Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

20-08-2017 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Op de prijs (ongeveer €13 per maand) na, ben ik hier al 5 jaar super tevreden over! Geen bijwerkingen, weinig omkijk naar.

19-12-2016 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben tevreden over de nuvaring. Op mijn zoektocht naar de juiste anticonceptie kwam ik veel negatieve reacties tegen online. Mijn advies probeer het gewoon en kijk wat het voor jou doet ik denk dat iedereen anders reageert op hormonen. Ik kreeg wel iets meer puistjes de eerste maand maar zit nu in de 2e maand en het is al erg afgenomen. Ik ben best gevoelig voor hormonen[lees meer...] daarom heb ik ervoor gekozen om de hormoon afgifte plaatselijk te doen dus de baarmoeder. Je kan met de nuvaring toch nog zelf bepalen wanneer je wil stoppen met een spiraaltje ook wel maar je moet dan eerst naar een arts om het te verwijderen. Al met al een pil en hormonen hebben altijd wel bijwerkingen maar voor mij is de nuvaring oke.

17-07-2016 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Rond mijn 14e ben ik begonnen met het slikken van de pil tegen acne. Dit hielp enorm maar sinds ik begon met de pil begon ik enorme migraine klachten te krijgen. Na 2 jaar kwamen we er achter dat de migraine door de pil kwam en ik ben toen per direct gestopt. Toen heb ik een aantal jaar zelf geen anticonceptie gebruikt en in deze periode ook bijna geen last gehad van migra[lees meer...]ine.. Nu kreeg ik echter een relatie en besefte ik dat het toch wel nodig was om anticonceptie te gebruiken. De huisarts had weinig vertrouwen in anticonceptie met hormonen maar aangezien ik zelf liever geen koperspiraal wilde, besloten we om de nuvaring te proberen doordat het een lage dosis hormonen plaatselijk afgeeft. Ik gebruik de nuvaring nu 4 maanden en ik ben zeer tevreden. Mijn migraine is wel iéts meer geworden maar lang niet zo veel als bij de pil. Waar ik bij de pil elke week wel een migraine aanval had, heb ik daar nu alleen tijdens de stopweek last van. Het in/uitbrengen van de ring is erg simpel. Enige nadeel vind ik dat je hem af en toe voelt zakken maar de ring gaat uit zichzelf goed zitten en dit zakken kan ook geen kwaad. Verder heb ik ook geen andere duidelijke bijwerkingen gekregen van de ring. Ik ben dus erg tevreden.

25-02-2016 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik Nuvaring al jaren en vind hem erg fijn. Je krijgt zo min mogelijk hormonen binnen en hoeft er maar 2 keer per 4 weken aan de denken.

19-08-2015 | Vrouw | 28

15-04-2015 | Vrouw | 17
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik bloedde door de pil heen en was hierdoor opzoek naar een andere soort conceptie.

24-10-2014 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel
Nu een dik 1,5 jaar heb ik de nuva-ring gebruikt. Overgestapt na 8 jaar gebruiker van de pil te zijn geweest. Ik was 'pil moe' Qua gebruik beviel de nuva me prima. De eerste week ben ik zeer misselijk geweest. Dat was na 1 week over en nooit meer last van gehad. Ook ben ik door de overstap afgevallen maar ben wel bijna 2 cupmaten gegroeid. Je menstruatie uitstellen [lees meer...]via doorringen ging bij mij nauwelijks.. Werd dan er humeurig en PMS. Ik ben nu na 1,5 jaar gestopt omdat ik het idee heb dat mijn zeer verlaagde libido en vermoeidheid met de ring te maken hebben. Omdat wij toch met ongeveer een jaar aan kinderen willen gaan beginnen stop ik nu alvast en gaan we over op condooms. Ik weet na 10 jaar hormoongebruik niet eens meer hoe ik ben zonder, ik hoop dat de zin in sex toch echt terug gaat komen!!

