Ervaringen met Enalapril

hoestaanvallen vermoeidheid koude vingertoppen

Hoge bloeddruk (133 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

Ramipril (43 meningen)
Rasilez (38 meningen)

13-01-2022 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
1 tablet gaat prima, 2 tabletten zorgen voor erge hoofdpijn en misselijkheid.

15-10-2017 | Man | 57

06-02-2015 | Man | 57
Hartinfarct

18-01-2015 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Al 10 jaar lang tevreden gebruiker van enalapril van PCH. Soms tussendoor enalapril van een andere fabrikant gekregen, omdat de verzekering dat graag wilde, maar dan altijd last van zweverigheid/duizeligheid en dus weer terug naar PCH. Nu is PCH overgenomen door TEVA en kan ik dus niet meer aan mijn gewone tabletten komen. Volgens de apotheker zouden de TEVA tabletten deze[lees meer...]lfde stoffen bevatten. Onzin, want het is een rood tablet i.p.v. een wit en ook het registratienummer is niet hetzelfde. Bij de TEVAtabletten ben ik duizelig (volgens de bijsluiter ervaart 1 op de 10 gebruikers dit!), moet af en toe even stilstaan om mijn evenwicht weer te hervinden, heb een "gaar" hoofd en voel me futloos, alles kost meer energie. Helaas kan ik nu niet meer terug naar PCH.

26-11-2018 | Man | 56
Hartfalen
Heb de 20 mg dosis aangepast naar 10 mg en de bloeddruk weer goed 109 mmHg Systolisch, 80 mmHg Diastolisch

19-07-2016 | Man | 56
enalapril(aat) (40mg)
Hoge bloeddruk
Nog aan het uitzoeken of enal nadelige effecten heeft , lijkt tot nu toe niet.?! Bloeddruk was in voorliggend jaar met enal en hct (hydrochloor) geweldig naar beneden gegaan, alleen kreeg ik 2015 gigantische hoofdpijnen. Migraine vlgs dokter, nam dit dus aan, echter viel het kwartje bij mij veel later om aan de medicijnen te denken. Na veel leeswerk, onderzoek en experime[lees meer...]nteren, kwam ik erachter dat statines, welke ik slikte dit veroorzaakte (misschien in combinatie met hct). Staat in bijsluiter: niet gebruiken met cholesterol blokkers, dokter zei in bijsluiter staat alles om als fabrikant zich in te dekken en wimpelde het eigenlijk af. Bloeddruk liep op bij hoofdpijn, of kreeg ik hoofdpijn door hoge bloeddruk? In ieder geval statines is gif, er genoeg over gelezen en leverde de (echte knetterende )hoofdpijnen op. Dokter had na een maand pravastine gegeven ipv simvastine, maar weer hetzelfde euvel. Ik ben gestopt met statines te slikken, wat echt een gif lijkt te zijn. Hydrochloorthiazide sinds een paar dagen mee gestopt, daar ik nog een dubieus bijwerking zou kunnen hebben, dus checken door stoppen. Mijn bloeddruk is ook weer gestegen, krijg niet meer de waarde van 128, maar nu 138, dus dat is prima. Ik ben ook weer gaan meten in de tijd met hoofdpijn, dus zonder hoofdpijn en bleek bloeddruk ook hoger te zijn. Slik nu nog wel enal, maar ben ook vitamine C icm Lysine (aminozuur)gaan slikken, volgens Linus Pauling zou dit plaque moeten oplossen in je bloedvaten. Nu nog een cardioloog (huisarts?) vinden, die de stelling/onderzoek ondersteunt. Daar er wordt gesproken over hoge dosissen, maar dit wel kan worden vastgesteld binnen korte tijd, hoeveel. Weet nu wel dat mijn bloeddruk rond de 138 zweeft, ondanks stoppen met hct , echter nog wel enal. Paulings onderzoek lijkt te zijn weggewimpeld in het kader van de gif (medicijnen), de makkelijke chemie concerns, die met veel winsten draaien. Viatamice c en lysiden zijn aanzienlijk goedkoper met geen bijwerkingen. Dan heb ik ook geen problemen meer met hoog cholesterol gehalte (genetische afwijking), daar er voor wordt gezorgd dat zich dit niet kan afzetten op de bloedvaten. Dan moet de bloeddruk ook naar beneden gaan!! Zeker weten dat ik dit er door ga persen, dokters zitten te veel vast gebakend op de chemie medicijnen en in mijn geval zelfs probleem niet zag. Hoofdpijnen door statines !!

10-07-2016 | Vrouw | 56
enalapril(aat) (40mg)
Hoge bloeddruk
Ik slik het al jaren en ben tevreden over dit medicijn.

09-09-2013 | Vrouw | 56
Hoge bloeddruk
Voor mijn hoge bloeddruk ben ik eerst begonnen met 5 mg per dag gedurende 3 weken. Daarna voor een aantal weken 10 mg per dag en nog geen verbetering. Toen overgegaan naar 20 mg per dag wat alleen in de periode na inname een verlaging van de bloeddruk gaf en daarna toch weer naar rond de 155 over 115. Hierna weer terug gegaan naar 5 mg per dag maar wel met 25 mg hydrochlo[lees meer...]orthiazide erbij. Nu is mijn bloeddruk wel naar een lager niveau maar lijkt mijn hartslag omhoog te gaan ... Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?

15-06-2016 | Vrouw | 55
Hoge bloeddruk
Heb dit vreselijke middel 2 dagen gebruikt. Van een energieke gezonde vrouw van 55 met een hoge bloeddruk, veranderd in een ziek vogeltje op de bank. Vraag mijn ernstig af op wie dit middel getest is. Ik ben nooit ziek en na dit medicijn (2 dagen) kende ik mezelf niet meer terug. Ben heel blij dat ik mondig genoeg ben om zelf te beslissen om direct te stoppen. Maak me heel[lees meer...] erg zorgen om mensen die om wat voor reden dan ook, zelf niet meer kunnen beslissen.

16-04-2016 | Vrouw | 55
Hoge bloeddruk
Ik heb goede ervaringen hiermee, goed in te nemen en geen bijwerkingen.

22-06-2016 | Vrouw | 54
Hoge bloeddruk
redelijk tevreden; slik het al jaren, eerst 10 mg. de laatste maand 20 mg. per dag. Een behoorlijk nadeel vind ik, dat ik het erg warm heb; zowel overdag als s'nachts. bloeddruk schommelt altijd rond 140/95.

22-07-2020 | Vrouw | 53
Nierinsufficiëntie
Bloeddruk te hoog 160/98. Maanden lang Perindopril gebruikt. 2.5 mg per dag. Helaas kreeg ik daarvan ernstige spierverkramping in de benen, handen en polsen. Overgestapt op Losartankalium. Daarvan zeer beroerd, hele dag op bed. Duizelig, somber, hart snel bonken en oorsuizen. Toen advies specialist Enalaprilmaleaat Teva. Dosering 2.5 miligram p.d. Gebruik dit nu enkele [lees meer...]dagen. Bloeddruk netjes gem. 120/80. Voel geen nare bijwerking als spierpijn. Geen duizeligheid, geen hartkloppingen. Geen moeheid. Geen sombere gevoelens. Af en toe prikkende keel. Verdwijnt snel weer. Ben tot nu toe tevreden.

23-03-2020 | Man | 53
Hoge bloeddruk
De eerste 3 dagen last van misselijkheid, hoofdpijn en sterke vermoeidheid. Daarna ging de misselijkheid en de hoofdpijn over. Maar de sterke vermoeidheid bleef aanwezig. Ik heb enalapril een maand gebruikt. Advies huisarts. Een week stoppen en dan kijken of de vermoeidheid over gaat. Zo ja dan een ander alternatief inzetten.

24-03-2016 | Vrouw | 53
Hoge bloeddruk
Mijn nieren deden ontzettend veel pijn, kon ze uittekenen, vreselijk. Volgens de bijwerkingenregistratie komt dit vaak voor, mijn huisarts had dit nog niet eerder meegemaakt. Verder gierende hoofdpijn, hitte-aanvallen en een wakkerhoudende kriebelhoest in de nacht en 6 tot 8 keer per nacht naar de toilet. Bloeddruk daalt te weinig van 180/110 naar 165/108. In samenspraak m[lees meer...]et huisarts overgestapt naar andere medicatie.

04-05-2023 | Vrouw | 52
Hoge bloeddruk
n 8 weken gebruik totaal op, zo moe van het hoesten, zere ribben van het hoesten, slecht slapen door het hoesten, wel aan het werk maar bijna niet te doen. na gesprek met mn huisarts kwam het al snel uit, direct stoppen. nu hopen dat mn klachten snel oplossen

18-03-2021 | Man | 52