Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen neerslachtig voelen negatieve gedachten somber voelen stekend gevoel in de onderbuik

Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

27-03-2023 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
Voor de tweede keer 5 jr lang Mirena gebruikt, ben nu 46. Volgend jaar weer een nieuwe ivm tegengaan overgangsklachten. Nooit ergens last van gehad en al jaren niet meer ongesteld (in het begin wel wat onregelmatig bloedverlies). Heerlijk. Voor mij niks anders.

26-02-2023 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb na mijn eerste bevalling een mirena laten plaatsen. Wilde de pil niet meer ivm stemmingswissingen. De mirena heeft 8 jaar gezeten. Nul bij werkingen gehad. Nu twee weken de spiraal eruit. Ik wil even kijken wat het doet om zonder spiraal te zijn. Was gelijk de dag erna een beetje ongesteld. Mijn ervaring is alleen maar positief iig.

05-01-2023 | Man | 30
levonorgestrel (52mg)
Eerste keer laten plaatsen. En ik dacht dit nooit weer. Na twee bevallingen toch weer gekozen voor de mirena. Het viel me 100% mee niks van gevoeld. Dag zelf lichte kramp. Dagen erna ook heel licht niet storend. Net als de vorige keer vind ik hem prima nu die zit. Geen bijwerkingen.

06-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (52mg)
De Mirena is voor mij echt fantastisch. Al vroeg (12/13 jaar) begonnen met de pil ivm hevige menstruaties, maar altijd blijven klooien met mijn menstruaties en hormonale schommelingen. Hevige bloedingen, invaliderende buikkrampen de eerste 2 dagen, mentale schommelingen, knappende borsten, acne, maar sinds ik ben overgegaan naar de hormoon spiraal voel ik me zoveel beter e[lees meer...]n stabieler! Zelfs niet ongesteld, hooguit dat mijn lichaam een beetje ‘ongesteld’ voelt. Wel iets meer last van buikkrampen na seks en af en toe wat steken in de buik. Dit was de reden dat ik mijn eerste spiraal weer liet verwijderen, maar toen ik mijn eerste ‘oude’ krampen weer kreeg bij de menstruaties, heb ik mezelf even voor mijn hoofd geslagen hoe snel ik de intensiteit van mijn menstruatie krampen en andere klachten was vergeten. Mijn tweede Mirena daarna heb ik dan ook echt van ‘genoten’. Wat een opluchting, minimaal tot geen hormonale schommelingen, geen last van mijn heftige menstruaties en bijbehorende klachten. Dat houdt ongeveer 3,5 jaar aan. Het zetten is wel echt elke keer weer een hel… Vooral het rechttrekken vd baarmoedermond en het zetten vd spiraal zelf… Ik heb gelukkig nooit echt nabloedingen gehad, maar de huisartsen bleken best onervaren. De laatste gaf toe ook wel te zweten vh zetten. Echt huisartsen, als je dit leest, als je iets nooit of niet vaak doet en je bent er niet comfortabel mee, doe het je patiënt alsjeblieft niet aan. Ken je grenzen en stuur door naar een collega die het wel vaak doet. Voor iedereen fijner. Ik heb nu de Kyleena, de huisarts raadde me dat aan vanwege de lagere dosering hormonen. Ondanks dat ik aangaf te twijfelen aangezien de Mirena na 3,5 jaar ook zijn werkzaamheid had gehad bij mij, was er volgens deze huisarts geen enkel verschil. Blijkt (duh) van wel. Toch (minimaal) ongesteld sinds het begin, maar mijn lichaam voelt sinds een half jaar (2,5 jaar Kyleena) alsof het zo ongesteld is als tijdens mijn heftigste bloed-periodes. Minimaal tot soms normaal bloeden, ontzettend onregelmatig, borsten staan maandelijks 5-14(!) dagen op knappen, opgezette buik, erg moe, baarmoederkrampen, super ontstekingen in gezicht en nek. Nu ik het weer ervaar, is het echt bizar hoe groot het effect van de hormonale schommelingen is. Ik vind het echt irritant hoe ik al meerdere huisartsen heb gehad die zeggen ‘dat het niet kan’, dat het spiraal uitwerkt, want pas na 5 jaar, maar mijn lichaam laat echt zoveel hormonale klachten zien na X tijd. En ik heb daar echt last van. Hoe kan een arts dan tegenover me zitten en zeggen dat het niet is? Dat mijn baarmoeder niet ineens weer samentrekt alsof die implodeert, dat mijn borsten niet elke beweging moeilijk maken van de pijn en dat mijn nek en gezicht weer vol ontstekingen zitten. Anticonceptie is meer dan ‘niet zwanger worden’, het is ook een medicijn voor vrouwen met heftige hormonale/menstruele klachten. De ‘werkzaamheid’ vh spiraal als anticonceptie is misschien 5-10 jaar, maar als anti-menstruele klachten zéér zeker niet. Het wordt hoogtijd voor emancipatie van de geneeskunde voor vrouwen op gynaecologisch en endocrinologisch gebied. We zijn er nog láng niet…

27-09-2023 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 2 keer een spiraal laten zetten. Eerste keer had ik 3 maanden last van ongesteldheid en buikkrampen, die best vervelend waren. Daarna vooral kramp tijdens een soort van ovulatie en 1 keer in de maand en werd ik een beetje ongesteld. Wel 1 keer per maand buikkrampen. Bij de 2de alleen maar hoofdpijn, 5 keer per week minstens en buikpijn en ongesteld. Na 3 jaar eruit [lees meer...]gehaald en een tijdje zonder gedaan. Heerlijk gevoel. Inmiddels nu een Nuvaring, stuk beter wel.

27-09-2023 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 23 jaar, 168 cm lang, 70 kg zwaar en ben de spiraal gaan gebruiken omdat ik het gevoel kreeg dat de combinatiepil mij neerslachtig maakte. Ik had van te voren geen ervaringen opgezocht m.b.t. de hormoonspiraal plaatsing, maar heb daar best wat spijt van. Het zetten was voor mij echt horror. De huisarts kon mijn baarmoederwand niet goed pakken waardoor ze best lang b[lees meer...]ezig was en steeds mijn baarmoederwand greep, maar weer losliet. Dit was redelijk pijnlijk, maar niks vergeleken met de daadwerkelijke plaatsing van het spiraaltje. Ik vond het zelfs zo pijnlijk dat ik bijna flauwviel. Ik heb ook geen idee hoe ik thuis ben aangekomen, maar ik heb heel de dag op de bank gelegen van de pijn. Nu kan je denken, tja die meid is gewoon vet zwak, maar ik zit onder de tattoos en heb een borstverkleining gehad, dus ik denk dat ik wel wat ervaring heb met pijn. Daarna is de pijn echter gaan zakken, en na een week was ik min of meer de oude. Toch bleef ik elke dag last houden van pijntjes, vooral wanneer ik ging sporten. Ik doe aan krachttraining (niks super zwaars ofzo, maar ga 3x in de week naar de sportschool), en ik werd bellemmerd door de spiraal. Telkens wanneer ik een gewicht op wilde tillen of mijn buikspieren wilde gebruiken, kreeg ik een enorme pijnscheut. Ook lukt hardlopen of mountainbiken niet meer door de pijn. Echo gehad en de huisarts naar laten kijken, de spiraal zat gewoon goed. Na 5 maanden besloten de spiraal eruit te laten halen (eergisteren), en ik moet zeggen dat ik blij met deze keuze ben. Het kan een placebo effect zijn, maar het voelt nu niet meer alsof er een groot ding in mijn baarmoeder zit, en ik kan weer hardlopen! Ik ga nu overstappen naar de minipil, ook maar 1 hormoon (want dat ging gewoon goed) die niet in je baarmoeder wordt afgegeven. Hopelijk gaat dat beter :)

