Ervaringen met Mesalazine

mesalazine

gevoelige gewrichten vermoeidheid spier- en gewrichtspijn

Colitis ulcerosa (27 meningen)
Ziekte van Crohn (2 meningen)

Humira (275 meningen)
Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (57 meningen)

10-03-2024 | Vrouw | 52
mesalazine (2g)
Colitis ulcerosa

spier- en gewrichtspijn vermoeidheid gevoelige gewrichten

De ontsteking is na enkele weken gebruik van 1x daags klysma rustig geworden. Na enkele maanden opleving en opnieuw klysma. Daarna overgegaan op pentasa granulaat mesalazine 4g van Ferring Pharmaceuticals. Dat ging goed, maar nog niet helemaal, daarom nog een aantal maanden verlengd. Dat gaat goed, maar ben best moe en klachten in spieren en gewrichten van armen.

26-11-2023 | Man | 57
mesalazine (40mg/g)
Colitis ulcerosa
Na circa 5 weken begon ik koorts (tot 41 graden) op te bouwen en ging mijn energie niveau achteruit. Na ruim een week werd bij mij erg hoge ontstekingswaarde en een lage bloeddruk vastgesteld. Uiteindelijk 4 dagen in ziekenhuis gelegen waar ik op allerlei zaken ben onderzocht. De internist en de DML arts konden zich niet voorstellen dat het een bijwerking zou kunnen zijn. [lees meer...]In al die onderzoeken is uiteindelijk niets gevonden. De periode in het ziekenhuis heb ik Mesalazine niet gehad. Toen ik weer thuis was, ben ik weer begonnen met mesalazine. Nog die zelfde dag was ik weer harstikke ziek. Conclusie, uiteindelijk ook van de internist, een bijwerking van mesalazine.

16-10-2022 | Vrouw | 69
mesalazine (3g)
Gedurende 4 jaar chronische diarree. Naar MD-arts. Twee maanden Colitofalk genomen, zonder resultaat. Foutieve diagnose, dus. Andere arts, juiste diagnose. Na twee dagen, half zakje Questran : diarree onmiddellijk gestopt. Wondermiddel !!!

18-11-2019 | Vrouw | 35
mesalazine (4g)
Colitis ulcerosa
Voor mijn colitis ulcerosa heb ik in eerste instantie zetpil mesalazine voorgeschreven gekregen, dit heeft de ontstekingen niet doen afnemen. Onstekingswaarden gingen na een paar maanden drastisch omhoog van 128 naar 2000. Hierdoor moest ik een maand aan de prednison 10mg per dag en mesalazine poeder. De mesalazine poederzakjes veroorzaakten veel bijwerkingen (koorts, bl[lees meer...]aasonsteking, hevige buikpijn, vermoeidheid) snel mee gestopt. De prednison heeft de klachten grotendeels afgenomen. Daarna terug gegaan naar de mesalazine zetpil de klachten kwamen gedeeltelijk terug maar nog niet in de mate van voor de prednison. Nog steeds aan de mesalazine zetpil als onderhoudmedicatie.

08-10-2019 | Man | 21
Colitis ulcerosa
Voor mij was Mesalazine niet effectief genoeg. I.c.m Azathioprine zijn mijn klachten verdwenen.

20-07-2019 | Man | 38
Proctitis ulcerosa
Ik heb sinds 2 jaar proctitis ulcerosa en gebruik in principe dagelijks Mesalazine 500mg zetpillen van het merk Aurobindo. Dit merk werkt het beste voor mij. Vooral in het eerste anderhalf jaar na de diagnose was het steeds uitzoeken wat het beste voor mij werkte. Ik adviseer een ieder met dezelfde klachten dan ook om te gaan experimenteren met eten. Mijn klachten zijn si[lees meer...]nds ik gestopt ben met het eten en drinken van melkproducten en koffie 90% afgenomen. Vooral voedingstoffen die zorgen voor een opgeblazen gevoel zorgden er bij mij voor dat ik ontstekingen bleef houden. Suiker is hier ook een grote boosdoener in. Ik heb het inmiddels zover onder controle dat ik de zetpillen om de dag of elke 2 dagen nodig heb om te onderhouden. Als ik wel last krijg dan ga ik weer over op 1x per dag en is het zo weer onder controle.

29-05-2019 | Vrouw | 61
Blijven gebruiken, ook onderhoudsdosis

24-04-2019 | Man | 76
Proctitis ulcerosa
Heb medicijn gedurende enkele dagen gebruikt. Ben n.a.v. de klachten op eigen initiatief gestopt. Ben er weer mee doorgegaan op advies specialist en daarna weer gestopt. Dit review heb ik geschreven na mijn derde poging om dit medicijn te gebruiken. Dit keer ben ik definitief met deze pillen gestopt.

04-03-2019 | Man | 36
mesalazine (400mg)
Buikpijn
Hallo allemaal, Medio januari de diagnose voor CU gekregen. Voorgeschreven medicatie is een stootkuur van prednison. Start van 8 x 5mg per dag en dan langzaam afbouwend naar 0 tot eind maart. Mesalazine is vooralsnog voor altijd en elke dag 400mg. Mijn buikkrampen en het bloeden zijn inmiddels gestopt. Ik kan nu alleen nog niet zeggen of het door de prednison of mesa[lees meer...]lzine komt (of de combi). Ik merk wel dat vermoeidheid een serieuze bijwerking is en sinds enkele dagen ook hoofdpijn. Sinds vandaag heb ik weer last van buikkrampen. Ik kan alleen niet plaatsen of het komt door het afbouwen van de prednison of dat ik een "reguliere" opvlammimg heb. Het kan natuurlijk ook eem reguliere buikkramp zijn, maar de vrees is enorm. Heeft iemand de ervaring van afbouwen prednison icm mesalazine? Herkennen jullie opvlammingen op dag niveau of tijdens de afbouw periode van de prednison? Voor de prednison zit ik nu nog op 4x per dag 5mg en vanaf volgende week 3 x per dag enz. Alle ervaring en info is welkom. De diagnose en CU ziekte is nieuw voor mij en ik leer het allemaal nog herkennen. Ik neem elke kramp op dit moment heel serieus omdat ik in januari enkele weken hevige krampen heb ondervonden die ik (waar mogelijk) wil voorkomen. Ook informatie of jullie ervaring over hoe vaak jullie een opvlammingen hebben (per jaar..of aantal jaren), hoe lang deze gemiddeld duren en zijn ze altijd "heftig" is meer dan welkom. Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite!

25-11-2018 | Vrouw | 30
Colitis ulcerosa
Prima medicijn, wel elke dag gebruiken en aan de hoeveelheid houden anders is de kans groot om opnieuw klachten te krijgen. Ik moet ook elk jaar worden gecheckt op aantasting van organen als bijwerking van de mezalazine, dit gaat via een bloedonderzoek. Ook heb ik andere mezalazine gehad die hielpen niet, ik raad aan om een Europees merk te nemen.

25-09-2018 | Man | 65
Colitis ulcerosa
Na een week gebruik van 4 gram granulaat en 2 klysma's geen verbetering. Wel meer buikkrampen. Ontlasting blijft gewoon met veel bloederig slijm. Heeft iemand een tip?

20-09-2018 | Man | 61
Darmontsteking

24-03-2017 | Vrouw | 80
mesalazine (4g)
Colitis ulcerosa
Ik heb nu voor de tweede keer weer last van colitus ulcerosa deze keer vanaf 16 januari dit jaar tot op de dag van vandaag Ik kreeg van de specialist cortiment tabletten en salofalk granules Ook heb ik de zetpillen gebruikt van pentasa en de klysmas Nu ben ik maar met het fodmap dieet begonnen. Ik weet gewoon niet wat ik anders moet

07-03-2017 | Man | 35
Proctitis ulcerosa
Sinds begin januari is er bij mij na darmonderzoek Proctitis Ulcerosa geconstateerd en heb ik mesalazine 500mg voorgeschreven gekregen. Procititis Ulcerosa betreft een zelfde soort ontsteking als Colitis Ulcerosa maar beperkt zich tot alleen de eerste 10 a 15 cm in de endeldarm. In eerste instantie moest ik 1x daags voor het slapen een zetpil gaan inbrengen. Na 4 dagen al [lees meer...]resultaat en waren de bloedingen en krampen verdwenen. Een maand later weer een opvlamming gekregen waarschijnlijk door nachtdiensten en onregelmatigheid en op advies toen 2x daags 500mg gaan gebruiken. Nu in maart begin ik de laatste paar dagen klachten te ontwikkelen in de vorm van pijn in mijn zaadballen en/of prostaat. Erg typerend dat ongeveer een uur tot anderhalf uur na het inbrengen van de zetpil deze klachten erger worden en zelfs mijn nachtrust verstoren. Het geeft een zeurende constante pijn die gepaard gaat met misselijkheid. Ik lees hier verder niets van andere mensen met soortgelijke bijwerkingen dus voor mij is het nog een beetje gissen of het daadwerkelijk door de mesalazine komt, maar het lijkt er wel zeker op. Komende vrijdag heb ik nacontrole bij de specialist dus dan zal ik dit zeker bespreken. Hopelijk kan ik de medicijnen dan weer afbouwen.

01-02-2017 | Man | 31
Colitis ulcerosa
Soms lichte hoofdpijn. Lijkt op spierpijn vanuit mijn nek trekkend naar het hoofd. Eerst gebruikte ik 4 gram per dag. Toen waren de hoofdpijn klachten frequent aanwezig, nu met 3 gram minimale klachten. Ze zeggen kans (1%?) op verlaagde sperma aantallen en mobiliteit. Nog geen test kunnen uitvoeren, wel erg benieuwd hoe dit zal gaan verlopen in de toekomst.

31-01-2017 | Vrouw | 51
mesalazine (2g)
Colitis ulcerosa
Hallo. Globaal gezien voel ik me zeer moe en heb ik veel ongemak van al die systeemziekten. Het laatste jaar nam ik Pentasa, waarvan mn.haar uitviel en mn darmen bleven bloeden. Naast ondersteunende natuurlijke middelen ben ik sinds een paar maanden gestart met mesalazine van Teva en een zetpil van Claversal. De bloedingen zijn gestopt maar ik voel me nu nog ellendiger. M[lees meer...]ijn bloed is stroperig dik, mijn handen en vingers doen helse pijn, mijn nek is pijnlijk stijf, zo voelt het gevaarlijk slecht :-( morgen ga ik de dosering halveren naar 1g en de zetpil van 1g s avonds want ik denk dat dat dikke bloed een bijwerking is van de mesalazine. Hopelijk krijg ik snel nieuws over mn bloedafname van gisteren. Dat verliep vreselijk moeilijk omdat het niet bleef stromen. Nog iemand zo ziek hier?