Ervaringen met Prednisolon tabletten/ injecties

Prednisolon tabletten/ in...

Spierreuma (18 meningen)
Auto-immuunziekte (8 meningen)
Astma (5 meningen)
Colitis ulcerosa (4 meningen)
COPD (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (4 meningen)
Bronchitis (4 meningen)
Ziekte van Crohn (3 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Nefrotisch syndroom (2 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (1 mening)
Bijholteontsteking (1 mening)

06-03-2015 | Vrouw | 68
prednisolon (30mg)
Astma
Ik word elke keer weer "ziek" van de Prednison. Heel erg onrustig veel eetlust en dood moe. 's nachts zit ik rechtop in bed en kan niet slapen!! Maar het schijnt, dat er voor mij geen andere mogelijkheid is, om een Astma aanval onder controle te krijgen, dan alleen met een stootkuur Prednison!! (soms wel voor 15 dagen en dan nog afbouwen) Deze keer heb ik er zelfs e[lees meer...]en antibiotica kuur bijgekregen en Oxazapam op rustig te zijn. (blijven)Ik ben er telkens weer erg ziek van !!

01-09-2013 | Vrouw | 68
prednisolon
Mijn fibrose werd in eerste instantie gestopt met een hoge dosis waardoor veel bijwerkingen na het afbouwen verdwenen de meeste bijwerkingen.

13-04-2013 | Man | 68
prednisolon
Gebruik dit medicijn 2 jaar werking zeer goed getransplanteerde nier blijf op 20% hangen, bijwerkingen weet ik niet doordat ik meerdere medicijnen gebruik.Niet duidelijk welke de ernstige bijwerking geeft. Advagraf 6mg Alfacalcidol 10mg metoprololsucc ret t 100mg nifedipine ret 60mg perindopril 6mg pravastatinenatr 10mg .

16-05-2015 | Vrouw | 67
prednisolon (20mg)
Al twee jaar last van hyperreactieve bronchiën, daardoor hoest ik veel, vooral 's nachts. Tot nu helpt niets qua puf medicijnen, montelukast etc. Prednisolon helpt altijd, dit is mijn tweede stootkuur. De bijwerkingen vind ik echter zo erg, dat ik bijna nog liever hoest. Ik voel me net een opgewonden stuk speelgoed, ben snel boos en agressief (normaal totaal niet) ik wil d[lees meer...]e hele dag bezig zijn, heb geen rust in mijn lijf. De onzichtbare bijwerking als botontkalking baren mij ook veel zorgen. De kuur is bijna afgelopen, maar ik denk niet dat ik een onderhoudsdosis ga nemen. Wie heeft hier ook ervaring mee?

25-07-2017 | Man | 66
prednisolon (10mg)
Polymyalgia rheumatica
Van de een op andere dag erge spierpijnen in armen, schouders en nek. dagen erna uitbreiding naar rug, heupen, boven en onderbenen. Na bezoek reumatoloog begonnen met prednisolon 15 mg in tabletvorm. weinig tot geen verbetering na 2 weken en dosis verhoogd naar 25 mg. Direct verbetering en na drie weken pijnvrij in boven en onderbenen. Nek schouders en armen lichte verbete[lees meer...]ring. Na nog eens twee weken grote verbetering in met name nek en schouderpijn en armen redelijk te belasten. Na nog eens 3 weken bijna volledig pijnvrij. Weer in staat te sporten (Golf) . Nu alleen nog druk bezig met afbouwen van 25 mg/dag naar nu 15mg/dag. Per 4 weken 2,5mg minderen. Voor mij een uitkomst, de enige bijwerkingen zijn dat ik de hele dag door wel kan eten en veel kan drinken. voor de rest geen enkele negatieve bijwerking.

25-04-2019 | Man | 65
prednisolon (2,5mg)
Spierreuma
Voorjaar 2018 spierreuma bij mij geconstateerd. Kon niks in het begin. S ochtends je kleren niet aankrijgen etc. Begonnen met 20 Mg, afgebouwd in 7 maanden naar 5 Mg. Van Jan 2019 tot April 5 Mg. Nagenoeg klachtenvrij. Vanaf half april 2,5 Mg, nu komen de klachten terug. Ik probeer dit nog een paar weken vol te houden, anders misschien toch terug naar 5. Bijwerkingen heb [lees meer...]ik geen enkele. Tot voor kort ook gesport, hardlopen, fietsen en ook wel zwaar werk gedaan( bomen zagen en versjouwen) met die 5 Mg dus.

18-08-2020 | Man | 64
prednisolon (60mg)
Spierreuma
Ben op vakantie en heb een aanval zo klote. Het is ongeveer een half jaar geleden dat ik een injectie heb gehad. Moe pijn en hoofdpijn. Nek schouder en benen zij pijnlijk. Als ik terug ben ga ik snel weer een prik halen

23-03-2020 | Man | 64
Longontsteking
nvt

23-03-2020 | Man | 64
Longontsteking

19-07-2019 | Vrouw | 63
prednisolon (15mg)
Polymyalgia rheumatica
Ik gebruik sinds 3 weken Prednisolon tabl. 15 mg wegens Spierreuma. Na een paar dagen waren de heftigste pijnen weg en na 1 week nauwelijks nog pijn. De meeste bijwerkingen zoals hoofdpijn en vermoeidheid zijn dragelijk. Waar ik echter heel veel last van heb zijn nachtelijke spierkrampen, deze beginnen meestal na een paar uur en duren met tussenpozen van een uurtje de [lees meer...]hele nacht. De kramp ontstaat vaak in de voeten en breid zich uit naar de zijkant van mijn kuiten. ik moet hier dan echt mijn bed voor uit en krijg dan amper mijn voeten weer plat op de grond. Ik slaap hierdoor natuurlijk steeds slechter en de laatste paar dagen schiet de kramp ook overdag in mijn handen. Het is wel zo dat ik al een paar jaar kramp gevoelig ben in mijn benen maar dat gebeurde hooguit één maal per nacht. Ik kan deze "bijwerking " eigenlijk niet terug vinden in het gebruik van prednison. Volgende week weer afspraak met reumatoloog en dan vraag ik dat natuurlijk wel maar misschien is er hier iemand die deze klachten herkent?

20-04-2016 | Vrouw | 63
prednisolon (150mg/g)
Eczeem
na stoppen van de stootkuur kwam de uitslag 10x zo heftig terug

13-03-2012 | Man | 63
Acne/puistjes
gedurende 10 dagen heb ik dit medicijn mogen gebruiken om een veronderstelde huidontsteking het hoofd te bieden. Mijn klacht was een irriterende jeuk waarbij ik mezelf schade toebracht. Na 10 dagen was niet alleen de jeuk/irritatie verdwenen, maar ik voelde me ook nog supergelukkig. Een paar dagen na de kuur zakte ik al weer terug en kreeg weer jeuk. Ik terug naar de h[lees meer...]uisarts, hij heeft daarna een afbouwende kuur Prednisolon voorgeschreven. Binnenkort wordt er bloed afgenomen om het cortisol gehalte te meten (als ik het goed schrijf). Had ik maar iedere dag 1 30 mg tablet Prednisolon!

05-04-2023 | Man | 62
Clusterhoofdpijn
Sinds 5 jaar gebruik ik een stootkuur Prednisolon tabletten zodra een periode van clusterhoofdpijn zich aandient. I.o.m. mijn huisarts start ik met 20mg per dag (mag meer zijn), omdat dit voor mij meestal voldoende is om de Cluster snel te stoppen (meestal na de eerste dag al aanvalsvrij). Deze dosis slik ik dan een week, waarna het over ~3 weken (volgens een schema) word[lees meer...] afgebouwd naar nul. Het werkt voor mij tot dusver heel goed. Heb in die 5 jaar nog maar 2 keer clusteraanvallen gehad maar die werden ook heel snel weer gestopt met met deze stootkuur. Ik heb al 20 jaar Clusterhoofdpijn en van alles geprobeerd (zoals velen van ons). Voor mij is dit echt een uitkomst tot nu toe (fingers crossed..) Geen (merkbare) bijwerkingen en heel makkelijk in het gebruik. Ik kwam op het idee, nadat ik in 2018 een GON-injectie had gehad. Dit is feitelijk ook een stootkuur Prednisolon maar dan in depot/injectie vorm. De Prednisolon wordt dan ingespoten in een spier in de nek nabij de GON (Great Occipital Nerve) van de aangedane zijde van het hoofd (links of rechts dus). De Prednisolon die is ingespoten in die spier wordt dan langzaam volledig afgegeven over ~4 weken. Dezelfde periode als een orale stootkuur dus. De GON-injectie werkte prima maar is best vervelend qua belasting en erg duur t.o.v. een orale stootkuur. Het kostte mij i.i.g. E385,- (mijn 'eigen risico'..) terwijl een orale stootkuur maar ~E30,- kost. Voordeel is ook, dat je een orale stootkuur kunt 'bijsturen' naar een effectieve dosis en zonodig sneller kunt afbouwen. Dit kan bij de GON-injectie niet. Daarbij kun je met een orale stootkuur vrijwel meteen beginnen. Kwestie van huisarts spreken en medicatie bestellen bij de apotheek. Bij een GON-injectie moet je dit meestal via een specialist/ZH regelen en kom je op een wachtlijst met vaak onderzoeken vooraf. Daar zit geen enkele CH-patiënt in nood op te wachten. Dus mijn advies CH-broeders en zusters ;) probeer eens een orale stootkuur Prednisolon.

22-06-2017 | Man | 62
prednisolon (20mg)
Spierreuma
Het onderdrukt de Spierreuma en andere ontstekingen, maar de bijwerkingen zijn rampzalig. Als laatste, sinds 2 weken, diabetes 2.

24-02-2011 | Vrouw | 62
Colitis ulcerosa
Kan niet zeggen of ik bijwerkingen heb.

05-01-2020 | Vrouw | 61
prednisolon (30mg)
Bronchitis
Ik had een virale bronchitis en kreeg een stootkuur van 5 dagen prednisolon 30 mg. Een week erna kreeg ik erge brandend maagzuur en heb hier nu al bijna een maand last van. Dat ondanks de 40 mg maagzuurremmers die ik nog dagelijks moet slikken. Ben bang dat het goed mis is met mijn maag want die kan normaal heel veel hebben. Ook houden mijn benen vocht vast. Ben er nie[lees meer...]t blij mee. Toen men het medicijn gaf heb ik geen maagbeschermers erbij gekregen. Dat hadden ze wel moeten doen.