Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

17-02-2020 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik reageer erg heftig op hormonen. Ben daar zelf achter gekomen door te experimenteren met alles van Mirena spiraal toto koper spiraal tot pil en nu de nuva ring. Dit was mijn laatste hoop. Eerdere twee maanden waren ideaal. Nergens last van. In de 3e maand begonnen mijn lusteloze buien weer, nergens zin in. Niet eens meer kunnen herinneren waarom ik iets leuk vond. Depres[lees meer...]sieve buien. Begon bijna te denken aan een Burnout, maar kende dit in veel sterkere maten van de pil. Paniek sluimert konstant over de oppervlakte. Ben nu gestopt, binnen enkele dagen keerde mijn rust en stabiliteit weer terug.

28-03-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb de nuvaring 1,5 jaar gebruikt. De eerste paar maanden weinig aan de hand behalve wat hoofdpijn. Na een paar maanden kreeg ik af en toe een aanval van misselijkheid, qua gevoel vergelijkbaar met voedselvergiftigibg maar zonder overgeven. Deze aanvallen bleven komen tot ik na een jaar nuvaring bijna continu een misselijk gevoel had met veel maagpijn. Geen dokter heeft[lees meer...] de link met de nuvaring gelegd. Na vele kilos te zijn afgevallen en vele onderzoeken zonder resultaat heb ik de ring eruit gegooid. Binnen twee dagen voelde ik mij herboren.

11-08-2016 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik zocht een anticonceptie die ik niet kon vergeten. De ring is heel handig in vergelijking met de pil waar je dagelijks moet aan denken. Ik ben uiteindelijk gestopt, omdat ik teveel last had van hoofdpijn. Die had ik 's avonds dagelijks in de rustweek en af en toe door heen de maand. Toen ik stopte (met alle anticonceptie) was de koppijn bijna verdwenen.

16-10-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Super handig. Ik leef te onregelmatig voor de pil om die consistent in te nemen. Daarbij ervaar ik geen bijwerkingen van de nuvaring. Voor mij echt een uitkomst

24-10-2014 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel
Nu een dik 1,5 jaar heb ik de nuva-ring gebruikt. Overgestapt na 8 jaar gebruiker van de pil te zijn geweest. Ik was 'pil moe' Qua gebruik beviel de nuva me prima. De eerste week ben ik zeer misselijk geweest. Dat was na 1 week over en nooit meer last van gehad. Ook ben ik door de overstap afgevallen maar ben wel bijna 2 cupmaten gegroeid. Je menstruatie uitstellen [lees meer...]via doorringen ging bij mij nauwelijks.. Werd dan er humeurig en PMS. Ik ben nu na 1,5 jaar gestopt omdat ik het idee heb dat mijn zeer verlaagde libido en vermoeidheid met de ring te maken hebben. Omdat wij toch met ongeveer een jaar aan kinderen willen gaan beginnen stop ik nu alvast en gaan we over op condooms. Ik weet na 10 jaar hormoongebruik niet eens meer hoe ik ben zonder, ik hoop dat de zin in sex toch echt terug gaat komen!!

02-06-2013 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel
Sinds 2 weken in gebruik. Makkelijk inbrengen en geen omkijken naar. Wel zijn mijn borsten gespannen, heb ik veel pukkeltjes, en ik 'voel me anders'... Vast door de hormonen. Van elke hormoon-anticonceptie nog gemerkt dat het wel degelijk invloed heeft op je gestel en psyche. Nuvaring ga ik nog een aantal maanden blijven proberen. Het moet ook de kans hebben op gang te ko[lees meer...]men en te wennen in je lichaam. Prettiger dan de pil, evra en koperspiraal!!

20-01-2023 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vorig jaar ben ik gestopt met de pil, omdat ik er heel veel door ben aangekomen en veel last van hoofdpijn had. Op aanraden van een vriendin voor de nuvaring gekozen. Zij was er heel positief over: geen bijwerkingen en makkelijk in te brengen. Helaas was deze enthousiasme snel over, omdat het voor mij nogal moeilijk was om hem goed in te brengen. Een applicator kon ik nerg[lees meer...]ens krijgen, dus uiteindelijk opgelost met een tampon applicator. Bijwerkingen kreeg ik en veel ook. Ik wist niet wat me overkwam! Ik kreeg last van depressieve gevoelens, misselijkheid en buikpijn, heftige migraine aanvallen, bizar veel afscheiding en schimmelinfecties. Ik zit in een hele fijne periode van mijn leven, maar toch voelde ik me heel erg depressief. Ik had nergens zin meer in. Het leek net alsof mijn lichaam niet bij mij hoorde, het was heel gek. De bijwerkingen kwamen ook niet een voor een, maar allemaal tegelijk. Ik wilde echt nog wel doorzetten, maar ik trok het niet meer.

10-02-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In het verleden de nuvaring gebruikt, toen kreeg ik enorm veel vlagen van misselijkheid, hoofdpijn en ontzettend labiel. Toentertijd nooit de link gelegd met de nuvaring over al deze klachten, gezien er zo weinig hormonen afgegeven zouden worden. Op aanraden van de huisarts nu na een jaar weer een kans gegeven, wat een verschrikkelijk idee. In gebracht in de middag, m[lees meer...]aar in de nacht er weer uitgetrokken, ik werd ontzettend negatief qua gedachtengang, hoofdpijn, vreetbuien. Bizar hoeveel je kan merken van zo’n kleine ring, ik raad het niemand aan.

24-09-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Het liefst gebruik je natuurlijk helemaal geen anticonceptie met hormonen. Maar de nuvaring gebruik ik toch liever dan de pil. Ik gebruik nu bijna 9 jaar de nuvaring en heb nauwelijks last van bijwerkingen. Ik bloed soms eens door als ik aan het doorringen ben, maar ik wacht soms ook wel echt een half jaar. De eerste week zit je ring nog bomvol hormonen dus dan is die wat [lees meer...]heftiger dan alle andere weken. Hou dus wel rekening met een licht misselijk gevoel. Maar je kan nog prima werken of studeren hoor.

16-04-2018 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik de Nuvaring nu voor een half jaar, omdat ik van de pil veel bijwerkingen kreeg (schimmelinfecties, stemmingswisselingen, geen libido). Ik ben zeer tevreden over het gebruik van de nuvaring. Het is prettig om niet elke dag eraan te hoeven denken zoals bij de pil. Ik voel de ring zelf nooit zitten, ook niet tijdens sporten of zwemmen. M'n vriend voelt hem wel eens[lees meer...] tijdens seks, maar dan verwijder ik hem even. Bijwerkingen van de ring zelf heb ik niet gemerkt. Wel heb ik weer wat meer last van menstruatiekrampen en ik kan de stopweek niet overslaan (meerdere ringen achter elkaar gebruiken), want dan word ik alsnog ongesteld.

04-01-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Het duurt even voor je door hebt wat een anticonceptie met je doet. Ik kan zeggen dat ik over het algemeen redelijk tevreden ben met de Nuvaring (wil nooit meer de pil aanraken), maar heb wel degelijk last van enige bijwerkingen. Allereerst krijg ik maandelijks 1 tot 1,5 cupmaat erbij (niet erg maar wel pijnlijk), ik heb een maand een puist op mijn keel gehad en de maand [lees meer...]erna op mijn onderbeen (nooit eerder gehad). Daarnaast een paar pigmentvlekjes op mijn gezicht door de zon na een reis, plus een verlaagd libido. En niet te vergeten: ontzettend emotioneel! Ik probeer de Nuvaring nog een paar maanden aan en mocht er niets veranderen dan wil ik het hormoonvrije spiraaltje proberen.

28-11-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In 2010 heb ik naar advies van de gynaecoloog de nuvaring gebruikt. De pil en andere anticonceptiemiddele werkte niet goed bij me dus ik was al blij dat er een alternatief was" de nuvaring". Na een aantal maanden voelde ik in de middag lichte pijn bij het ademen. Ik ging toch verder met mijn dagelijkse activiteiten. Nadat ik me niet helemaal lekker voelend mn bed in kroo[lees meer...]p nam de pijn toe. Mijn hart ging als een gek tekeer en ik stapte mn bed maar uit want het ging niet meer. Bij het opstaan viel ik meteen neer want ik verloor mijn bewustzijn. Mijn fam bracht me naar het ziekenhuis waar achteraf bleek dat ik longembolie had. Ik zat aan de antistolling en onderzoeken liepen nog. 3 maanden later kreeg ik dezelfde klachten en na onderzoek bleek ik weer een longembolie te hebben omdat mijn antistolling niet goed waren gedoseerd. Ik heb dus een dubbele embolie gehad en raad de nuvaring sterk af. Ik ga hier zeker nog werk van maken want de woorden van de dokter dat ik niet later binnen had moeten komen spoken nog dagelijks door mn hoofd.

08-09-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Op dit moment ben ik 26 jaar en heb ik reeds 10 jaar een monogame relatie, eerste en enige bedpartner beide partijen. Ik gebruik reeds anticonceptie sedert mijn 16 jaar, op voorstel van mijn moeder. De eerste 2 jaar gebruikte ik de pil, Yasmine. Dit is mij erg slecht bevallen: ernstige en hevige chronische migraine. Op aanraden van de arts, na verschillende pillen te hebbe[lees meer...]n geprobeerd, ging ik over op de NuvaRing. Erg gemakkelijk in gebruik, slechts 1x/maand aan denken, dus ideaal als tiener. De eerste jaren ging alles goed. Toch merkte ik een zekere gewichtstoename, voornamelijk heupen en borsten (zonder enige verandering in voedingsgewoonte). Maar naarmate ik de ring langer en langer ging gebruiken, stapelden de bijwerkingen zich op: hoofdpijn tijdens de ringvrije periode, buikpijn (krampen), gewichtstoename, stemmingsschommelingen én grootste probleem: 0,0% libido. Alles is weg, geen enkele zin meer naar seks. Dit is een erg groot nadeel aan de nuvaring. De andere bijwerkingen vallen nog te relativeren, vooral in afweging met de voordelen. Enkel het ernstig libidoprobleem kan niet in een relatie waar seks toch belangrijk is. Ik heb dan ook op eigen initiatief, na bijna 9 jaar nuvaring gebruik, beslist om te stoppen en over te gaan op een koperspiraaltje (gynaecoloog stelde dit voor, hormonaal vrij, geen invloed op libido, goedkoop én gemakkelijk). De NuvaRing is erg duur: 39€ voor 3 ringen, dat is nog geen 3 maanden. Ik vind dat een grote schande. Het koperspiraaltje: 25€ voor 5 jaar. Ik weet wat gekozen.

15-12-2021 | Vrouw | 27

18-06-2021 | Vrouw | 27

26-04-2018 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Jarenlang de pil geslikt en daarna vanuit gemaksoverwegingen overgestapt naar mirena spiraal. Dat ging lang, 4 jaar, goed maar kreeg ik uiteindelijk vervelende inwendige reacties van, waaronder bizarre stekende pijnen tijdens de seks. Bleek dat ik ook echt " kapot " was vanbinnen en mijn baarmoeder wat aan de kleine kant was waardoor het allemaal niet lekker meer zat. Daa[lees meer...]rom overgegaan op de Nuvaring. De eerste 2 weken waren echt vervelend. Van mijn huisarts moest ik al beginnen met de ring voor mijn spiraal werd verwijderd. Daarom dus een dubbele dosis aan hormonen binnen gekregen waar ik helemaal van ging flippen. Dan was ik een zombie, dan echt een regelrechte vuurspuwende feeks, die arme vriend van mij... Toen die spiraal eruit was ging het allemaal wel veel beter gelukkig. Ben nu wel sinds een maand gestopt omdat ik hevige stemmingswisselingen had en mij zo ontzettend vervelend ging voelen. Ik werd lusteloos, zag de lol van het leven niet meer, mijn libido was al slecht maar verdween nu gewoon compleet. Ik voelde echt het geluk uit me weg stromen. Het was alsof er continu watten in mijn hoofd zaten. Nu dus al bijna een maand zonder en ik voel me vele malen beter. Ik ben weer gelukkig en mijn libido is echt angstaanjagend omhoog gegaan. Voorlopig even geen hormoontroep voor mij maar gewoon condooms. Jammer dan dat het vieze dingen zijn, dit nooit meer. Overigens wel heel jammer hoor want het was wel echt makkelijk.