Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

20-09-2021 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nachtelijke zweet en misselijkheid aanvallen, zwetend wakker schrikken snachts, gevoel van flauwte vaak, misselijkheid, hoofdpijn

22-08-2019 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Twee dagen na het inbrengen van de NUVA ring kreeg ik heftige hoofdpijn. Deze heb ik 2 dagen kunnen onderdrukken met pijnstillers maar daarna hielp de paracetamol en ibuprofen ook niet meer. Omdat dit mijn laatste hoop was mbt anticonceptie heb ik het 5 dagen vol gehouden. Heb nog nooit zulke heftige hoofdpijn gehad en de 7e dag nadat ik de ring heb ingebracht, hem weer ve[lees meer...]rwijderd. Hoofdpijn werd minder en was na 2 dagen volledig over. Daarnaast had ik ook last van meer afscheiding, geen ramp maar wel minder prettig.

07-07-2018 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Helaas mislukte het plaatsen van het spiraaltje en wilde ik niet meer aan de pil. Dit is een goed alternatief voor locale hormoonafgifte. In het begin spannend hoe hij blijft zitten, maar dat gaat goed, weinig tot geen last. Eerste paar dagen na plaatsen wat meer afscheiding, een van de nu 4 maanden ook aan he begin wat last gehad dat hij eruit zakte. Verder geen bijwerk[lees meer...]ingen of last.

19-06-2015 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
geprobeerd, maar ontzettend veel jeuk van gekregen, was niet vol te houden, s'nachts besloten ermee te stoppen, kon niet slapen van de jeuk, rolde het hele bed door ook veel bloedingen. Werd tevens niet vergoed, zonde van het vele geld, heb maar 1 ring volgehouden. Is nu ook weer ophef over vanwege tromboseklachten, net als de Diane 35 een verhoogd risico.

05-12-2013 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben overgestapt van de lichte pil naar de nuvaring i.v.m migraines en omdat de nuvaring minder hormonen zou bevatten. De eerste 3 stopweken nergens last van gehad, heerlijk geen migraine dacht ik. het enige vervelende bijwerking was dat mijn haar poreus werd en wat uitviel, niet meteen te wijten aan de nuvaring dacht ik. Naar mate de maanden vorderde werd het afbreken [lees meer...]en uitval erger en hoorde van een kennis die ook van start was gegaan met de nuvaring dat zij hetzelfde had. Ik wilde het nog voor lief nemen als de migraine maar weg zou blijven, maar nu is het terug en het is nog erger als voorheen in de stopweek. ik kan niks meer dan alleen stil in het donker liggen en hopen dat ik niet ga overgeven van de pijn. Ik ben gewoon bang voor de stopweek. Nu blijkt ook de nuvaring even gevaarlijk te zijn als de diana 35. Ik stop ermee en zou het niemand aanraden.

16-05-2013 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel
Na ruim 15 jaar aan de pil, en 1 jaar geen anticonceptie gebruikt te hebben heb ik gekozen voor de nuvaring. Zeer positieve ervaringen. In de eerste maanden moest mijn lichaam er wel aan wennen, af en toe een kleine bloeding, maar na een paar maanden was dit over en kon ik 3 ringen achter elkaar gebruiken. Op die manier had ik maar 4 keer per jaar een menstruatie, geweldig[lees meer...]! Psychisch voelde ik mij er veel prettiger bij, niet meer van die rare stemmingswisselingen zoals bij de pil. Vanwege de kosten ben ik terug gegaan naar de pil, maar na een half jaar daarmee te lopen klooien ga ik volgende maand weer terug aan de nuvaring. Mijn vriend voelt hem weleens zitten tijdens de sex, en als het hem echt hindert dan doe ik hem gewoon eventjes uit. De ring is prijzig, maar omdat ik zo tevreden ben heb ik dat er wel voor over. Ik heb de ring liever dan een spiraaltje. Dat zit tussen mijn oren maar het geeft mij een prettig gevoel dat ik weer dat ik de ring zelf in en uit kan doen, en een spiraaltje is gelijk zo 'definitief'.

26-12-2023 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In mijn tienerjaren begonnen met de pil. Vanwege ernstige psychische klachten die gerelateerd leken te zijn aan de pil werd mij de nuvaring aangeraden. Problemen verdwenen grotendeels en heb verder geen klachten gehad. Voor het gemak een spiraal geprobeerd. Hier kreeg ik echte veel lichamelijke klachten van (schimmels, bacteriën). HA gaf aan dat dit echt niet aan het spir[lees meer...]aaltje kon liggen (+/- 2010). Toch er uit laten halen want het voelde niet goed. Klachten verdwenen direct en ik gebruik sindsdien gewoon weer de nuva ring. Voor mij de beste keus met de minste/geen bijwerkingen

16-02-2020 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Jarenlang de nuvaring gebruikt zonder bijwerkingen. Ideaal voor iemand die regelmatig de pil vergat. Helaas recent diepe veneuze trombose gekregen waarbij de nuvaring als hoofdoorzaak wordt aangewezen.

16-01-2017 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Toen ik zojuist hier de ervaringen van anderen las ging er ineens een wereld voor mij open. Al maanden ben ik zeer geïrriteerd en 'raken dingen me minder' dan ik zou willen, ik voel me heel 'oppervlakkig' over alles. Ook wordt mijn libido steeds lager en lager. Dat voelt heel vreemd, want ik heb wél zin om zin te hebben in seks... Ook heb ik steeds meer last van de ring ze[lees meer...]lf. Dit kan komen omdat ik, op advies van mijn neuroloog de ring niet 3 weken, maar 3 maanden achter elkaar gebruik (wel na elke 3 weken vervangen natuurlijk) omdat ik vaak rond mijn menstruatie zeer zware migraine aanvallen had. Nu haalde ik de ring er sowieso altijd uit tijdens de sex (in tegenstelling tot wat er wordt gezegd voel ik de ring dus echt WEL zitten tijdens de sex), maar ook dan was mijn baarmoedermond zeer gevoelig. Het voelde echt als een verademing elke keer als ik weer ongesteld werd en de ring mocht er weer een week uit. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer last van deze klachten: lusteloosheid, laag libido, vlak, passief, geïrriteerd, gevoelige vagina/baarmoeder. Niet alleen de fysieke klachten, maar vooral de emotionele klachten worden steeds erger. Het is net alsof al mijn emoties worden afgevlakt, alsof ik geen grip meer heb op mijn eigen gevoelens. Ik voel me steeds lethargischer worden. Ik koos voor de Nuvaring omdat ik een anticonceptie wilde waar minder hormonen in zitten, omdat ik absoluut geen spiraaltje wil (het idee dat er iemand in mn baarmoeder gaat zitten wroeten vind ik echt walgelijk) en omdat ik condooms zeer onromantisch vind... Ik ben nu 31 en wil over niet te lange tijd aan kinderen beginnen. Ik ga nu dus maar voor 'natuurlijke' (lees: geen) anticonceptie. Even rust aan mijn lichaam en hoofd...

28-12-2016 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Vooreerst was ik heel erg tevreden van Nuvaring. Het is makkelijk, je hoeft er weinig aan te denken, ... Nu, al jaren heb ik pijnlijke seks en ik wist niet wat de reden was, tot voor kort. Nu dat ik gestopt ben en zwanger wil worden, ontdek ik dat mijn libido weer helemaal ok is en dat de pijn volledig weg is. Eens ik mama ben zal ik niet meer terugkeren naar Nuvaring e[lees meer...]n zoek ik een andere anticonceptie.

18-04-2015 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb, na diverse anticonceptiepillen, een overstap gemaakt naar de nuvaring. Ik ben gematigd tevreden over dit voorbehoedsmiddel. De effectiviteit is goed. Maar ik krijg allerlei rare onderhuidse pukkels in mijn gezicht. Ik heb last van stemmingsklachten en obstipatie.

03-04-2020 | Vrouw | 32
Depressiviteit
Ik vind het heel belangrijk om mijn ervaring te delen. Op dag 1 van mijn menstruatie heb ik de ring geplaatst. Diezelfde avond begon ik mijzelf al misselijk te voelen, maar niet noemenswaardig. De volgende morgen was ik kots misselijk! Ik kon niet eten en voelde me opgezwollen. Na twee uur gewerkt te hebben kreeg ik complete paniekaanvellen die een piek bereiktte binnen 1 [lees meer...]uur. Ik was compleet overstuur, ervaarde angst en kon alleen maar hysterisch huilen! Ik ervaarde een gevoel van op de rand van de duisternis te staan en er ingeduwd te worden waarbij ik er zelf niet meer uit zou kunnen. Direct heb ik in mijn paniek de dokter gebeld welke me eigenlijk niet kon kalmeren. Nadien was ik helemaal kapot en wilde ik niets dan slapen. Dit depressie nare gevoel herkende ik van mijn vorige depressie gevoelens die ik heb ervaren bij het gebruik van de Mirena spiraal. Ik wilde het nog vol houden maar toen ik de volgende dag opnieuw rond 10:00 uur een paniekbui op voelde komen en mijn hart overdreven begon te kloppen, heb ik direct de ring verwijderd en de dokter gebeld om dit te melden. Ik weiger om deze hartkloppingen, paniekaanvallen, depressieve gevoelens en verdriet te ervaren. Als je ook depressieve gevoelens ervaart bij gebruik van de Nuvaring wil ik er op wijzen dat het zeker kan liggen aan het gebruik van de Nuvaring. Dit treed snel (binnen 1 á 2 dagen) op na het plaatsen van de ring. Twijfel daarbij niet aan jezelf en sta het niet toe om in een diep zwart gat getrokken te worden zonder dat jouw persoonlijke omstandigheden hier verder aanleiding voor zouden geven. Tip: haal de ring er uit en ervaar hoe je jezelf de komende paar dagen voelt. Eventueel kun je bij je volgende cyclus opnieuw de ring plaatsen om te bekijken of het opnieuw negatief effect heeft op je gesteldheid. Indien dit zo is, dan weet je zeker dat je depressieve en andere nare gevoelens een gevolg zijn van de Nuvaring. Verwijder hem dan weer en gebruik het nooit meer!

23-11-2018 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik de nuvaring nu voor de 2e maand na jarenlang de pil gebruikt te hebben wilde ik niet elke dag meer bezig zijn met anticonceptie. Ik ervaar veel klachten tijdens het 'ovulatiemoment' en start menstruatie. Bij de ovulatie ben ik erg misselijk, rugpijn, buikpijn en voel ik me heel raar, hart klopt anders. Bij menstruatie heb ik hoofdpijn aanvullen zodanig dat ik[lees meer...] er misselijk van wordt.

28-02-2018 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Het meest dramatische anticonceptie middel ooit. Na 10 dagen de ring in te hebben gehad (gestart 1e dag menstruatie) wist ik niet waar ik het zoeken moest. Ik was dooooodziek. Kotsmisselijk, overgeven en hondsberoerd. Extreme maag en darmklachten. Daarnaast was werd ik steeds neerslachtiger en doodmoe overdag. Veel last van hoofdpijn en een libido van 0,0 Eerst dacht i[lees meer...]k aan een voedselvergiftiging maar even later ging het belletje rinkelen en wist ik niet hoe gauw ik de ring eruit moest halen. Enige voordeel is het gebruikersgemak.

11-01-2018 | Vrouw | 32

28-12-2016 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Heb de Nuvaring gekozen als experiment. Na tien jaar een Mirena spiraaltje was ik mijn acne zat en ben ik overgestapt naar de merkloze yaz. Prachtige huid maar helaas zo depri als een deur. Een lichtere variant maakte het iets beter maar niet genoeg. Op internet las ik dat depressieve gevoelens komen door schommelingen in het progesteron niveau, ik zou dus mogelijk gebaat [lees meer...]zijn bij een geleidelijke afgifte van hormonen. Zoals spiraal of Nuvaring! Zit met de Nuvaring inderdaad een stuk lekkerder in mijn vel! Huid is wat minder dan met de yaz, maar is nog steeds een stuk beter dan met het Mirena spiraaltje. Ik raad het iedereen aan! Voor seks haal ik hem eruit, vind ik zelf fijner.