Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

04-12-2013 | Vrouw | 63
Chronische depressie
ik heb al jaren last van een depressie. jaren van overleven en allerlei ad's slikken mocht ik eindelijk Parnate gaan gebruiken. En wat ik niet verwachtte het hielp nog ook. Ik leef weer zij het wel met beperkingen maar toch. Ik kan weer genieten. Natuurlijk is het geen wondermiddel en het zal niet iedereen helpen. Maar wel de moeite waard om te proberen. Heb wel last van [lees meer...]maag-darm stoornissen. maar ja je moet wat toch.

12-09-2013 | Vrouw | 57

26-06-2013 | Man | 51
Depressiviteit
Werkelijk alle andere cocktails van antie depresifa's gehad zonder effect.dit is het enigste wat mij een constante geeft (maximale hoeveelheid weliswaar maar toch).geen oplossing maar zeker ook geen verslechtering.in de gehele periode 3x een crises gehad ( reactie van of wisselwerking of eveel teramine binnen gekregen) Hoop het nooit meer te krijgen. vaak word aangegeven d[lees meer...]at er alleen een plotelinge bloeddruk verhoging( in mijn geval 240) plaatsvind maar je lichaam reageerd daarop en laat de bloeddruk ook weer abrubt te laag zakken ( 75)dit "spel " gaat een aantal uren door en kan levens gevaarlijk zijn. en word door huisartsen nog al eens onderschat.(neem een paracetmol en ga lekker slapen) terwijl er meerdere ernstige complicatie's voor kunnen komen( o.a hersen bloeding ,hartfaln etc ) zorg als je dit mee maakt dat iemand direct 112 belt( zeg maar gewoon een hart aanval) en je met ambulance af laat voeren om je aan de monitor in het ziekenhuis te krijgen.Staat trouwens ook in oudere bijsluiters.Voor de rest als je het "dieet"goed volgt zijn er niet veel bij werkingen soms wat duizelig ,ook nu nog na zoveel jaar gebruik, dus niet alleen d eerste week.

12-04-2013 | Vrouw | 60
tranylcypromine
Ik heb het hele Nederlandse medicatieprotocol tegen depressie doorlopen en het was shocktherapie of Parnate. Parnate heb ik gekozen en het heeft mij eindelijk van mijn depressie afgeholpen. Het dieet vind ik geen enkel probleem. Je mag nog zoveel wel eten. Nu ik het langer gebruik ervaar ik dat klachten waarmee ik naar de huisarts ga en waarvan onderzoek geen resultaat opl[lees meer...]evert afgedaan worden als bijwerkingen. Nu som ik wat klachten op in de hoop dat anderen deze herkennen en het daadwerkelijk bijwerkingen zijn: gewrichtpijn in alle gewrichten, ook de wervelkolom, zomaar iets laten vallen, krachtverlies in handen, 's nachts hevig transpireren, tintelingen in ledematen gezicht en tong, het erg koud hebben bij kamertemperatuur van 26 graden, koude rillingen, verergerend geheugen- en concentratie probleem , op kussentjes lopen met je voetzolen. verlies van smaak, afbrokkelende nagels, spierpijn. Bij warm weer vochtvasthouden in benen en voeten. Ik ben al onderzocht op vervroegde dementie, reuma en B12 tekort, maar dat is het niet. Ondanks alles wil ik niet stoppen met Parnate. Met de bijwerkingen heb ík te maken en daar weet niemand vanaf. Als ik zou stoppen en depressief wordt, krijgen mijn kinderen weer de zorgrol. Na lange tijd ben ik weer "moeder" dat wil ik ze niet meer afnemen. Ik ben blij dat het gebruiken van Parnate mij die kans geeft!

24-03-2013 | Vrouw | 57
Depressiviteit
Mijn hele leven al depressies, steeds vaker, steeds langduriger. In 2000 voor het eerst medicijnen daarvoor: seroxat. Een nieuwe wereld ging voor me open, heb me nog nooit zo goed gevoeld. Helaas nam de werking van seroxat langzaam af en na verplicht te hebben moeten overschakelen naar generieke paroxetine werkte het helemaal niet meer. Psychiater heeft in de laatste 3 ja[lees meer...]ar 11 verschillende middelen voorgeschreven die allemaal niet werkten. Parnate leek nog de enige oplossing om ECT te voorkomen. Moest daarvoor 3 weken naar het Paaz om ingesteld te worden.(aug. 2013) Werd meteen na de eerste dosis elke ochtend vreselijk duizelig en ben zelfs een paar keer flauwgevallen. Duizelingen verdwenen zo rond het middaguur. Bloeddruk absurd laag: 75/50. Eenmaal thuis begon een andere nare bijwerking: volkomen slapeloosheid. Heb inmiddels alweer 6 verschillende slaapmiddelen achter de rug die ik allemaal na een paar weken moest stoppen vanwege niet meer werken of nare bijwerkingen (nachtmerries). Neem momenteel mijn volledige dosis parnate (60mg) 's morgens vroeg in en het slapen gaat al beter. Heb 4 verschillende slaapmiddelen tegelijk gekregen van de psychiater met de bedoeling om om de dag een slaapmiddel te nemen, steeds een andere. Dit werkt heel goed. Met het dieet heb ik geen moeite. Merk wel dat het bij mij geen weken maar maanden duurde voordat het effect van parnate zichtbaar werd. Heb de bijwerkingen ervoor over omdat ik me tegenwoordig weer redelijk goed voel.Ben zelfs vaak heel druk en merk dat mijn taalgebruik agressiever wordt maar dat is gewoon een kwestie van jezelf tot kalmte manen en even nadenken voor je je mond opendoet. In mei ga ik kijken wat er gebeurt als ik geen 60 maar 50mg inneem. Al met al tevreden met parnate. Wel elke maand een heel gedoe om het bij de apotheek te moeten bestellen, soms komt het pas na een week binnen.

05-07-2012 | Man | 65
Depressiviteit
als kind was ik dikwijls sterk in mijzelf getrokken. had het gevoel iets te missen.voelde mij anders dan anderen.was erg geremd. en dronk in mijn pubertijd veel alcohol om mijzelf het gevoel te geven er toch bij te horen.heb van allerlei middelen geslikt.het heeft mij ook niet meegezeten . mijn eerste vriendin liet mij na 5jaar alleen.ben toen getrouwd ,waarna mijn vrouw [lees meer...]naar 4jaar overleed. en ik met 2kinderen van 3 en 1 achterbleef.het was dus eigenlijk springen van de hoge duikplank.zonder te kunnen zwemmen parnate heeft mij goed geholpen.alleen heb ik mijn kinderen opgevoed .zonder deze medicatie denk ik niet dat ik zover gekomen was.nu ik 65 ben denk ik alleen wel eens zou ik ooit nog van deze parnate afkomen. hoe gek het ook klinkt maar het verlangen naar mijn hele zuivere zelf (ik)komt af en toe naar boven

02-10-2011 | Vrouw | 45

25-10-2010 | Vrouw
tranylcypromine
Over het algemeen helpt het goed om de stemming te verbeteren. Wel soms last van stemmingswisselingen en veel last van de bijwerkingen o.a. slapeloosheid, rugpijn, duizeligheid, vooral bij traplopen of lang staan, bloeddrukschommelingen. Ik heb er Trazolan bij om te slapen, maar dit helpt vaak niet. Heb dan ook veel last van oververmoeidheid.

27-11-2009 | Man
Borderline Persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruikte parnate tegen mijn stemmingswisselingen en mijn sombere stemming (borderline phs). Ik ben er nu een paar maanden mee gestopt, omdat ik geopereerd moest worden. Nu merk ik pas hoe effectief dit medicijn was. Maar tegelijk heeft het ook veel nadelen. Het heeft namelijk veel bijwerkingen: Je moet er een strikt dieet voor volgen en je mag aantal medicijnen niet [lees meer...]slikken en drug is al helemaal verboden. Ik kon dat wel opbrengen (3 jaar geslikt). Maar toch denk ik dat ik er niet weer aan begin. Ook moet je je medicijnen altijd op vaste momenten innemen. Je moet wel een psychiater vinden die het wilt voorschrijven, want je kan het alleen op artsenverklaring krijgen.

19-10-2022 | Man | 45
tranylcypromine (150mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Nadat niets hielp, bij mijn berderline, ook ECT niet, ging ik voor de derde keer weer parnate probere. Uieraard kwam ik meteen 15kilo an en ging mijn korte termijn geheugen slecht werd. De stemming en angst namen af, alleen dit heb ik alleen bij hoge dosering en is meer te wijten aan de bijwerking van die troep.

30-01-2021 | Vrouw | 55
Manisch-depressieve stoornis
de werking van de Parnate bleek erg goed, neer dan een jaar lang , toen wert het niet meer geleverd in Nederland en werd het tracydal. tracydal bleek al snel een averechts effect te hebben en mijn vrouw kreeg weer angsten en waan ideeën, ook kwam de drang tot zelf doodging erger terug dan dat zij voor het Gebruik van Parnate had, tracydal is gestopt maar zij kreeg niet de[lees meer...] Parnate terug en ook geen goede verdere Medicatie, door haar angsten verwarde zij mij steeds meer met waan beelden en personen uit haar slecht verleden, en verdraaide de dingen die zij zelf gedaan of gezegd had naar mij of anderen - Pernate STOPTE deze gevoelens en gedacht goed - tracydal heeft dit alleen maar weer meer verergerd - uit haar angsten is ZIJ van mij gescheiden, maar ik probeer haar nu nog steeds bij te staan soms hangt zij heel erg aan mij, maar de GGZ in Nederland laat dit feitelijk niet toe en drijft ons steeds meer uit elkaar en helpen haar zelf ook niet echt, - ik ben erg bang dat zij er binnen kort niet meer zal zijn....

13-11-2019 | Vrouw | 48
tranylcypromine (50mg)
Gebruik 7mnd tranylcypromine 50 MG naar tevredenheid. Zei op 18 oktober tegen de psychiater ik voel me voor de helft me zelf weer. En vanaf toen zzak ik de depressie weer in

15-06-2019 | Vrouw | 64
Chronische depressie
mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.

29-07-2018 | Man | 68
tranylcypromine (10mg)
Ik heb vele jaren Parnate gehad. Parnate heeft mijn leven nieuw vorm gegeven. Energie, goede contacten, positief denken, goede planning. Helaas ben ik nu voor de tweede keer overgezet op een ander medicijn. Het duurde wel even voordat de werking van het ontbreken van Parnate plaatsvond. Het leven gaat nu van een 9 naar een 4. In alle daagse handelingen merk ik het ontbr[lees meer...]eken van de werking van Parnate. IK heb in overleg met Menzis, apotheek en huisarts het nog niet voor elkaar gekregen om weer parnate te krijgen. Tracydal, ook tranylcypromide, werkt bij mij totaal niet. Ik betaal voor een middel dat helemaal niet werkt, tenzij op hetzefde moment mijn klachten zijn verzwaard. Ik smeek om het middel, maar krijg het niet. Ervaring huisartsenpraktijk en Menzis medewerker is t.a.v. de procedure zo niet vanzelfsprekend. Een zorgverzekeraar levert zorg wanneer hij ' controleert' of het nieuwe middel ook werkt. Ondertussen ben ik ten einde raad.

28-01-2018 | Vrouw | 31
tranylcypromine (10mg)
Eerst begonnen met parnate/tranylcypromine een halfjaar, daarna de overstap op Tracydal. Voor mij geen verschil. Dit is het eerste middel wat werkte. Ik had hier na korte tijd al van wouw, er verandert wat. Ik voel me niet meer alleen zwaar rot en kijk tegen alles op. Ik kon opeens weer zin in de dag hebben. Ik kon me niet herinneren dat ik dat ooit had gehad. Voor mij was[lees meer...] dit echt raar. Niet dat ik er nu ben, maar dat ik me niet meer voortdurend rot voel en tegen de dag op zie, dat helpt wel. Want er zijn nog zeker dagen dat ik wel tegen alles opzie en me rot voel. De bijwerkingen vallen ook erg mee. De droge mond had ik vooral in het begin erg last van. Nu alleen soms nog met eten. Ik heb het sinds ik parnate / tracydal slik het ook snel koud. Dat is wel lastig, omdat ik het dan echt heel koud kan hebben ergens en andere mensen natuurlijk niet. Ik wen er wel steeds meer aan, dat ik dus echt op mijn kleding moet letten. Verder is het dieet wel goed te doen, alleen nu na 1,5 jaar begin ik sommige dingen wel echt te missen, als ik andere mensen wel die dingen zie eten.

28-09-2016 | Man | 54
Chronische depressie
Gedurende 20 jaar chronische depressie/bipolaire stoornis verschillende antidepressiva en stemmingsregulerende medicijnen gebruikt. Mijn stemming werd wel beter, maar bleef suboptimaal. IK had last van extreme slaperigheid en voelde me vlak. in overleg met mijn psychiater op een bepaad helemaal gestopt. Voelde me een jaar goed, gevolgd door ernstige depressie met opna[lees meer...]me. Toen Parnate, na een paar weken effect. Slik het nu 5 jaar, wil er nooit meer af. Heb geen depressie meer gehad, voel me goed. Dieet is goed te doen, minder draconisch dan het lijkt. Alleen kaas is oppassen geblazen. Verder slaap ik lichter dan vroeger. Ik heb ook wel beter geleerd wat ik moet doen om te voorkomen dat ik in een neergaande spiraal kom.