Ervaringen met Aprovel

irbesartan

Hoge bloeddruk (48 meningen)
Niersteen / -stenen (1 mening)
Nierinsufficiëntie (0 meningen)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

10-01-2009 | Man
bloeddruk mooie lage waarden 85/130

18-07-2011 | Vrouw | 35
Te hoge bloeddruk
Ten eerste vind ik pillen slikken niets aan. ik slik deze pillen nu ongeveer 5 jaar. nou ik ben er een hele tijd mee gestopt gewoon omdat ik ze vergat in te nemen. begin van het jaar kreeg ik plots weer hele hoge bloeddruk. maar volgens mij komt dat om dat ik een infecteri�le bacterie had. sinds dien neem ik weer. met alle gevolgen van dien. heb veel last van braken misse[lees meer...]lijkheid. ik neem ze nu smorgens. en het helpt gewoon een beetje. de huisarts zegt gewoon dat ik ze moet slikken wil ik niets aan mijn nieren krijgen. oke misschien is het waar. maar ik heb aangeboden om te kijken wat ik heb. ik ben nog altijd van mening dat mijn hoge bloeddruk op het moment veroorzaakt word door die bacteri�le infectie. want ik heb een jaar of 2 geen hoge bloeddruk meer gehad.

02-04-2013 | Vrouw | 43
Hypertensie
Na jaren tobben de goede mix medicijnen gevonden waar Aprovel deel van uitmaakte. Ik heb met aprovel eigenlijk geen last van bijwerkingen gehad. Nu moest ik overstappen naar Irbesatan van een andere fabrikant. Nu ben ik duizelig, misselijk, lig 's nachts wakker met hartritmestoornissen en m'n bloeddruk begint te stijgen.

01-02-2013 | Man | 44
Hoge bloeddruk
Bijna 5 jaar Aprovel gebruikt vanwege hoge bloeddruk en steken op de borst in combinatie met dikke hartspier + aangeboren vernauwing van aorta klep dus mag absoluut geen hoge bloeddruk hebben omdat mijn hart dan te hard moet werken hetgeen niet goed is. (Eerst COaprovel 2 dagen geprobeerd maar verdroeg ik niet vanwege Codeinine allergie). De steken kwamen volgens de card[lees meer...]ioloog van de stress maar niet van de bloeddruk. Ging jaren goed maar kreeg ander werk en steeds meer stress en de steken in mijn borst werden alsmaar erger. In ziekenhuis beland want leek hartaanval te krijgen en op aanraden van andere cardioloog met aprovel gestopt. Steken zijn weg. Nu slik ik Metoprolol (Zelokeen) en bloeddruk is weer netjes. Alleen mag voorlopig helemaal geen stress meer hebben dus ook voorlopig niet meer werken (zit in de ICT met te weinig mankracht en teveel werk, etc...) want dan komen de steken gewoon weer keihard terug. Kortom, Geen Aprovel meer voor mij.

23-01-2011 | Vrouw | 44
Bloeddruk
ik word er licht in het hoofd van en heb het gevoel dat ik zo om kan vallen

16-01-2012 | Man | 45
Hoge bloeddruk
Kriebelhoest en gevoelige/geïrriteerde hogere luchtwegen (alsof je constant verkouden bent).

27-06-2011 | Vrouw | 45
Hypertensie + nierstenen

02-05-2011 | Vrouw | 46
Hoge bloeddruk
begon met 150 mg, bloeddruk zakte niet, dus 300 mg, maar óók geen effect.

25-11-2011 | Vrouw | 47
Hoge bloeddruk
Heb sinds enkele weken dit medicijn. Heb weinig last van bijwerkingen. Raak eindelijk weer eens wat vocht kwijt. Hen er wel last van dat ik het sneller koud heb.

12-07-2011 | Man | 47
Hoge bloeddruk
sinds 2002 i.c.m. beta blokker geslikt. Tot enkele maanden geleden geen problemen. Toen begonnen allerlei klachten als duizeligheid, oorsuizen, zweetaanvallen. Eerst werd aan suiker gedacht, toen bleek mijn bloeddruk extreem laag te zijn (100-60) bij 116 kg en 195cm. Nu 1 maand gestopt met approvel en bloeddruk blijft eigenlijk ideaal (135-85) Wel hele dagdelen misselijk. [lees meer...]Schijnt wel 8 weken te duren voor werking van pil weg is. Erg apart dat bloeddruk ineens zonder pil stabiel blijft, zonder verandering levensstijl. Iemand ervaring met stoppen approvel en misselijkheid?

30-06-2011 | Vrouw | 47
Hoge bloeddruk
Heeft er iemand als bijwerking van dit medicijn, maagklachten, slikklachten, vol opgeblazen gevoel? Volgens mijn MDL arts kan dit een uiterst vervelende bijwerking bijwerking zijn. Graag zou ik hier reacties op horen.

10-12-2012 | Vrouw | 48
Hoge bloeddruk
Sinds enlkele jaren gebruik ik Aprovel met goed resultaat en zonder duidelijke bijwerkingen. Sinds ongeveer 6 weken goedkopere Teva gekregen van de apotheek. Na enkele weken klachten van jeuk en roodheid mn in gelaat en hals, hoofdpijn, duizeligheid, erge spierpijn mn in lage rug, buik en liezen. Ik concludeerde dat dit van de Teva komt. In overleg met de huisarts wee[lees meer...]r met Aprovel begonnen.

27-12-2011 | Vrouw | 48
Hoge bloeddruk
Na een pil per dag gebeurde er niets. Met twee pillen is het effect op bloeddruk nog steeds minimaal, maar word ik wel steeds meer gespannen (dat was ik al) en neemt mijn hartslag steeds verder toe. Ook heb ik nu heel veel last van mijn darmen. Verder metaalsmaak in mijn mond. Het voelt alsof de dosering nu echt veel te hoog is. De huisarts zegt nog nooit gehoord te hebben[lees meer...] van angst en gespannenheid als bijwerking van dit medicijn.

30-12-2016 | Man | 50
irbesartan (300mg)
Hoge bloeddruk
Na gebruik aprovel last van koude voeten, handen en zelfs lichaam. Effect was ook niet genoeg 140..90. Stap naar andere tablet, alles is normaal geworden en effect is nu 120..70. Dus ik heb jarenlang voor niks gebruikt.

12-01-2012 | Man | 50
Diabetes type 1
Na het contstateren van een verhoogde bloeddruk, werd er aprovel voorgeschreven. 24 uur na de eerste inname ontstond een hevige buikpijn met een enorme koude ervaring. Twee weken later werd de diagnose Renaud gesteld. In de loop der tijd± Pijn op de borst, buikpijn, hevig schommelende suikers, buitentemperaturen van + 17 graden werden als koud ervaren. Ook snachts koude [lees meer...]ervaringen in het hele lichaam. Geestelijk ontstond instabilitieit. Angsten voor machines en situaties. In rust allerlei schimmen zien in kleurrijke vormen. Bij spoed opnames op IC. werden zeer lage bloedrukwaarden gemeten. Speciialisten weten dit aan zgn. uitdroging. Janurari 2011 in overleg met de huisarts gestopt met de aprovel. Bloeddruk netjes op 80-120 tot 80-130 Snel trad er verbetering op. Na een jaar van de aprovel te zijn, voel ik me als herboren.

16-04-2013 | Vrouw | 51
Hypertensie
Jaren de combinatie Atenolol en Aprovel, is altijd goed gegaan. Bloeddruk perfect. Sinds kort IRBESARTAN van Actavis. Bloeddruk gaat omhoog en met hardlopen geen stap meer kunnen verzetten. Vrijdag voor gesprek naar de huisarts. In overleg weer terug naar Aprovel.