Hartfalen (3 meningen)

12-09-2012 | Vrouw | 55
bevalt goed.

22-06-2016 | Vrouw | 54
enalapril(aat) (20mg)
redelijk tevreden; slik het al jaren, eerst 10 mg. de laatste maand 20 mg. per dag. Een behoorlijk nadeel vind ik, dat ik het erg warm heb; zowel overdag als s'nachts. bloeddruk schommelt altijd rond 140/95.

21-09-2012 | Vrouw | 54
enalapril(aat)
kreeg enorme buikkrampen na twee dagen, gebruik dit in combinatie met 1 dd 50 mg hydrochloorthiazide

22-07-2020 | Vrouw | 53
Nierinsufficiëntie
Bloeddruk te hoog 160/98. Maanden lang Perindopril gebruikt. 2.5 mg per dag. Helaas kreeg ik daarvan ernstige spierverkramping in de benen, handen en polsen. Overgestapt op Losartankalium. Daarvan zeer beroerd, hele dag op bed. Duizelig, somber, hart snel bonken en oorsuizen. Toen advies specialist Enalaprilmaleaat Teva. Dosering 2.5 miligram p.d. Gebruik dit nu enkele [lees meer...]dagen. Bloeddruk netjes gem. 120/80. Voel geen nare bijwerking als spierpijn. Geen duizeligheid, geen hartkloppingen. Geen moeheid. Geen sombere gevoelens. Af en toe prikkende keel. Verdwijnt snel weer. Ben tot nu toe tevreden.

23-03-2020 | Man | 53
enalapril(aat) (10mg)
De eerste 3 dagen last van misselijkheid, hoofdpijn en sterke vermoeidheid. Daarna ging de misselijkheid en de hoofdpijn over. Maar de sterke vermoeidheid bleef aanwezig. Ik heb enalapril een maand gebruikt. Advies huisarts. Een week stoppen en dan kijken of de vermoeidheid over gaat. Zo ja dan een ander alternatief inzetten.

24-03-2016 | Vrouw | 53
enalapril(aat) (10mg)
Mijn nieren deden ontzettend veel pijn, kon ze uittekenen, vreselijk. Volgens de bijwerkingenregistratie komt dit vaak voor, mijn huisarts had dit nog niet eerder meegemaakt. Verder gierende hoofdpijn, hitte-aanvallen en een wakkerhoudende kriebelhoest in de nacht en 6 tot 8 keer per nacht naar de toilet. Bloeddruk daalt te weinig van 180/110 naar 165/108. In samenspraak m[lees meer...]et huisarts overgestapt naar andere medicatie.

11-08-2012 | Man | 53
Hypertensie
Ik had te hoge bloeddruk en had daardoor de neiging om bij inspanningen vroegtijdig te stoppen. Nu kan ik weer doorgaan.

22-04-2012 | Man | 53
enalapril(aat)
Gebruik dit middel vanaf 16 april; met de dag worden er meer bijwerkingen voelbaar zichtbaar. zoals onrust, slapeloosheid, benauwt gevoel, jeuk, rood gezicht, opgeblazen gevoel, wazig zien.

18-03-2021 | Man | 52

06-10-2020 | Vrouw | 52
enalapril(aat) (20mg)
Sinds het gebruik ( 2 maanden) van de enalapril last van behoorlijk veel haaruitval. Bloedruk is nu wel onder controle, maar door bijwerking moeten stoppen en over 1 maand RR laten meten en verder kijken.

24-06-2018 | Man | 52
enalapril(aat) (10mg)
heb dit een week of 8 geslikt maar moest steeds erger hoesten. Overdag niet zo een probleem, maar ik werd er 's nachts meerdere keren wakker door, hoesten, ook slijm. Gestopt. Ander middel voorgeschreven gekregen: Losartan 50 mg. Gebruik het nu een dag of 5 dus kan er nog niets van zeggen.

03-10-2012 | Vrouw | 52

17-05-2013 | Vrouw | 51
Hypertensie
constant duizelig. kriebelhoest vooral in de nacht. mijn stembanden zijn schor. Gebruik een halve tablet per dag.

26-12-2016 | Vrouw | 50
enalapril(aat) (10mg)
Ik vind het in 1 woord " bocht". De eerste dag viel mee toen ik met enalaprilmaleaat van Sandoz begon, maar ieder dag kwamen er bijwerkingen bij. De bloeddruk daalde wel gelijk maar 's morgens voor het innemen van de volgende was de bloeddruk hoger. Duizeligheid, en vooral enorme kriebelhoest. s'nachts de hele nacht wakker van het hoesten en hoge hartslag. Pijn achter de [lees meer...]ogen en hoofdpijn. Opgeblazen buik en een raar onwezelijk gevoel. Na 4 dagen ben ik er mee gestopt. De bijwerkingen werden steeds heftiger. Als ik al die klachten lees over de goedkopere medicatie die verzekeringen alleen nog vergoeden is dat nog wel iets over te zeggen. Men zegt wel dat het goedkopere medicijn de zelfde stoffen bevat, maar wat men er niet bij verteld is dat de gereguleerde afgifte anders werkt. Bij de duurdere medicatie werd dit gereguleerd over 24 uur. De goedkopere medicatie faalt daar vaak in, waardoor de medicatie in 1 keer vrij komt in de bloedbaan. Daardoor heftigere bijwerkingen. En de medicatie werkt niet ten volle over 24 uur. Je hebt dus een piek in de afgifte waardoor er in 1 keer veel te veel vrij komt. (Dit heb ik van een arts gehoord.) Dat bleek ook bij mijn metingen. Een paar uur voordat ik mijn medicatie weer moest nemen, controleerde ik de tensie en was deze ineens veel hoger 134/109 na mijn nachtrust. Als ik de medicatie had ingenomen en na een paar uur mijn tensie controleerde was ie keurig 116/74. Het lijkt dat de werking vd goedkopere medicijnen vooral in de doofpot moet blijven. Als er zoveel mensen mee stoppen ivm de nare bijwerkingen en men krijgt iets anders voorgeschreven en de artsen dit niet melden, zal dit middel gewoon op de markt blijven net als de andere goedkope medicatie!

07-09-2015 | Vrouw | 50
Oedeem
door gebruik oedeemvorming in de buik, jarenlang tot op een gegeven moment er daardoor een darmafsluiting ontstond. Jarenlang niet opgemerkt, maar kostte me bijna mijn leven. Na de operatie kreeg ik de volgende dag weer medicijnen, terwijl een radioloog de oorzaak al had gesuggereerd. Toevallig zag diezelfde radioloog mij met dezelfde klacht en sprak hij mij persoonlijk aa[lees meer...]n. Onmiddellijk opgehouden, geen klachten meer.

02-09-2015 | Vrouw | 50
enalapril(aat) (40mg)
Hypertensie

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum