valsartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

25-02-2019 | Man | 53
valsartan (160mg)
Sinds medio 2018 is bekend dat het medicijn al jarenlang vervuild is met maar liefst 2 a 3 kankerverwekkende stoffen. Zie artikel in het NRC. Zeer verontrustend. Ook andere 'Sartanen' als Irbesartan zijn mogelijk vervuild. Wees alert!

03-02-2019 | Man | 71
valsartan (80mg)
Ik had hier weinig klachten van dacht ik, maar werd door de Apotheek op de hoogte gebracht dat er een vervangend middel klaar lag

31-01-2019 | Vrouw | 59
Hypertensie

23-01-2019 | Man | 72
valsartan (40mg)
Hartritmestoornis
Vergeten te Melden dat per 21-01-2019 gestopt is met Valsartan omdat de specialist vond dat er door vervuiling van dit middel en het risico op kanker niet meer gebruikt zou mogen worden. Krijg nu Candesartan 1 x daags 4 mg. Afwachten hoe het hier mee gaat!?

03-09-2018 | Man | 66
valsartan (80mg)
Na 10 jaar gestopt door explosie van jeukbulten. Verschil met slikken: lagere bloeddruk!!!, geen pijn op de borst, stuk minder benauwd, huid aandoening in gezicht. helderder in de kop, fitter, kan meer dan voorheen. Kreeg nog andere bloeddruk medicatie en renale denervatie, en wellicht was simpel de valsartan de boosdoener die zorgde voor verhoogde bloeddruk. Mag hopen d[lees meer...]at ik de bekende uitzondering ben.

21-08-2018 | Man | 78
valsartan (320mg)
Enige weken na het innemen van de tabletten valsartan werd ik enigszins duizelig, dat steeds erger werd, tot dat ik ontzettend misselijk werd en enorm moest braken. Dit heeft zich een keer of acht herhaald, waarna ik in overleg met de huisarts over ben gegaan op Diovan 320 mg. De bijwerkingen van Valsartan hebben zich daarna niet meer voorgedaan. Het was een verschrikkeli[lees meer...]jke ervaring ik was er doodziek van.

21-08-2018 | Vrouw | 60
valsartan (160mg)
Valsartan PHC gekregen na terug roep actie. Voorheen Valsartan Aurobindo. Deze komt niet voor op de lijst van de terugroep actie. Toch uit de schappen gehaald...na 2 dagen PHC reeds zware hoofdpijn. Apotheek kon nog 1 doosje leveren van de aurobindo en hopelijk is het medicijn in oktober 2018 weer leverbaar. PHC heeft een andere hulpstof daardoor hoofdpijn!!

20-08-2018 | Man | 75
Hartfalen
Te hoge bloeddruk daarom dit medicijn, hielp niet genoeg en nu was er dit nieuwe medicijn Entresto wat wel helpt maar wat wel duur is.

09-07-2018 | Vrouw | 72
valsartan (80mg)
Sorry Chinese is er in toegevoegd [kanker verwekkend . Reeds bekend gemaakt bij RADDAR 6 juli j.l DERICET terug gebracht bij de APHOTHEEK. gebruik ik dus nooit meer 1 x kanker gehad. is meer dan genoeg !!!!

31-01-2018 | Man | 58
valsartan (80mg)
Na hersenoperatie ben ik deze bloeddrukverlager gaan gebruiken. Hielp toen tegen hoofdpijn die ik over heb gehouden aan de operatie. Na jaren gebruik ben ik met valsartan gestopt. Tot mijn verbazing verschillen de bloeddrukmetingen nadat ik ben gestopt niet met de metingen tijdens het gebruik van Valssrtan. Twijfel daarom of dit middel wel werkt. Wat ik wel duidelijk mer[lees meer...]k is dat ik minder vaak moet plassen, dit terwijl Valsartan niet bekend staat als vochtafdrijver. Mijn vrouw die ook is gestopt met dezelfde dosis Valsartan is ook van mening dat Valsartan 80g geen effect heeft gehad op bloeddruk en moest ook vaker plassen.

28-12-2017 | Vrouw | 65
Hoofdpijn
Valsartan voor geschreven i.p.v. Metoprolol, reden: bijna dagelijks hoofdpijn tijdens wakker worden. bijwerkingen zijn té erg dus wil terug i.o.m. huisarts . misschien andere medicatie??

14-10-2017 | Man | 70
valsartan (40mg)
Mijn nieren filterden niet goed en kreeg eiwit in mijn urine. Kreeg eerst een ander middel daar kreeg je de kriebelhoest van. Ben terug naar de huisarts gegaan en kreeg Valsartan voorgeschreven voor mijn nieren. Nou na een dag of 5-6 kreeg spierpijn in benen, buik en armen, toen kreeg ik buik- en maagklachten, diarree en of er een blok beton op mijn buik en maag lag, werd[lees meer...] lusteloos, kreeg veel hoofdpijn en toen ik hartkloppingen kreeg ben ik acuut gestopt met valsartan. Wat een ellende zeg, ben nog steeds niet in orde loop nog steeds leeg van de diarree en krampen in mijn lichaam.

30-03-2017 | Vrouw | 69
valsartan (80mg)
Voor mij was het niet zinvol om hiermee door te gaan. Te veel bijwerkingen en te weinig effect.

20-03-2017 | Man | 61
valsartan (320mg)
Nu maart 2017. Ik ben jaren geleden begonnen met Diovan (huisarts). Door de apotheek gewijzigd in Valsartan. Ik gebruikte toen 80mg. Zo'n 3 jaar geleden naar de internist verwezen in verband met mijn nieren. Medicatie verhoogd naar 160mg. Bijwerkingen waren mij nog niet opgevallen. Zo'n 1,5 jaar geleden (sept. 2015) is de dosering verhoogd naar max 320mg. Ik voelde mij vri[lees meer...]jwel direct niet zo goed. Grieperig, zeer veel hoesten. Na 6 dagen internist gebeld. Ik moest volhouden. Na 6 weken zelf gestopt met Valsartan, 2 dagen voor mijn afspraak met internist. Bloeddruk was nauwelijks lager. Echter ik bleef me niet lekker voelen. Enkele weken erna syndroom van Tietze vastgesteld. Ontsteking van bindweefsel tussen ribben. Naar mijn gevoel door het zeer krachtige hoesten. Ben daar nu (2017) nog ziek van. Maar wat vervelender is dat 1 jaar geleden ik bijna niet kon lopen van de pijn in mijn spieren en gewrichten. Waarschijnlijk door de vele rust a.g.v. Tietze. Naar mijn mening heeft Valsartan mijn leven verwoest. Probeer met fysio mijn spieren weer te versterken, maar op de een of andere manier lukt het niet. Volgens internist kan dit niet meer komen door de Valsartan (zodra je stopt zijn de bijwerkingen weg). Ik twijfel daar aan. Ik hoop toch dat ik straks weer gewoon een uurtje kan wandelen met mijn hond, want dat deed ik iedere dag!

25-02-2017 | Man | 53
valsartan (80mg)
Sinds een jaar of 10 zit ik aan de bloeddruk medicijnen, bloeddruk was 200/100, eerst beta blokker codiovan, maar kwamen er na 5 jaar achter dat deze niet goed voor mij waren en niet mocht hebben i.v.m. astmatische aan doening, de druk was toen160/95. Toen amlodipine 5mg gekregen, die hielpen vrij goed. Bloeddruk was toen 140/90, daar moest ik afgelopen oktober 2016 mee st[lees meer...]oppen, omdat het medicijn te veel bijwerkingen begon te geven en ik me steeds slechter voelde. De huisarts schreef me toen valsartan Sandoz 80mg voor.Toen ik in november 2016 in het ziekenhuis kwam voor een ander onderzoek, kwam men er bij toeval erachter dat ik stille tbc heb en alle klieren opgezet zijn, bij bloeddruk meting 180/110. Nu in januari, terug geweest bij huisarts en nu 23 februari 2017, nog steeds 180/110, krijg 7 maart 2017,een 24-uursmeting, maar ik stop nu met valsartan. Bloeddruk is er alleen maar hoger door geworden, denk dat mijn lichaam niet tegen dit middel kan.

01-08-2016 | Man | 64
valsartan (80mg)
Zou verboden moeten worden. Kijk ook eens op site " ask a patiënt " en zie daar de uiterst negatieve ervaringen. Mijn leven is de afgelopen jaren danig verknald . De huisarts nam mijn klachten nauwelijks serieus. Na stopzetten ben ik weer als herboren. Wacht een paar maanden af hoe dan de bloeddruk is. Ik had een licht verhoogde bloeddruk 140/90 en om dan dit paardemidde[lees meer...]l voor te schrijven neem ik mijn huisarts hoogst kwalijk. In deze periode heb ik een viertal verschillende merknamen gehad: Exforge, Novartis, Codiovan , Actavis , Aurobindo. Kan gebeuren wat er wil, maar nooit meer dit medicijn. Nu op zoek naar een andere huisarts.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum