Ervaringen met Brilique

ticagrelor

kleine bloedingen op de huid neusbloedingen gemakkelijk blauwe plekken krijgen

Hartinfarct (50 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (5 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

30-01-2019 | Vrouw | 44
ticagrelor (90mg)
Nadat ik een total block, hartstilstand heb gehad kreeg ik medicatie voorgeschreven. O.a. Brilique 90. In het begin kreeg ik ook metoprolol mee naar huis maar na 2 maand mocht deze eraf omdat ik daar zeer duizelig van werd en onzeker in mijn bewegen. Bleek voor een zeer trage hartslag te zorgen wat niet past bij een 'jong'lijf. Ik hoopte dat de bijwerkingen minder zouden [lees meer...]worden maar dat was niet het geval. Nu ben ik net gestopt met Brilique 12 mnd gebruikt en ik merk echt een groot verschil! Ik voel me eindelijk weer gewoon. De overige medicijnen blijven gewoon, maar onderstaande bijwerkingen kan ik nu echt toeschrijven aan de Brilique. Ademnood, hartkloppingen, gonzende vaten, flauwtes, duizeligheid, blauwe plekken.

27-02-2017 | Vrouw | 46
Hartritmestoornissen
Na een tijd op 90 mg nu terug naar 60 mg. erg blij met dit medicijn. Bij beide doseringen een direct positief effect van de brilique op de klachten. Minder vaak, minder pijnlijk, en minder gevoel van continu aanwezige stuwing, adrenaline, onrust, dat als vanzelf opkomt. Bij gebruik 90 mg tablet sneller blauwe plekken, makkelijker verstappen (coördinatie), klachten bij l[lees meer...]agere dosis van 60 mg geheel verdwenen. Nu met de lagere dosering is er een balans in de medicatie en voel ik dat herstel gaande is en ik krachtiger word. Maakt het verschil tussen weinig doen / behoorlijk wat doen, wel werken en niet werken. Blij blij blij. Gebruik 2 keer per week naast de brilique ook ascal en 30 mg atorvastatine. Middelen lijken elkaar te steunen.

23-10-2020 | Man | 48
Hartinfarct
In eerste instantie brilique 90 mg, 2 maal daags gekregen na het plaatsen van 2 stents. Eerste tijd ging goed, totdat ik een blackout kreeg in de auto, dat ging maar net goed! Naar de huisarts, hyperventilatie. Therapie voor mijn ademhaling gekregen, werkt van korte duur. Een uur tot anderhalf uur na het slikken van brilique begint de ellende, oorsuizen, draaierig, omgedr[lees meer...]aaide maag, stokkende ademhaling, hoofdpijn, gejaagd gevoel met een paniekreactie als gevolg. Nu laat ik een eerdere reactie door mijn vrouw lezen, zij vraagt me of ik die geschreven heb... morgen de cardiovasculair verpleegkundige maar eens raadplegen en kijken of we een vervanger kunnen krijgen, dit is geen leven zo.

10-12-2016 | Vrouw | 48
Angina pectoris
Ik slik dit medicijn in combinatie met andere (ascal, atorvastatine, bloeddrukverlager) na een katheterisatie en al lang ervaren angina pectoris. Eerste 6 weken waren stevig wennen, met name in de eerste 2 a 3 uur na inname werd ik slaperig van de brilique. Maar de gevoelde kloppingen en het - zonder aanleiding - gevoel van gejaagdheid, waar ik al jaren zware belemmeri[lees meer...]ngen van had, werden minder. Na een maand of 2 de medicijnen in overleg met de specialist gefinetuned. In combi met de statine doet dit middel wat het bij mij moet doen, alsof het autonome zenuwstelsel ook eindelijk tot rust komt. Voel me langzaam weer de oude worden. Ik ervaar hierbij dus een bijzondere positieve (bijwerking). Ik ben er blij mee!! Soms blauwe plekken, gaandeweg dosis en combi met andere medicijnen een beetje verlaagd. Wel kan finetuning aan de orde zijn, want de cocktail is pittig en ieder mens is anders. Overleg met je arts, zou ik zeggen. Middel is inmiddels ook in 60 mg beschikbaar. Gaan binnenkort proberen of dat niet al toereikend is. Website van de fabrikant bezocht i.v.m. werking en bijwerking, website is pro forma en ronduit onder de maat! Mag wel wat meer en betere informatie op.

12-12-2021 | Man | 50

08-07-2016 | Man | 50
Hartinfarct
heb ze ook maar heb sinds dien erge buikklachten ga nu ziekenhuis bellen dat ik tijdelijk andere wil om te kijken of het ook aan de Brilique ligt heb echt buik krampen en soms gewoon goed warm in een keer.

14-06-2016 | Man | 50
Hartinfarct
Ik gebruik het twee keer per dag, ik weet niet of het effect heeft gehad, maar moest het een jaar gebruiken na gedotterd te zijn, en een stent geplaatst gekregen. Ze zeiden omdat het de afstoting van de stent zou voorkomen. Weet niet of dat de echte reden is, maar goed het zijn dus bloedverdunners. Ik zweet veel, meer en ik heb snel blauwe plekken, of rode vlekken na krabb[lees meer...]en. Verder weet ik niet of het hier door komt, want ik gebruik ook nog andere medicijnen. Maar echte klachten heb ik niet over het gebruik van brilique. Ik mag nu stoppen met brilique want het is nu een jaar geleden.

27-04-2019 | Man | 51
Hartinfarct
Voel me slechter nu en vermoeider dan voor mijn hartinfarct. Na enige informatie op deze site me er bewust en erkend van mijn gewaarwording van de bijwerkingen.

01-09-2019 | Man | 52
Hartinfarct
Sinds januari gebruik ik Brilique 90 mg 2x daags sinds die tijd heb ik ook last van mijn ademhaling gedurende 3a4 uur stopt mijn ademhaling ook regelmatig en moet dan ook moeite doen om het weer op gang te zetten,net weer gebeld met de weekend arts of ik er niet per direct mee mag stoppen want de laatste aanval was echt eng het antwoord was een duidelijke nee ! Mag wel ma[lees meer...]ar op eigen risico morgen naar het ziekenhuis bellen,want om dit middel nog 11 maanden te moeten nemen,ik dacht het niet

11-03-2017 | Man | 53
Hartinfarct
Na infarct stents bijgeplaatst en meteen Brilique gekregen. Voel me zieker dan tijdens infarct! 1 week later door huisarts in overleg met cardioloog op Plavix overgestapt, wat ik na eerder infarct + stents 1 jaar zonder klachten gebruikt had. NB de spierklachten (niet in bijsluiter) komen niet door andere medicijnen, want die (zoals statines) gebruik ik -hierdoor- al lan[lees meer...]g niet meer.

03-07-2016 | Man | 53
Hartinfarct
Dit medicijn moet per direct verboden worden. Het 1 grote zwendel in de medicijnen branche en het ergste van alles is, de specialisten zijn er allemaal schuldig aan. Ongelooflijk dat er nog geen rechtszaak is aangespannen tegen deze fabrikant en tegen de ziekenhuizen die dit vergif voorschrijven. Diegene die zegt dat hij of zij hier geen last van heeft en blij is met dit m[lees meer...]edicijn is ongetwijfeld iemand die voor dit bedrijf werkt. Ik ben godzijdank zelf zo slim geweest om na 8 maanden gebruik en vergiftigd zijn geweest met alle ellende die er bij kwam, te stoppen. Nu een ander medicijn en totaal nergens last van.Mijn aanbeveling Clopidogrel 75mg.

31-12-2018 | Man | 55
Bloedverdunning
Na aanvankelijk een goede start begonnen na enkele weken de eerste verschijnselen de kop op te steken, obstipatie en pijnen in de buik, weer wat later spierpijnen na alcoholgebruik en uiteindelijk intolerantie's voor voedsel die biogene aminen bevatten met schommelende bloeddruk, hartkloppingen/overslagen als gevolg.

16-12-2018 | Vrouw | 57
Hartklachten
middel werkt naar mijn idee bijzonder goed op kleine vaatjes, dit kan voor vrouwen belangrijk zijn. Wel is de standaarddosering te hoog gebleken voor mij, nu op lagere dosering en dat werkt goed.

24-05-2023 | Man | 58
Hartinfarct
Heb ik al in het forum geschreven.

30-04-2023 | Man | 58
Hartinfarct
Voor mijn hartinfarct was ik vanwege hoge bloeddruk al enkele dagen in het ziekenhuis opgenomen. Na ontslag kreeg ik de nacht een hartinfarct. Twee kransslagaders volledig geblokkeerd en de derde voor 70 procent. Werd gedotterd en kreeg vier stents geplaatst. De eerste weken na mijn infarct was ik zeer labiel en emotioneel. Na anderhalve maand kreeg ik het steeds meer bena[lees meer...]uwd. Daardoor kon ik niet veel meer aan. Mijn duizeligheid die ik in de loop van de dag krijg, dat heb ik ook te danken aan de Ticagrelor. Van de week maar vragen of ik mag stoppen. Mijn drie maanden zitten erop. Radboud heeft geconstateerd dat het niets uitmaakt of je drie of twaalf maanden het medicijn slikt.

07-06-2018 | Man | 58
ticagrelor (90mg)
Brilique 90mg bijwerkingen Enorme winderigheid met vaak opgezwollen / opgeblazen buik. S’ nachts slaap ik vaak vrij diep en wordt dan wakker, zwetend van de ferme buikpijn en ik moet een uur lang darmgas ontluchten, dit doormiddel van steeds op de andere zij draaien en opstaan en de buik masseren. Het is puur winderigheid , darmgas over-druk vorming.  Wanneer ik op m[lees meer...]ijn buik slaap merk ik niets tot weinig van de buikpijn, dit komt omdat op de buik liggen wat buik-tegendruk geeft, waardoor de opgeblazen buik tegen druk heeft, zodra ik me dus van me buik af draait komt de buikpijn heftig tevoorschijn! Dan de dag erna extreem winderig en gehele buik heb ik net onder oppervlakte geweldige spierpijn. Wat ik nu vernomen heb van de huisarts en een Cardiologie verpleegster van ziekenhuis X is de Brilique de oorzaak van de buikpijn. Een alternatieve Brilique die deze bijwerking niet heeft is er niet, en zonder Brilique mag ik echt niet het eerste jaar na een hartinfarct met 2 stents op de CX. Het enigste wat er mee te doen is, er mee te leren leven, en dit is te doen met het FODMaP dieet. Dat werkte na 2 dagen al perfect, zolang ik me daar aan houdt gaat het goed, ik moet het jaar uitzingen met de Brilique en dan hoeft deze medicatie niet meer! Onaangenaam gevoel hart na inname s’morgens: Ik heb gedurende 4 weken lang bijgehouden wanneer ik last kreeg s’morgens van de Brilique of de acetylsalicylzuur, door eerst om 08:00 uur de Brilique in te nemen en dan een half uur later de acetylsalicylzuur tablet. Daarna heb ik het een tijd geprobeerd om eerst de acetylsalicylzuur, in te nemen om 08:00 uur en een 1 uur later de Brilique. Echter was het iedere keer zo dat na een uur dat ik de Brillique ingenomen had het onprettige onaangenaam kloppen van mijn hart voelde! Dus Brilique is de oorzaak hier van, dit is niet te veranderen dus ik doe het maar zo dat ik een uur nadat ik Brilique ingenomen heb ga wandelen met de hond een half uur lang, en als ik thuis kom is dat gevoel weg. Dus schijnbaar is het zo dat het onaangename gevoel alleen veroorzaakt word 1 uur na de start van inname Brilique! Hij lijkt erop dat eerst om 08:00 de Brilique in te nemen, tezamen met de Atorvastatine en een half uur later de acetylsalicylzuur in te nemen de minste maagklachten geeft en het langste duurt voor het onaangename gevoel van het hart op komt zetten! Na het innemen van de acetylsalicylzuur drink ik direct 100ml Optimel Drinkyoghurt met banaan, dit voorkomt maagklachten. Optimel Drinkyogurt met banaan werkt het beste, de andere soorten Optimel werken een stuk minder goed!