06-01-2014 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik ben redelijk tevreden over de Nuvaring. De enige bijwerkingen die ik had waren grotere, pijnlijke borsten in de 3de en 4de week. Merkte ook dat ik last had van stemmingswisselingen t.o.v. geen gebruik van een anticonceptiemiddel. Op bepaalde momenten erg vervelend zulke stemmingswisselingen/negatieve gevoelens. Waar ik heel tevreden over was, was het gebruiksgemak en [lees meer...]dat het geen bijwerkingen had op mijn huid. Ik heb een huid die gevoelig is voor puistjes, maar met de Nuvaring hier totaal geen last van! Alleen de 1e 3 maanden een paar kleine bultjes. Ik had de Nuvaring graag nog willen gebruiken, maar de huisarts raadt het voorlopig vanwege de negatieve berichten in het nieuws, af totdat de gezondsheisraad er een beslissing over heeft gemaakt. Frustrerend, want nu moet ik weer op zoek naar iets nieuws! Tijdelijk de Microgynon 20 weer gepakt, maar daar wordt mijn huid weer erg onrustig van, dus dat gaat het helaas ook niet worden.

28-11-2013 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik de Nuvaring nu al 10 jaar. Had wel eens krampen en pijn id rug maar of dat daar mee te maken had weet ik niet. Ben altijd wel tevreden geweest. Alleen nu er in het nieuws is gekomen(nov. 2013) dat je er een verhoogde kans van trombose van kan krijgen, heb ik hem meteen verwijderd. Nu maar kijken wat er nog rest nadat ik de pil na 20 jaar slikken en de merenapir[lees meer...]aal na 3 maanden niet kon verdragen.

27-11-2013 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
ik heb in 2012 een CVA - herseninfarct ondergaan... en heb hiervan bijna een jaar moeten revalideren. oktober 2012 - september 2013. Ik heb de nuvaring in jan. 2006 begonnen en in 2010 gestopt ivm kinderwens. In 2012 aug. heb ik nog een ring ingenomen omdat ik niet op vakantie wilde menstrueren. 1993 heb een paar maanden diane 35 gebruikt, hier werd ik misselijk van [lees meer...]dus daardoor maar een paar maanden.

26-09-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel (50)
Ik gebruik de nuva ring nu zo'n 4 jaar en ben een groot fan. Het is zo makkelijk. Je kunt hem eigenlijk bijna niet vergeten, voelt er niks van en ik vind het ook een heel fijn idee dat ik alleen plaatselijk hormonen binnenkrijg. Doorringen is bij mij ook geen enkel probleem, bij vele anderen lees ik van wel. Het laatse half jaar is mijn libido ineens naar een zeer laag pit[lees meer...]je gezakt waar ik echt helemaal niks van begrijp. Op zoek naar een antwoord las ik de vele verhalen over deze bijwerking van de Nuvaring en vraag mij nu dus af of dit ook in een later stadium van het gebruik pas de kop op kan steken. Ook voel ik me de laatste tijd down voor n onverklaarbare reden. Alsof ik niet helemaal aanwezig ben. Ik baal wel want ik heb net voor 6 maanden weer in huis gehaald. Want ik zou nu wel willen stoppen om te kijken of dit verschil gaat maken.

08-09-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Op dit moment ben ik 26 jaar en heb ik reeds 10 jaar een monogame relatie, eerste en enige bedpartner beide partijen. Ik gebruik reeds anticonceptie sedert mijn 16 jaar, op voorstel van mijn moeder. De eerste 2 jaar gebruikte ik de pil, Yasmine. Dit is mij erg slecht bevallen: ernstige en hevige chronische migraine. Op aanraden van de arts, na verschillende pillen te hebbe[lees meer...]n geprobeerd, ging ik over op de NuvaRing. Erg gemakkelijk in gebruik, slechts 1x/maand aan denken, dus ideaal als tiener. De eerste jaren ging alles goed. Toch merkte ik een zekere gewichtstoename, voornamelijk heupen en borsten (zonder enige verandering in voedingsgewoonte). Maar naarmate ik de ring langer en langer ging gebruiken, stapelden de bijwerkingen zich op: hoofdpijn tijdens de ringvrije periode, buikpijn (krampen), gewichtstoename, stemmingsschommelingen én grootste probleem: 0,0% libido. Alles is weg, geen enkele zin meer naar seks. Dit is een erg groot nadeel aan de nuvaring. De andere bijwerkingen vallen nog te relativeren, vooral in afweging met de voordelen. Enkel het ernstig libidoprobleem kan niet in een relatie waar seks toch belangrijk is. Ik heb dan ook op eigen initiatief, na bijna 9 jaar nuvaring gebruik, beslist om te stoppen en over te gaan op een koperspiraaltje (gynaecoloog stelde dit voor, hormonaal vrij, geen invloed op libido, goedkoop én gemakkelijk). De NuvaRing is erg duur: 39€ voor 3 ringen, dat is nog geen 3 maanden. Ik vind dat een grote schande. Het koperspiraaltje: 25€ voor 5 jaar. Ik weet wat gekozen.

