Ervaringen met Enalapril

hoestaanvallen vermoeidheid koude vingertoppen

Hoge bloeddruk (133 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

21-08-2017 | Man | 66
enalapril(aat) (20mg)

20-06-2017 | Man | 48
Hoge bloeddruk
Het medicijn sloeg snel aan bij mij (al na een paar uur), nu na 1 maand gebruik is mijn bloeddruk van 170/110 naar 120/88 gegaan, de onderdruk is nog wel aan d ehoge kant. Het grootste probleem is echter dat het medicijn geen optimale 24 uurs werking heeft want als ik 's morgens wakker wordt is mijn bloeddruk 140/100, nu ga ik de 5mg tablet door midden breken en dan 2 maal[lees meer...] daags slikken en kijken of ik mijn bloeddruk hiermee verbeter.

25-03-2017 | Man | 60
Hoge bloeddruk
Bloeddruk is nu stabiel 140/90 ( was 190/110 ). Wel last van mijn ogen, wazig zicht niet altijd maar wisselend. Ben weleens 4 weken gestopt leek wel wat beter te worden. Na herstart werd het weer erger.

19-02-2017 | Man | 67
Hoge bloeddruk
Hoge bloedruk eerste meeting nog voor gebruik Enalapril 190/109. Na 4 dagen gebruik: 160/90. Na 10 dagen gebruik: 144/72. Voordat ik Enalapril gebruikte had ik een aantal malen per maand last van pijn in mijn achterhoofd en waarschijnlijk veroorzaakt door spanning op de vaten. Ik gebruikte Advil (Ibuprofen) en pijn verdween. Sinds ik Enalapril gebruik heb ik daar geen las[lees meer...]t meer van. Ik ben zeer tevreden over Enalapril.

19-02-2017 | Man | 65

19-07-2016 | Man | 56
enalapril(aat) (40mg)
Hoge bloeddruk
Nog aan het uitzoeken of enal nadelige effecten heeft , lijkt tot nu toe niet.?! Bloeddruk was in voorliggend jaar met enal en hct (hydrochloor) geweldig naar beneden gegaan, alleen kreeg ik 2015 gigantische hoofdpijnen. Migraine vlgs dokter, nam dit dus aan, echter viel het kwartje bij mij veel later om aan de medicijnen te denken. Na veel leeswerk, onderzoek en experime[lees meer...]nteren, kwam ik erachter dat statines, welke ik slikte dit veroorzaakte (misschien in combinatie met hct). Staat in bijsluiter: niet gebruiken met cholesterol blokkers, dokter zei in bijsluiter staat alles om als fabrikant zich in te dekken en wimpelde het eigenlijk af. Bloeddruk liep op bij hoofdpijn, of kreeg ik hoofdpijn door hoge bloeddruk? In ieder geval statines is gif, er genoeg over gelezen en leverde de (echte knetterende )hoofdpijnen op. Dokter had na een maand pravastine gegeven ipv simvastine, maar weer hetzelfde euvel. Ik ben gestopt met statines te slikken, wat echt een gif lijkt te zijn. Hydrochloorthiazide sinds een paar dagen mee gestopt, daar ik nog een dubieus bijwerking zou kunnen hebben, dus checken door stoppen. Mijn bloeddruk is ook weer gestegen, krijg niet meer de waarde van 128, maar nu 138, dus dat is prima. Ik ben ook weer gaan meten in de tijd met hoofdpijn, dus zonder hoofdpijn en bleek bloeddruk ook hoger te zijn. Slik nu nog wel enal, maar ben ook vitamine C icm Lysine (aminozuur)gaan slikken, volgens Linus Pauling zou dit plaque moeten oplossen in je bloedvaten. Nu nog een cardioloog (huisarts?) vinden, die de stelling/onderzoek ondersteunt. Daar er wordt gesproken over hoge dosissen, maar dit wel kan worden vastgesteld binnen korte tijd, hoeveel. Weet nu wel dat mijn bloeddruk rond de 138 zweeft, ondanks stoppen met hct , echter nog wel enal. Paulings onderzoek lijkt te zijn weggewimpeld in het kader van de gif (medicijnen), de makkelijke chemie concerns, die met veel winsten draaien. Viatamice c en lysiden zijn aanzienlijk goedkoper met geen bijwerkingen. Dan heb ik ook geen problemen meer met hoog cholesterol gehalte (genetische afwijking), daar er voor wordt gezorgd dat zich dit niet kan afzetten op de bloedvaten. Dan moet de bloeddruk ook naar beneden gaan!! Zeker weten dat ik dit er door ga persen, dokters zitten te veel vast gebakend op de chemie medicijnen en in mijn geval zelfs probleem niet zag. Hoofdpijnen door statines !!

23-05-2016 | Man | 62
Hoge bloeddruk
Enalapril is een afschuwelijk middel! Het maakte mij erg suf, duizelig, slaperig, hoestprikkels met enorme hoofdpijnen! Na inname kuur 30 dagen algehele bloedcontrole en afspraak met huisarts gemaakt om een ander soort medicijn met niet deze nare bijwerking. Nu gestopt en naar de huisarts voor overleg en een ander middel! In het verleden slaapapneu (door overgewicht gehad)[lees meer...] en nu dus weer suf slaperig en soms duizelig. Wil dit beslist niet, werk de hele dag met cliënten in de zorg en die rekenen op mij, kan deze bijwerking beslist er niet bij hebben. Weg er mee met de Enalapril.

15-10-2015 | Man | 49
Clusterhoofdpijn
Waren niet effectief tegen clusterhoofdpijn.

02-03-2015 | Man | 58
Hoge bloeddruk
mijn waarden werden stabiel van gemiddelde waarden van 165 / 115 gingen naar 140 / 95

12-02-2015 | Man | 64
Beroerte
Gebruik al 16 jaar pch, beviel goed, nu wordt het geleverd door Teva en ik ben gestopt door de bijwerkingen. Op 6 februari 2015 contact gehad met medische afdeling van Teva en de klacht geuit, dit is ook vastgelegd door hun. Door het middel van eva kreeg ik een enorm droge huid met allemaal bultjes, een zeer droge mond, bleef maar drinken, maar hielp niets en mijn baard [lees meer...]groeide 3 keer zo snel, kon me de hele dag blijven scheren. Met pch had ik die problemen niet, maar is niet meer verkrijgbaar, dus ik ben nu gestopt en ik zie wel wat het wordt. Nu 7 dagen zonder en alles werkt vertraagd bij mij, lichaam moet afkicken na 16 jaar.

06-02-2015 | Man | 57
Hartinfarct

19-09-2014 | Man | 43
Hoge bloeddruk
Hoge bloeddruk is bij mij een familie kwaal, een tijd lang zat ik op het "randje" van het toelaatbare en tijdens een spannende tijd leek het de huisarts beter om daar met medicijn iets aan te gaan doen. In de eerste plaats werd de b-blockeer metoprolol voorgeschreven. Dit gaf een paar vervelende bijwerkingen en bovendien mag je daar niet mee duiken. Ik ben toen overgestapt[lees meer...] op enalaprilmaleaat 5 mg 1 maal daags. Op af en toe wat kriebel hoest na, geen problemen. In april 2014 werd de doses verhoogd naar 2 maal daags 5 mg (één s'ochtends en één s'avonds) dit ging ongeveer 4 maanden goed. Daarna kreeg ik een aantal malen s'nachts last van benauwdheid meestal van 1:30 tot 3:30. Bij opstaan verdween de benauwdheid bijna helemaal, ging ik weer liggen kwam het weer terug. Na contact met de huisarts, het probleem nog een kleine week aangezien en de doses s'avonds een paar keer "vergeten" hetgeen resulteerde in een ongestoorde nachtrust. Daarna toch maar over gestapt op Amlodipine waarna benauwdheid s'nachts niet meer is terug gekomen.

07-07-2014 | Man | 62
enalapril(aat) (20mg)
Hoge bloeddruk
Enalapril veroorzaakte ernstige spierkrampen, vooral 's-nachts. De dosering in stappen verlaagd, waarbij ook de ernst van de krampen afnam. Terug naar de oude dosering, gaf direct weer ernstige spierkrampen. Gebruik nu 5mg/per dag, bloeddruk is acceptabel, spierproblemen acceptabel.

20-01-2014 | Man | 60
Hartinfarct
Na mijn infarct in 2007 diverse medicijnen gaan gebruiken waarvan Enalapril er eentje is,en deze werken probleemloos. Heb nergens last van en ook geen bijwerkingen oid. Zeer tevreden!!

02-04-2013 | Man | 3
Hypertensie
Mijn zoontje van 28 mei 2009 gebruikt enalapril,al vanaf sept 2010. Het is niet heel veel 2x per dag 3 ml,maar toch het is voor zijn lijfje een hoge dosis.Hij krijgt het in drank vorm. Mijn zoontje is geboren met een trombose in zijn linkerniertje,wat nu nog een schrompelniertje is en daar komt die hoge bloeddruk vandaan! Zijn bloeddruk was vorige week nog 128/95(in nov[lees meer...] was die 165/110) hij mocht vorig jaar stoppen van de nefroloog met de medicatie,en een half jaar weg blijven tja foutje! Onze menig over de medicatie,sem is er veel vermoeider van(of het nou van de hoge bloeddruk is of niet?) en hij is veel drukker,en zijn eetlust is een stuk minder geworden!

12-02-2013 | Man | 65
Hoge bloeddruk
Sinds 1990 aan de bloeddrukpil, eerst renitec, later door de apotheker omgezet in enalapril. Later in 2007 met plasmiddel. Afgelopen zomer ernstige problemen. Beschadigde lever door medicijngebruik. Enalapril was het enige medicijn wat ik slikte. Het ging zo slecht dat ik voor mijn leven vreesde. 2 maanden zonder bloeddrukpillen, lever geneest goed al duurt dit wel erg la[lees meer...]ng. Bloeddruk flink gestegen 110-220. Medicijn Amlodipine voorgeschreven gekregen. doch sinds vandaag ook mee gestopt. Veel last van bijwerkingen, dikke voeten, veel jeuk. Nu proberen mert Losartan.