Efexor

Efexor, werkzame stof venlafaxine

Arjen Walstra (26-04-2013)

15-11-2014

Efexor (venlafaxine)

Hoi, ik heb jaren Efexor gebruikt. Het heeft me dus wel geholpen. Na jaren heb ik MS gekregen. Zelfs neurologen, specialisten weten de oorzaak niet en vallen uit de lucht als ik het zeg. Het enige dat ik als leek doe, is luisteren naar mijn lichaam. Een jaar geleden heb ik dat afgebouwd en ik kan terug normaal gaan. Maar zonder antidepressiva lukt het niet, dus gebruik ik [lees meer...]nu iets anders. Afwachten hoe het verder gaat met die MS.
13-11-2014

Borderline persoonlijkheidsstoornis

06-11-2014

Efexor (venlafaxine)

die is een super medicatie als het gaat om angst\depressie, ik heb het jaren gebruikt en ik had nooit over moeten stappen naar lexapro, die werkt voor mij namelijk niet. efexor heeft wel nare bijwerkingen in het begin, maar die verdwenen na een paar weken mijn bijwerkingen: nachtzweten\nachtmerries en liefdesleven was weg voor de rest voel je je vlot beter
31-10-2014

Chronische depressie

De eerste twee maanden werden minder heftig qua depressie maar de bijwerkingen waren verschrikkelijk. Ik had vanaf het begin het gevoel dat ik drug op had. Ik kon niet slapen, rusteloze benen, enorm zweten, vreselijk dromen (als ik al sliep), libido rond het vriespunt, ik voelde me vlak en ik ben in 5 maanden 10 kg aangekomen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dit medicijn[lees meer...] me heeft geholpen met die depressie, het onderdrukte alleen de hele boel. Het afbouwen was een hel, ik voelde me een junk die van de heroïne moest afkicken. Ik was niet helder in mijn hoofd, enorm emotioneel met elke dag een paar paniekaanvallen, continu het gevoel dat ik elektrische schokken in mijn hoofd had en de hele tijd ruzie met mijn partner. Na een klein jaar ben ik gestopt met het gebruiken van deze medicijnen maar het heeft tot zeker 4 maanden erna geduurd dat ik nog last had van verschillende bijwerkingen.
23-10-2014

Chronische depressie

Vanaf het begin verdween iedere zin in sex. Dit is de reden waarom ik uiteindelijk gestopt ben met efexor. Ik was hierover van tevoren niet geïnformeerd.
01-10-2014

Efexor (venlafaxine)

Ik neem nu ongeveer 2 maand efexor (meteen begonnen met 150mg) en ik moet zeggen dat ik het zeker geen slecht middel vind zoals de meeste hier. De enige nadelen die ik heb zijn: overmatig zweten en enge dromen. Voor de rest heb ik veel meer zin in het leven en dat is ook wat ik wou. Hopelijk verminderen die twee bijwerkingen nog.
15-09-2014

Chronische depressie

Voor de duidelijkheid ik ben 2 jaar gestopt met anti depressivum na 12 jaar zo een beetje alles "geslikt" te hebben. Mijn mening en helaas ervaring is dat SSRI's/SNRI's te veel invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen en de misverstanden daarover) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of ver[lees meer...]ergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze een enorme invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit. Er zijn zelfs al theorieën of de psychiater nog in de geest van de middeleeuwen denkt en de gevoeligheid en of aanleg voor het ontwikkelen van een depressie of burn-out in de toekomst in 60 procent van de gevallen voorkomen kan worden. Maar goed even terug naar het "medicijn" want het zal helaas nog wel 20 jaar duren voordat de evolutie er aan toe is. Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexapro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.
30-08-2014

Efexor (venlafaxine)

Ben zeer tevreden, gebruikte eerst een paar jaar seoxat tegen angststoornissen maar dan is je libido weg, met efexor heb ik daartotaal geen last van. In het begin wat bijwerkingen maar nu voel ik me er prima mee en is de kwaliteit van leven voor mij weer een stuk verbetert.
23-07-2014

Efexor (venlafaxine)

Efexor vlakt mijn gevoelens, negatieve en positieve, sterk uit. Aanvankelijk vond ik dat OK, maar nu beangstigt het me. Mijn libido is onbestaande, een erectie krijgen en 'houden' is onmogelijk. Ik hoop dat dit geen blijvend gevolg is.
16-07-2014

Efexor (venlafaxine)

Voor mijn angstoornis slikte ik al 10 jaar citalopram, maar na een paar slechte ervaringen hielp dit niet meer genoeg, en zat al op de hoogste dosis. Dus moest naar iets anders, psych gaf de keuze voor de clomipramine of venlafaxine. die laatste heb ik gekozen. Gebruik ik nu ruim 2 maanden. eerste ervaringen zijn positief, ik was bang voor dip in de afbouw/opbouw fase, maa[lees meer...]r die is helemaal uitgebleven. in de 1e 2 weken wel zweten, slecht slapen en soms snacht plotseling een vreemde tik in mijn hoofd. Maar dat is nu allemaal over en heb weer de 1e dingen gedaan die ik voor die tijd echt niet durfde. Absoluut geen spijt van de switch dus.
14-07-2014

Efexor (venlafaxine)

Lieve allemaal, Na acht jaar Efexor te hebben gebruikt in februari van dit jaar langzaam gaan afbouwen. Ik vond de bijwerkingen te groot worden. Ik slikte 112,5mg, en heb per keer 37,5 mg afgebouwd. Dit in rustige stappen gedaan, en sinds anderhalve maand "clean". De afbouw van de eerste 75mg ging goed, wel wat klachten maar die verdwenen ook weer. De laatste dosis was[lees meer...] het ergst. Welkom in de hel op aarde, pfffff, wat heb ik het hier moeilijk mee gehad. Ik leek wel een junk, het afbouwen is 1000 keer erger dan het opbouwen. Verschrikkelijke nachtmerries, zo erg dat je bang bent om te gaan slapen.. Alle emoties die dit middel acht jaar had tegengehouden kwamen eruit. Ik heb dagen gejankt, soms alleen al als ik een liedje hoorde op de radio. Ik heb hier nu wel het gevoel bij dat ik zaken beter verwerk en het lucht ook op. Ik heb niet de illusie dat ik er al ben. Ik wil dit middel niet meer slikken en zal nog wel een zware tijd tegemoet gaan. Ik heb de afgelopen acht jaar alle bijwerkingen van dit middel wel gehad, dan weten jullie wel wat ik bedoel, vreselijk zweten, 35kg aangekomen, alles niets kunnen schelen, vreeseelijke nachtmerries, aan de schijterij, werkelijk alles. Dit middel heeft me op een onnatuurlijke manier acht jaar overeind gehouden, het is nu tijd om dit zelf te gaan doen/proberen.. Ik wens jullie alle sterkte toe met het gebruik van dit middel...
06-07-2014

Efexor (venlafaxine)

Ben in december 2014 begonnen, en ik zeg een feestje in mijn hoofd. Geen last van depressie gevoelens cq gedachten.
19-06-2014

Efexor (venlafaxine)

Hallo, ik neem efexor 75 mg nu 2 weken en voel me echt niet lekker, hartkloppingen, draaierig, gapen en heel moe, alleen het wenen is gestopt en heb precies geen gevoelens meer. ben nu 5 weken thuis van men werk en moet elke week naar de bedrijfsarts die me elke week zegt dat ik terug moet gaan werken. dit veroorzaakt elke keer paniekaanvallen, word precies niet serieus g[lees meer...]enomen. ik was een heel vrolijk en nuchter persoon die alle leed van anderen op zich nam en voor iedereen problemen oplost tot op een gegeven moment de stoppen zijn doorgeslagen nu weet ik me geen raad en weet niet hoe ik hier vanaf moet geraken. volgende week kan ik voor de eerste keer gaan praten met een psychologe, hopelijk helpt mij dit en hopelijk gaan die bijwerkingen snel voorbij, want dit is ook geen leven. wel blij dat ik niet meer ween.
17-06-2014

Efexor (venlafaxine)

Ik was een tijdje gestopt met het plaatsen van mijn ervaring/mening, maar heb besloten toch maar weer een poging te wagen mensen te waarschuwen. Bovendien is het verhaal van de alcoholverslaving/drang mij zelf ook overkomen. En nog steeds wil niemand mij geloven dat ik binnen 10 dagen van 1 krat bier en soms meer naar nul/zero ben geraakt. Maar er is ook een ander aspect[lees meer...] wat ik na 2 jaar gestopt te zijn met allerlei "antidepressivum etc." wil aanhalen. Mijn mening is dat SSRI's/SNRI's invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of verergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit etc. Ook dit wil nog steeds niemand geloven. Maar er zijn zelfs al theorieën of de psychiater misschien nog in de geest van de middeleeuwen denken. Maar goed even terug naar het "medicijn". Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexpro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.
29-05-2014

Efexor (venlafaxine)

VERSLAVINGSKLINIEK door EFEXOR? Alcohol verslaving door de venlafaxine... Let op dit kan jou ook gebeuren!!! En lees verder. Ik ben in het begin door een huisarts op dit medicijn Efexor gezet nadat ik niet met remeron (enorme kater en vermoeidheid) over weg kon. Ook ben ik in deze periode door verwezen naar een psycholoog (wachtlijst). Inmiddels slik ik enkele jaren Efexor[lees meer...] eerder slikte ik 150mg toen der tijd opgehoogd door door mijn huisarts verwezen psychiater en psycholoog. Mijn huisarts heeft mij in het begin nooit verteld dat ik ontwenningsverschijnselen zou kunnen krijgen van deze medicatie. Toen mijn psycholoog zei dat ik misschien meer moest gaan voelen om het een en ander te verwerken ben ik gestopt in 2 maanden tijd. Met als gevolg hevige brainzaps kortsluiting in de hersenen, kort gezichts verlies, bij draaien hoofd het gevoel alsof alles in vertraging gaat en me hersenen het niet kunnen verwerken, knetters in me oren onder de brainzaps, tremors (trillingen over het lichaam ongecontroleerd), ontzettende huilbuien en niet kunnen omgaan met het verdriet. Al met al veel te snel afgebouwd. Ook had me huisarts me wel mogen vertellen wat de gevolgen zijn als je stopt met het medicament in de eerste plaats. Na 2 maanden hell de psychiater gevraagd om me dit "vervloekte" medicijn weer te geven immers als je het neemt is er niks aan de hand ook niet in de gewenningsperiode. Ik kon ook niet zonder op een of andere manier. In de 2 maanden Efexor loos heb ik nooit gedronken bedacht ik me later geen druppel. Echter van eerder een sociale drinker die af en toe een biertje nam ben ik door deze medicatie een enorme zucht gaan krijgen naar alcohol. Er staat op de sticker wel vermeld pas op met alcohol maar bij navraag kan een of twee biertjes niet zoveel kwaad. Maar de zucht naar alcohol werd steeds erger door deze medicatie. 1 Biertje voelt als 4, maar 6, 8 of 10 voelt ook als 4. Je hebt niet het gevoel meer dat je "zat" word of genoeg krijgt. Echter het enige verschijnsel wat wel merkbaar is het controle verlies door de grote hoeveelheid alcohol die word gedronken, maar dan ben je al veel te ver gegaan. Inmiddels ben ik door mijn therapeut doorverwezen naar een afkickkliniek en zonder echte ontwenningverschijnselen ben ik van 24 liter bier (5%) 48 halve liters in de week van de een op de andere dag gestopt. Nu ik stopt was ben ik op internet op artikelen gestuit die precies mijn verhaal vertellen. Mensen die van een sociale drinker in eens een enorme zucht hebben gekregen naar alcohol en de hoeveelheid niet meer onder controle hebben door efexor venlafaxine of andere ssri's. In het bijzonder word er gesproken dat efexor de ergste zucht naar alcohol creëert. Nu ik ga terug kijken op mijn verleden ben ik in de periode van de start van efexor steeds meer gaan drinken. Ook op een andere manier. Ik dronk om te drinken zo snel mogelijk. Genieten zat er niet echt meer in. Het effect van de alcohol was er niet echt. Maar waarom die zucht om zoveel te drinken en is het zover gekomen... Efexor remt de opname van serotonine en dopamine. 2 Belangrijke stofjes in de hersenen die voor van alles en nog wat zorgen betreft neurotransmitters. Ook voor je gelukkig te voelen heb je serotonine en dopamine nodig. De opname wordt geremd echter door alcohol te drinken verhoog je je serotonine en dopamine niveau. Er is dus meer aanbod en er kan dus minder door de Efexor worden geremd. Je voelt je even weer zoals "vroeger". Echter de meeste serotonine en dopamine komt vrij na de eerste consumptie. Je wil je weer meer voelen als "vroeger" maar met elke volgende consumptie neemt het serotonine verhogende effect af (het is even op voor nu). Door de verdovende werking in de hersenen van Efexor krijg je het "zat" ik heb genoeg gedronken gevoel van 1 of 2 biertjes niet. Echter een kater de dag erna zal je ook niet kennen. Al met al ben ik dus nu door efexor in een ontwenningsprogramma terecht gekomen waar ik eigenlijk niet thuis hoor en een vreemde eend tussen de rest ben. De medicatie die zucht zou moeten remmen werkte totaal niet voor mij, ik werd wel suf waardoor ik eigenlijk ergens zin in had. Het hele internet staat vol met verhalen van mensen die meer zijn gaan drinken ongewillig, gestuurd door de medicatie en als de medicatie word gestopt de zucht naar alcohol verdwijnt. Over het algemeen komt dit bij meerdere srri voor maar in het bijzonder is efexor een van de middelen die het meest wordt genoemd met als alcohol lust opwekkend. Ik ga nu stoppen met deze medicatie in overleg met mijn behandelaars in de afkickkliniek het is niet wetenschappelijk bewezen en er is weinig onderzoek naar gedaan. Maar stoppen ga ik zeker met of zonder goedkeuring ze hebben maar mee te werken. Het hele internet staat vol met ervaringen, wat onderzoek hiernaar moet uitwijzen is in de toekomst iets waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Heb je vergelijkbare dingen meegemaakt reageer dan graag op dit bericht.
05-04-2014

Autisme

Ik heb bij het starten van het medicijn wel last gehad van bijwerkingen als hoofdpijn en agitatie. Soms angstig. Later heb ik eigenlijk weinig bijwerkingen overgehouden. Niet van aangekomen. Alleen licht in het hoofd bij het opstaan. Voor mijn depressie heeft het weinig geholpen, wel huilde ik minder. Waarschijnlijk worden m'n angsten er wel door in bedwang gehouden, [lees meer...]hoewel het soms voelt alsof het weinig helpt.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum