Hartfalen (3 meningen)

Ramipril (41 meningen)
Rasilez (38 meningen)

22-06-2012 | Man | 42
enalapril(aat)
In het begin veel bijwerkingen: - hoest - hartslag van 60 naar 100 - onregelmatige hartslag - hartkloppingen - maagzuur - mijn zicht doet vreemd - na inspanning enorm hijgen Na 1 maand, en inname NA het eten worden de bijwerkingen minder, sommige zijn inmiddels weg. Ben intussen 5 kilo afgevallen door dieet en dat lijkt ook iets te doen met mijn bloeddruk, hopeli[lees meer...]jk kan ik straks stoppen. Wat er nog wel is: - oor piep - af en toe niet scherp kunnen stellen en miniscule vlekjes dansen in mijn ogen - tikkeletje duf en minder energie - nog steeds vreemde reactie na inspanning

20-06-2012 | Man | 63
Diabetes type 2
bloeddruk werd goed verlaagd, maar voortdurende kriebelhoest. Na stoppen geen last meer van.

22-04-2012 | Man | 53
enalapril(aat)
Gebruik dit middel vanaf 16 april; met de dag worden er meer bijwerkingen voelbaar zichtbaar. zoals onrust, slapeloosheid, benauwt gevoel, jeuk, rood gezicht, opgeblazen gevoel, wazig zien.

12-01-2012 | Man | 63
enalapril(aat)
schommelt sterk, nu gereguleerd en schommelt bijna niet meer.

13-01-2022 | Vrouw | 57
enalapril(aat) (10mg)
1 tablet gaat prima, 2 tabletten zorgen voor erge hoofdpijn en misselijkheid.

10-09-2021 | Vrouw | 76
enalapril(aat) (5mg)
Als ik de medicatie innam kreeg ik een paar uur daarna heel erge Diaree.

13-07-2021 | Vrouw | 62
enalapril(aat) (5mg)
Gebruik het nu enkele weken, en wist eigenlijk niet waar mijn wisselende hartslag vandaan kwam, deze ging op en neer van 80 naar 126 in ruststand, door deze hartslag ontstonden spanningen die de duizeligheid veroorzaakte. Ben nu week gestopt, en mijn hartslag is sinds 2 dagen weer normaal. Voor de bloeddruk wil ik wel in de herkansing maar dan met 2.5 ngedame per dag.

22-03-2021 | Vrouw | 65
enalapril(aat) (10mg)
Wegens niet te reguleren bloeddruk (vastgesteld tijdens diagnose Lyme artritis in ernstige vorm) gestart met Enalapril. Bloeddruk bleef niet regelbaar tussen 140/90. Via internist dosis opgehoogd naar 2 x 10 mg. Vanaf dit moment ernstige klachten zoals, flauwvallen, hartkloppingen, spierkracht, overmatig zweten, duizelig, droge mond. Ochtend bloeddruk erg laag, avondbloed[lees meer...]druk nog > 140. Na maand lab en urine onderzoek, gestoorde elektrolyten (Hb enz te laag, natrium erg laag, kalium hoog, nierfunctie achteruit), veel eiwit in urine. Overgegaan naar 1 x daags 10 mg. Zweten, duizeligheid, droge mond. Bloed en urine nog niet in herstel. Dus nog steeds bij de internist. Bloeddruk nu wel onder controle met 1x daags . Vermoeden nog steeds samenhang met Lyme

18-02-2021 | Vrouw | 46
Hypertensie
Deze medicatie jaren gebruikt, nu al 3 jaar niet meer. Bloeddruk was toch weer te hoog 150/99 Dus opnieuw gestart. Meteen droge hoest, heel heftige hoofdpijn en de spierpijn rondom de longen is onhoudbaar!

26-11-2020 | Vrouw | 48
enalapril(aat) (5mg)
Bloeddruk na enkele dagen weer prima. Wel heel irritante droge hoest en onrustige buik, ik wilde het even de tijd geven. Na 3 weken van het gebruik ineens uit het niets een allergische reactie waarbij mn gezicht en mond binnen een paar uur zo opgezwollen waren zodat mn man me niet herkende en ik mezelf ook niet als ik in de spiegel keek, leek wel mislukte Botox-behandelin[lees meer...]g. Nu 4 dagen later is het bijna weer normaal maar ik mag dus nooit meer iets wat op pril eindigt. Gelukkig geen gezwollen tong en keel gekregen waarschijnlijk doordat ik direct bij de beginnende zwelling anti-histamine tabletten heb genomen.

06-10-2020 | Vrouw | 52
enalapril(aat) (20mg)
Sinds het gebruik ( 2 maanden) van de enalapril last van behoorlijk veel haaruitval. Bloedruk is nu wel onder controle, maar door bijwerking moeten stoppen en over 1 maand RR laten meten en verder kijken.

22-07-2020 | Vrouw | 53
Nierinsufficiëntie
Bloeddruk te hoog 160/98. Maanden lang Perindopril gebruikt. 2.5 mg per dag. Helaas kreeg ik daarvan ernstige spierverkramping in de benen, handen en polsen. Overgestapt op Losartankalium. Daarvan zeer beroerd, hele dag op bed. Duizelig, somber, hart snel bonken en oorsuizen. Toen advies specialist Enalaprilmaleaat Teva. Dosering 2.5 miligram p.d. Gebruik dit nu enkele [lees meer...]dagen. Bloeddruk netjes gem. 120/80. Voel geen nare bijwerking als spierpijn. Geen duizeligheid, geen hartkloppingen. Geen moeheid. Geen sombere gevoelens. Af en toe prikkende keel. Verdwijnt snel weer. Ben tot nu toe tevreden.

02-05-2020 | Vrouw | 42
enalapril(aat) (10mg)
Ik heb maandenlang gehoest na inname. Tallzoze keren naar huisarts maar die kon de oorzaak niet vinden. Longfoto gemaakt, longfunctie onderzoek gehad. Wist ik maar eerder dat de hoest door dit medicijn kwam was me veel geld enz bespaard gebleven.

08-08-2019 | Vrouw | 36
enalapril(aat) (10mg)
Na propranolol wat matig effect had overgestapt. Op dinsdag de 1e tablet genomen. Woensdag begon het gelijk met maagkrampen, daarna trok de pijn door mijn buik. Op een gegeven moment kon ik bijna niet meer lopen omdat elke stap leek alsof mijn ingewanden op en neer beukten. Later nog steken in zij. En pijn bij mn hart.

23-05-2019 | Vrouw | 47
enalapril(aat) (10mg)
Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!

19-05-2019 | Vrouw | 72
enalapril(aat) (20mg)
Ik heb er meer last dan gemak van en mijn bloeddruk daalt niet voldoende

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum