Ervaringen met Spiriva

tiotropium

hoesten duizeligheid bij het opstaan duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

COPD (105 meningen)
Ademhalingsproblemen (5 meningen)

17-10-2023 | Man | 55
COPD
ben er mee gestopt, sindsdien hoegenaamd geen last meer van hoesten

15-01-2023 | Vrouw | 56
Bronchitis
Ik werd zo’n drie maand geleden verkouden en kreeg kriebelhoest gepaard met kortademigheid dat zo heftig werd dat ik nauwelijks nog lucht kreeg en naar het ziekenhuis ben gebracht met de ambulance. Ik kreeg gelijk thuis en onderweg zuurstof toegediend en later kreeg ik een vernevelingsapparaat in het ziekenhuis. Dat hielp goed. De volgende dag mocht ik naar huis en ik kree[lees meer...]g ventolyn en spiriva mee, de spiriva moest ik twee keer per dag gebruiken en de ventolyn zo nodig bij kortademigheid. Beide heb ik ruim een maand gebruikt en in overleg met de longverpleegkundige ben ik volledig gestopt met ventolyn en daarna ook met de spiriva, ik voelde me goed, ook bij inspanning. Ik was in mijn kinderjaren een bronchituskind maar daar ben ik overheen gegroeid. Toen ik in de 20 was heb ik af en toe gebruik gemaakt van pufjes. Daarnaast was ik een stevige roker maar ik ben inmiddels drie maand geleden gestopt ! Ik kreeg 8 weken na ‘ de aanval’ twee longonderzoeken waaruit bleek dat ik met ventolyn 81% lucht had en zonder 71% , dus ben ik in overleg met de longarts weer spriva gaan gebruiken. Ik vraag me af of ik spiriva wel nodig heb want er is geen sprake meer van kortademigheid of benauwdheid, de bijwerkingen hebben de overhand nu, of dat ik moet overstappen naar een ander medicijn. Ik ga weer contact zoeken met de longverpleegkundige want als het aan mij ligt wil ik geen spiriva meer gebruiken.

31-03-2021 | Vrouw | 66
COPD
Kreeg (met dank aan de ziektekostenverzekering) mijn oude vertrouwde capsules van de Spiriva Handihaler niet meer. Deze zijn vermoedelijk goedkoper. Resultaat: volkomen uitgedroogde mond, de hele dag zeurende maagpijn en constant kortademig. Met de Handihaler ging het al jaren uitstekend, maar helaas.......dat telt blijkbaar niet. De longverpleegkundige heeft nu weer een[lees meer...] ander medicijn voor me besteld dat morgen zou komen. Dus weer maar uitproberen. We zijn tenslotte proefkonijnen. Voor de zekerheid de Spiriva maar niet meer genomen en Paracetamol genomen tegen de maagpijn. Lekker bezig zo!

04-07-2020 | Man | 55
Ik zal persoonlijk afraden

08-05-2020 | Man | 79
COPD
Mijn hele gebit naar de filistijnen mede dank zij de mondhygiëniste die alle tandsteen verwijderde (€1200,00) en spiriva de wortels aantastte. Gevolg nu een implantaat met alle gevolgen van dien. Gestopt met gebruik en voel me ook stukken beter Van gold 2 terug naar gold 1. longtest prima met en voor mijn leeftijd ongekend hoge longinhoud, volgens de behandelaar de hoogste[lees meer...] die zij ooit heeft meegemaakt van iemand van mijn leeftijd!!! Wel veel moe maar dat komt door andere problemen o.a. door trage schildklier, 7 stant's voor aneurysma en hart, versmalling van ruggenmerg en hernia, beide schouders versleten en trombose in beide benen. Gestopt met alle medicijnen en gbruik nu alleen nog Xarelta, vitamine D en C , Oxazepam en Temazepam dit laatste voor de pijn in mijn schouders wat heel goed helpt bij het slapen.

11-03-2020 | Vrouw | 53
Astma
Ik kreeg dit omdat ik veel bijwerkingen had van Atimos, maar werkte minimaal.

18-01-2018 | Vrouw | 40
Ademhalingsproblemen
Goed effect op longen, bijwerkingen zeer ernstig. Ik moet van de longarts acuut stoppen.

14-09-2016 | Man | 62
Astma
Mijn ervaring dat ik er weinig of geen baat bij heb, ik ben op vakantie geweest (14 dagen) had het toch niet bij me (vergeten) heb echt geen enkele verandering gemerkt, na thuiskomst weer gaan gebruiken en weer geen enkele gevoel dat het verbeteringen heeft gegeven. Ik denk eraan dat ik er maar echt mee ga stoppen, het voelt gewoon als geldklopperij, 130,60 euro voor 90 c[lees meer...]apsules van (mijn eigen risico_ voor 3 maanden).

06-09-2016 | Man | 59
COPD
merk geen verschil met of zonder gebruik.

14-03-2016 | Man | 55
tiotropium (2,5ug/do)
Had het gevoel dat ik niet genoeg lucht in de longen had. Vroeger chronische bronchitus gehad en dat zou nu weer opspelen. Longfunctietest gedaan en een longfoto laten maken. Longcapaciteit was 109%, maar de uitblaaskracht was onder de norm. Hoestte af en toe wit slijm op. Dit middel gekregen. Weer een nieuwe dosis gehaald, maar de prijs op het doosje was in een maand gest[lees meer...]egen van €52,26 naar €124,54. Het is geen geneesmiddel!! en ben er al een week mee gestopt en voel geen verschil. Ga meer sporten en ga dan kijken wat er gebeurt.

19-09-2015 | Vrouw | 59
COPD
Ik gebruik al jaren Spiriva, met die bekende groene capsules. Op en dag merkte ik , toen ik de gebruikte capsule uit de handihaler haalde, dat er tussen de capsule ook kleine ook afgebroken stukjes capsule zaten. Volgens mij, moeten die stukjes dan ook in de longen terecht kunnen komen. Ik vroeg aan mijn specialist hierover, hij had er nog nooit over gehoord.. Toen gevra[lees meer...]agd bij de apotheek ...ook hier dezelfde reactie. Ik heb dit toen ook vermeld op een site over medicijnen en klachten die je had erover. (kaartje lag bij de apotheek). Ik gebruik nu Spiriva respimat.

28-07-2015 | Vrouw | 70
COPD
Omdat ik problemen kreeg met mijn ademhaling tijdens het lopen, ben ik naar de huisarts gegaan, die mij doorstuurde naar de specialist. Alvorens ik bij hem terecht kon, trainde ik mijn lopen met goed resultaat. Ik kon zonder problemen al twee kilometer lopen. Ademhalingstesten wezen uit COPD III. Het bij de test toegevoegde medicijn gaf geen beter resultaat. Alhoewel ik vo[lees meer...]nd dat ik geen pufje nodig had, kreeg ik Spiriva voorgeschreven. Spiriva werkte echter contraproductief. Niet alleen kreeg ik moeite met ademhalen tijdens het lopen, maar ook hoofdpijn. Ik ben gestopt met Spiriva.

25-07-2015 | Vrouw | 63
COPD
Word door dit middel alleen maar benauwder. Tevens veel last van hartkloppingen, te snelle hartslag, zeer droge mond, urineretentie. Kortom, een bak ellende. Gebruik nu sinds een paar dagen Formoterol Novolizer (2 dd 1 pufje) voel me zo veel beter, en.... nauwelijks nog benauwd.

12-06-2015 | Vrouw | 62
COPD
Het eerste uur ná inhalatie ben ik zo ernstig benauwd dat ik alleen maar op een stoel kan gaan zitten wachten tot het over is. Daarna heb ik wel voor de rest van de dag genoeg lucht, maar helaas heb ik veel last van bijwerkingen. Droge mond, maagzuur, keelpijn, kriebelhoest, binnenkant van neus helemaal kapot, kapotte tong, wazig zien, gekleurde kringen zien en ernstige o[lees meer...]bstipatie. Dat laatste is niet prettig als je, zoals ik, een stomadrager bent. Wat mij verbaast, is de onverklaarbare toename in gewicht die niet in de bijsluiter wordt vermeld, maar waarover ik hier meerdere mensen hoor klagen! Voor mij is dit medicijn niet geschikt. Als laatste wil ik nog melden dat ik de verpakking van Spiriva zeer onhandig vind.

08-04-2015 | Man | 74
COPD
Dit is de tweede keer,dat ik dit van de longarts kreeg voorgeschreven. Net als de vorige keer na twee dagen innemen ernstig benauwd kon geen twee stappen lopen.Was opgenomen met dubbele longontsteking kreeg hiervoor verschillende antibiotica wat altijd goed helpt.2014 ook vier keer opgenomen met longontsteking en kreeg ook Spiriva met dezelfde bijwerking. Drie weken ge[lees meer...]bruikt kon ook toen geen stap zetten van de benauwdheid. Gestopt en binnen drie dagen was de ergste benauwdheid over na overleg met de longarts gestopt.Omdat je snel doorgaat voor vervelende ouwe zeur toch maar weer gebruikt helaas met de zelfde bijwerking.

11-11-2014 | Vrouw | 43
tiotropium
COPD
Ik had dezelfde ervaring een jaar geleden, maar wist niet meer bij welk medicijn. Binnen 1 uur na de Spiriva gebruikt te hebben, word ik veel benauwder dan daarvoor. Dit blijft de hele dag door aanhouden, ook na het gebruik van Seretide. Pas na een paar dagen gestopt te zijn met Spiriva stopt de benauwdheid en helpt de Seretide ook weer. Wat ik wel vreemd vond, is dat i[lees meer...]k verleden jaar deze bijwerking heb doorgegeven aan de apotheek. Hun reactie was dat ik deze bijwerking niet kon hebben; volgens hen zou het liggen aan bijv. een bijkomende verkoudheid o.i.d.. Ook de huisarts gaf aan dat hij nog nooit van deze bijwerking had gehoord. Voelde me door beide niet serieus genomen.