Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

16-09-2018 | Vrouw | 45
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ruim 10 jaar geleden gestart met Nuvaring omdat ik de pil steeds vergat. Ideaal omdat je er maar 2x per maand aan hoeft te denken. Beviel ook prima dacht ik. In de loop van de jaren wel veel last van pms en depressief, somber gevoel, maar dat ging zo geleidelijk dat ik de link niet heb gelegd. Intussen bleek mijn bloeddruk ook te hoog maar werd ik gek van de bijwerkingen v[lees meer...]an de medicijnen daarvoor. Bij een orthomoleculair arts geweest, die gaf aan dat hormonale anticonceptie ook een negatieve invloed op mijn bloeddruk kon hebben. Dat eerst maar aan de kant geschoven... Paar jaar later toch maar ten einde raad met de nuva ring gestopt in de hoop dat mijn bloeddruk daarvan zou dalen. Dat was tot mijn verbazing echt het geval! Maar daarnaast had ik ook het gevoel dat er een zware deken van mij afviel, heb ik veel minder last van pms en sombere gevoelens, en is mijn libido beter dan ooit. Als ik dat eerder had geweten... Wat een verademing! In het begin had ik het idee dat alle opgepropte eitjes in 1x naar buiten wilden, wat een krampen, tussentijdse bloedingen en hevige ongesteldheid. Nu een paar maanden later is alles weer normaal. Voor mij geen hormonen meer!

01-03-2018 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Na een jaar prettig gebruik begonnen de duidelijke klachten: Continue temperatuursverhoging, algehele malaise, zeer moe, misselijk, labiel, haaruitval, afvallen, moeite met concentratie. Uitgebreide onderzoeken gehad bij huisarts en in het ziekenhuis, met name om zorgen om de maandenlange continue verhoging. Zodra ik stopte met de ring, zakte de temperatuur naar normale wa[lees meer...]arden en begon het herstel.

11-01-2018 | Vrouw | 32

10-02-2017 | Vrouw | 43
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik nu ongeveer een half jaar terug de nuvaring. Ik heb deze voordien ook reeds gebruikt, maar na een jaar of 4 gestopt omdat ik veel bijwerkingen kreeg. Overgestapt op Yasminelle, deze was super in het begin... weer een jaar of 4 verder, enorm veel bijwerkingen. Overgestapt op Zoely en reeds meteen enorm veel bijwerkingen. Heel depressief, jaloers, heel hevige maa[lees meer...]ndstonden met bloedklonters enz...Zo erg dat ik dacht dat ik wel ziek moest zijn. Na onderzoek bleek er niets aan de hand. Mijn gyne gaf me de raad om ten minste een half jaar te ontpillen. Dit was een supertijd. Ik voelde me opgewekt, libido heel hoog, enkel mijn maandstonden duurden ongeveer 10 tot 14 dagen elke maand... maar ze waren wel heel regelmatig. Aangezien we een lange reis gepland hadden, wou ik terug aan de pil. Mijn dokter schreef me de nuvaring voor, omdat dit toch de minste klachten geeft. Nu een half jaar later is mijn libido 0. Heb ik veel hoofdpijn, soms heel overvloedige maandstonden, en buikpijn. Ook heb ik last van nachtelijk zweten. Zijn er nog vrouwen die hier last van hebben?

28-12-2016 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vooreerst was ik heel erg tevreden van Nuvaring. Het is makkelijk, je hoeft er weinig aan te denken, ... Nu, al jaren heb ik pijnlijke seks en ik wist niet wat de reden was, tot voor kort. Nu dat ik gestopt ben en zwanger wil worden, ontdek ik dat mijn libido weer helemaal ok is en dat de pijn volledig weg is. Eens ik mama ben zal ik niet meer terugkeren naar Nuvaring e[lees meer...]n zoek ik een andere anticonceptie.

21-09-2016 | Vrouw | 42
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Heel makkelijk, je moet drie weken aan niks denken. Duid op je kalender aan wanneer ingebracht en wanneer je dient te verwijderen. Als je er geen nevenwerkingen van hebt ideaal in gebruik. Na een aantal jaar te hebben gebruikt zonder nevenwerkingen kreeg ik nu maandelijks een schimmelinfectie daardoor, heel vervelend en pijnlijk.

11-08-2016 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik zocht een anticonceptie die ik niet kon vergeten. De ring is heel handig in vergelijking met de pil waar je dagelijks moet aan denken. Ik ben uiteindelijk gestopt, omdat ik teveel last had van hoofdpijn. Die had ik 's avonds dagelijks in de rustweek en af en toe door heen de maand. Toen ik stopte (met alle anticonceptie) was de koppijn bijna verdwenen.

27-07-2016 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vanwege het steeds vergeten van de pil, ben ik in overleg met gynaecoloog overgestapt op Nuvaring. Binnen een week merkte ik grote verandering in mezelf. Ik zat net in een nieuwe relatie en was smoorverliefd. Maar dat verliefde gevoel werd sterk minder. Libido verdween als sneeuw voor de zon. Verder: dan weer heel vlak in gevoelens, dan weer snel geïrriteerd en emotioneel.[lees meer...] Angstig gevoel en onzeker over mezelf. Vanwege deze klachten ga ik nu de Evra-pleister proberen.

27-03-2016 | Vrouw | 37
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben gevoelig voor hormonen en depressies. Heb daarom de Nuvaring gekozen, omdat dit een lage dosering hormonen afgeeft. Ik gebruik de ring nu 2 weken en ben echt verbaasd over hoe snel ik bijwerkingen begon te krijgen. De lichamelijke verschijnselen vind ik nog niet het ergste. Ik schrik vooral van wat het emotioneel met me doet. De tranen springen me bij het minste of [lees meer...]geringste in de ogen en sinds een paar dagen merk ik dat mijn stemming steeds pessimistischer wordt. Ik heb steeds minder energie en voel me met vlagen echt depressief. Ik denk dat ik er dus weer mee ga stoppen, jammer... want op zich leek de ring een ideale vorm van anticonceptie. Veel vriendinnen die het gebruikt hebben, zweren erbij. Maar voor mij werkt het helaas niet :-(

02-03-2016 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb de nuvaring 6 jaar gehad. Prettig in gebruik, blijft 3 weken in en 1 week uit waarna ontrekkingsbloeding plaatsvind. Makkelijk vaginaal in en uit te brengen. Kan 3 uur per dag worden uitgehaald zonder kans op zwangerschap, prettiger om sex te hebben zonder ring in. Zou kunnen maar ik voelde dat meestal wel zitten dus toch eruit tijdens de sex. Prettig om zo regelmat[lees meer...]ig cyclus te hebben. Echter ben ik gestopt, omdat ik eerder heb vernomen dat zwaarmoedigheid en depressie lijken te ontstaan. Zo ook bij mij; zwaar en moe depressief gevoel. Gevoel hebben dat je niet echt leeft, maar alleen maar hier rondloopt. De huisarts zei dat dit niet kon komen door de Nuvaring en dit ook hier niet om bekend staat, maar ik heb wel degelijk sinds ik gestopt ben een veel vrijer gevoel. Veel vrolijker! Ben zelfs blij dat ik gestopt ben om het verschil te merken ook al staat dit nergens in de boeken als bijwerking, mijn eigen ervaring is echt wel zo, vandaar dat ik ook dit bericht achterlaat. Laat je niet afschepen dat het niet zou kunnen, want ook ik heb dit ervaren en velen met mij.

07-08-2015 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In totaal 6 maanden uitgeprobeerd... Na die tijd zou het lichaam eraan gewend moeten zijn. De eerste twee maanden gingen perfect en waren veelbelovend. Normaal gesproken heb ik ontzettend veel last van flauwtes, misselijkheid en krampen wanneer ik ongesteld ben maar de Nuvaring zorgde ervoor dat mijn klachten bijna compleet verdwenen. Daarna ging het steeds sneller fout m[lees meer...]et de nuvaring. Ipv 5 dagen ongesteld werd het steeds langer tot ik uiteindelijk 3 weken ongesteld was. Ook had ik steeds meer last van een branderig gevoel. Toen kreeg ik er ook nog een schimmelinfectie en een ontstoken plasbuis bij. Op aanraden van huisarts meteen ermee gestopt en de opluchting kwam al een paar minuten nadat het onding eruit was. Nu ben ik overgestapt naar de Mirena.

09-07-2015 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
De ring is makkelijk in te brengen maar ik kan me niet voorstellen dat je deze ring niet voelt tijdens de seks. Sinds inbreng bleef ik maar ongesteld, normaal maar 3 á 4 dagen, nu al meer dan 9 dagen! Daarbij kreeg ik enorme hoofdpijn waarvan 2x migraine in 3 dagen. Daarvoor al meer dan een jaar geen migraine gehad. Blijkbaar krijg ik gewoon last van die hormonen. Na ruim [lees meer...]een week de ring eruit getrokken bij de 2e x migraine. Nu gaat het al beter :-).

05-02-2015 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben begonnen met de Nuvaring omdat dit minder bijwerkingen zou geven dan een pil. Ik was daarvoor aan een pil met 30 mg. Waardoor ik erg veel was aangekomen. Dit zou met de Nuvaring overgaan. Je moet de Nuvaring inbrengen net als een tampon, maar het gaat een stuk minder gemakkelijk. Je moet hem er ver genoeg indoen om hem niet te voelen met geslachtsgemeenschap of me[lees meer...]t sporten. Ik had dit denk ik de eerste keer niet goed gedaan waardoor ik hem steeds voelde. (ik kan ook niet zo goed tegen tampons) Ik kreeg last van migraine aanvallen, stemmingswisselingen (lees; een tiran, net of ik continu mijn menstruatie had), libidoverlies (het walgelijk vinden als je er al aan denkt) en weer gewichtstoename en last van mijn borsten. Mijn relatie heeft het overleefd, maar het is niet goed geweest. Naar mijn mening zijn de hormonen niet goed (voor mij) en reageer ik er heel heftig op. Het is voor mij geen goede ervaring geweest.

19-08-2014 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In één woord vre se lijk! Ik ben overgestapt van de Yasmin naar deze ring. De Yasmin pil heb ik 8 jaar gebruikt, maar ik had altijd al wat last van hoofdpijn en van een prikkelbare darm. De huisarts adviseerde mij om een anticonceptiemiddel te gebruiken met minder hormonen en welke de hormonen plaatselijk afgeeft. De keuze is gevallen op de Nuvaring. Ik heb deze ring 2 w[lees meer...]eken gebruikt en ben op advies van de huisarts er per direct mee gestopt. Ik kreeg last van: - Obstipatie, ik kon een week lang niet naar het toilet en de klachten verergerden 10000 x. - Pijn in rechter been/bil, ik kreeg harde plekken in mijn been en dit deed zeer bij het lopen of wanneer ik het aanraakte. - Pijn in mijn buik op plaatsen waar ik nog nooit pijn had gevoeld. - Duizeligheid, vlagen van duizeligheid wanneer ik bijvoorbeeld autoreed, niet heel erg fijn dus. - Daarnaast werd mijn gezin/vriend gek van mijn slechte humeur, ik was mezelf niet zeiden ze. Vanavond start ik weer met de Yasmin. De pil die voor mij vervelend vind ik ineens toch heel fijn en vertrouwd.

05-12-2013 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben overgestapt van de lichte pil naar de nuvaring i.v.m migraines en omdat de nuvaring minder hormonen zou bevatten. De eerste 3 stopweken nergens last van gehad, heerlijk geen migraine dacht ik. het enige vervelende bijwerking was dat mijn haar poreus werd en wat uitviel, niet meteen te wijten aan de nuvaring dacht ik. Naar mate de maanden vorderde werd het afbreken [lees meer...]en uitval erger en hoorde van een kennis die ook van start was gegaan met de nuvaring dat zij hetzelfde had. Ik wilde het nog voor lief nemen als de migraine maar weg zou blijven, maar nu is het terug en het is nog erger als voorheen in de stopweek. ik kan niks meer dan alleen stil in het donker liggen en hopen dat ik niet ga overgeven van de pijn. Ik ben gewoon bang voor de stopweek. Nu blijkt ook de nuvaring even gevaarlijk te zijn als de diana 35. Ik stop ermee en zou het niemand aanraden.

10-09-2013 | Vrouw | 40
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nuvaring heb ik tijdlang gebruikt. Aanvankelijk heel tevreden. Inbrengen ging altijd goed, maar op een gegeven moment kreeg ik hem er niet meer in. Als je het 12 keer op een dag opnieuw moet proberen, wordt het erg vervelend. Ben toen een jaar gestopt. Opnieuw begonnen, ging 2 maanden goed, wel een hele korte cyclus van 3 weken, bah! Het lukt nu echt niet meer om dat ding [lees meer...]in mijn vagina te houden. Dus na 18 uur proberen heb ik dat ding in de vuilnisbak gekieperd. De ring nooit meer voor mij!! En natuurlijk kreeg ik gelijk weer een bloeding, dus toen was ik totaal 2 weken ongesteld. In de vakantie....