28-08-2013 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel
Hoi, ik wil ook mijn ervaring delen. Ik zat voorheen aan de YASMIN pil, vond die heel fijn omdat der weinig hormonen inzitten, ( ik kwam niet aan, viel niet af, sex libido was iets meer dan normaal, vriendje werd der gek van, voelde me lekker in me vel zitten, leuke schoonmaakbuien) maar door mijn werk (horeca) vergat ik de pil heletijd, dus je gaat toch verder zoeken. N[lees meer...]a veel lezen en naar de HA gaan ben ik toch overgestapt naar de nuvaring. Makkelijk in te brengen en niet je hoeft niet vaak der meer aan te denken, Pluspunt dus. Maar ik ben 12 kilo aangekomen sins ik de nuvaring heb, mijn sexlibido is echt 0.0, als der sex is heeft vriend last tijdens de sex, ik heb nergens zin in, ik slaap veel, ik voel me niet meer mezelf. Ik moest van de HA 2 maanden stoppen om te kijken hoe ik me dan voelde, toen knapte ik weer beetje op. Andere anticoncepties staan me niet aan dus als enige optie bleef de nuvaring, weer uitgeprobeerd en nu voel ik me weer als altijd met de nuvaring. Ik baal dat zo'n fijn ding zoveel nadelen heeft. Ik weet dus echt niet meer welke anticonceptie ik dan moet gebruiken. O en vind de nuvaring ook vrij prijzig. Als je der aan denkt om de nuvaring te gebruiken, gewoon uitproberen, als het toch niet goed voelt kun je zo weer stoppen. Succes.

16-08-2013 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik gebruikte hiervoor de YASMIN pil, maar ik was al die hormonen zo zat in mijn lijf. Daarvoor had ik 4 jaar de DIANA pil geslikt voor mijn acne die ik had op mijn 15e ik ben daar 2 jaar geleden mee gestopt en kreeg geen acne terug. Tot dat ik 3 weken geleden met de nuvaring ben begonnen. Heel mijn gezicht zit weer onder de acne voor al op mijn rechter wang, het is nog e[lees meer...]rger dan in mijn puber tijd, en het ergste is dat ze zo vreselijk lang blijven zitten en ze doen vreselijk zeer. Heel mijn huid is aangetast en beschadigd, en voel me erg onzeker. Ik heb woensdag de nuvaring er uit gehaald, en ga vanavond maar gewoon weer met de YASMIN beginnen. Met de hoop dat mijn huid gauw opknap, in die 3 weken tijd is er een grote krater ontstaat op mijn want, en het trekt niet weg. Erg jammer want ik was wel tevreden over het inbrengen ging makkelijk, geen omkijken naar hij was ideaal, verdere bijwerkingen had ik niet dan alleen acne.

02-06-2013 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel
Sinds 2 weken in gebruik. Makkelijk inbrengen en geen omkijken naar. Wel zijn mijn borsten gespannen, heb ik veel pukkeltjes, en ik 'voel me anders'... Vast door de hormonen. Van elke hormoon-anticonceptie nog gemerkt dat het wel degelijk invloed heeft op je gestel en psyche. Nuvaring ga ik nog een aantal maanden blijven proberen. Het moet ook de kans hebben op gang te ko[lees meer...]men en te wennen in je lichaam. Prettiger dan de pil, evra en koperspiraal!!

23-05-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel
de nuva leek DE oplossing! hij is inderdaad ook heel gemakkelijk in gebruik. je hoeft er niet vaak aan te denken dus vergeet hem niet snel. de eerste maand ging het super, tot op een of andere manier de hormonen tegen gingen werken. helaas kan ik niet goed tegen hormonen. ik ben 2 kilo zwaarder wat niet echt een probleem is, maar leuk is anders. wat ik wel erg vind is[lees meer...] dat mijn libido beneden het 0 punt zit, plas 10x vaker en ook ben ik erg huilerig, huil om alles terwijl ik daar normaal nooit last van heb. dit is in de 3e maand nog heftiger geworden, ook heb ik er steken van in de onderbuik gekregen en heb ik een dag gehad dat ik misselijk en erg duizelig werd. al bij al toch besloten om verder te zoeken. binnenkort start ik met de Qlaira. ik hoop dat dit voor mij eindelijk de oplossing is.