Parnate

Nardil (11 meningen)
Nardelzine (1 mening)

21-06-2017

Obsessieve-compulsieve stoornis

Tot 3x keer toe ondanks dat ik me strikt aan 't dieet hield een hypertensiecrisis moeten doorstaan (in combinatie met het heel zwaar voelen onder de tranylcypromine) waarvan 2x thuis en 1 keer in 't ziekenhuis waarin ik preventief werd opgenomen. Eén tablet gaat probleemloos, maar de 3 pogingen om 2 tabletten tegelijk te slikken gingen alle 3 mis. Meteen die bloeddruk fors[lees meer...] omhoog (tot aan de 200/125...) en heel zwaar gevoel zodra er 45 min. verstreken zijn na inname. Ik reageer helaas veel te sterk en heel vervelend op 2 tabletten, laat staan 2x daags 2 of zelfs 3 tabletten. Ik zou het nooit redden en 't ziekenhuis raadde het me dan ook meteen af gezien de risico's. Ik had wat de psyche betreft geen voordelen, ook geen echte nadelen (niet meer angst of depressieve gevoelens), op een toegenomen vermoeidheid na. Bij 2 tabletten tegelijk dacht ik eerder (ondanks dat ik rustig en niet panikerend van aard ben) dat ik doodging als ik me niet muisstil zou houden. Vreselijk en dat 3x ook nog. Het ziekenhuis heeft me op droge aardappels, naturel broccoli, worteltjes en goed bruine kip gezet en dat elke dag weer, dus het ligt niet aan 't dieet en ik heb ook geen andere medicijnen die ik gebruik. Maar toch ging 't meteen weer mis. Helaas reageer ik op geen enkele SSRI, niet op Anafranil en niet op Parnate, alleen maar zware bijwerkingen. Ik blijf onbehandeld met 24 uur per dag zware OCD rondlopen helaas. Wonder boven wonder maar licht depressief (heel sterke vrouw die alles volhoudt). Ik had goede hoop, maar 't middel is niet voor me weggelegd. Verdere bijwerkingen: heel erg zwaar vallen, vooral boven mijn borsten, op de borst, op mijn schouders, rondom mijn nek en keel, de bovenrug. Tintelende armen en handen. Later stijve nek (leek op spierpijn), afgeknepen stem, zwaar op de borst (maag of hart voelen), tragere hartslag tot na crisis, dan juist hogere hartslag. Constant dreigen flauw te vallen bij 2 van de 3 crises, licht tot half doof worden en bruisen in de oren. Uitgeput erbij zitten.
13-02-2016

Parnate (tranylcypromine)

Mijn man heeft dit medicijn geslikt en het is een groot drama geworden. Vanaf het begin nam de ernstige depressie dramatisch toe. Tijdens de opname heeft de keuken ook een paar keer een fout gemaakt. Dieet luistert zeer nauw en daar valt niet mee te marchanderen. De keuken had een keer Griekse kaas door de sla gedaan. Op het menu stond?: Hollandse sla. Mijn man kende die b[lees meer...]lokjes niet en had ze eruit gevist uit voorzorg. Toch ging het gigantisch fout. De bloeddruk steeg zo dat de bloeddrukmeter(s) uitsloegen. Bovendruk dus boven de 245. Lichamelijk verzwakt en we zijn blij dat het medicijn afgebouwd is. Wij kennen mensen waar het bij geholpen heeft, maar ook mensen waar het niets deed. Waaronder dus mijn man. We hebben de generieke en dus ook het A-merk gebruikt. Dit maakte voor hem geen verschil uit. ECT zien we ook niet zitten en we zijn teruggegaan naar Anafranil dat ooit het beste werkte.
20-04-2015

Bipolaire stoornis

bijna 30 jaar aan t zoeken naar het juiste medicijn, ik had veel hoop op parnate vanwege de vele positieve verhalen maar op 80 gram heb ik nog steeds alleen de bijwerkingen en niet de werking waar ik zo op hoopte, net als bij de vele (vele!) anti depressiva en stemmingsstabilisatoren die ik geprobeerd heb. hierna volgt ect, wat ik eng vind vanwege het geheugenverlies, maar[lees meer...] ik zet nog even door net als jij hoop ik.
10-04-2015

Chronische depressie

Ik heb had alle bijwerkinge die je maar kan bedenken, mijn man moest zelfs 5 weken thuis blijven omdat ik niets kon doen, maar het aller ergste was in de tussentijd een zelfmoordpoging. ik heb nu na bijna 3 maanden nog heel erge hardkloppingen en moet daardoor de parnate s'avonds innemen om overdag te functioneren, maar daardoor heb ik ook ernstige slaapproblemen door de p[lees meer...]arnate die houden mij wakker en neem dus ook slaaptabletten erbij. Mijn psychiater zei dat het een heel goed middel is voor mijn depressie, maar als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik het nooit en never meer nemen. Ik raad iedereen hier van af. Wat ik nu doe, moet ik over nadenken, omdat wij zoveel meegemaakt hebben, durf ik het ook niet af te zetten.
12-11-2014

Chronische depressie

Na alles uitgeprobeerd te hebben verwachte ik best veel van dit medicijn. Zeker nav een aantal goede reacties van mensen op forums enzo Heeft veel voeten in de aarde gehad om psychiater in Amsterdam te vinden die het aandurfde om het aan te gaan (ik heb ooit hartinfarct gehad). Afbouwen eerst van paroxetine (20 mg) toen paar weken clean. Vervolgens opbouwen Parnate. Heb[lees meer...] zowat alle bijwerkingen te pakken. Totaal geen energie meer, terwijl ik voorheen wel sportte. Apathisch. Veel te lage bloeddruk de hele tijd. Traag in mijn hoofd en het ergste: de stemming is er helemaal niet op voorruit gegaan. Heb opgebouwd tot 50 mg. Hoger was onverantwoord vanwege te lage bloeddruk en bonkend hart.
19-05-2013

Parnate (tranylcypromine)

Ben al bij vele zogenaamde hulpverleners geweest en het helpt niets. Bij GGZ-Drenthe,Psyq te Groningen,Umcg,indeBres en niemand die kan helpen.Het iz zeer droevig gesteld met de hulpverlening in Nederland.Heb al vele medicaties gehad en nu al ongeveer tien weken Parnate 60 mg,helpt ook geen donder.Kan net zo goed vitaminepillen nemen.Het valt me wel op dat UMCG en dan de[lees meer...] afdeling psychiaterie erg slecht is. Ze kwalificeren zichzelf als specialist op gebied van psychiaterie maar het is gewoon een wassen neus. Luisteren doen ze niet en zijn zeer arrogant. Diagnose wat gesteld is depressie en toch geloof ik daar niet in.Al bijna 4 jaar bij verschillende psychiaters en psychologen geweest zonder resultaat.WAARDELOOS is parnate
16-08-2013

Chronische depressie

Tijdens een opname werd Parnate voorgeschreven en bij de hoeveelheid van 60 mg werden de bijwerkingen zo erg dat ik bijna niet meer kon functioneren. Smaakverlies, echt alles smaakte anders. Een hele droge mond, heel sloom en gewoon bijna niet meer de trap op kunnen komen doordat mijn bloeddruk alle kanten opging. Algehele slaapeloosheid, ik was zo ontzettend sloom. Het wa[lees meer...]s echt ellende. Hartkloppingen, druk op de borst. Ik geloof dat ik zo'n beetje alle bijwerkingen had die er zijn. Ze stelde voor om nog verder op te hogen, maar ik kon niet meer en ben af gaan bouwen. Meteen de dag nadat ik op 40 mg zat, merkte ik al dat ik helderder was. Maar nu ik verder aan het afbouwen ben is het wel lastig omdat de depressie er wel flink doorheen komt. Tot de 20 ging het wel. Nog steeds last van een veranderde smaak, chocola smaakt nog steeds niet b.v. en groenten ook niet. Het dieet geeft voor mij geen problemen en de bloeddruk nu ook niet meer. Lichamelijk ben ik fitter. Geen pijn op de borst geen hartkloppingen een half uur na inname. Zo zie je maar het is bij iedereen anders, en dat terwijl ik eigenlijk nooit last heb van bijwerkingen van medicatie.
02-01-2013

Parnate (tranylcypromine)

mijn dochter krijgt as maandag ook parnate ze is aps 19 n we zijn nu bezig met tensiemetingen voor een week kan iemand mij vertellen wat voor effect alcohol hierop heeft omdat ze soms wel eens wil gaan stappen
09-03-2016

Chronische depressie

Ik heb al ruim dertig jaar last van langdurige depressies. Jaren en jaren van therapie en medicatie in alle soorten en vormen, van opname tot ECT's. Ik had mij aangemeld voor een nieuwe behandeling, maar moest eerst het middel Parnate gebruiken. Op den duur gaf dit niet de juiste werking, maar bleef ik ernstig depressief. Om die reden mij aangemeld voor een nieuw soort beh[lees meer...]andeling. DBS genaamd. (d.m.v. elektroden in je hersenen wordt een gebied gestimuleerd). Gelukkig voor mij heb ik daar baat bij. Ik wil nu proberen de medicatie, ook dus de Parnate, afbouwen. Als je Parnate gebruikt en het werkt voor jou dan moet je er absoluut mee doorgaan, over het dieet kom je ook wel overheen. Voor diegene die er geen baat bij hebben en eigenlijk uitbehandeld zijn, ga op zoek naar informatie over de DBS behandeling. Het is waarschijnlijk ook niet alles, maar net als alle anderen wordt je op een gegeven moment ziek van alle medicijn'troep' in je lijf.
18-12-2014

Chronische depressie

Ik vond de Parnate opzich wel goed werken. Heb het in totaal 5 maanden gebruikt. Het werkte goed tegen de somberte, maar door de bijwerkingen heb ik moeten stoppen. Ik heb wel van alles geprobeerd; medicijnen op verschillende tijdstippen, s' ochtends, 's middags en 's avonds. Ik kon het niet 's ochtends nemen omdat ik dan om 13.00 uur moest slapen. Opzich prima om het dan [lees meer...]'s avonds te nemen. Maar ik moest het ophogen en toen kwamen de bijwerkingen waardoor ik moest stoppen: restless legs. Ik werd om half 2 stipt wakker en kon pas rond half 4 weer gaan slapen. Opzich was ik dan overdag niet heel moe, maar ik ging steeds minder slapen. Ik sliept uiteindelijk 2-4 uur per nacht, en dat breekt dan op. Wat jammer is, omdat het middel opzich wel goed werkte. Ik vond het dieet erbij in het begin niet lastig, maar omdat ik 1 keer in het ziekenhuis ben beland met een knallende hoofdpijn was ik heel angstig geworden. Het was waarschijnlijk een overgevoeligheidsreactie, maar één zo heftig dat ik niets meer durfde waar ik ook maar enigszins over twijfelde. En verder reageerde ik ook op koffie, frisdrank met prik, coffeïne in de paracetamol, tandartsverdoving....als ik dat dronk/deed dan sliep ik niet. Het werkte ook op mijn libido..maar dan postitief! Ik vind het ergens jammer dat ik moest stoppen, omdat het wel op de depressie werkte, maar ergens geeft het mij ook rust dat ik niet meer bang hoef te zijn dat ik in het ziekenhuis beland. Ik zou het anderen wel aanraden, mits ze goed van te voren bedenken waar ze aan beginnen (qua dieet).
23-10-2013

Parnate (tranylcypromine)

Ik heb al eerder een reactie op het gebruik van Parnate geschreven en mijn bijwerkingen ervan beschreven. Ik ben nu aan het afbouwen omdat de bijwerkingen inmiddels gediagnostiseerd zijn als het neuromusculair syndroom. Parnate afbouwen is de enige remedie hiertegen. De farmaceut in Engeland is op de hoogte gebracht, deze reageerde door te melden niet van de bijwerking o[lees meer...]p de hoogte te zijn. Het is echter al gemeld nadat deze bijwerkingen gediagnostiseerd waren. Voor mij is het afwachten hoe ik reageer zonder het medicijn dat voor mijn klachten ( CPTSS ) heel effectief was.
19-01-2013

Parnate (tranylcypromine)

Het is een middel dat bij mij heel nauw luistert iets er bij of eraf en ik ben helemaal in de war Ben nu bij een dokter die er verstand van heeft en dat is erg belangrijk.
11-03-2011

Depressie/angst

bijerking vermoeidheid,toename van angst,misselijkheid
25-04-2018

Chronische depressie

Na veel medicatie, opnamen en 2 electro shock therapieën van 24 shocks viel ik toch telkens terug in een zware depressie. De opname daarna werd besloten een aanvraag in te dienen voor Parnate. Dit geneesmiddel is niet meer leverbaar in Nederland en moest geïmporteerd worden uit Engeland. Ook is er een ondertekende bewust zijnde verklaring nodig van de psychiater. Inmiddels[lees meer...] wordt dit medicijn ook in Nederland geproduceerd onder de naam Tracydal. Toch is er verschil van werking vind ik. Er wordt gezegd dat het middel hetzelfde is maar heb van een niet meer in dienst zijnde psychiater gehoord dat er toch een klein verschil in mag zitten. Nu dit medicijn in Nederland gemaakt wordt wordt de Parnate niet meer vergoed.
21-10-2017

Parnate (tranylcypromine)

Was ten einde raad. Geen medicijn hielp en ik was zeer wantrouwig of Parnate me wel zou helpen. En ja hoor, eindelijk een pil die mij weer blij en actief maakte. Jammer genoeg moet ik het nu met Tracydal doen wat mij niet zo goed helpt.
05-10-2017

Parnate (tranylcypromine)

Heb tot vorig jaar Parnate gebruikt en was daar zeer tevreden over. Sinds kort is Tracydal daarvoor in de plaats gekomen en kun je Parnate niet meer krijgen. Heb het idee dat Tracydal minder werkt. Mijn stemming wordt weer wat minder m.n. de ochtenden zijn helemaal niet leuk. Van Parnate viel ik af. Als ik nu aan de lijn doe val ik een ons per maand af. inspireert me nie[lees meer...]t om verder te lijnen. Ik wil bekijken waar het verschil in die pillen zit. Welke stoffen worden er gebruikt. Ben benieuwd naar ervaringen van andere oud-Parnategebruikers

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (510) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum