mesalazine

Colitis ulcerosa (25 meningen)
Ziekte van Crohn (2 meningen)

Humira (240 meningen)
Entocort (70 meningen)
Pentasa (61 meningen)
Salofalk (56 meningen)
Sulfasalazine (54 meningen)

08-01-2016 | Man | 72
mesalazine (500mg)
Colitis ulcerosa
Ik gebruik mesalasine al vanaf 2001. klachten van c.u was vermoeidheid en slijm en bloedverlies. In 2008 waren de klachten verdwenen, om de paar jaar wel eens een opvlamming, dan de dosering 4 msr tablet en een zetpil 500 mg. Na een paar maanden weer afbouwen als de c.u weer in remissie zit. Als onderhoud gebruik ik 1 x daags 1 mesalasine 500 mg. Dit werkt bij mij zeer goe[lees meer...]d.

14-05-2015 | Vrouw | 66
mesalazine (500mg)
Colitis ulcerosa
Vermoeidheid, onderbroken slapen, acute stoelgang 3 x daags, duizelig, gevoelige anus.

26-07-2014 | Man | 56
Colitis ulcerosa
Gebruik inmiddels 15 jaar Mesalazine tabletten van 500 mg. Van veschillende fabrikanten, want zo gaat het helaas tegenwoordig. Omdat ik het al vrij lang gebruik in verschillende doseringen heb ik een redelijk betrouwbaar beeld van de effecten en bijwerkingen. De effectiviteit neemt laatste jaren af, maar dat heeft w.s. vooral met het stadium van de Colitis Ulcerosa te ma[lees meer...]ken. Ben helaas toe aan zwaardere medicatie (imuran) maar probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen. Bijwerkingen; Het valt mij op dat zodra ik de dosering verhoog ,vrijwel onmiddelijk (ernstige) vermoeidheidsklachten optreden. Omdat vermoeidheid ook een symptoom is van C.U. heb ik lang geaarzeld of het wel een bijwerking was van de Mesalazine. Inmiddels ben ik daar vrij zeker van. En ik verbaas mij dat deze bijwerking niet in de bijsluiter staat vermeld. Oh ja bij verhoging ook altijd enkele dagen hoofdpijn, die verdwijnt daarna weer. Vermoeidheid helaas niet. Ben wel aan het experimenteren met het tijdstip van inname. Nam eerst altijd alle 34 tot 8 tbl. tegelijk in bij het ontbijt. Onderzoek wijst uit dat het qua effectiviteit niet uitmaakt of de dosering wordt verdeeld of in één keer wordt ingenomen. Maar mogelijk heeft het wel effect op de ervaren bijwerkingen. Dat ben ik dus nog aan het onderzoeken.

22-03-2014 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Nu week aan de mesalaxine 2x per dag 2 tabletten van 500mg. Klachten als bloed en buikkrampen zijn zo goed als weg. Wel veel last van bijwerkingen. Het begon met erge hoofdpijn en misselijkheid en diarree . Nu nog last van slapeloosheid, misselijkheid en minder eetlust. Er word gezegd over dit medicijn dat er bijna geen bijwerkingen zijn maar ik heb er wel heel veel last v[lees meer...]an.

19-01-2013 | Vrouw | 42
Colitis ulcerosa
Weinig effectief, duurt lang voor er ook maar iets van verbetering te bemerken is. In begin veel haaruitval en lichte acné, ook hoofdpijn bemerkt in de eerste weken. Voornaamste bijwerking is vermoeidheid welke veroorzaakt dat ik meer dan halve dagen op bed verblijf. Vanaf november in combinatie met Beclametason gebruikt, ook hierdoor weinig verbetering bemerkt. Het zoeken[lees meer...] is nu naar meer effectieve medicatie.

01-12-2012 | Vrouw | 15
Colitis ulcerosa
Bij mij is er 2 jaar geleden vastgesteld dat ik cu heb, ben toen begonnen met mesalazine, dit ging zo goed dat ik tijdelijk mocht stoppen. Ik kreeg weer een opvlamming en dezelfde hoeveelheid medicijnen hielp niet meer, ben toen meer gaan gebruiken. Heb nu een lichte leverontsteking en ook weer een opvlamming, moet nu overstappen op andere medicijnen. Aan het begin deed he[lees meer...]t heel goed zijn werk, zonder bijwerkingen.

07-07-2012 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik slik 1x per dag 6 tabletten mesalazine. Ik slik ze in 1x voordat ik naar bed ga omdat als ik er 3x per dag aan moet denken dan vergeet ik het. Daardoor ben ik vorig jaar opgenomen geweest in het ziekenhuis met een opvlamming. Prednison gekregen enz. Allemaal door laksigheid en niet innemen van mijn medicijnen. Van mijn MDL arts mag ik ze alle 6 in 1 x innemen. Sindsdien[lees meer...] neem ik ze elke avond in en heb ik al 1 jaar geen last gehad. Sinds deze week. Iets lakser geweest met de medicatie bestellen bij de dokter en ja hoor. Krijg direct ontstekingen. Bijwerkingen alleen dat ik heel moe ben mar ik werk ook veel en te hard. Heb stress dus dat kan overal vandaan komen.

22-03-2012 | Man | 70
mesalazine
Bevalt uitstekend en is heel effectief

29-01-2012 | Man | 52
Colitis ulcerosa
Het middel help direct en na al een paar keer. Pillen en zetpillen werkten niet of niet meer maar klysters zijn geweldig. Ik begrijp niet dat de gastro-enteroloog niet eerder klysters heeft voorgeschreven. Vanwege de prijs neem ik halve. De huisarts zegt er altijd bij dat je na inname plat moet gaan liggen - dit is beslist niet waar want zo kan er harde ontlasting terug in[lees meer...] de maag komen, vooral de eerste keer. Hiervan ben ik wel eens heel erg ziek geweest. Rustig aan met die klysters beginnen tot je er meer aan gewend bent is dan ook mijn dringende advies.

01-12-2011 | Vrouw | 60
mesalazine
werkt wel goed, maar blijft nog vaag of de ontsteking die in bloedonder zichtbaar is. daar zit als niet, dan hoef ik niet geopereerd te worden.

16-09-2011 | Vrouw | 51
Crohn colitis
Voor mij een echt wondermiddel. Alhoewel nog steeds Crohn activiteit ondervind ik zo goed als geen last. Blijk tot op vandaag geen complicaties te hebben, heb geen krampen, heb geen last van diarree. Wel neem ik dit strikt in, al 20 jaar lang en let ik goed op mijn eten. Ik verdraag geen rauwe groenten, en ook gekookte groenten verdraag ik maar heel weinig. Wel kan ik br[lees meer...]uin brood en bruine rijst eten, yoghourt en kaas, appelsienen, gestoofde peren en appelen, en gestoomde tomaten zonder schil of pitjes. Mijn goede raad: vooral niet je medicatie laten, ook al voel je je tijdelijk stukken beter, en moet je steeds opletten op wat je eet (strikt persoonlijk)

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
Soms ben ik wel erg moe van dit medicijn en heb ik het idee dat het niet goed werkt omdat ik ondanks deze medicatie soms toch bloed en slijm bij mijn ontlasting heb. Het vervelende vind ik dat je 4x per dag aan je medicatie moet denken dus soms vergeet je een dosis in te nemen. De pillen leggen een soort laagje om je darmen wat fungeert als beschermlaagje. Hierdoor nee[lees meer...]m je ook minder vitaminen op dus naast deze medicatie slik ik ook homeopathische middelen.

23-01-2011 | Vrouw | 65
Colitus ulcerosa
Geen klachten

21-09-2010 | Vrouw
Colitis ulcerosa
werkt niet goed om de ziekte onder controle te houden, in combinatie met andere medicijnen nu wel al lange tijd geen ernstige klachten meer van de darmen.

09-02-2010 | Vrouw
Darmontsteking

29-01-2010 | Man
Colitus ulcerosa
Ik slik het wel trouw (>5jaar), en hebt geen last van bijwerkingen, maar of en hoe het werkt is mij niet duidelijk