Ervaringen met Enalapril

hoestaanvallen vermoeidheid koude vingertoppen

Hoge bloeddruk (133 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

Ramipril (43 meningen)
Rasilez (38 meningen)

03-06-2016 | Vrouw | 48
Hypertensie
Dit medicijn kreeg ik voorgeschreven naast de plastabletten die ik al jaren slik. Mijn bloeddruk bleef namelijk ondanks de plastabletten (hydrochloorthiazide) aan de hoge kant. In overleg met de huisarts ben ik i.v.m. de vervelende bijwerkingen meteen gestopt en heb nu Valsartan voorgeschreven gekregen om uit te proberen.

18-06-2020 | Man | 47
Gebruik icm Hydrochloorthiazide (plaspil) 12.5mg

23-05-2019 | Vrouw | 47
Hoge bloeddruk
Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!

20-04-2017 | Vrouw | 47
Hoge bloeddruk
3 maanden dit medicijn gebruikt. In het begin alleen wat klachten van hoesten. Na verloop van tijd steeds meer klachten (kortademigheid, pijn in de benen, conditie-achteruitgang, maag- en darmklachten). Ik heb een hele goede conditie maar door dit middel kon ik niet meer wandelen en hardlopen zonder kortademig te worden. Ook kon ik conditioneel niet meer mee komen met mijn[lees meer...] medelopers. Na staken van dit middel gaat het weer goed. Ik gebruik nu Amlodipine. Bij dit middel heb ik deze klachten niet.

18-02-2021 | Vrouw | 46
Hypertensie
Deze medicatie jaren gebruikt, nu al 3 jaar niet meer. Bloeddruk was toch weer te hoog 150/99 Dus opnieuw gestart. Meteen droge hoest, heel heftige hoofdpijn en de spierpijn rondom de longen is onhoudbaar!

03-08-2014 | Vrouw | 46
Hoge bloeddruk
Ik gebruik al jaren enalaprilmaleaat 10 pch (wit tabletje) en deze werkt prima. Nu is me al een paar maal een vervangende enalaprilmaleaat (waar geen 10 pch achter staat) aangeboden door de apotheek. Alleen is dit tabletje niet wit maar rood. Op zich niks mis mee als je er tegen kan. Bij mij is dit niet het geval. Ik wordt er heel beroerd en slap van . De eerste keer heb i[lees meer...]k het aangenomen, maar ben na een week gestopt op advies van de huisarts. Heb bij de apotheek echt moeten strijden dat ik alleen tegen de witte tabletten kan. Elke keer moet ik de enalaprilmaleaat bij de apotheek controleren dat ik de juiste tabletten mee krijg. Dit nemen ze me niet in dank af. Nu blijkt de enalaprilmaleaat 10 pch niet meer bij mijn apotheek geleverd te worden in witte tabletten. Ik heb 2 dagen geleden mijn medicijnen opgehaald en heb de vervangende enalaprilmaleaat die ze weer aanboden bij de apotheek geweigerd mee te nemen. Ik heb gelukkig nog een klein voorraadje maar zal me nu dus weer tot mijn huisarts moeten wenden.

19-09-2014 | Man | 43
Hoge bloeddruk
Hoge bloeddruk is bij mij een familie kwaal, een tijd lang zat ik op het "randje" van het toelaatbare en tijdens een spannende tijd leek het de huisarts beter om daar met medicijn iets aan te gaan doen. In de eerste plaats werd de b-blockeer metoprolol voorgeschreven. Dit gaf een paar vervelende bijwerkingen en bovendien mag je daar niet mee duiken. Ik ben toen overgestapt[lees meer...] op enalaprilmaleaat 5 mg 1 maal daags. Op af en toe wat kriebel hoest na, geen problemen. In april 2014 werd de doses verhoogd naar 2 maal daags 5 mg (één s'ochtends en één s'avonds) dit ging ongeveer 4 maanden goed. Daarna kreeg ik een aantal malen s'nachts last van benauwdheid meestal van 1:30 tot 3:30. Bij opstaan verdween de benauwdheid bijna helemaal, ging ik weer liggen kwam het weer terug. Na contact met de huisarts, het probleem nog een kleine week aangezien en de doses s'avonds een paar keer "vergeten" hetgeen resulteerde in een ongestoorde nachtrust. Daarna toch maar over gestapt op Amlodipine waarna benauwdheid s'nachts niet meer is terug gekomen.

02-05-2020 | Vrouw | 42
Hoge bloeddruk
Ik heb maandenlang gehoest na inname. Tallzoze keren naar huisarts maar die kon de oorzaak niet vinden. Longfoto gemaakt, longfunctie onderzoek gehad. Wist ik maar eerder dat de hoest door dit medicijn kwam was me veel geld enz bespaard gebleven.

05-10-2018 | Man | 42
Hypertensie
Ik slik Enalaprilmaleaat icm Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt erg goed. na wat zoeken naar de juiste dosering zit ik op 10 mg Enalapril + 12,5 mg Hydrochloorthiazide. Dat ik nu meer moet plassen wijt ik aan de hydrochloorthiazide. Dat staat immers ook bekend als plaspil.

29-12-2018 | Man | 38
Hoge bloeddruk
Half jaar geslikt. In het begin veel bijwerkingen gehad: duizeligheid (ook in auto en auto aan de kant moeten zetten), kriebelhoest. Kriebelhoest ging over in zware hoestbuien met soms overgeven. Toen halve dosis gaan slikken. Dat ging beter. Sinds 2 maanden echter weer kriebelhoest en toename van alle bijwerkingen. Direkt gestopt. Eerst nu kijken hoe de bloeddruk blij[lees meer...]ft zonder medicijnen

23-09-2017 | Vrouw | 38
enalapril(aat) (5mg)
Hoge bloeddruk
Verschrikkelijk medicijn. Gebruik het nog geen maand maar kan bijna de volledige lijst van de bijwerkingen gaan afvinken. Komen steeds meer bij. Heb vandaag besloten te stoppen!

08-08-2019 | Vrouw | 36
Hoge bloeddruk
Na propranolol wat matig effect had overgestapt. Op dinsdag de 1e tablet genomen. Woensdag begon het gelijk met maagkrampen, daarna trok de pijn door mijn buik. Op een gegeven moment kon ik bijna niet meer lopen omdat elke stap leek alsof mijn ingewanden op en neer beukten. Later nog steken in zij. En pijn bij mn hart.

07-05-2023 | Vrouw | 35
Hoge bloeddruk
Voorgeschreven gekregen na lange periode van een verhoogde bloeddruk. Direct extreem last van bijwerkingen. Half uur na inname naar de wc moeten rennen. Sinds dien alleen nog maar diarree gehad. Vooral erg vervelend dat ik mij heel vreemd voel. Niet als mijzelf. Bedrukt in mijn hoofd, wazig. Pijn op mijn borst , erg vermoeid en ben van kleine inspanning al overmatig aan he[lees meer...]t zweten. 4 dagen geprobeerd maar het is niet vol te houden zo dus besloten te stoppen.

12-04-2016 | Vrouw | 35
enalapril(aat) (20mg)

22-06-2013 | Vrouw | 8
enalapril(aat)
Ik typ dit namens mijn dochter die dit medicijn nu al vanaf 2007 slikt eerst was het captopril en dat is later veranderd in Enelapril,ivm openhart operatie die ze gehad heeft na dat ze een bacterie had opgelopen die in haar bloedbaan is gekomen en zich op haar aorta hartklepje is gaan nestelen en daar een flink gat in had gevreten wonder boven wonder is ons meisje er na de[lees meer...] operatie godzijdank weer boven op gekomen, maar na wat ik bij jullie allemaal lees heeft mijn dochter dus ook last van wazig zien en hoofdpijn soms voor de rest hoor ik haar niet over andere klachten gelukkig wel heb ik gevraagd aan de arts of dit middel kwaad kon en nee dat kon het niet was niet schadelijk.maar waarschijnlijk word de enalapril over een tijdje afgebouwd al willen we eerst zeker weten of dit wel goed is

02-04-2013 | Man | 3
Hypertensie
Mijn zoontje van 28 mei 2009 gebruikt enalapril,al vanaf sept 2010. Het is niet heel veel 2x per dag 3 ml,maar toch het is voor zijn lijfje een hoge dosis.Hij krijgt het in drank vorm. Mijn zoontje is geboren met een trombose in zijn linkerniertje,wat nu nog een schrompelniertje is en daar komt die hoge bloeddruk vandaan! Zijn bloeddruk was vorige week nog 128/95(in nov[lees meer...] was die 165/110) hij mocht vorig jaar stoppen van de nefroloog met de medicatie,en een half jaar weg blijven tja foutje! Onze menig over de medicatie,sem is er veel vermoeider van(of het nou van de hoge bloeddruk is of niet?) en hij is veel drukker,en zijn eetlust is een stuk minder geworden!