levonorgestrel

Menstruatiepijn (218 meningen)
Plaatsen spiraal (91 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

15-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
2 jaar na plaatsen spiraal werd ik weer ongesteld. Een week nadat mijn ongesteldheid over was werd ik weer 'ongesteld'. Met de ongesteldheid kwamen ontzettende mood swings en vaginale infecties. Mijn dokter vertelde me in mei dat ik het nog even aan moest kijken soms ging dit vanzelf weer over. In de maanden even aankijken gingen mijn menstruaties gepaard met krampen die o[lees meer...]p weeën leken, zo pijnlijk dat ik niet meer kon lopen. Eruit met dat ding!

11-09-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen van de spiraal was goed te doen, daarna wel 2 dagen flinke buikkrampen gehad en 8 dagen gevloeid. Ik heb de spiraal nu één jaar, het eerste halfjaar was ik elke maand 9 - 12 dagen aan het menstrueren. De hoeveelheid is wel minder maar ik menstrueerde vóór de spiraal hooguit 4 á 5 dagen. Dat was voor mij dus echt een grote tegenvaller want ik had gehoopt dat m[lees meer...]ensturatie uitbleef, helaas. Tevens kreeg ik erg snel last van regelmatig hartkloppingen, heel veel hoofdpijn, sombere gevoelens en een kort lontje. Ik heb besloten dat de spiraal eruit gaat!

30-07-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen en blijf steeds om de week soms twee weken vloeien. Plus vaak contact bloedingen en tijdens echte menstruatie veel vocht vast houden. Ontzettend dikke buik. Laatste tijd ook veel vermoeidheid en buikpijn. Mijn man heeft zichzelf laten steriliseren en kan ik eindelijk van het spiraaltje af

28-07-2022 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Ik koos voor de Mirena omdat ik last had van flinke menstruaties en PMS na mijn 2 zwangerschappen. Het plaatsen zelf was helemaal prima, het was niet fijn maar goed te doen. De pijn na het plaatsen viel me ook mee. Wel heb ik 6 weken lang daarna gevloeid en tot 8 weken last van spotting. Dit vond ik al vervelend omdat je continue een maandverband of inlegkruisje nodig had.[lees meer...] Na ongeveer 1 maand kreeg ik allerlei vage klachten. Hele erge paniek en hyperventilatie aanvallen, dichtgeknepen keel, jeuk aan mijn nek, voelde me naar de buitenwereld emotieloos terwijl ik van binnen op stand turbo stond. Werd snachts bezweet wakker en kon daarna de slaap niet meer vatten terwijl ik wel super moe was. Ook rare stekende hoofdpijn & geen eetlust meer. Lag ik rustig op de bank kreeg ik last van super erge hartkloppingen uit het niks. Dit alles aangegeven bij de verloskundige en zij gaf aan dat het inderdaad door de Mirena kon komen. Nu was ik hiervoor 7 jaar hormonale anticonceptie vrij dus ik wist dat ik niet mezelf was met al deze rare klachten. Meteen laten verwijderen en voor mij nooit meer hormonale anticonceptie. Liever elke maand 1 week “Debbie downer” zijn met pms klachten dan elke dag in de paniek schieten om niks. Jammer vind ik het wel want voor sommige vrouwen werkt het perfect, voor mij is het dus niks.

19-07-2022 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
altijd mirena gehad. Voorgaande jaren minder last gehad dan nu.. Nu voor de 5e keer op mijn 46 jarige leeftijd laten zetten en ineens heftige klachten als hyperventilatie, onrust, somber. Moeheid altijd al gehad terug kijkend op de mirena voorgaande jaren. Nu ik de mirena eruit heb laten halen ben ik minder moe en mijn psychische klachten zijn als sneeuw voor de zon verdw[lees meer...]enen. Ben weer vrolijk!

04-07-2022 | Vrouw | 48
levonorgestrel (52mg)
Nu al derde Mirena laten plaatsen en super tevreden. Naast alle negatieve reacties dus ook een zeer positieve. Bij eerste spiraal werd ik nog wel ongesteld, bij tweede en derde niet meer. Heel fijn. Weinig last van andere maandelijkse hormonale ongemakken. Minder stemmingswisselingen en nauwelijks/geen hoofdpijn meer. En nooit meer aan een pil hoeven denken... ook fijn!

20-06-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap. Het plaatsen was niet prettig, erg pijnlijk. Gelukkig was dat niet van lange duur. De 1e maand na het plaatsen heb ik last gehad van abnormaal heftige krampen. Mij was echter verteld dat ik de HA niet mocht bellen, tenzij ik last had van koorts. Tijdens de checkup (na ong. een maand) zei de HA dat ik na dag twee al had moe[lees meer...]ten bellen, dan hadden ze hem eruit gehaald. Omdat de krampen minder erg werden, en een andere vorm van anticonceptie mij niet echt beter leek, heb ik hem toch laten zitten. Vòòr de Mirena was ik altijd 3/4 dagen ongesteld. Nu waren dat er 8/9. Wel had ik veel minder last van bloedverlies en rugpijn, maar de krampen waren bizar heftig en deden zich voor op de meest rare momenten van mijn cyclus. Ook kon ik het nu voelen wanneer ik aan het ovuleren was (door heftige krampen dus). Doordat ik continu last had van krampen op de meest rare momenten, was ik continu bang dat er iets mis was, of dat ik misschien weer zwanger was. Dit kostte ontzettend veel mentale energie, omdat je er toch continu in je achterhoofd mee bezig bent. Los van de lichamelijke klachten, heb ik er vooral mentaal last van gehad. Ik heb een historie met depressie, dus ik dacht er niks van toen mijn depressieve klachten terugkwamen. Wat echter wel raar was, was dat ik dit keer geen achterliggende reden kon vinden voor mijn depressieve klachten. Ik heb de Mirena 3 jaar gehad, en heb 3 jaar gedacht chronisch depressief te zijn. Nu ben ik sinds een halfjaar overgestapt op een koperspiraal, en na de 2e week dat de Mirena eruit was, waren ook alle depressieve klachten weg. Ik vind het bespottelijk dat mensen met een historie van depressie hier niet voor worden gewaarschuwd. Pluspunt: ben niet zwanger geworden, dus hij werkt I guess.

16-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1.5 jaar de Mirena gehad. Leek eerst allemaal goed te gaan, menstruatie is ook altijd uitgebleven dus dat was super fijn. Na verloop van tijd echt depressieve gedachten gekregen en enorme mood swings. Daarnaast kreeg ik enorm vervelend ruikende en grote hoeveelheid afscheiding, waar ik heel onzeker van werd. Ook veranderden mijn borsten enorm: het borstweefsel werd [lees meer...]keihard en spatte zowat uit m’n borsten. En daarnaast verloor ik ook nog eens mijn libido voor 100%. Ook veel zeer pijnlijke steken in baarmoeder. Al met al: de spiraal is er nu 4 maanden uit en ik voel me lichamelijk en mentaal ein-de-lijk weer mezelf. Weg met die rotzooi.

15-06-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Afschuwelijk...Plaatsen was een ramp (nog steeds soms pijn op de plek waar die boltang in de cervix zat. Vervolgens gelijk van volledig gezond naar niet in staat te werken, minstens 8-10 uur weeën per dag, niet vol te houden ondank 4 gram paracetamol per etmaal, crepeerde van de pijn, gezwollen en pijnlijke borsten, hoofdpijn. Ook korte wandeling oid lukte niet, normaal li[lees meer...]ep ik 15-21 km hard zonder probleem. Na 3 weken laten verwijderen. Dit NOOIT MEER. Mijn bevalling van 40 uur was ook een ramp maar daar kreeg ik tenminste nog een gezond kind voor terug (en ik bleek behoorlijk onvruchtbaar dus alle ellende voor niets). Ik zou graag willen weten bij hoeveel vrouwen deze dingen weer verwijderd moeten worden...daar waren geen cijfers over, alleen hoeveel werden geplaatst. Wel uiterst effectieve bescherming tegen iedere vorm van seks waardoor het vast heel goed werkt

14-06-2022 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Gestart in 2003 na geboorte van de oudste. Inbrengen was geen probleem, iets gevoelig hooguit. Menstruatiec stopte vrij snel. Na verwijdering omdat we gezinsuitbreiding wilden na 3 maanden zwanger en in 2005 nummer 2 laten zetten. Inmiddels in 2010, 2015 en 2020 laten vervangen. Ik ben nu 50 dus dit zal mijn laatste wel zijn maar al die jaren hebben we er veel gemak v[lees meer...]an gehad. Geen menstruatie, geen klachten.

02-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik kreeg het mirena spiraal zo'n 20 jaar geleden toen het net nieuw was. Door het hormoon wat er in zat was mijn hele hormoonhuishouding van slag.. het kon niet door het spiraal komen werd mij door huisarts en gynaecoloog verteld. Uiteindelijk zelf fabrikant gebeld en zij gaven mij het verlossende antwoord: zsm eruit halen want het kon daar dus wel v komen! Dus voor mij [lees meer...]helemaal niets meer met hormonen.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

20-05-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen vond ik helemaal niet pijnlijk. Eigenlijk was ik zeer tevreden over mijn eerste spiraaltje. Zeer gemakkelijk, geen ongesteldheid en veilig voor 5 jaar. Ik had wel klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Nooit gedacht dat dit door de minera kon komen. Echter na mijn zwangerschap ( wanneer ik geen klachten meer had) kwamen deze na 1 week van het tweede spiraaltje [lees meer...]terug. Hierbij kreeg ik ook vermoeidheid en neerslachtigheid. Op drie weken tijd herkende ik mezelf niet meer. Nu pas de link gelegd met het spiraaltje. Voor mij nooit meer!

18-05-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Verschrikkelijk dit. Plaatsen geen enkel probleem, even 1 krampje en dat was het. Na 3 kinderen waren we klaar en het klonk zo makkelijk. 3 maanden na de bevalling door de huisarts geplaatst. Toen 1 dag geen last gehad en toen begon de ellende. Krampen, enorm. En hele lichte weeën. Na een paar dagen begon ik te bloeden, dat is nog niet verminderd en hij zit er nu al 8 weke[lees meer...]n in. Ik koop me arm aan maandverband. Verder twee keer seks gehad, enorme pijn. Duurde tot de dag erna. Ook totaal geen libido en geen zin meer in. Verschrikkelijk. En die hoofdpijn, heel subtiel maar wel continu aanwezig. Na het plaatsen ging ik meteen door naar het consultatiebureau voor een meten en wegen. Nu net de volgende meting gehad twee maanden later en m'n baby is maar 150 gram aangekomen. Dat komt dus door de terugloop in productie doordat ik menstrueer. Normaal heb je daar 1 week laat van en wordt het beter, maar blijkbaar kan een baby er slecht tegen als dat al twee maanden duurt. Heeft mr veel zorgen opgeleverd, en ik heb ook het idee dat alle zorgen en angsten een stuk erger zijn geworden door het spiraal. Goed, na twee weken op en af koorts en pijn mocht ik eindelijk terug naar de huisarts waar een baarmoederontsteking werd vastgesteld. Dus aan de antibiotica geweest. Voor de andere klachten zegt de huisarts dat ik moet afwachten totdat de menstruatie voorbij is om te kijken of dat verbetering geeft. Maar voor nu nog niet dus. Man man man wat een ellende. Nog een maand aankijken en dan gaat hij eruit, met de huisarts afgesproken. Verder trouwens veel krampen in m'n Lies, heb ik altijd tijdens mijn menstruatie maar nu dus al sinds de plaatsing.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

14-05-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Dit spiraal heb ik nu bijna 3,5 jaar. Eerst was ik best tevreden, maar de bijwerkingen zijn met de tijd erger geworden. Vanaf het begin heb ik last gekregen van acne terwijl ik hier nooit zo veel last van gehad. Nu komt het vaak met vlagen en het is heel pijnlijk. Mijn huid zit nu ook vol hyperpigmentatie wat dan ook maanden lang blijft zitten. Daarnaast heb ik gemerkt dat[lees meer...] mijn haargroei donkerder en meer geworden is sinds ik de Mirena heb (ook in mijn gezicht). Daarnaast voel ik me dus al jaren niet zoals mezelf. Ik ben altijd moe en voel me erg onrustig en "meh" (gevoeliger voor stress, zenuwachtig, bijna nooit meer vrolijk, nergens echt zin in). Met de tijd heb ik steeds meer last gekregen van buikkrampen en heb ik een constante buikpijn. Mijn menstruatie was erg onregelmatig en sinds 7 maandend ook compleet verdwenen (vind ik niet perse fijn). Ook is mijn sex drive echt heel laag geworden en wanneer ik wel zin heb, dan raakt mijn lichaam vaak niet opgewonden en is het zo droog als de sahara. Daarnaast doet de seks ook best vaak pijn. Hiervoor had ik daar nooit last van en ik heb ook geen nieuwe partner. Werkt wel goed als anticonceptie, want je hebt toch geen zin meer of stopt halverwege omdat het pijn doet. De enige reden dat ik hem nog heb is omdat andere (niet) hormonale anticonceptie voor ons niet betrouwbaar genoeg is, anders had ik hem al lang laten verwijderen.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (553) - Antibiotica - penicillines breedspectrum