17-05-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb al 3 x 5 jaar een spiraal gehad, ik had me er eerder nooit zo in verdiept, en nam het advies van de huisarts en gynaecoloog zonder eigen onderzoek van harte aan, totdat ik me een poos geleden me ben gaan verdiepen en inlezen nav een podcast die ik gehoord heb betreft dit onderwerp. Ik wilde destijds een spiraal om niet (ongewenst) zwanger te worden, dus in dat op[lees meer...]zicht is het allemaal effectief geweest. Ik merk wel dat tussen de spiralen/zwangerschappen door en ik geen spiraal had. Mijn libido vele malen groter was, ik voelde me vrouwelijker, energieker en meer verbonden met mijn lichaam en ook afvallen ging me makkelijker af. Wel had ik weer meer moodswings voor een menstruatie, maargoed die horen gewoon bij het vrouw zijn, deal with it, denk ik nu ;) ik zit veel lager in mijn energie als ik een spiraal draag en kan extreme boosheid ervaren, ook lijkt mijn impuls beheersing minder aanwezig. Kortom ik heb het nu laten verwijderen om te ervaren hoe mijn lichaam dit zelf op gaat pakken. Ik merkte aan de gynaecoloog, die mij verder prima heeft geholpen dat hij mijn inzichten niet deelde en het geen slim idee vond. Hij gaf geen gehoor aan mijn argumenten en zei dat zaken zoals de eerder vernoemde mogelijke bijwerkingen eigenlijk niet mogelijk zijn. Terwijl dit toch ook zelf bij de bijwerkingen van de Mirena staan. Mijn lichaam maakte de laatste tijd protest en probeerde de spiraal na 5 jaar eruit te stoten wat enorm veel pijn deed. Mijn lichaam probeerde me dus iets te vertellen, en ik probeer hier naar te luisteren.

21-02-2023 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
Nadat ik sterke overgangsgerelateerde klachten had, heeft de arts het Mirena spiraal geadviseerd. Na het plaatsen van de Mirena verdwenen heel veel overgangsklachten. Ow, wat was ik blij, totdat... na 3 weken ik erg benauwd werd. Liep de hele dag te puffen, te zuchten en te gapen en had nergens zin meer in. Op internet kwam ik soortgelijke verhalen tegen en heb direct de [lees meer...]arts gebeld om de Mirena te verwijderen. De arts constateerde chronische hyperventilatie en moest maar ademhalingsoefeningen gaan doen. Ik stond erop om dat ding per direct te verwijderen. Hij is er nu uit en voel me gaande weg stukken beter.

24-01-2023 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Na 3 snelle zwangerschappen achter elkaar wilde ik graag even rust voor mijn lijf. Ik heb de spiraal 3 maanden na de zwangerschap laten plaatsen en heb serieus 3,5 maand nonstop gebloed. Sindsdien heb ik veel negatieve gedachten en gevoelens weinig geduld, zijn mijn man en ik nog maar zelden intiem en heb ik vaak steken in mijn onderbuik. Ook heb ik een onregelmatige me[lees meer...]nstruatie waardoor ik soms de angst heb dat ik toch zwanger ben. Al met al, geen pretje en ik denk er over om het na een jaar van ellende te laten verwijderen.

29-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Mirena twee keer gehad, bij de eerste keer voor de zwangerschap bijwerkingen gekregen na 3/4 jaar plaatsing. Na zwangerschap in ongeveer 1 jaar na plaatsing hevigere bijwerkingen. De Mirena kan nooit gezond zijn voor een vrouw - de cyclus is biologhisch bepaald en door deze cyclus reinigt de vrouw haar lichaam.

