Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

09-03-2015 | Man | 23
venlafaxine (150mg)
Voorgeschreven gekregen voor bovenstaande aandoeningen. Bijwerkingen in de wenperiode waren extreem te noemen. Depressiviteit en suïcidale gevoelens werden vele male erger. Ik kreeg geen hap door mijn keel, gaf nergens meer om en ging door een hel. Na 6 weken leek dit beter te gaan, dit kwam alleen vanwege dat de wenperiode over was. Het middel zelf deed niets goeds. Depre[lees meer...]ssie bleef aan en werd net als suïcidale gedachte en zelfbeschadiging alleen maar erger. Mijn energie werd minder, ik was vaak misselijk, kon mijn honger niet stillen en kwam meer dan 24 kilo aan. In de loop van de tijd had ik soms het gevoel of mijn gedachtes bleven hangen, kwam moeilijker uit mijn woorden en soms leek het of 'het beeld' bleef hangen. Ik keek ergens anders naar dan wat er voor mij verscheen, een vertraagd beeld dus. Na het bijna een jaar gebruikt te hebben een overdosis geslikt mede met deze medicatie omdat ik geen uitweg zag. Toen met efexor en zyprexa gestopt. In een keer. Ben anderhalve week doodziek geweest, maar daarna behalve geheugenverlies van destijds en mijn jonge jeugd niets meer gemerkt van het gebruik van de medicatie. Inmiddels na therapie en begeleiding zonder medicatie alweer een paar jaar depressieloos vrij van suïcidale gedachtes en gelukkig. Ik raad iedereen het gebruik van dit middel sterk af!

09-03-2015 | Vrouw | 63
venlafaxine (37,5mg)
Heel slechte ervaring met efexor gehad....Misselijkheid en allergisch voor de zon met 'n knalrood hoofd....Met moeite kunnen stoppen zeker 'n half jaar over gedaan met veel bijwerkingen...'n Tip voor anderen om af te bouwen... 1 dag geen efexor nemen en 4 dagen wel...Na 1 á 2 weken 1 dag geen efexor en 3 dagen wel nemen...De 2 of 3 week 1 dag geen efexor en 2 dagen wel e[lees meer...]n zo verder... Succes ermee...

06-03-2015 | Vrouw | 32
venlafaxine (225mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ben nu aan het afbouwen, naar 150 mg in een keer dus. Ik slik dus nu eigenlijk 150mg. Ik heb liever de dosis van 225 mg, want ik ben nu weer sneller geirriteerd en heb veel last van hoofdpijn.

18-02-2015 | Vrouw | 35
venlafaxine
Ik ben dit middel gaan gebruiken nadat mijn traumatherapie mislukte door ernstige dissociatie. Daarvoor heb ik meerdere soorten antidepressiva zonder succes gebruikt. Na de start (opgebouwd naar 150 mg) knapte al binnen enkele weken mijn stemming op. Ik was het middel met name vanwege de angstklachten (dissociatie) gaan gebruiken, maar er bleek ook een depressie te sud[lees meer...]deren. Na een paar maanden kreeg ik weer een terugval en is de dosering verhoogd naar 225 mg, wat ik tot op heden naar tevredenheid gebruik. Inmiddels ook de traumatherapie op een andere manier met succes opgepakt en geen noemenswaardige depressieve klachten meer. Wel de nodige last van bijwerkingen gehad: droge mond (af en toe), nachtzweten (vooral in het begin 4 tot 5 natte shirts per nacht - nu meestal 1 of 2 natte shirts), in het begin zeer moe gevoel in spieren bij sporten (ging na een paar maanden weer over), en bij de start een paar weken algehele malaise, bij iedere verhoging van de dosis terugkomend, maar steeds korter durend.

16-02-2015 | Man | 28
venlafaxine
1.5 maand gebruikt geen effect gevoeld over bijwerkingen verminderde libido en schokken in mijn hoofd toen ik wou stoppen

16-02-2015 | Vrouw | 56
venlafaxine (150mg)
slik 10 jaar efexor de laatste maanden 2x daags lorazepam en het helpt nog niet echt slik per dag 375 mg kreeg serotonine erbij kon ik niet tegen dus er weer af ben benieuwd wat de volgende stap is

18-12-2014 | Vrouw | 32

30-11-2014 | Man | 47
venlafaxine
Depressie / burn-out / zelfmoordintenties De psychiater schreef me Efexor voor. Op korte termijn werkt dat behoorlijk. Op halflange gtermijn (4 à 6 maanden) is het een aanslag op mijn persoonlijkheid. Alles is OK, maar ik kan niet meer klaarkomen. Orgasmes zijn onmogelijk. Ik ben ook bang om te stoppen met dit product, omwille van de ontwenning.

22-11-2014 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Gebruik al jaren efexor, maar steeds last van periodes van misselijkheid. Dit begint inmiddels m'n kwaliteit van leven dusdanig aan te tasten dat ik steeds vaker begin te denken om te gaan stoppen. Hebben meer mensen hier last van?

15-11-2014 | Vrouw | 44
venlafaxine
Hoi, ik heb jaren Efexor gebruikt. Het heeft me dus wel geholpen. Na jaren heb ik MS gekregen. Zelfs neurologen, specialisten weten de oorzaak niet en vallen uit de lucht als ik het zeg. Het enige dat ik als leek doe, is luisteren naar mijn lichaam. Een jaar geleden heb ik dat afgebouwd en ik kan terug normaal gaan. Maar zonder antidepressiva lukt het niet, dus gebruik ik [lees meer...]nu iets anders. Afwachten hoe het verder gaat met die MS.

13-11-2014 | Man | 45
Borderline persoonlijkheidsstoornis

06-11-2014 | Man | 36
venlafaxine
die is een super medicatie als het gaat om angst\depressie, ik heb het jaren gebruikt en ik had nooit over moeten stappen naar lexapro, die werkt voor mij namelijk niet. efexor heeft wel nare bijwerkingen in het begin, maar die verdwenen na een paar weken mijn bijwerkingen: nachtzweten\nachtmerries en liefdesleven was weg voor de rest voel je je vlot beter

31-10-2014 | Vrouw | 29
Chronische depressie
De eerste twee maanden werden minder heftig qua depressie maar de bijwerkingen waren verschrikkelijk. Ik had vanaf het begin het gevoel dat ik drug op had. Ik kon niet slapen, rusteloze benen, enorm zweten, vreselijk dromen (als ik al sliep), libido rond het vriespunt, ik voelde me vlak en ik ben in 5 maanden 10 kg aangekomen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dit medicijn[lees meer...] me heeft geholpen met die depressie, het onderdrukte alleen de hele boel. Het afbouwen was een hel, ik voelde me een junk die van de heroïne moest afkicken. Ik was niet helder in mijn hoofd, enorm emotioneel met elke dag een paar paniekaanvallen, continu het gevoel dat ik elektrische schokken in mijn hoofd had en de hele tijd ruzie met mijn partner. Na een klein jaar ben ik gestopt met het gebruiken van deze medicijnen maar het heeft tot zeker 4 maanden erna geduurd dat ik nog last had van verschillende bijwerkingen.

23-10-2014 | Man | 56
Chronische depressie
Vanaf het begin verdween iedere zin in sex. Dit is de reden waarom ik uiteindelijk gestopt ben met efexor. Ik was hierover van tevoren niet geïnformeerd.

01-10-2014 | Vrouw | 19
venlafaxine
Ik neem nu ongeveer 2 maand efexor (meteen begonnen met 150mg) en ik moet zeggen dat ik het zeker geen slecht middel vind zoals de meeste hier. De enige nadelen die ik heb zijn: overmatig zweten en enge dromen. Voor de rest heb ik veel meer zin in het leven en dat is ook wat ik wou. Hopelijk verminderen die twee bijwerkingen nog.

15-09-2014 | Man | 49
Chronische depressie
Voor de duidelijkheid ik ben 2 jaar gestopt met anti depressivum na 12 jaar zo een beetje alles "geslikt" te hebben. Mijn mening en helaas ervaring is dat SSRI's/SNRI's te veel invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen en de misverstanden daarover) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of ver[lees meer...]ergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze een enorme invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit. Er zijn zelfs al theorieën of de psychiater nog in de geest van de middeleeuwen denkt en de gevoeligheid en of aanleg voor het ontwikkelen van een depressie of burn-out in de toekomst in 60 procent van de gevallen voorkomen kan worden. Maar goed even terug naar het "medicijn" want het zal helaas nog wel 20 jaar duren voordat de evolutie er aan toe is. Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexapro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.