Ervaringen met Crestor

rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (266 meningen)
Hartinfarct (34 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

25-07-2020 | Man | 91
rosuvastatine (5mg)
Samen met chlopidoglel gebruiken ten zeerste afgeraden. Heftige bijwerkingen o.a.hartklachten.

18-07-2017 | Man | 81
Cholesterol
Heb eerst Lipitor gebruikt, maar die was nog veel erger, in overleg met cardioloog over gegaan op Crestor, nu zijn de lange zenuwen in armen en benen aangetast waardoor ik nu met stok en orthese aan beide benen moet gebruiken.

08-08-2016 | Man | 81
Hoog cholesterol
door de crestor medicatie blijft mijn cholesterol waarde op peil.

18-04-2018 | Vrouw | 79
Hoog cholesterol
Door het gebruik van Crestor is mijn hoog cholesterol helemaal normaal.

26-02-2017 | Man | 79
Hartklep aandoening
Mijn man (79) gebruikte enkele jaren statines na een hart/vaat operatie en kreeg gaandeweg steeds meer pijnen in beide heupen en benen. Om onduidelijke redenen kreeg hij het laatste jaar Crestor. De klachten verergerden. Hij is vaak bij de dokter geweest voor de pijnen en nóóit is hij gewezen op het feit dat dit heel goed een bijwerking van de statines kon zijn. In plaats [lees meer...]daarvan heeft hij (zonder succes) de fysio platgelopen (voor zover hij dat nog kon) en heeft verschillende röntgenfoto's en echo's gehad. Daar was niets op te zien. Totdat ik ergens las dat de spierpijnen wellicht van de statines kwamen. Dit met de huisarts besproken (een vervanger) die heel meewarig reageerde op ons voorstel er voorlopig mee te stoppen. 'Ja, maar het cholesterol...' . Eind van het verhaal: na enkele weken stoppen was de pijn weg. Wat heb je voor kwaliteit van leven als je alleen nog thuis op een stoel kunt zitten (met pijn!) maar...je cholesterol is wel mooi laag. Leestip: 'De cholesterolhype' van Malcolm Kendrick.

10-01-2017 | Man | 79
Aortaklep aandoening
Ik ben bijna 80 jaar en leid een actief leven. Na een aneurysma en een hartklep-probleem moest ik aan de statines. Ik heb er heel wat geprobeerd, maar kreeg bij elke soort last van spierpijn. In het begin zag ik het verband niet, en er was geen arts die mij daarover voorlichtte. Bij de laatste, crestor, was het verschrikkelijk. Na wat googelen kwam ik erachter dat de stati[lees meer...]nes de boosdoeners waren en ben per direct gestopt. Artsen niet blij. Maar het is toch waanzin: geen kwaliteit van leven meer en veroordeeld tot hangen op de bank, maar gelukkig wel een mooi laag cholesterol... Aanrader: lees 'De cholesterol hype' van Malcolm Kendrick. Echte eye-opener!

18-12-2017 | Man | 77
Hoog cholesterol
Op aanraden van de huisarts het gebruik van Crestor 40 mg per dag i.v.m. slecht cholesterol van 3,4. Daarvoor gebruikte ik atorvastine (40 mg). Ik heb een lichte schildklierafwijking (werkt te langzaam. Ik slik het medicijn Levothjyroxine 100 ug en 25 ug. Op internet las ik dat Crestor niet goed is voor schildklierafwijkingen. Mijn klachten zijn: maagpijn en weinig[lees meer...] eetlust. Ik wil dus stoppen met dit medicijn en weer Atorvastine gebruiken. Volgens de huisarts zou Crestor minder ?? bijwerkingen hebben

12-12-2017 | Man | 77
Hoog cholesterol
I.v.m met de slechte cholesterol (LDL) (3,4 mmol) heeft mijn huisarts Crestor 40 mg voorgeschreven. Daarvoor gebruikte ik Atorvastine 40 mg. Slik de Crestor kort en heb bovenstaande klachten. Ik had de eerste dagen geen last, maar nu wel. Overweeg om te stoppen. Heb ook een lichte schildklierafwijking( werkt te langzaam) en dit medicijn zou niet goed zijn voor de schi[lees meer...]ldklierfunctie. Althans dat las ik op internet. Begrijp dan ook niet dat de huisarts dit voorschrijft, en gelijk de hoogste dosering. Ik ga stoppen met dit middel.

16-07-2018 | Man | 76
Hoog cholesterol
Dit medicijn heeft altijd goed verwerkt. Op 16/7 te horen gekregen van de apotheker, dat ik eerst 3 maanden het goedkopere en voor de apotheker meer winstgevende alternatief rosuvastatine moet gebruiken voor ik kan protesteren, dat ik van dat medicijn bijwerkingen ondervind, die niet prettig zijn. Wie in godsnaam is een apotheker, die bepaalt wat ik wel of niet kan gebrui[lees meer...]ken zonder bijwerkingen. Wat denkt zo'n apotheker wel. Hij of zij kan niet beschikken over mijn lichaamsfuncties. En dus heb ik geweigerd om dat ander middel verder te gebruiken. De apotheker in kwestie is van de apotheek (..) in Zoetermeer.

06-01-2018 | Vrouw | 76
rosuvastatine (10mg)
Mijn cholesterol is familiaal te hoog. Ik heb jaren Lipitor 20 mg gebruikt zonder bijwerkingen. Moest overgaan op ander medicijn: werd niet meer geleverd. Van de internist 10 mg Crestor en 10 mg Ezetrol gekregen sinds 2017. Bevalt goed nauwelijks bijwerkingen net zoals mijn zussen zij gebruiken hetzelfde en hebben ook nauwelijks bijwerkingen. Mijn cholesterol was bij de ee[lees meer...]rste meting 5,3. Zonder pillen 10.5. Dus dit werkt voor mij.

04-08-2016 | Man | 76
Hoog cholesterol
De cholesterolwaarde is lager geworden, maar de huisarts vindt dat ik het moet blijven slikken. Ik ervaar dus bijna geen bijwerkingen. (af en toe wat lichte jeuk).

27-01-2021 | Man | 75
Hartinfarct

08-12-2018 | Man | 74
Hoog cholesterol
vanaf begin statines geslikt. Zo'n 30 jaar. Totaal cholesterol was 14.75 (familiair FHG) via zocor, lipitor en crestor (40 mg) uitgekomen op 5.5. Allemaal zonder bijwerkingen, maar crestor is het meest effectief. Met ezetrol 10mg erbij op 4.2. Nu na ontdekking beginnend diabetes2 metformine 500 erbij en totaal chol ging nog verder naar beneden, nu 3.2. En dat is het nu [lees meer...]al een paar jaar. Totaal geen bijwerkingen, zeer tevreden.

18-05-2018 | Man | 74
rosuvastatine (40mg)
Ik heb meegedaan met een m medicijntest een daarvoor 2 jaar creatie 40mg geslikt. Eventuele lichte bijwerkingen zouden direct na het stoppen van het middel over zijn. Na de test had ik wat lichte klachten. Deze gingen niet over maar werden steeds erger en na een paar maanden kon ik bijna niets meer en deed alles pijn. Ik kreeg prednison tegen spierreuma. Dat hielp enigszin[lees meer...]s. Na 3 jaar de prednison afgebouwd. Ik bleef wel last houden van spierpijn en tintelende handen en voeten (neuropathie). Deze klachten worden langzaam erger en ik ga steeds moeilijker lopen. Van de leverancier van het middel geen enkele medewerking. Ik word als gebruikt proefkonijn afgedankt. Voor de test was ik kerngezond, deed ik veel aan sport en liep regelmatig een halve marathon na de test kan ik niets meer.

26-11-2017 | Man | 74
Hersenbloeding
Eerst de gebruikelijke statines geprobeerd en, driemaal is scheepsrecht, nu Crestor. Gebruik dit nu 3 weken en de oude klachten komen terug. Spierpijn, jeuk en minder goed slapen.

17-08-2022 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
merk er niets van, maar werkt wel