mening

Nardil (10 meningen)
Nardelzine (1 mening)

08-11-2013

Parnate (tranylcypromine)

Ik wil even mijn ervaring met Parnate op papier zetten. Hiermee hoop ik iemand te kunnen helpen om van een depressie af te komen. Na 2 flinke depressies ( 1ste in 1986, 2de in 1992) met paniek aanvallen waarbij ik Prozac en Seroxat heb geslikt (deze medicaties hielpen toen goed) kreeg ik in 2003 mijn derde depressie. Omdat ik de medicatie van de eerderen depressies zelf [lees meer...]gestopt heb sloegen deze medicaties in 2003 NIET meer aan!.Met alle gevolgen van dien. Het is toen een zoektocht van 2 jaar geworden naar het juiste medicijn. In die 2 jaar heb ik 7 verschillende medicaties geprobeerd. Dit was een heftige periode met opbouwen van het medicijn en omdat het niets deed, weer afbouwen. Soms was je hier bijna 3 mnd zoet mee. Tot in 2003 ik doorverwezen werd naar een second opinion praktijk voor psychische klachten. Ik heb een zeer uitgebreid onderzoek gehad en een mondelinge vragen uurtje. Aan de hand van die onderzoeken kwamen de 2 psychiaters uit op Parnate. Deze werden in tijd van een paar weken opgebouwd. Ik heb in de begin periode op een max van 5 tabletten gezeten. Toen ik me eenmaal Super goed voelde is dit af gebouwd naar 2 per dag. Ik wist niet wat me overkwam. Ik hoorde de volgeltjes weer fluiten en kon weer voor mijn gezin zorgen. Na een jaar of 5 ben ik af gaan bouwen naar 1 tablet per dag. In 2011 ben ik samen met mijn psychiater nog verder af gaan bouwen tot ik in het voorjaar van 2012 helemaal zonder was. Maar na een halfjaar kwam ik met een echte griep in bed te liggen en kwam mijn depressie in alle hevigheid weer terug. Contact opgenomen met mijn psychiater en direct weer gestart met 1 tablet per dag. Gelukkig merkte ik na een week dat de Parnate weer aansloeg. Oh wat was ik bang dat ook deze mij niet meer zou helpen. Wat dan? Parnate was in 2003 mijn laatste red middel. Ik probeer nu ook een verklaring te krijgen zodat ik mijn levenlang Parnate moet gebruiken. De bijwerkingen zijn bij mij nihil. Het dieet is goed mee te leven. Soms ga ik per ongeluk de fout in. Als je uit eten gaat weet je niet altijd precies wat er in het gerecht zit. Dan krijg ik 's nachts een vreselijke hoofdpijn en dit duurt dan zo'n 6 á 8 uur en dan zakt het weer af. 1x ben ik met zo'n vreselijke hoofdpijn via de huisartenpost in het ziekenhuis beland. Daar had niemand ooit van Parnate gehoord. Dus alles moest opgezocht worden. Gelukkig heb ik altijd een bijsluiter in mijn portemonnee zitten en zo kwamen de heren medici direct een stap verder. De jonge artsen krijgen dit medicijn niet meer tijdens hun opleiding. Voordat de artsen een "behandelplan" hadden zakte mijn hoofdpijn en kon ik na een paar uurtjes weer naar huis. Dus wees wel op je hoede met het dieet. Ik stop dus nooit meer op eigen houtje en neem iedere morgen braaf mijn Parnate pilletje in.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum