Ervaringen met Mirena

Bij  MigraineX

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1220 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

17-07-2008 | Vrouw
levonorgestrel
kreeg na de bevalling van ons 2e zoontje de pil voorgeschreven, de lichtste die er is, werd er dikker, chagerijniger en erge migraine van.heb toen de mirena bij de gynecoloog gevraagd:echt top.niet meer ongesteld en bijna geen migraine aanvallen, heb alleen wat meer puistjes dan voorheen, en soms pijnlijke borsten, maar voor de rest is ie perfect

18-12-2012 | Vrouw | 20
levonorgestrel
Ik heb mijn spiraal nu 2,5 jaar, heb er wel een kieste van op mijn eierstok, en het deed ontiegelijk pijn bij het laten zetten, aangezien mijn baarmoeder gekanteld lag en de gynaecoloog er als een slager aan toe ging.. Maja ik zie er nu maar het voordeel ervan in, ik heb de eerste maand wat gevloeid, maar daarna nooit meer ongesteld geweest of gevloeid:)! Mijn menstruatie [lees meer...]was voor dat ik een spiraal liet zetten om de 2 weken, ondanks dat ik de pil slikte, zodra deze spiraal eruit moet laat ik weer een nieuwe plaatsen!!! Ben hier egt happy mee:)! Ook heb ik mijn spiraal laten plaatsen voor mijn hevige migraine, deze is daar wel minder op geworden gelukkig!

27-12-2018 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik had jaren last van hoofdpijn/migraine meestal voor en tijdens mijn menstruatie. Niets werkte meer dus op aanbeveling van mijn huisarts toch maar naar een spiraal gekeken. Na maanden wikken en wegen (verschrikkelijke verhalen gelezen) toch maar de stap gezet onder het mom: we zien het wel. Zelf had ik altijd behoorlijk last van menstruatie pijn. Je kan het kwa pijn daar [lees meer...]wel een klein beetje mee vergelijken (x2). Tuurlijk is het even een rot gevoel... maar dat is maar een paar seconden. Ik zei daarna tegen mijn huisarts: ‘Is dit het?! Oke het was 2x even bijten maar ben ik hier nou maanden bang voor geweest? Dit had ik veel eerder moeten doen!’ Na het zetten had ik af en toe wat flinke buikkrampen maar dat was met een nachtje slapen ook weer weg. Ik heb de volle 3 weken na het zetten constant bloedingen gehad maar ik wist dat het de eerste 3 maanden heel onregelmatig kon zijn. Nu 10 maanden na het zetten kan ik oprecht zeggen dat ik niet meer anders zou willen. Geen hoofdpijn/migraine meer, ik heb in die tijd geen bloedingen gehad (ook geen ‘drupje’) en vrij weinig last van bruikkrampen (misschien 1 keer in de 2/3 maanden). Ik ben in ieder geval super blij, dus ik zou zeggen... probeer het gewoon:)

23-02-2019 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Na ruim 10 jaar aan de pil, op advies van de huisarts overgestapt op het Mirena-spiraaltje. Dit omdat ik tijdens mijn stopweek (die ik al beperkte door het doorslikken van de pil) maar ook vooral buiten de stopweek om veel migraine-klachten had, gemiddeld zo'n 3x per week. Hoewel ik door het lezen van alle reacties hier op het punt heb gestaan om de afspraak bij de huisa[lees meer...]rts voor het laten plaatsen op het laatste moment bijna heb afgezegd, ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het plaatsen zelf wat niet zo prettig, dit deed echt even pijn. De uren daarna ook krampen gehad en bloedverlies, dit werd de paar dagen daarop steeds minder en sindsdien (inmiddels 6 maanden geleden) nergens meer last van gehad! Geen horror-ervaringen met krampen of aanhoudende ongesteldheid of wat dan ook. In de afgelopen 6 maanden ben ik alleen 1 maand na het plaatsen heel licht ongesteld geweest, daarna niet meer. Wat betreft mijn migraine: het scheelt dat ik niet meer ongesteld word en dat scheelt al. Helaas is de migraine niet verdwenen en is de frequentie gemiddeld gezien ook niet minder (hooguit iets afgenomen), maar de ernst van de klachten en mate van pijn is wel afgenomen. Waar ik voorheen wekelijks zomitriptan icm naproxen innam, is dat nu niet meer altijd nodig (en als ik wat moet innemen, red ik het vaak met de halve dosis). De enige nadelen zijn dat mijn haarbos wat dunner is geworden, en dat ik wat meer puistjes in mijn rug en gezicht heb (waar ik altijd al gevoelig voor ben/was). Laat je niet afschrikken door alle negatieve reacties; onthoud dat juist mensen met negatieve ervaringen deze eerder zullen delen dan wanneer ze een positieve ervaring hebben. Als ik al deze reacties niet zou hebben gelezen, zou ik mijn ervaring denk ik niet eens gedeeld hebben. Ik ken meerdere vrouwen die het Mirena-spiraaltje hebben en zij zijn er allemaal tevreden over.

22-09-2015 | Vrouw | 30
levonorgestrel
Ik heb een half jaar geleden een Mirena spiraaltje laten plaatsen door de gynaecoloog en dit op aanraden van mijn neuroloog, in de behandeling voor mijn migraine. Het plaatsen was onaangenaam, af en toe een kleine pijnscheut, maar de hele plaatsing is snel voorbij. Ik heb de eerste weken na de plaatsing nog een vage zeurende menstruatiepijn gehad, maar dit verdween geleid[lees meer...]elijk aan. Ook mijn menstruatie bleef meteen uit (plaatsing was tijdens menstruatie, sindsdien geen bloeding meer gehad). Wat dat betreft ben ik dus erg tevreden over het spiraaltje. Anderzijds heb ik ook wel wat bijwerkingen. Het uitblijven van de menstruatie kan ik alleen maar toejuichen, maar ik heb ook ontzettend veel haaruitval, opstoten van eczeem (had ik vroeger nooit) en gewichtstoename. Voorlopig wegen deze bijwerkingen niet op tegen de voordelen van het spiraaltje, van mijn migraine ben ik quasi verlost! (van 10 aanvallen per maand naar ongeveer 1 per 3 maanden)

09-02-2012 | Vrouw | 36
levonorgestrel
Vanwege migraine ergens in 2004 de mirena laten zetten. Ik vond het zalig! Geen migraine, hoofdpijn en ongesteldheid meer! Na de geboorte van ons 1e kind opnieuw de mirena laten plaatsen. Opnieuw een goede ervaring; geen hoofdpijn of migraine meer! Na de geboorte van ons 2e kind ging het mis. De derde mirena werd geplaatst maar die hielp niet tegen migraine of hoofdpijn. D[lees meer...]e afgelopen drie jaar ben ik alleen maar aan het kwakkelen geweest met mijn gezondheid en min. drie keer per maand migraine. Vanmorgen is de mirena verwijderd. Ik hoop dat de boel een beetje tot rust komt. Misschien heb ik de mirena te snel (6 weken) na geboorte laten plaatsen? Volgens mijn huisarts is de mirena niet noemnswaardig veranderd in de jaren. Wat zorgt dan voor deze twee totaal verschillende reacties? Ik weet het niet mee!

26-10-2011 | Vrouw | 41
levonorgestrel
Ik ben zeer tevreden over de mirenaspriraal vandaag weer een nieuwe laten plaatsen. Heb geen lichamelijke klachten meer tijdens de menstruatie.

27-02-2012 | Vrouw | 43
levonorgestrel
5 weken geleden het spiraaltje laten plaatsen. Ik had van tevoren een boekje gekregen met informatie, maar daarin stond dat het een eenvoudige ingreep was. Nou, dus niet. Het deed ongelooflijk zeer, ondanks dat ik 3 kinderen heb gekregen. Ik moest echt even bijkomen en na een half uurtje of zo kon ik met veel moeite naar huis. 2 weken ontzettende krampen gehad. Het leken [lees meer...]wel weeën! Buik, rug, zelfs tot in mijn benen trok het door. Daarna leek het iets beter te gaan. Had ook niet veel bloedverlies. Heel af en toe iets. Tot ik na die twee weken om de twee dagen iedere dag weer krampen kreeg en dan ook gelijk bloedverlies. Nu 6 dagen menstruatie gehad, normaal heb ik daar nooit geen last van (reden van plaatsing was 'hopen op afname migraine') nu 6 dagen bloedverlies, wat hiervoor maar 2 dagen was, ontzettend pijnlijke borsten, kon haast niet bukken van de pijn in mijn rug en het allerergste.. de ene migraine aanval na de andere. Op eigen initiatief (weekend) begonnen met microgynon 30 (mijn eigen pil die ik hiervoor slikte) en na 2 dagen, migraine weg! Alles geprobeerd tegen de pijn, (advies vanuit gynaecologie: paracetamol, nou dat helpt echt niet!) alève tegen menstruatiepijn (hielp 1 dag), ibuprofen 400 mg, sarixell (nadat ik over mijn maximale dosis maxalt smelttabletten tegen migraine heen was, die normaal gelijk helpen en ook zorgen dat de migraine wegblijft, nu hielpen ze twee uurtjes). Niets helpt! Ja, eventjes! Vanmorgen gebeld, morgen krijg ik een echo, ik voel de draadjes niet meer zitten, volgens mij is hij er al uit, wat ik echt hoop! en anders moet hij er zo snel mogelijk uit! voor mij nooit meer!! Wat een ellende! Als ik de positieve ervaringen lees, ben ik blij voor die mensen, echt. Ik had ook graag gehad dat het mij geholpen had, ook omdat ik 3/4 x/jaar blaasontsteking heb. Maar ook dat kan beide kanten opwerken, las ik dus. Ik weet ook wel dat er meer mensen reageren die negatieve ervaringen hebben. Ik had dus ook echt het voornemen te schrijven als het allemaal goed gegaan was, juist daarom! Jammer genoeg is het niet 'het' voor mij..

01-10-2021 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje 12 dagen gehad en werd er intens angstig en onrustig van. Het is na 12 dagen met spoed verwijderd omdat ik helemaal gek werd van de angst. Nu, 3 maanden later, nog steeds hele nare nachtelijke angstaanvallen. En overdag ook veel angst. Vóór het spiraaltje had ik ook wel psychische kwetsbaarheden, maar niets wat hier ook maar bij in de buurt komt. Ik z[lees meer...]ou er alles voor geven terug te kunnen in de tijd en het spiraaltje niet te nemen. Ben bang dat ik nooit meer normaal zal kunnen leven en heb veel suïcidegedachten. Mijn laatste hoop is gevestigd op medicijnbehandeling door de psychiater en het zoeken van een specialist die veel van vrouwelijke hormonen weet. Ik kan niet meer terug in de tijd, maar misschien kan ik anderen dit leed wel besparen. NEEM GEEN SPIRAALTJE!!! Ik weet nu ook dat heftige angst en onrust bij veel meer gebruiksters voorkomen, maar bij de meesten schijnen de angst en onrust na het verwijderen van het spiraaltje op den duur weer weg te gaan. Maar bij mij lijkt een hormonale disbalans te zijn ontstaan die maar niet herstelt en erg veel angst veroorzaakt. Echt, DOE HET NIET!!! Ik wilde dat iemand mij op tijd gewaarschuwd had. PS Als iemand dit leest die me kan helpen of weet wat voor arts me zou kunnen helpen, reageer dan alsjeblieft. Ik ben echt heel wanhopig.

18-09-2013 | Vrouw | 47
levonorgestrel
Het spiraaltje is 2 jaar geleden geplaatst. De plaatsing vond ik niet echt pijnlijk. Ook haast geen buikpijn gehad. Door heftige menstruatie had ik behoorlijke bloedarmoede en was dus veel moe. Daarnaast sinds mijn 21e hormonale migraine aanvallen die verergerde door de pil (diverse geprobeerd). Uiteindelijk toch maar spiraaltje laten plaatsen. Eerste maand meer hoofdpij[lees meer...]n gehad daarna ging het beter, ook minder en minder heftige migraine aanvallen. Wel paar kilo dikker geworden. Verder bijna geen bloedverlies meer; heerlijk!

17-06-2015 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Ik kreeg de Mirena 15 jaar geleden van de gynaecoloog i.v.m. hevige migraine-aanvallen in de stopweek van de pil. Geen ongesteldheid meer (enkele keer een paar druppels) en een minimaal aantal migraine-aanvallen. Na 5 jaar nemen de migraine-aanvallen toe en wordt hij vervangen. Vervangen is erg pijnlijk, maar ach voor eens in de 5 jaar is dat prima te doen. Morgen mijn laa[lees meer...]tste keer vervangen na 55 mag je hem niet meer ivm overgang. Ben zeer tevreden over de Mirena en zou hem zeker aanraden

13-03-2016 | Vrouw | 52
levonorgestrel (1)
Na de geboorte van ons tweede kind had ik bij elke menstruatie 4 dagen migraine. Met mirena was ik nog nauwelijks ongesteld, en kreeg ik vrijwel nooit meer migraine. Ook fijn dat het een super veilig voorbehoedsmiddel is. Veiliger dan de pil. Ik had ook geen last meer van stemmingswisselingen. Na 4 a 4,5 jaar kreeg ik weer meer last van stemmingswisselingen doordat het hor[lees meer...]moon dan afneemt, en dan nam ik weer een nieuwe. Op advies van mijn gynaecoloog in Duitsland heb ik de laatste laten zitten, omdat hij ook zonder hormoon veilig genoeg is boven de 50.

31-08-2012 | Vrouw | 53
levonorgestrel
Dit is nu mijn derde mirena en hij moet er binnenkort uit. Ik heb al die tijd zeer veel minder last gehad van migraine, het is voor mij zeer de moeite waard geweest.