27-06-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb deze klachten dus ook ervaren en gynaecoloog “geloofde” mij ook niet ben nu overgestapt naar koper spiraal dus nu even afwachten

19-01-2023 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na ellende met de prikpil, normale pil en nuvaring toch besloten toen ik 20 was over te gaan op de mirena spiraal door de vele hormoongerelateerde klachten van andere anti conceptie. Dit zou een van de laatste mogelijkheden zijn met een lage afgifte van hormonen. Helaas is het bijna 5 jaar lang ellende geweest. Veel stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, pijn bij[lees meer...] vrijen, MEER haargroei en een heel laag libido. Vermoedens dat de spiraal niet goed zat besloten hem eruit te laten halen en een nieuwe te laten plaatsen. Maar de klachten bleven helaas aanhouden. Mijn laatste optie hormoonloos zou een koper spiraal zijn en afgelopen week heb ik de hormoonspiraal laten wisselen voor de koperspiraal. Het meerdere bloedverlies en meer buikkrampen heb ik er 100% voor over, voor mij nooit meer hormonen. Als je lichaam niet heftig reageert op hormonen is het een fijne optie voor anticonceptie maar het blijft altijd belangrijk te luisteren naar je lichaam.

21-03-2024 | Vrouw | 25

somber voelen negatieve gedachten

Ik wil graag dit bericht plaatsen, in de hoop dat meerdere mensen hun ogen geopend worden. In 2020 heb ik een mirena hormoonspiraal laten plaatsen. Ik merkte dat het langzaam steeds slechter met mij ging. Ik voelde mij niet blij en niet mezelf. Ik piekerde de hele dag non-stop met negatieve gedachten, de hele dag door. Ik dacht, ach, het zal wel komen doordat ik teveel wer[lees meer...]k. Nooit gedacht dat mijn spiraal hiermee te maken kon hebben. Op een dag was ik er klaar mee en besloot ik mijn hormoonspiraal na 4 jaar te verwijderen. De spiraal was eruit en ik merkte gelijk verschil, ik ben weer mezelf. Ik pieker niet meer en ik ben zo gelukkig. Ik ben ontspannen en kan weer genieten. Ik heb spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb. Hormonen kunnen het slechtste in je naar boven halen. De een reageert er beter op dan de ander, maar let alsjeblieft op jezelf en als je last hebt van piekeren of negatieve gedachten, haal acuut die spiraal eruit en je bent gelukkiger dan ooit.

22-02-2024 | Vrouw | 35
levonorgestrel (52mg)

neerslachtig voelen buikkrampen stekend gevoel in de onderbuik

Dit was zo anders dan verwacht nadat ik het advies van de arts kreeg om de Mirena te laten zetten. Totaal niet wat er in de ‘reclame’ folders staat. Ik voelde me echt belabberd en ik kon m duidelijk voelen. De arts die hem plaatste was zeker ervaren en heeft de plaatsing ook gecontroleerd, en ik had ook al twee kinderen gebaard. Desondanks een drama en dus ook na een paar [lees meer...]maanden weer laten verwijderen.

01-12-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Plaatsen is pijnlijk, maar dat is maar van korte duur. Gebruiksgemak is super, je hoeft namelijk nergens anders meer aan te denken en je bent voor jaren beschermt. Helaas bleef mijn menstruatie aanhouden, wel iets minder hevig maar wel gewoon regelmatig. 2x de Mirena gehad, bij beide keren de eerste maanden geen klachten en later vage krampjes in m'n baarmoeder. Ook t[lees meer...]ijdens het gebruik van de Mirena heel veel blaasontstekingen. (1x per maand gemiddeld) Zo'n drie maanden voor ik mijn tweede spiraal heb laten verwijderen, heb ik eigenlijk continu het gevoel gehad blaasontsteking te hebben of te krijgen. Meerdere AB kuren gehad en dat hielp dan even. Spiraal uiteindelijk laten verwijderen en als sneeuw voor de zon verdwenen mijn klachten...

04-10-2023 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Door huisarts mirena aangevraagd dit zou d'r 3e x zijn. Krijg ik levosert. Huisarts wist niet hoe ze hem moest plaatsen. Vanaf plaatsing alleen maar pijn last bijwerkingen alles. Dit paar weken volgehouden en vorige week laten verwijderen. Direct na verwijderen namen mijn klachten af... nu vandaag mirena geplaats en totaal 0 geen last nu