Ervaringen met Mirena

Bij  DepressieX

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1220 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

09-01-2013 | Vrouw | 38
Depressief
Plaatsen was erg pijnlijk. De gynaecoloog heeft het 2 keer overnieuw moeten doen voordat het spiraal goed zat. Daarna kreeg ik een erg onrustige huid. Veel pukkels. Mijn haar werd in een zeer korte tijd steeds dunner en begon helemaal uit te vallen. Volgens de artsen had dit niets met het spiraal te maken. Na verloop van tijd werd ik heel erg depressief. Hiervoor naar de [lees meer...]psycholoog gegaan. Ging maar niet over. Toch tegen het advies van de gynaecoloog het spiraal eruit laten halen. Deze was helemaal vast gaan zitten in mijn buik. Erg veel bloed verloren na het eruit halen. Nu ben ik een aantal maanden verder. Er groeien weer kleine haartjes aan tussen mijn haar, het glanst weer, geen depressieve buien, weinig tot geen pukkels terug bij mijn oude Femodeen pil.

23-12-2012 | Vrouw | 32
levonorgestrel
Na het vermoeden gevoelig te zijn voor de hormonen van de Microgynon 30 ben ik in 2004 overgestapt op de Mirena, omdat dit een lagere dosis hormonen zou afgeven. Binnen een maand kwam ik terecht in een zeer zware depressie, ik wilde helemaal niets meer en kon alleen nog maar huilen. In eerste instantie ben ik toen aan de anti-depressiva gegaan, omdat ik anders echt niet no[lees meer...]rmaal kon functioneren. Pas een tijdje later las ik toevallig de bijsluiter van de Mirena en zag bij de bijwerkingen depressie staan. Ik heb toen meteen mijn huisarts gebeld om mijn vermoeden kenbaar te maken, maar hij nam dit totaal niet serieus. Hoewel ik ook in 2004 al behoorlijk wat kon vinden op internet over het veband tussen accute depressies en het plaatsen van een Mirena, heb ik toen toch de Mirena laten zitten voor nog vier jaar. Achteraf heel erg veel spijt van dat ik hem toen niet meteen heb laten verwijderen. Ik heb de eerste 2 jaar te kampen gehad met een zeer zware depressie, hiervoor zelfs in therapie gegaan en de overige twee jaar constant nog last gehad van depressieve stemmingen. Na het verwijderen van de Mirena waren deze klachten volledig over en zijn in de afgelopen vier jaar ook helemaal niet meer aan de orde geweest. In de periode dat ik de Mirena had, kwam plotseling ook een hele sterke overbeharing in mijn gezicht opzetten (hirsutisme). Via een IPL behandeling van meer dan 1000 euro heb ik me in 2008 hiervoor laten behandelen. Inmiddels zijn de haartjes vier jaar later weer bijna net zo erg teruggekeerd. Op zoek naar een oplossing voor dit probleem, stuitte ik bij toeval weer eens op de lijst van bijwerkingen van de Mirena en wat bleek? Inmiddels staat tussen deze bijwerkingen dus ook hirsutisme als een van de bijwerkingen. De reden dat ik mijn ervaringen met Mirena deel, is omdat ik erachter kwam dat er ook 8 jaar later nog steeds bijzonder veel verhalen van vrouwen met dezelfde klachten over depressies zijn te vinden en dat de huisartsen nog steeds steevast durven te beweren dat het niet te wijten valt aan de Mirena. Voor mij is inmiddels meer dan duidelijk, dat ik indertijd nooit naar mijn huisarts had moeten luisteren en die spiraal meteen weer had moeten laten verwijderen. Dat had me 4 ellendige jaren en een baard gescheeld!

14-12-2012 | Vrouw | 33
Depressief
Ik heb op aanraden van mijn verloskundige de spiraal laten zetten 3 maanden na mijn bevalling van mijn 2e kindje. Het LEEK zo handig.... geen pillen meer en je hoefde er niet meer aan te denken !Dus vol goede moed het ding laten plaatsen. Het plaatsen was ietwat ongemakkelijk maar het ging. Een bevalling is heftiger. S' nachts begonnen de klachten al vrijwel direct. Ik gin[lees meer...]g trillen als een rietje.... Ik had paniek en angstaanvallen... had ook braakneigingen.Daarnaast kon ik niet meer slapen.... Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo iets heftigs meegemaakt. Ik kan er nu wel weer over praten gelukkig maar dat heeft toch effe geduurd. Ik ben doorgaans zeer positief en vrolijk. De buikpijn zou vanzelf overgaan maar daar was ik niet bezorgd over. Wel over de psychische klachten ! Na eenw eek moest ie eruit... ik kon niet anders dan luisteren naar mijn lichaam. Had ik nu maar eerder geluisterd denk ik dan ! Diezelfde nacht nog zei een stemmetje " hij moet eruit" Ik ben inmiddels bij een osteopaat in behandeling en ga nog steeds regelmatig na de huisarts.Mijn hormoonbalans was compleet in de war en dit heeft tijd nodig om te herstellen. Ik adviseer dus iedereen om er niet aan te beginnen. Ik heb nu nog steeds stemmingswisselingen. maar het gaat langzaam beter....

