas dus nog een paar maand uitzitten.

23-03-2020 | Vrouw | 19
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten van het spiraaltje was pittig pijnlijk maar na een paar uur voelde ik alsof ik ongesteld was. Daarna niks aan de hand. Na 2 weken waren de krampen nog niet gestopt, ondertussen blaasontsteking, krampen, rugpijn, pijnlijke borsten(nu 7 maanden later) afspraak met het ziekenhuis ter controle door de krampen. Als ik dit allemaal wist had ik hem nooit laten zetten. [lees meer...]De prikpil of iets anders had minder pijnlijk geweest. Ik ben ook na het zetten nog maar 2 keer ongesteld geweest, daarna geen bloedingen meer maar wel de pijn ervan. Voor mij was dit dus geen goede oplossing. Ik word er ook echt heel onzeker van. Gelukkig geen emotionele buien meer...

06-03-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was al jaren bekend met de pil. Maar om risico op trombose en hormonen door heel lichaam wilde ik eens van de pil naar Mirena spiraal. Minder ongesteld, je hoeft niet aan de pil te denken, lokale afgifte hormonen. Klonk als muziek in de oren. Ik heb mega veel onrust gekregen, paniekaanvallen, instabiel en acne. Nog nooit puistjes gehad. Nu was het hele kaaklijnen link[lees meer...]s en rechts vol met atheroomcystes. Bij de dokter werd er niet aan gedacht dat het van spiraal kwam. (hormoonhuishouding) Met 6 mnd bij dermatoloog geweest nadat ik biopten moest laten afnemen, had echt mega atheroomcyste plek , breidde zich zich meer uit. Bij 3e dermatoloog die vroeg uit over anticonceptie. Dus spiraal eruit laten halen. 1.5 jaar verder, ik wilde namelijk even helemaal geen anticonceptiepil meer, lichaam tot rust. Maar alles bleef, paniek, acne. Ik werd naar psycholoog gestuurd daar 2j geweest, geen verschil. Toen heb ik op eigen initiatief besloten dat ik weer wilde starten met anticonceptie pil. Na 2 weken werd de huid al beter en geen paniekaanval meer gehad. Hormoonhuishouding kan heel heftig zijn. Zelfs de psycholoog zei ' daar moet je het niet in zoeken, weer de pil, beter SSRI nemen' nou..... Ben blij dat ik dit heb geprobeerd. Nu 5 mnd weer aan de pil en geen paniekaanval meer gehad sinds start en huid is weer helemaal rustig!!!! Dus luister naar je eigen intuitie.

05-03-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Na de zwangerschap van mijn zoontje de spiraal laten plaatsen. Dokter was zeer zorgvuldig en ik vond het plaatsen al met al voornamelijk ongemakkelijk, met wat krampen Er werd al gezegd dat je langer blijft bloeden, ik heb in totaal 3 maanden gebloed, non-stop. Uiteindelijk heb ik hem 3 jaar laten zitten. Weinig tot geen bloed verloren. Mijn vriend voelde het wel tijde[lees meer...]ns de gemeenschap (ding heeft een ijzeren "touwtje" om hem te verwijderen die bij mij alle kanten op ging). Toch niet tevreden, ik heb jarenlang echt last gehad van de hormonen die erin zaten. Mijn zusje had exact hetzelfde, een irritatie die je voelt tot in het puntje van je tenen. Eruit gehaald, wilde zwanger worden. Ga deze nooit weer plaatsen!

27-02-2020 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Nu voor de 3e keer een Mirena laten plaatsen. Ik heb alle keren geen pijn of last gehad met inbrengen of verwijderen en geen bijwerkingen gehad. Soms licht bloedverlies maar mag het eigenlijk geen menstruatie noemen.

22-02-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Gisteren de mirena laten plaatsen. Wat deed dat pijn zeg! Een reden voor mij om niet nog een keer een mirena te laten plaatsen. Veel buik krampen en lusteloosheid. Als dit zo blijft dan gaat hij er heel snel weer uit.

18-02-2020 | Vrouw | 18
levonorgestrel (52mg)
Oke, dus ik heb 1,5 jaar aan de pil gezeten, en ik had het gevoel dat ik er mentaal niet lekker op ging dus anderhalve week geleden heb ik een mirena spiraal laten zetten, met gevolg als dat ik nu inclusief mijn ongesteldheid al 2 weken bloed, mijn buik is zo opgezet ik lijk wel zwanger, de buikkrampen zijn niet te doen en houden me van mijn werk, en rugpijn.. Kan iemand m[lees meer...]ij vertellen of dit over gaat? Ik voel me ineens na de eerste 4 dagen al zo dik, terwijl ik eigenlijk altijd alles kan eten en ik kom nog geen grammetje aan... HELP me

14-02-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Mirena spiraal laten zetten vanwege het gebruiksgemak en lagere dosis hormonen (ik heb trombose gehad en gevoelig voor hormonen). De plaatsing zelf was een beetje vervelend, maar niet extreem pijnlijk. Helaas vrij snel na het plaatsen van het spiraaltje acute psychische klachten gekregen, extreme buikpijn, eierstokpijn, lage rugpijn en continue bloeden. Na drie weken was d[lees meer...]e depressiviteit zo extreem dat ik eerder terug ben gevlogen van vakantie en de huisarts heeft besloten de spiraal er per direct uit te halen.

31-01-2020 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
ik heb zoveel klachten maar tot kort gelden nooit de link gelegd met de mirena. totdat ik bij de huisarts ben ingestort mijn verhaal heb gedaan en aangegeven dat ik dacht dat het iets hormonaals is waarom ik me zo voel, ik kon er niet precies de vinger op leggen maar er klopte iets niet, waarom voelde ik me toch zo opgejaagd en gestresst en paniekerig. ik begon de laatste[lees meer...] tijd zelfs te hyperventileren. in de afgelopen jaren heb ik verschillende artsen bezocht voor een cyste in mijn kaakholte die moest worden verwijderd, voor een vergroeide teennagel die moest worden verwijderd, bij de dermatoloog voor eczeem, bij de orthopeed voor mijn gewrichtpijnen en nergens kwam er ooit iets uit, je denkt dat je gek wordt, zoveel klachten en er wordt niets gevonden naar therapeut gestuurd maar geen verbetering. Haaruitval heel vergeetachtig zijn. Ik ben 44 en heb 11 jaar de Mirena gehad en al die tijd mezelf niet mezelf gevoeld maar nooit aan kunnen wijzen waar het aan ligt tot nu en wat ben ik geschrokken van de klachten die vrouwen dankzij de mirena ervaren. ik zat tegen een burnout aan.. de laatste weken had ik ook onverklaarbare huilbuien. Terwijl ik geen redenen heb om ongelukkig te zijn en dat ben ik ook niet weet ik diep van binnen maar waarom voelt het dan vaak wel zo? Gisteren was de dag hoop ik die het verschil gaat maken, ik heb de mirena laten verwijderen en het is net of de mist in mijn hoofd al is opgetrokken ik ben heel benieuwd of deze verbetering zich door zal zetten. voor mij nooit geen hormonen meer.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum