Ervaringen met Prednison tabletten

Spierreuma (20 meningen)
Astma (9 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
COPD (7 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Longkanker (1 mening)
Bronchitis (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

05-11-2019 | Vrouw | 52
prednison (5mg)
Colitis ulcerosa
Ik gebruik dit medicijn vanwege ontsteking aan de darm ,ik heb steeds ook bloed en slijm bij pntlasting maar kuur werkt niet, wel last van bij werkingen. Hoge bloeddruk moeheid,glucose is hoog.ik ben ook diabeet.

29-07-2019 | Vrouw | 25
prednison (20mg)
Colitis ulcerosa
25 jarige vrouw. Laatste 60 cm van de dikke darm ontstoken. Start 40 mg voor 2 weken, daarna 30 mg 2 weken en daarna 20 mg voor 42 dagen. Daarna afbouwen met 5 mg per 2 weken. Ik zit momenteel in de 2e week van de 20 mg, dus ik ben nu bijna anderhalve maand met de kuur bezig. Achtergrond informatie: 2,5 jaar rondgelopen te hebben met colitus ulcerosa, zonder te weten wa[lees meer...]t het was (dokter stuurde me naar huis met een zalfje tegen aambeien), heb ik een half jaar geleden eindelijk de diagnose gekregen. Laatste 60 cm van mijn darm is ontstoken. Achteraf logisch, omdat het ook in de familie voorkomt. Begonnen met pentasa granulaat en klysma, hielp even maar na een paar maanden overgegaan naar Cortiment en Beclometason klysma's. Uiteindelijk was de laatste 30 cm "genezen" en besloot de arts dat ik een stootkuur prednison nodig had voor het gedeelte van 30 tot 60 cm. Daarbij heeft de arts azathioprine gestart als onderhoudsmedicijn. Ik ben een jonge meid van 25 en ik was heel bang voor prednison vanwege de uiterlijke bijwerkingen. Ik heb bij een dichtbijstaand familielid gezien hoe de cushing eruit zag en dit wilde ik écht niet. Heel de dokterskamer bij elkaar gehuild toen ik hoorde van de prednison, om het even zo te zeggen. Dit familielid zat echter een langere tijd aan de prednison, ongeveer een jaar. Ik heb toen veel gegoogeld over prednison en ook deze site gelezen. Ik vond het fijn om te lezen over ervaringen van anderen, daarom deel ik nu mijn ervaring met degene die het wil lezen. Globaal: moment van inname tussen 9 en 12 uur in de ochtend. Dan rond 17/18/19 uur de piek van de prednison die zich uit in energie zijn, melig zijn, en rond 21 een dipmoment wat zich uit in prikkelbaarheid, moeheid. Hierbij mijn ervaring: de start op 40 mg merkte ik zeker! Veel energie en ik werd er zelfs best "wappie" van. Eerste dagen veel in bed gelegen, even wennen aan het medicijn denk ik. Verder soort van melig, beetje wazig in mijn hoofd, rode wangen, sexueel actief. Ik heb een bijbaan genomen naast mijn studie, had het gevoel dat ik alles weer aankon. Op de "piek" dachten mensen wel eens dat ik dronken was omdat ik zo lacherig was. Mijn ontlasting werd ook steeds gezonder. De drop naar de 30 mg was pittig. Ik voelde het verschil zeker. Ik dacht dat ik ongesteld moest worden want ik had het gevoel te kunnen huilen maar ik had geen reden. Moe ook. Hoe krom het ook klinkt, iets in me wilde weer naar de 40 mg. Dat terwijl ik alles deed om zo snel mogelijk van de prednison af te zijn. Maar als je van een 4 opeens naar een 10 gaat, en dan teruggaat naar een 6, dan voelt dat als een groot verschil. Ik keek in de spiegel en zag dat mijn gezicht boller was en mijn buik. Bijbaan weer opgezegd, weer bloed bij ontlasting. Volgens de arts geen reden om terug naar de 40 te gaan, waar ik achteraf heel blij mee ben. Drop naar de 20 zelfde verhaal. Ik zit nu 11 dagen op 20 mg en voel me eindelijk weer een beetje mezelf. Afgelopen anderhalve week depressieve gevoelens, een gevoel van walging van mezelf, prikkelbaarheid, moeheid, huilen. Mijn vriend zegt dat ik directer ben. Maar de 20 mg is prettig omdat ik geen wazig gevoel in mijn hoofd heb. Ook heb ik het idee dat het opgeblazen effect afneemt. Als je nogsteeds mijn verhaal aan het lezen bent, dan bedankt daarvoor, en als je zelf ook aan de prednison moet dan wil ik je graag het volgende meegeven. De bijwerkingen, die woorden als "vollemaansgezicht" en "depressieve gevoelens" vond ik zelf heel heftig om te lezen (en geloof me ik heb me - misschien te veel - goed ingelezen) maar als je er eenmaal inzit dan is het te doen. Onthoud waar je het voor doet: beter worden en een langere periode klachtenvrij zijn. Prednison is geen pretje, maar als dit de manier is om klachtenvrij te zijn dan is het t waard. Ik voel me nu zoveel beter dan voordat ik met de kuur begon. Het werkt echt! Mijn tips: ik ben, zo ijdel als ik ben, flink gaan sporten toen ik hoorde dat ik aan de prednison ging. Dit kan ik iedereen aanraden! Ik ben met een hardloopschema begonnen. Let ook goed op je eten, vezelrijke maaltijden zorgen er echt voor dat ik me beter voel! Probeer niet teveel toe te geven aan een craving maar gun jezelf ook iets. Bijvoorbeeld een boterham met iets lekkers of een keer een ijsje (solero exotic bevat minder dan 100 calorieën en is echt lekker haha). Wat wel is: hoe meer vet je binnenkrijgt, hoe meer het naar het gezicht, buik en rug kan gaan dus ik probeer het zo min mogelijk te eten. Alcohol is een grote trigger voor mijn colitus ulcerosa. Bij 1 slok krijg ik al pijn in mijn buik en bloed bij de ontlasting. Ik drink vanaf mijn 15e alcohol en dit was erg verweven in mijn sociale bezigheden/imago. Ik ben nu aan het experimenteren met wietolie. Hier word ik prettig ontspannen van, maar lijkt niet het wondermiddel om mee te kunnen viben met anderen die wel alcohol drinken. Het gevoel van uitzichtloosheid ken ik. En dat mag er ook zijn. Colitis ulcerosa is, voor mij in ieder geval, ook een heel emotionele ziekte. Het gevoel van dingen opkroppen en "niet kunnen verteren". Laat alle gevoelens die voorbij komen er ook zijn. Ik hoop dat mijn lange verhaal je op welke manier dan ook je iets geholpen heeft. Voel je vrij om te reageren, ik kom graag in contact met lotgenoten. Dan kunnen we er misschien samen over praten.

07-04-2017 | Vrouw | 19
prednison (2mg)
Colitis ulcerosa
Prednison stootkuur hielp om mijn ontsteking onder controle te krijgen maar na een langere tijd een lagere dosis te slikken kreeg ik vervelende bijwerkingen zoals brandend maagzuur, en vocht vasthouden. Tijdens het afbouwen en het stoppen kreeg ik erge stemmingswisselingen. Het ene moment was ik dolgelukkig en had ik het gevoel alles aan te kunnen en dat alles mee zat, en [lees meer...]het andere moment lag ik depressief op bed of had een een woede aanval. Als ik het middel zou moeten gebruiken zou ik het weer doen, maar liever niet.

20-10-2014 | Vrouw | 18
Colitis ulcerosa
Ik heb dit middel gebruikt toen ik 11 was, toen ben ik dikker geworden. Nu is mijn ziekte weer zeer actief en moet ik het weer slikken. Ik heel erg tegen de bijwerkingen op..

26-06-2012 | Vrouw | 38
Colitis ulcerosa
Opvlamming, zeer ziek, en 3 uur na inname prednison geen diarree meer ipv 20 keer per dag :-). Ik heb stootkuur, 2 weken 20 mg, daarna per week met 5 mg afbouwen. Ik zit nu in 3e week op 15 mg. Bijwerkingen: benauwd (ventolin gekregen van dokter helpt goed), eten smaakt niet, 2 kg aangekomen, misselijk (eten lijkt vast te zitten in slokdarm), maagzuur, bedplassen (!!), uri[lees meer...]ne verliezen zonder controle. Ik heb al eerder een stootkuur gehad en toen werd ik erg gejaagd en opvliegend. Nu gelukkig geen last van.

11-08-2022 | Man | 22
prednison (20mg)
Colitis ulcerosa
Hallo allemaal, Er is helaas bij mij Colitis Ulcerosa geconstateerd (6e week nu). Jammer genoeg heb ik het gevoel dat de artsen van het Dijklander ziekenhuis in Hoorn het niet echt serieus nemen. Toen ik was opgenomen was mijn onstekingswaarde 900. Afgelopen vrijdag was deze 3x verdubbeld naar 2712. Waarop de arts heel luchtig reageerde en pas een afspraak op 23 aug[lees meer...]ustus heeft gemaakt voor mij. Ik zit aan wat medicijnen maar dat wilt niet echt werken vind ik zelf. Graag kom ik in contact met iemand die deze ziekte ook heb om ervaring en tips uit te wisselen. Ik hoor graag van jullie!

24-02-2017 | Man | 86
prednison (2mg)
Colitis ulcerosa
Jaren lang last gehad. Niemand kon mij helpen en maar weer een scopie, om er radeloos van te worden. Na een hartoperatie in Oldenburg(D) in contact gebracht met een internist die mij een prednison behandeling gaf met als resultaat dat ik sinds 2008 geen klachten meer heb gehad. Het voelde als herboren!

16-09-2016 | Man | 63
prednison (5mg)
Colitis ulcerosa
Na totale uitputting van actieve collitus ulcerosa-aanval, hoge koorts, 150 keer of vaker per dag naar toilet rennen krijg ik een ‘stootkuur’ van Prednison, eerst per infuus dagenlang 80 mg per dag en daarna oraal afbouwschema dat 13 weken gaat duren. Colitis-klachten verbeterden snel maar of de ontsteking ook daadwerkelijk verdwijnt zal nog moeten blijken. Vanwege de Pre[lees meer...]dnison veel klachten; hartkloppingen, veel te narrig qua stemming, maagzuur/ slikklachten, dikke voeten, pijnlijke onderbenen, vaak wakker / slecht slapen (ook vanwege hartkloppingen) maar vooral suikerbloedwaarden die torenhoog zijn en met zowel lang- als kortwerkende insuline niet te beteugelen zijn. De pest is dat alternatieve medicatie als Azothiaprine en aanverwanten bij mij zeer hoge koorts opleveren en dus niet veilig kunnen worden aangewend, met name vanwege het hart. De MDL-arts wil mij permanent aan de Prednison hebben, maar dat gaat niet gebeuren wat mij betreft….. veel te gevaarlijk op lange termijn.