Ervaringen met Simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (742 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

03-07-2023 | Man | 72

18-05-2021 | Man | 68
Diabetes type 2
Ik dacht dat ik artrose in m'n handen en voeten had. Maar het werd allemaal veroorzaakt door Simvastatine. Nu ik ermee gestopt ben functioneer ik weer prima. Ik kon geen kleine schroefjes en zo meer vast houden door de kramp. Nu gaat dat weer prima. IK GA HET NOOIT MEER GEBRUIKEN

14-05-2021 | Man | 77
simvastatine (10mg)
Werkt goed

08-07-2020 | Man | 52
Diabetes type 2
(Mijnmedicijn.nl : alleen de persoonlijke ervaringen met de medicijn worden doorgeven.)

09-05-2020 | Man | 62

23-07-2015 | Man | 61
Diabetes type 2
Eerst via internist (2011) selektine voor cholesterol gekregen, nooit geen problemen gehad. Door apotheek steeds weer andere merken gekregen het middel pravastatine heb sinds gebruik moeite met omhoogkomen uit hurkhouding enz. Sport gaat moeilijk met grepen toepassen (aikido), yoga gaat steeds moeilijker. Ben nu op advies en doorseiken (arts) van mijn kant gestopt. Ben nu[lees meer...] vier weken verder en het gaat steeds beter, gewrichtspijnen en slapheid in spieren trek weg. Ik slik dit soort medicijnen niet meer, dan maar een paar jaar minder op de aardbodem!

17-02-2015 | Man | 68
Diabetes type 2
ik gebruik reeds 15 jaar dit medicijn ik heb het laatste jaar veel last van bijwerkingen met name jeuk en pijn op de rug en hoe langer ik het gebruik wordt het erger ik ben er nu mee gestopt en het duurt ongeveer 4 weken voor het mijn lichaam uit is ik loop nu bij een allergoloog om te onderzoeken van welk ingrediënt dit veroorzaakt ik loop nu met een pleister voor het ing[lees meer...]rediënt titaandioxide maar ik vermoed dat dit niet de kwaaddoener is wie kan mij helpen dit op te lossen

17-01-2015 | Man | 71
Diabetes type 2
Naar mate de tijd verstreek zijn de bijwerkingen van dit spul toegenomen. De spierpijn is soms zo hevig, dat lopen onmogelijk is. Is er geen vervanging voor deze troep?

17-09-2014 | Man | 68
Diabetes type 2
Ik heb maar één woord voor statines: het is rotzooi. Het is overbodig en alleen maar zeer voordelig voor de farmaceutische industrie. De manier waarop cholesterol wordt gemeten deugd van geen kant, waardoor de gemeten waarden ook erg discutabel zijn. Daar zijn niet alle specialisten het mee eens omdat er van de reguliere geneeskunde wordt uitgegaan. Ga maar eens zoeken op [lees meer...]internet en er komen talloze voorbeelden waaruit duidelijk blijkt dat de huidige manier van meten niet klopt. Overigens was mijn internist zo verstandig om mij het advies te geven helemaal met statines te stoppen nadat ik er een aantal had geprobeerd en de bijwerkingen bleven bestaan. Nu nergens meer last van en de cholesterolwaarden blijven binnen de perken voor wat dat waard is.

10-08-2014 | Man | 60
Diabetes type 2
Dramatiche ervaring. Na constatering diabetisch II dit middel gaan slikken. Aanvankelijk geen problemen maar toen begon het. Kreeg steeds meer spierpijn en kon steeds slechter lopen. Dacht invalide te gaan worden en had de traplift al een pro-forma voor gevraagd. Kwam toevallig op internet verhalen van de bijwerkingen tegen. Onmiddelijk gestopt met het middel. Het g[lees meer...]ing gelijk weer wat beter maar ben al maanden aan het herstellen van deze pillen. Verwacht dat het eigenlijk nooit meer helemaal de conditie op het oude nivo te krijgen. De arts wil andere Statines proberen maar heb vriendelijk bedankt. Dan maar wat eerder afscheid nemen van dit leven. Beter als nog jaren invalide zijn door die meuk. Herman

06-08-2014 | Man | 72
simvastatine (10mg)
Diabetes type 2
3 geleden diabetes 2 geconstateerd. Kreeg 500mg metformine voorgeschreven. Elke dag lichte onwelwording. Overleg met huisarts 250 Mg. Geen verandering. Heb mezelf op dieet gezet en abb. op sportschool genomen. 3x p.w. 1uur intensief. De nbls al 2 jaar op 5,2. Geen medicijnen meer nodig. Bij cholesterol controle : iets verhoogd. 2e controle na 1/2jaar LDH en HDL beide v[lees meer...]erhoogd. Simvastatine voorgeschreven. Kreeg na ong. 6 weken iets van een zwalkende loopgang. Simvastatine zelf gestopt. Mijzelf op dieet gezet. Bij laatste controle nbls 6,3 en chol. ratio 3,4. Ik adviseer iedereen om niet blindelings medicijnen te slikken. Probeer zelf wat je kunt doen om dit te voorkomen. Met name simvastatine is een berucht medicijn op langere termijn. Spieraandoeningen zijn vaak onomkeerbaar. Beweeg vooral genoeg. Je voelt je fitter en voldaan. Geestelijk en lichamelijk. Dit is altijd beter dan het slikken van medicijnen. Als het moet kan dat altijd nog, maar je kunt je leven aangenaam verrijken door wat zelfdiscipline op te brengen.

28-03-2014 | Man | 67
Diabetes type 2
Na mijn 2e TIA kwam ik bij een internist in het ziekenhuis. Mijn cholesterol was te hoog. Aanvankelijk kreeg ik Simvastatine 40 mg. Mijn cholesterol ging te veel omlaag. Nu slik ik 20 mg. Het gaat heel goed en de cholesterol is niet te hoog, voor mij een heel goed middel en ik heb geen bijwerkingen.

14-02-2014 | Man | 57
Diabetes type 2
In 2010 werd Diabetes 2 geconstateerd en tevens polyneuropathie (bij mij overgevoeligheid onderkant voeten, tintelingen en branderigheid, pijnlijke steken soms). Kreeg simvastatine voorgeschreven vanwege Diabetes 2 conditie (naast Metformine). Ik heb nooit last gehad van hoge cholesterol waardes en met gebruik gingen de waardes verder omlaag. Maar ik kreeg last van dromen [lees meer...]met angst associaties (als ik wakker werd en droom analyseerde was het een raadsel waar die angst verschijnselen vandaan kwamen). Mijn huisarts wilde de dosering (40mg) niet minderen (20mg) dus ik ben zelf halve pilletjes gaan slikken (1 jaar geleden). De waardes stegen wel iets maar ruim binnen marge. De angstverschijnselen zijn verdwenen. Vanwege slechte interactie met huisarts ben ik ook naar een andere huisarts gegaan.

16-03-2013 | Man | 64
Diabetes type 2
Na langdurig gebruik, in toenemende mate pijnen, vooral het onderlichaam en de benen. Hierdoor ernstige slaap problemen. Heb na veel adviezen van andere gebruikers en van deskundige in de medice wereld, o.a. verpleegkundige, heel hard moeten strijden met artsen om er mee te mogen stoppen. Hierbij werd door artsen opgemerkt dat je dan maar een andere arts moet zoeken, du[lees meer...]s je wordt onder druk gezet. Voorlopig gestopt met toestemming cardioloog, let op, voorlopig. Groetjes, John

14-10-2021 | Vrouw | 61
Diabetes type 2
Na langdurig gebruik kreeg ik steeds meer last van mijn onderrug en bovenbenen. 's nachts behoorlijk transpireren, bij het opstaan vrijwel niet kunnen lopen wat aanvoelde als spierzwakte; alsof mijn benen mijn lichaam niet konden dragen. Vooral tijdens mijn werk (ik werk in de thuiszorg) had ik zeer veel hinder van de pijn in onderrug en bovenbenen. In een later stadium kr[lees meer...]eeg ik ook pijn in mijn nek (heel zwaar gevoel) en bovenarmen. Algehele malaise.. soms moeilijk slapen want wakker bij het draaien.. voelde me vaak slecht en doodmoe.. geen zestiger maar een tachtiger.. Fysio gaf wel even verlichting maar niet lang. Huisarts dacht aan spierreuma maar daar waren de bloedwaardes te goed voor. Ineens was daar, eureka, het idee dat ik maar eens moest stoppen met de simvastatine omdat daar wel eens de oorzaak kan liggen! Ik hoop zó dat ik het verschil kan voelen binnen nu en zes weken! Als dat zo is dan in elk geval nooit meer simvastatine voor mij!

23-06-2021 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Heb nu 3 maanden simvastatine en dit medicijn werkt prima bij mij. Totaal geen bijwerkingen zoals anderen melden.