Ervaringen met Rosuvastatine

rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (96 meningen)
Angina pectoris (6 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

22-11-2021 | Man | 56
rosuvastatine (2,5mg)
Hoog cholesterol
Na bloedonderzoek kwam dokter er mee op de proppen(ik dacht dat hij een getal 140 zei voor cholestrolgehalte) (Dit moet ik nog even opzoeken.. 3maand geleden... Familiaal,(naar verhoging Cholestrol) winderigheid(mijn arts kent dit fenomeen niet? Kent iemand dit wel?),meer groot toiletbezoek

17-11-2021 | Man | 55
Angina pectoris
3e statine, verlaagd mijn cholesterol prima bij 10mg, maar veel klachten. Overgestapt op 5mg, verlaagd mijn cholesterol minder goed (logisch), maar minder klachten. Echter blijven de klachten. Wanneer ik 2 weken stop met het medicijn, voel ik mij na een week weer top, maar is het cholesterol weer te hoog.

02-09-2021 | Man | 47
Hoog cholesterol
Als 47 jarige geconfronteerd met cholesterol waarde van maar liefst 335 (familiale aanleg, niet echt te wijten aan ongezond leven, bmi 24). Na dosis van 98 dagen 10mg is de waarde gezakt naar 185. Zeer tevreden met het resultaat. Geen bijwerkingen waargenomen.

11-08-2021 | Man | 66
rosuvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Na mijn hartinfarct moest ik aan de cholesterol verlagers. Niet dat die schrikbarend hoog was, maar de cardioloog wil deze op 1,8 zien! Begin dit jaar de Rosuvastatine verhoogd naar 20 mg, wat tot spierpijnen leidde en zelfs ontsteking in schoudergewricht. ( door overbelasting..?)Op advies cardioloog verlaagd naar 10 mg, in combinatie met Ezetimibe 10 mg. Na 2 dagen al fli[lees meer...]nke buikpijn, toenemend in de nacht. Nu voorlopig maar weer over op de Rosuvastatine 20 mg.

03-08-2021 | Man | 68
Hoog cholesterol
Ik zelf ben gezond, althans ik voel me gezond. Helaas heb ik te hoog cholesterol. Gelukkig zijn er medicijnen voor omdat een beetje omlaag te krijgen Rosuvastatine is de tongbrekende naam van deze rommel. De eerste weken totaal geen bijwerkingen gehad totdat..... IK kreeg een zeurende pijn in mijn onderrug wat van kwaad naar erger werd. Op een gegeven moment kon ik mij bed[lees meer...] niet meer uitkomen van de spierpijn. Alles deed zeer. Mij armen, m,n benen, mijn nek en mijn rug. Verschrikkelijk ! Foto,s gemaakt van mij rug en uiteindelijk bij de fysio terecht gekomen. Om een onverklaarbaar moment ben ik toch gaan zoeken op het medicijn en wat de ervaringen zijn. Wat een rotzooi is me voorgeschreven. Wat een gif en dat wordt geneesmiddel genoemd? Dit middel is een hulp om je in een rolstoel te krijgen. Ik ben meteen gestopt en heb contact met de huisarts opgenomen. Daar werd gezegd dat ik alleen ka stoppen in overleg met de huisarts. Gelukkig heb ik regie over eigen leven, dus de pilletjes naar de apotheek gebracht. Mocht u ooit dit middel voorgeschreven krijgen weet dan dat het middel erger dan de kwaal kan zijn

07-02-2021 | Man | 59
Aderverkalking
Na het plaatsen van 4 stunts in 2012 altijd aan de cholesterolverlagers. Eerst niet veel problemen met simvastatine maar effect was niet altijd goed. Daarna over op de atorvastatin, hierbij altijd spierpijn. Vorige jaar over op de rosuvastatine 10mg. Helemaal geen problemen meer, maar uiteindelijk niet veel verlaging van cholesterol, LDL nog iets te hoog. Vorige wee[lees meer...]k dosis verhoogd naar 20mg. Nu kan ik mijn bed niet meer uit van de duizeligheid. Is in drie dagen erger geworden, zonder dat ik de link had gelegd. Eerst alleen ‘s morgens toen ik wakker werd, maar nu gaat het niet meer weg. Morgen even overleg met de arts

28-01-2021 | Man | 73
rosuvastatine (20mg)
Cholesterol
licht verhoogde cholesterol. symvastatine en atorvastatine veroorzaakten te veel spier- en gewrichtsklachten Rosuvastatine werkt prima

10-12-2020 | Man | 66

08-12-2020 | Man | 36
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gebruikt maar daar heel veel bijwerkingen bij gehad. Daarna Pravastatine 30 mg en die hielp niet heel goed. Nu met Rouvastatine gaat het goed met 5 mg en erg tevreden over.

25-11-2020 | Man | 56
Hoog cholesterol
Woensdags op advies cardioloog begonnen en direct na de 1e dag scheurende hoofdpijn en duf. derde dag krampen in arm met gevolg dat ik arm niet meer goed kon bewegen en krachtverlies had ( linkerarm) hierdoor wordt je toch wel angstig. Maandags naar huis gebracht omdat ik moe was en niet meer kon concentreren. Ik ben gestopt na 5 dagen en nu 1 week later nog wat minder las[lees meer...]t van arm en nog steeds moe. Met name concentratie vermoeidheid.

23-04-2020 | Man | 75
Spierpijn,algemene malaise,stijfheid

25-03-2020 | Man | 51
Hoog cholesterol
Mijn Cardioloog doet weer een poging mij aan statine te krijgen, ik weiger met goede reden. Teveel risico op krijgen van secondaire ziektes zoals Alzheimer, Suikerziekte en jawel, verdere verzwakking van het hart. Daarnaast heb je nog de diverse andere bijwerkingen, tast het je denk vermogen aan, verzwakt je spieren, en maakt je snel moe. Als laatste reden is dat de weten[lees meer...]schap steeds meer resultaten laat zien dat hoog cholesterol juist hartfalen vermindert!

16-03-2020 | Man | 73
Cholesterol
Rosuvastatine Aurobindo heb ik vandaag gehad maar niet gestart. Er is geen keuzemogelijkheid om aan te geven dat ik niet ben gestart. Ik durf niet. Ik gebruik nog 10 soorten na harttransplantatie. De Salicylaten die in het middel zitten maken mij onzeker.

16-03-2020 | Man | 73
Cholesterol
Rosuvastatine Aurobindo 5mg nog niet gebruikt. Vandaag 16-3 gekregen maar ik durf niet. Ik moet bij stap 2 mijn mening geven maar die keuze klopt niet. Lees maar waarom. Rosuvastatine 5mg gehad en 3 weken gebruikt na Crestor vanaf 1996 na groot hartinfarct. In 2010 een harttransplantatie gehad. 1 maart kreeg ik R.vaststine 5mg. Ik kreeg bultjes en jeuk en pijnin m[lees meer...]ijn handen en spierpijn. Ik kreeg andere rommel nl, R.vastatine Aurobindo 5mg. De bijsluiter met de E-nummers. HypromelloseE-464 titiaandioxide E-171 Indigokarmijn aluminiumlakE-132 allura rood AC E-129 zonnegeel FCF E-110 Bijwerkingen: E-464 Hydroxypropylmethylcellulose is redelijk oplosbaar, en kan deels gefermenteerd worden in de darm. Hoge concentraties geven darmproblemen als bijwerking, zoals verstopping, diarrhee, krampen en winderigheid. E-171 Kleurstof E171 met nanodeeltjes omstreden E-171De witte kleurstof bestaat deels uit zeer kleine ‘nanodeeltjes’. Deze nanodeeltjes zijn omstreden omdat nog onvoldoende bekend is hoe die zich in je lichaam gedragen en of die bijvoorbeeld je darmwand kunnen passeren. Ze worden in diverse onderzoeken in verband gebracht met een verhoogd risico op darmkanker bij consumptie maar daarover zijn de meningen verdeeld. Ook wordt gevreesd voor leverschade. Bij inademing is de stof kankerverwekkend, concludeerden de autoriteiten IARC en ECHA. In Frankrijk mag de stof vanaf 2020 daarom niet meer aan voedsel worden toegevoegd. E-132 Zeer weinig bijwerkingen in de gebruikte concentraties. Een zeldzame bijwerking is een sterke allergische reactie doordat de stof zich aan lichaamseiwitten kan binden. Het kan ook histamine vrijmaken. E-129 Azokleurstof, en wordt zoals alle azokleurstoffen in verband gebracht met hyperactiviteit (in combinatie met benzoaten) en astma. Het versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten. Een van de afbraakproducten in het lichaam veroorzaakt in hoge concentraties blaaskanker bij proefdieren. E-110 Azokleurstof, en wordt zoals alle azokleurstoffen in verband gebracht met hyperactiviteit (in combinatie met benzoaten) en astma. Het versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten. In de laatste 2 zitten Salicylaten en behoort tot de NSAID's. Mag ik nooit hebben! Mijn man heeft in de jaren 90 een maagbloeding gehad omdat een specialist hem Ascal had voorgeschreven ondanks dat mijn man zei dat hij gevoelig is voor Aspirine. De apotheek vraagt niet aan mijn man waar hij voor gevoelig is en voert de regels van de verzekeraar uit. Mijn man en vele anderen zijn de proefkonijn van de overheid, verzekeraar en apotheek. de artsen hebben niets meer te vertellen! Waarom wordt er niet samengebundeld en desnoods naar de rechter stappen om aan dit onzalig medicatieproef een einde te maken? Ik probeer zoveel mogelijk gezond en vers te eten en dán worden we vergiftigd met goedkope medicijnen'. Wie neemt het voortouw?

16-03-2020 | Man | 58
Hartinfarct
Overgestapt van Atorvastatine omdat ik erge last van spierpijn en gewrichtspijn had. Met Rosuvastatine geen last van deze bijwerkingen. LDL gezakt van 3,9 naar 2.0.

05-03-2020 | Man | 67
Hoog cholesterol
Fantastisch medicijn totaal geen bijwerkingen. Gisteren bloedwaarden opgevraagd en waren ook perfect. Vervanger van 40mg Simvastatine en 20 mg Atorvastatine die gaven teveel spierpijnen.