Ervaringen met Questran

colestyramine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (2 meningen)

Simvastatine (1212 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (345 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

17-04-2024 | Vrouw | 4
Darmproblemen - diarree
Onze dochter van 4 jaar heeft sinds een paar weken diarree. Nu komt dit waarschijnlijk omdat ze geen galblaas meer heeft die is met 2,5 jaar eruit gehaald. Nu ruim een week begonnen en het lijkt echt een stuk verbeterd te zijn. Ik krijg het alleen haast in geen mogelijkheid bij haar naar binnen, zo vies..

12-01-2024 | Vrouw | 41
Darmproblemen - diarree
20 jaar lang dagelijks darmproblemen (diarree - enkel diagnose PDS), met grote impact op mijn sociale leven. Op mijn 40e werd mijn galblaas dan verwijderd, en daaraan gelinkt kreeg ik van mijn huisarts Questran voorgeschreven. 1 zakje 's ochtends en sinds dag 1 géén problemen meer. Zo content hiermee! Alleen heel jammer van de 20 "verloren" jaren...

04-10-2023 | Vrouw | 73
Darmproblemen - diarree
20 jaar last van spuit diarhee, na galblaasverwijdering. Met een artikeltje over cholestyramine naar de huisarts. nu 1 zakje elke morgen. probleem opgelost, fantastisch

09-09-2023 | Vrouw | 60
colestyramine (4g)
Gedurende vele jaren na galblaasverwijdering enorme pijnklachten door irritatie van galzouten in stoelgang. Hier kwam een arts pas achter na vele onderzoeken bij proctologie. Direct na starten met 1 zakje van 4 gram Questran per dag trad er enorme verbetering op. Nu ben ik reeds jaren gestopt met Questran en de toestand is nog steeds onder controle. Sinds 3 dagen terug g[lees meer...]estart met dezelfde dosis omwille van een zeer intense brandende jeuk vooral op de armen en verbetering is reeds opmerkelijk. Deze jeuk was begonnen als bijwerking van het nemen en naderhand stoppen van bepaalde medicatie. De gewichtsvermindering met 0,5 kg na gebruik gedurende 3 dagen neem ik er heel graag bij.

01-09-2023 | Man | 58
colestyramine (4g)
Na galblaasverwijdering veel problemen met mijn ontlasting. Diarree op ongewenste momenten, zodat ik de deur niet meer uit durfde te gaan. Na aantal specialisten geraadpleegd te hebben bij een diëtiste terechtgekomen die mij wees op Questran. Echt, na het eerste gebruik direct resultaat . Mijn leven is weer normaal. Moet met eten nog altijd goed oppassen, maar daar is goed[lees meer...] mee te leven. En ik heb geen bijwerkingen van het medicijn. Kan het iedereen met dergelijke problemen aanraden.

27-04-2023 | Vrouw | 51
colestyramine (4g)
7 jaar geleden galblaasresectie gehad , daarna toenemende diarree, soms wel 10x per dag gele breiïge diarree, soms water. Na coloscopie bleken mijn darmen kerngezond en nu Questran gekregen. Na 1 zakje al geen diarree meer, ben nu met dag 2 bezig en ik voel me veel beter, redelijk normale ontlasting. Na zoveel afzien eindelijk een medicijn wat helpt!

22-03-2023 | Vrouw | 42
Darmproblemen - diarree
6 jaar geleden galblaas laten verwijderen, maar eigenlijk heel mijn leven al last van maag en darmen en gal. Daarna Maagbreuk moeten laten herstellen ...sindsdien jaren lang Dumping klachten met extreme buikpijn, flauwvallen en onbeschrijfelijke diarree...Van alles voorgeschreven gekregen zoals Spasmomen enz... geleefd op 2 boterhammen per dag, niet durven eten als ik erge[lees meer...]ns naartoe moest omdat elke vorm van eten mij diarree bezorgde binnen het half uur...uiteindelijk ZELF op zoek gegaan naar een hulpmiddelen omdat ik sociaal geïsoleerd raakte door het plotse opkomen van mijn klachten en nood aan onmiddellijk aan toilet vinden ...Via deze weg Questran gevonden...durven vragen aan huisarts. Mijn leven is veranderd..ik had van dag 1 geen klachten meer. Zelf geen krampje meer en normale stoelgang. Onbegrijpelijk dat mijn huisarts dit niet zelf voorstelde met kennis van mijn dossier. JAren van mijn sociaal leven verloren.

23-02-2023 | Vrouw | 63
Darmproblemen - diarree
Na wipple operatie in 2020 veel stinkende diarree en/ of dunne, vettige ontlasting in combinatie met afvallen. Na een paar dagen questran zijn meeste klachten verdwenen. Ik kan mijn gewicht nu ook redelijk in balans houden en ervaar veel meer energie. Ontlasting is niet helemaal normaal maar veel beter que structuur en vettigheid. Heel tevreden.

16-10-2022 | Vrouw | 69
colestyramine (4g)
Gedurende 4 jaar had ik extreme,chronische diarree. Na twee dagen ( half zakje ) Questran, geen diarree meer. Test uitgevoerd : telkens ik geen Questran neem, komt de diarree onmiddellijk terug. Ik ben dus héél tevreden over dit geneesmiddel.

08-07-2022 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
In 2016 is mijn galblaas verwijderd. Ongeveer 2 jaar later kreeg ik zo nu en dan last van diarree. Langzamerhand werd dat heel erg chronisch tot 1 of 2 maal per week helemaal leeglopen. Altijd 's-morgens tussen ca. 9 en 11 uur. Medio 2020 twee maal bij een vervangende huisarts en tenslotte doorgestuurd naar een MDL arts. Dat was een gevaarlijk heerschap die weigerde ee[lees meer...]n fatsoenlijke anamnese te doen maar direct, zonder ook maar een enkel zinnig argument, een coloscopie wilde uitvoeren. Hij had ook heel slechte recensies en zat daar blijkbaar alleen om zijn zakken te vullen. Na veel zoeken op internet, waarbij veel mensen met dezelfde voorgeschiedenis (galblaasverwijdering) het middel Questran (colestyramine) aanraadden, uiteindelijk weer na de huisarts gestapt en een recept voor Questran gekregen. Dezelfde dag (donderdag 30 juni) direct nog 2x een zakje poeder van 4g ingenomen en de volgende morgen voelde mijn buik bij het opstaan al veel rustiger. Geen diarree meer! Daarna een paar dagen 3 zakjes (voorschrift was minimaal 4 per dag) en nu al een week lang 2 zakjes per dag en geen diarree meer. Op dit moment gebruik ik 1 zakje per dag (inname 's-morgens om half acht), en ook nu blijft het goed gaan. Het is voor mij onbegrijpelijk dat veel huisartsen en zelfs MDL-artsen blijkbaar niet de kennis hebben om dit middel direct voor te schrijven bij mensen die tgv. een galblaasverwijdering een chronische diarree ontwikkeld hebben. Gelukkig zijn er mensen die hun ervaringen op internet delen zodat mede-lotgenoten er hun voordeel mee kunnen doen. Bij deze doe ik dat nu dus ook.

30-05-2021 | Vrouw | 55
colestyramine (4g)
Ik had jaren darmklachten, met langere periodes diarrree, zonder bloed of slijm. Pas recent werd via biopten van het colon de diagnose vastgesteld. Biopten zijn nodig omdat bij coloscopie geen afwijkingen worden gezien bij deze diagnose. 1 e keus medicatie is Enterocort ,( prednison) maar dan wel langdurig en kans op terugval bleek groot. Toen ben ik op zoek gegaan naar al[lees meer...]ternatieven. Questran ofwel colestyramine zou ook kunnen helpen las ik. Dat bleek inderdaad. Na 2 dagen al waren de klachten over . Ik raad een ieder met deze diagnose aan dit te proberen.

18-12-2019 | Vrouw | 29
Galstenen
Naar galblaasverwijdering door Mdl arts voorgeschreven 3 jaar geleden. Ben nu 29. In zwangerschap niet nodig gehad ivm andere liging van darmen en door een te kort aan vitamines doorgeven aan de baby stop je direct. Naar bevalling was het direct weer mis dus naar 3weken doorzetten helaas echt weer begonnen. Heb nu alleen mega spierpijn in mijn hele lichaam. Kan soms enorm [lees meer...]slecht naar de w.c. maar als ik het per ongeluk door de drukte een keer vergeet. Is het helemaal mis! Als ik moet, moet ik niet meer hoeven nadenken waar een wc is want het komt er met een explosie en heel veel pijn uit. Sorry anders kan ik dit niet omschrijven. Ik wil er heel erg graag vanaf. Maar helaas nog niet gelukt. Ben bij een diëtiste geweest. Voeding aanpassen helpt niet en was eigenlijk niet nodig want deed het al heel ver goed. Ik wil binnenkort beginnen met sporten maar zie er wel tegenop. Het idee dat mijn spieren erg zijn afgenomen. En gewoon zo'n spierpijn nu al de hele dag! Weet niet zo goed wat ik er mee moet.

11-10-2019 | Vrouw | 70
colestyramine (100mg)
Collagene colitis
Na 17 jaar zoeken en ontelbare stoelgangonderzoeken (zonder dat er een afwijking werd gevonden) kwam ik op de afdeling maag en darmziekten terecht. Daar werd tijdens een darmscopie biopten genomen. Eindelijk een diagnose, hoera! Kreeg medicijnen die corticosteroiden bevatten. Daarvan draaide ik volledig door. Dit medicijn gestopt (helaas ben ik de naam vergeten) toen kre[lees meer...]eg ik questran zakjes en dat heeft geholpen. Hoop dat iemand iets heeft aan deze info. Sterkte allemaal. Mvgr.

15-06-2019 | Man | 61
Blaaskanker
Na blaasca werd deze vervangen door stuk darm: cystectomie vlgs. Houtman. Hierna aantal maanden diarree. Zelf op internet gezocht naar medicijn tegen diarree en op Questran uitgekomen. Voorgelegd aan uroloog die akkoord ging.

13-04-2019 | Vrouw | 57
Darmproblemen - diarree
In oktober 2017 galblaas verwijderd. Daarna langzaamaan last gekregen van diarree die steeds erger en frequenter werd. Via huisarts bij MDL terechtgekomen die na colonscopie een aspecifieke colitis constateerde. Daar eerst maanden dagelijks een klisma voor moeten inbrengen maar klachten verminderden niet. Nog maar eens gezegd dat galblaas was verwijderd. Toen uiteindelijk [lees meer...]Questran gekregen en binnen 2 dagen was het over, wat een opluchting.

29-03-2019 | Vrouw | 57
Gewichtstoename maar goed werkend