Ervaringen met Enalapril

hoestaanvallen vermoeidheid koude vingertoppen

Hoge bloeddruk (133 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

06-02-2015 | Man | 57
Hartinfarct

18-01-2015 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Al 10 jaar lang tevreden gebruiker van enalapril van PCH. Soms tussendoor enalapril van een andere fabrikant gekregen, omdat de verzekering dat graag wilde, maar dan altijd last van zweverigheid/duizeligheid en dus weer terug naar PCH. Nu is PCH overgenomen door TEVA en kan ik dus niet meer aan mijn gewone tabletten komen. Volgens de apotheker zouden de TEVA tabletten deze[lees meer...]lfde stoffen bevatten. Onzin, want het is een rood tablet i.p.v. een wit en ook het registratienummer is niet hetzelfde. Bij de TEVAtabletten ben ik duizelig (volgens de bijsluiter ervaart 1 op de 10 gebruikers dit!), moet af en toe even stilstaan om mijn evenwicht weer te hervinden, heb een "gaar" hoofd en voel me futloos, alles kost meer energie. Helaas kan ik nu niet meer terug naar PCH.

21-04-2018 | Vrouw | 58
enalapril(aat) (20mg)
Hypertensie
Door hypertensie (219/134) door huisarts aan Amlodipine gezet. Had ernstige bijwerkingen hiervan. Dikke voeten en benen en jeuk overal. Daarna over op enalaprilmaleaat/hydrochloorthiazide Sandoz 20 mg. Bloeddruk is nu keurig 140/70. Zicht is iets minder, maar overkomelijk. Verder geen bijwerkingen geconstateerd.

01-10-2015 | Vrouw | 58
Hoge bloeddruk
eerst 5 mg............sloeg niet aan..nu 10 mg slaat ook niet aan.voor mijn huisarts een raadsel..........vanmiddag naar de cardioloog.kijken wat hij ervan zegt

02-03-2015 | Man | 58
Hoge bloeddruk
mijn waarden werden stabiel van gemiddelde waarden van 165 / 115 gingen naar 140 / 95

06-04-2016 | Vrouw | 59
Bijwerking (5 mg): misselijk

06-04-2016 | Vrouw | 59
Hoge bloeddruk
Bijwerkingen (10 mg): kriebelhoest, misselijk, zwak gevoel, kortademig, gewijzigde smaak

25-02-2024 | Vrouw | 60

koude vingertoppen

Ik kreeg deze medicatie in verband met hypertensie en tevens profylactisch tegen migraine. Ik had voorheen vaak van migraine, waartegen ik Rizatriptan en APC gebruikte. Sinds het gebruik van Enalapril (sedert drie weken) lijkt dit n, na vele jaren, verleden tijd. Ook de bloeddruk is enorm gedaald. Ik ben heel erg tevreden.

10-01-2021 | Man | 60
enalapril(aat) (20mg)
Hoge bloeddruk
Door hoge bloeddruk al 10 jaar aan de Enalaprill van Sandoz. Laatste jaren meer huidproblemen. Door alleen thuiswerken minder beweging. Nu na een jaar thuiswerken last van hartkloppingen, 160/ min.

25-03-2017 | Man | 60
Hoge bloeddruk
Bloeddruk is nu stabiel 140/90 ( was 190/110 ). Wel last van mijn ogen, wazig zicht niet altijd maar wisselend. Ben weleens 4 weken gestopt leek wel wat beter te worden. Na herstart werd het weer erger.

03-02-2017 | Vrouw | 60
Hoge bloeddruk
Ik kreeg astmatische reacties.

20-01-2014 | Man | 60
Hartinfarct
Na mijn infarct in 2007 diverse medicijnen gaan gebruiken waarvan Enalapril er eentje is,en deze werken probleemloos. Heb nergens last van en ook geen bijwerkingen oid. Zeer tevreden!!

22-12-2022 | Vrouw | 61
enalapril(aat) (5mg)
Een carotisoperatie gehad en enalapril 5mg gekregen voor de wisselende bloeddruk in mijn hoofd, 2 weken gebruikt, maar had last van oorsuizen en hartkloppingen bloeddruk was 125/75 ben nu gestopt en hopelijk gaat het beter zonder de enalapril

28-06-2023 | Man | 62
Hoge bloeddruk
Als ik de bijsluiter van dit middel mag geloven, zijn er zeer veel mogelijke bijwerkingen van dit middel.. Dus met lood in mijn schoenen aan dit medicijn begonnen. Binnen een uur kreeg ik ineens last van hartkloppingen en hartritmestoornissen, die gelukkig na dat uur verdwenen. Na enkele dagen slechts lichte vermoeidheid en depressieve gevoelens.. Als het hierbij blijft [lees meer...]mag ik mijn handen dichtknijpen .De gevreesde bijwerking van een hardnekkige kriebelhoest die vaak schijnt voor te komen bij dit medicijn, heb ik tot op de dag van vandaag totaal geen last van..

13-07-2021 | Vrouw | 62
Hoge bloeddruk
Gebruik het nu enkele weken, en wist eigenlijk niet waar mijn wisselende hartslag vandaan kwam, deze ging op en neer van 80 naar 126 in ruststand, door deze hartslag ontstonden spanningen die de duizeligheid veroorzaakte. Ben nu week gestopt, en mijn hartslag is sinds 2 dagen weer normaal. Voor de bloeddruk wil ik wel in de herkansing maar dan met 2.5 ngedame per dag.

23-05-2016 | Man | 62
Hoge bloeddruk
Enalapril is een afschuwelijk middel! Het maakte mij erg suf, duizelig, slaperig, hoestprikkels met enorme hoofdpijnen! Na inname kuur 30 dagen algehele bloedcontrole en afspraak met huisarts gemaakt om een ander soort medicijn met niet deze nare bijwerking. Nu gestopt en naar de huisarts voor overleg en een ander middel! In het verleden slaapapneu (door overgewicht gehad)[lees meer...] en nu dus weer suf slaperig en soms duizelig. Wil dit beslist niet, werk de hele dag met cliënten in de zorg en die rekenen op mij, kan deze bijwerking beslist er niet bij hebben. Weg er mee met de Enalapril.