08-07-2014 | Vrouw | 17
levonorgestrel
Ik heb 28 mei tijdens een curretage een Mirena spiraal laten plaatsen. Ik heb deze laten plaatsen omdat ik ziek en depressief word van de pil, zelfs de Nuva ring heeft nare bijwerkingen bij mij. De Mirena bevat minder hormonen dan de Nuva ring en de pil dus ik dacht dat dit de perfecte oplossing voor mij zou zijn. Ik heb de spiraal nu 6 weken en ik heb er alleen maar nar[lees meer...]e bijwerkingen van gehad en ik heb zelfs het idee dat het erger wordt. Ik had altijd wel puberpuistjes op mijn voorhoofd gehad maar nu is het erger, ik heb het nu ook op mijn wangen, in mijn hals en op mijn rug. Ik voel me depressief en ik huil alleen maar, ook vloei ik nog elke dag. Ik heb nog een vreemde klacht die ik tot nu toe nog maar bij 1 iemand heb gezien, sinds ongeveer 3 weken is mijn vagina wijd oftewel hol. Ik heb al een jaar regelmatig seks en ik genoot er ook altijd van, maar nu voel ik helemaal niets en mijn vriend merkt het ook. Als ik in een bepaalde positie lig zuigt mijn vagina als het ware lucht op en als ik dan met mijn vinger naar binnen ga voel je de wanden niet, alleen maar lucht. Ik vind het echt heel vervelend en genant, ik wil dat seks weer voelt zoals het voelde. Ik ben echt heel benieuwd of iemand anders hier ook last van heeft. Ten slotte komt er tijdens de seks heel veel vocht vrij, alsjeblieft kan iemand mij laten weten als zij hier ook last van heeft. Kelly B.

15-11-2012 | Vrouw | 25
Depressief
in 2010 ben ik bevallen en hoorde dat de spiraal echt super was.. nou naar de dokter gegaan en indd laten zetten.. geen pijn geen menstruatie Super!! Maar ik werd depressief, nu al aan de medicijnen gezeten(225 efexor) , psychiater en haptonomie Het hielp mij nix. kon even een dag of 2 lekker gaan maar daar zak ik dus snel weer in.. Nu werd ik vroeg wakker en dacht ik[lees meer...] er aan dat ik het ooit gelezen heb dat het door de spiraal kan komen... dus ga hem er zo snel mogelijk er uit laten halen ... Het enige is dat ik beter wil worden, dus hoop echt dat ik dat hier mee gaat worden!!! Voor mij nooit meer een spiraal..

17-05-2013 | Vrouw | 40
levonorgestrel
ik heb nu voor de vierde x de mirena. Voordat ik kinderen had tussen beide kinderen is en nu de tweede spiraal na mijn tweede kind. die zit er nu in sinds november. maar na de tweede bevalling reageer ik heel naders op de spiraal als daarvoor. Ik zweerde erbij. Vond het geweldig. nergens last van , amper ongesteld. heerlijk. Maar nu heb ik veel witte afscheiding. het ruikt[lees meer...] erg onfris. En wat ik vooral heel erg vind is dat ik vlak voor de 'menstruatie" echt heel snel geirriteerd ben, depressieve klachten, kortaf, snel boos. Dis eist zijn tol in het gezin. is dit normaal vraag ik mij af? ik denk er nu sterk aan om het spiraal er weer uit te halen.

14-05-2019 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Voor het plaatsen van de Mirena heb ik bijna een jaar de pil geslikt. Ik merkte na een tijd dat ik enorme stemmingswisselingen kreeg. Ik moest elke dag huilen en voelde me mentaal heel slecht. Heel lang getwijfeld over alle mogelijke alternatieven en de Mirena laten zetten. Ik las veel horrorverhalen, over bijwerkingen maar ook over toename van depressieve gevoelens. Na h[lees meer...]et plaatsen helemaal geen problemen ervaren. Het plaatsen was zo gebeurd en deed helemaal niet zo veel pijn. Ik heb geen last meer gehad van stemmingswisselingen en ben heel blij dat ik van de pil af ben. Ik zou iedereen die problemen heeft met stemmingswisselingen bij het slikken van de pil aanraden om alternatieven te proberen. Het werkt natuurlijk bij iedereen anders, maar voor mij werkt de mirena enorm goed. Heb overigens de eerste 1,5/2 maanden last gehad van spotting, maar dat is daarna over gegaan.

26-03-2013 | Vrouw | 46
Depressiviteit
In 2009 heb ik m'n eerste MIrena spiraal laten plaatsen. Vanaf dat moment ong 3 maanden moeten wennen, daarna geen bloedingen meer of migraineaanvallen. vandaag de oude eruit laten halen en een nieuwe laten plaatsen. Wel ibuprofen geslikt van tevoren, heeft tijdens het plaatsen weinig effect gehad maar nu heb ik niet veel krampen Over 4 jaar weer een nieuwe graag, ondanks[lees meer...] alle pijn van een paar minuten! Lovend en prima middel om menstruatie te beperken en migraine in te dammen!

13-01-2012 | Vrouw | 39