Ervaringen met Brilique

ticagrelor

kleine bloedingen op de huid neusbloedingen gemakkelijk blauwe plekken krijgen

Hartinfarct (50 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (5 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

05-01-2024 | Vrouw | 66
Hartinfarct
Na infarct moest ik meteen hiermee starten, heb het 2 en halve week uitgehouden, wat een akelig middel. Was super kortademig een half uur na inname tot 7 uur na inname, rechtop slapen en nog adem tekort. Kreeg ook hartritmestoornissen, ook na dotteren en stent. Iom cardioloog nu clopidogrel, nergens meer last van. Ik ga dit nooit meer slikken

21-09-2023 | Vrouw | 63
Hartinfarct
3 mnd geleden licht hartinfarct en plaatsing 1 stent. Veel medicatie (preventief) ook brilique tricagrelor 90 mg. Gelijk in ziekenhuis al gezegd dat na inname ik me niet lekker voelde ..ademnood..en niet kunnen slapen en zelfs duizelig op het akelige af ..wat een naar gevoel geven deze pillen bah! Morgen huisarts ik ben er mee gestopt ik had er echt genoeg van ..nu 1 dag[lees meer...] gestopt en voel me al meer mezelf en stukken beter ..ik hoorde dat 3 mnd slikken ook kan aangezien ik de nieuwste stent heb die ook medicatie afgeeft ...maar dit medicijn van astra zenica nooit weer

18-05-2023 | Vrouw | 74
Hartklachten
Na plaatsing van stent dit advies gebruik van o.a. Brilique. Heel veel klachten en overgestapt op clopidogrel 75. Nu maar afwachten of dit een fijner middel is.

16-04-2023 | Vrouw | 78
Hartinfarct
Had angina p ,heupoperatie, te weinig bloed,hartinfarct

10-07-2022 | Vrouw | 69
Angina pectoris
Na gedotterd te zijn verschillend medicijnen geslikt. Drie dagen geleden gestopt met Brilique en voel me al stukken beter en slaap weer. Wat een troep. Ik heb eerste 2 maanden clopichrogel geslikt maar kreeg daar een heftige allergische reactie van op mijn benen. Na twee maanden is de uitslag nog zichtbaar. Toen aan de Brilique, ik was daar heel vaak kortademig van en[lees meer...] pijn op de borst. Nu in het geheel 3 maanden tabletten gehad en mocht gelukkig stoppen. Het gaat nu goed en ik hoop dat het zo blijft.

30-04-2021 | Vrouw | 61
Hartinfarct
na mild hartinfarct en 1 stent voor de duur van een jaar voorgeschreven gekregen. Ik dacht geen last van bijwerkingen te hebben op de blauwe plekken na. Nadat ik gestopt was, bleek ik snel veel meer lucht te hebben. Bij inspanning (paardrijden) ging mijn hartslag fors omhoog en had ik het gevoel weinig lucht te hebben. Na stoppen met dit middel blijkt mijn hartslag bij dez[lees meer...]elfde inspanning minder fors omhoog te gaan en heb ik herkenbaar meer lucht. In de praktijk merk ik dit verschil pas na stoppen. Ik had er dus weinig last van. Overigens verdwenen de blauwe plekken binnen 2 weken na stoppen.

26-04-2021 | Vrouw | 60
Hartinfarct
Ik had ernstige bijwerkingen bij dit medicijn, ben iom cardioloog overgestapt op clopidogrel 75 mg. Gaat stukken beter, maar ook veel bijwerkingen van de andere medicijnen, metropolol, mee gestopt inmiddels en heb nu nog perindopril waar ik ook mee ga stoppen.

08-06-2020 | Vrouw | 66
Aderverkalking
Na het plaatsen van een stent kreeg ik brilique en statine voorgeschreven. De eerste paar dagen na het plaatsen van de stent voelde ik me weer heel erg goed. Maar na een week begon de vermoeiheid langzamerhand steeds meer toe te nemen toe ik na een maand ernstige ademhalingsmoeilijkheden kreeg en mocht stoppen met de statine en de volgende dag voelde het beter. Maar langz[lees meer...]amerhand begint dfe brilque ook steeds meer vermoeiheid te geven hoe langer ik het slik. Ik ben nu bijna 2 maanden aan het slikken en moet nog 4 maanden dan mag ik stoppen. De dagen kruipen voorbij, maar ik probeer me voor te houden dat ik straks weer voluit kan sporten.Nu heb ik nergens geen zin in. Als ik me even inspan dan begin ik moeilijk adem te halen. Als ik niks doe gaat het redelijk. Maar ik moet bewegen anders ben ik bang dat mn bloeddruk ook nog omhoog gaat en daar weer pillen voor moet. Dus als ik 3 km wandel ben ik voor de hele dag op. De assistent cardioloog denkt niet dat het van de brilique komt, Nou als ik hier lees dan denk ik dus van wel. Denk dat eeen cardioloog kennelijk amper de echte bijwerkingen kent van medicijnen. Of ze willen het niet zeggen, want je moet ze toch slikken. Wat een akelig rot gevoel geven die pillen. Brr Ben wat depressief,omdat ik graag beweeg, maar er nu door vermoeiheid totaal geen zin in heb Ik voel me zwak alsof ik zo door mn benen zak. Ik hoop dat de kinderasperine die ik wel levenslang moet slikken straks geen bijwerking geeft. Die laatste hoef ik niet steeds voor naar de trombosedienst.Valt me wel op dat tegen de avond iets beter voel. Zou misschien de brilique weer wat uit mn lichaam zijn. Voordat ik naar bed ga moet ik de tweede pil. De statines begin ik niet meer aan. Dat spul is erger dan de kwaal.

10-05-2020 | Vrouw | 80
Hartinfarct
Ik voel mij slechter na het hartinfarct In 2019 ; ben ernstig vermoeid. ; heb bloedingen in oogleden, neus en zitvlak ; kon 4 dagen niet zitten na een fietstocht.; Zie slechter. Lopen is moeilijk. Fietsen gaat redelijk , maar dan krijg ik bloedingen.

30-01-2019 | Vrouw | 44
ticagrelor (90mg)
Nadat ik een total block, hartstilstand heb gehad kreeg ik medicatie voorgeschreven. O.a. Brilique 90. In het begin kreeg ik ook metoprolol mee naar huis maar na 2 maand mocht deze eraf omdat ik daar zeer duizelig van werd en onzeker in mijn bewegen. Bleek voor een zeer trage hartslag te zorgen wat niet past bij een 'jong'lijf. Ik hoopte dat de bijwerkingen minder zouden [lees meer...]worden maar dat was niet het geval. Nu ben ik net gestopt met Brilique 12 mnd gebruikt en ik merk echt een groot verschil! Ik voel me eindelijk weer gewoon. De overige medicijnen blijven gewoon, maar onderstaande bijwerkingen kan ik nu echt toeschrijven aan de Brilique. Ademnood, hartkloppingen, gonzende vaten, flauwtes, duizeligheid, blauwe plekken.

16-12-2018 | Vrouw | 57
Hartklachten
middel werkt naar mijn idee bijzonder goed op kleine vaatjes, dit kan voor vrouwen belangrijk zijn. Wel is de standaarddosering te hoog gebleken voor mij, nu op lagere dosering en dat werkt goed.

19-09-2018 | Vrouw | 68
Angina pectoris
Na aanleiding van een hartinfarct gevolgd door een stent plaatsten en daarna een 5 x bijpas operatie, is mijn eerder voorgeschreven 'hart' cocktail aan medicijn opnieuw bekeken en veranderd. 10 jaren geleden waren 2 stents geplaatst maar één was nu aan het vernauwen gekoppeld met andere toebel aders. Behalve één tablet, zijn mijn pillen in de loop de jaren allemaal verva[lees meer...]ngen door andere merken of andere medicijnen. Ik moet nu Brilique gedurende één jaar slikken als extra bloedverdunner (10 jaren geleden was dat Plavix) Ik heb het gevoel, al vanaf mijn verblijf in het ziekenhuis, dat ik een loopneus heb want ik moet vele keren mijn neus snuiten per dag wat ik heb eerder nooit meegemaakt behalve wanneer ik verkouden ben (meestal één keer per jaar) Mijn ademhaling is ook achteruit gegaan waardoor ik soms nauwelijks de trap(pen) op kan zonder een hyperventilatie aanval. Helaas had ik een knie blessure opgelopen tijden mijn verplichte revalidatie waardoor mijn huisarts had eerst Diclofenac en later Naproxen voorgeschreven. Deze in combinatie met mijn 'cocktail' veroorzaakte explosief ontlasting meerdere malen per dag plus dagelijks hyperventilatie aanvallen en ik ben na aanraden van een extra gesprek met een cardioloog gestaakt met medicijn voor mijn knie. Wij hebben afgesproken hem met tijd en rust en een beetje fysio uit zichzelf te laten helen. Maar de loopneus en kortademigheid bijven en, volgens de cardioloog, kan veroorzaakt door de Brilique. De cardioloog vertelde dat hij momenteel niet wil 'sleutelen' aan mijn pillen cocktail want het is te kort na mijn operatie (12 april) Ik begrijp natuurlijk dat ik de Brilique gedurende 12 maanden moet slikken en kan alleen hopen dat mijn symptomen nemen volgend jaar af nadat ik stop met deze medicijn. Het was natuurlijk slecht geluk dat de revalidatie centrum haar werk uitvoerde NIET per patient maar per groep anders had ik de extra problem van mijn knie niet gehad en was inmiddels veel verder met revalideren!

26-06-2018 | Vrouw | 68
Hartinfarct
Kreeg een klein hartinfarct en moest bypassoperatie ondergaan. Brilique twee maal daags. Daarnaast ascal (Bloedverdunner) nemix, (maagbeschermend)Crestor ( cholesterolverlager)Lisinopril, (Bloeddrukverlager). MEtropolol (hartslag laag houden). MEt zoveel pillen is het moeilijk te achterhalen welke bijwerking waarvan komt. Met de cholesterolverlager ben ik op grond van al[lees meer...]les wat ik daarover heb gelezen, thuis gekomen, direct gestopt. Opvallendste bijwerking was enorme traagheid en kortademigheid. Traagheid kwam van de MEtropolol, had een hartslag van 40 en moest halveren en stoppen in afbouw. Kortademigheid kwam Vlg mij van de Brilique, daar had ik in het ziekenhuis ook erg last van. Na overleg huisarts en specialist nu over clopidogrel, had Plavix gevraagd, maar dat vindt de zorgverzekeraar te duur ( stuitend) en weg is de kortademigheid!

28-07-2017 | Vrouw | 63
Hartinfarct
Na het zetten van 3 stents, Brilique gekregen en in het begin dacht ik dat het uitstekend ging, maar aan het eind van de cardiofitness was ik meer vermoeid dan voorheen. Heb er niet bij stilgestaan dat het van de brilique kon zijn, maar na het lezen van vorige gebruikers denk ik dat de klachten ook bij mij door de brilique komen.

13-05-2017 | Vrouw | 65
Hartklachten
In het ziekenhuis is gestart met brilique. Aangezien er wederom een flinke verstopping in een van de kransslagaders was geconstateerd, werden sommige klachten hieraan toegeschreven. De dotterbehandeling heeft pas een dag of tien later plaatsgevonden en al die tijd ben ik in het ziekenhuis moeten blijven. Na het dotteren naar huis. Ik heb me vastgehouden aan het feit dat de[lees meer...] bijwerkingen na enkele weken over zouden gaan volgens de bijsluiter(ernstige kortademigheid, transpireren, flauwvallen, duizeligheid ). Aangezien dit niet het geval was en het alleen maar meer werd, heb ik na 4 weken het innemen van brilique gestaakt, de bijwerkingen verdwenen als sneeuw voor de zon. Na 4 dagen weer begonnen met brilique en de bijwerkingen kwamen in alle hevigheid weer terug. Uiteraard het innemen weer gestaakt. Ik neem nu weer clopidogrel zoals voorheen en ben klachtenvrij voor wat de bijwerkingen betreft.

27-02-2017 | Vrouw | 46
Hartritmestoornissen
Na een tijd op 90 mg nu terug naar 60 mg. erg blij met dit medicijn. Bij beide doseringen een direct positief effect van de brilique op de klachten. Minder vaak, minder pijnlijk, en minder gevoel van continu aanwezige stuwing, adrenaline, onrust, dat als vanzelf opkomt. Bij gebruik 90 mg tablet sneller blauwe plekken, makkelijker verstappen (coördinatie), klachten bij l[lees meer...]agere dosis van 60 mg geheel verdwenen. Nu met de lagere dosering is er een balans in de medicatie en voel ik dat herstel gaande is en ik krachtiger word. Maakt het verschil tussen weinig doen / behoorlijk wat doen, wel werken en niet werken. Blij blij blij. Gebruik 2 keer per week naast de brilique ook ascal en 30 mg atorvastatine. Middelen lijken elkaar te steunen.