Ervaringen met Efexor

venlafaxine

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

03-04-2019 | Vrouw | 70
Chronische depressie
na veel soorten antidepressiva gaat efexor eindelijk goed. de goedkopere versie werkt niet. Maanden verder , na diep dal ,toch weer terug op Efexor.. helaas wordt het door zorg verzekeraar niet meer vergoed. Staat de patient nog centraal of allen het geld???? Ben wanhopig,weer in diep dal vallen? Ben 70 jaar en helaas al lang depressief, wat nu??

04-12-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
22 jaar Efexor geslikt. Sinds september 2021 volledig medicatie vrij. Geheel op eigen kracht afgebouwd. Het gaat heel goed met mij en ik ben superblij dat ik van de Efexor af ben. Veel te veel bijwerkingen waar ik helemaal klaar mee was. Helemaal als je in de overgang komt is het een drama. Plus 30 kilo :-( Ben er inmiddels weer 25 kwijt!

23-10-2014 | Man | 56
Chronische depressie
Vanaf het begin verdween iedere zin in sex. Dit is de reden waarom ik uiteindelijk gestopt ben met efexor. Ik was hierover van tevoren niet geïnformeerd.

09-02-2016 | Man | 51
Chronische depressie
WAT UW ARTS NIET VERTELT Welke stoffen verwoesten de bouwstenen van het zenuwstelsel? Er bestaan vier grote groepen: - De indolen (LSD, circadianes) - De pro-drugs (Cannabinoiden, anti-epileptica zoals Depakine, Lyrica, Topamax,Tegretol enz.en reagentia (Campral, Xyrem) - De phenylpiperidines (cocaïne, Ritalin,Concerta, paroxetine (Seroxat), trazodone (Trazolan), Ch[lees meer...]ampix, Brintellix (vortioxetine). - De phenyalkylamines, waarbij de phenylethylamines (Pervitin, Desoxyn,Aderall,amfetamine, methamfetamine, bupropion (Wellbutrin, Zyban), venlafaxine (Efexor) en de phenylpropylamines (Prozac, Strattera). Waarom verwoesten phenylalkylamines, phenylpiperides, indol(alkyl)amines, of pro-drugs, de bouwstenen van het zenuwstelsel? Een neuron heeft een celwand en een celinhoud. De fysiologie van beiden is zeer verschillend. De receptoren aan de celwand herkennen 'patronen' van energieleveranciers, waardoor 'fake-neurotransmittoren' er moeiteloos in slagen om via de celwand binnen te dringen in de fysiologische spitstechnologie van de celinhoud. Pech evenwel... De celinhoud is kieskeuriger. De vesikels, met de voorraden van de echte energie, herkennen de vreemde stoffen niet, en die blijven achter waar ze niet thuishoren waardoor hun magnetisch veld de fysiologische technologie van het neuron verbrandt. Via de voeding ontstaan metabolieten als energieleveranciers voor de neuronen. Wanneer samen met de voeding, tevens reagentia (als 'prodrugs') worden aangeboden, dan zullen die, net als de voeding door de mitochondrien van een energiecomponent worden voorzien. Vergelijk deze omvorming met de werking van het chlorofyl, waar CO2 verandert in koolstof (hout) en zuurstof (O2). Het stockeren van de nieuwe batterijtjes (serotonine, dopamine, tyramine, nor-adrenaline, en anderen) gebeurt in de vesikels, elk van hen bewaart de stofjes die men herkent. Wanneer die mitochondrien als voeding voortaan ook 'vreemde' grondstoffen aangeboden krijgen en die vervolgens tot een 'vreemde' energiecomponent gaan omvormen, dan zijn geen vesikels beschikbaar om ze te stockeren. Met als gevolg: een 'vreemd' elektromagnetisch veld in de zeer kwetsbare fysiologische omgeving van de celinhoud, die uiteindelijk ook onklaar raakt en compleet gaat afsterven. Eerste gevolg: Neuronen sturen geen prikkels meer en de functie van het zenuwstelsel is veranderd door 'storingen in het leidingensysteem'. Bijkomend: a) gewijzigde perceptie op de realiteit: antidepressief? Maar omwille van het niet-selectief verwoesten ontstaan tevens iatrogene, maar dan echte, depressies. b) controleverlies over gedrag: agressie, tics, wanen, hallucinaties, stemmen horen, ongeleide projectielen -> m.a.w. : hetgeen men psychotisch gedrag heeft genoemd. Tweede gevolg: Op het verwoesten van neuronen reageert het zenuwstelsel met een gevarenreflex, die a) het dopingeffect verklaart, b) een sympaticomimetische reactie veroorzaakt, die bloedvaten vernauwt, pupillen wijder maakt, het hongergevoel remt, huishouding van osteoblasten en osteclasten verstoort en daardoor het skelet breekbaarder maakt. Wanneer chronisch de meest fijne bloedvaatjes dichtgeklapt blijven, blijven de regio's waar cellen door een doorbloeding van zuurstof worden voorzien, onbevloeid en sterven die cellen af. Laat het nu net op die plaatsen zijn, waarvan men weet dat daar Alzheimer en vasculaire dementie's ontstaan. c) antistoffen vormt, in een poging om de vernietigende stoffen zo snel mogelijk onschadelijk te maken. Het vormen van antistoffen zorgt ervoor dat immunochemisch kan getest worden op de patroontjes van die afweer, maar voedt tevens een zorgvuldig taboe gehouden evidentie waarbij daardoor sommige kankers kunnen ontstaan. Weefsels, die chronisch en geforceerd via massieve celdelingen antistoffen aanmaken, reageren daar op die manier hevig op.

19-06-2018 | Vrouw | 50
Chronische depressie
Efexor safe my life!! 1000 maal bedankt!!!!

15-09-2014 | Man | 49
Chronische depressie
Voor de duidelijkheid ik ben 2 jaar gestopt met anti depressivum na 12 jaar zo een beetje alles "geslikt" te hebben. Mijn mening en helaas ervaring is dat SSRI's/SNRI's te veel invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen en de misverstanden daarover) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of ver[lees meer...]ergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze een enorme invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit. Er zijn zelfs al theorieën of de psychiater nog in de geest van de middeleeuwen denkt en de gevoeligheid en of aanleg voor het ontwikkelen van een depressie of burn-out in de toekomst in 60 procent van de gevallen voorkomen kan worden. Maar goed even terug naar het "medicijn" want het zal helaas nog wel 20 jaar duren voordat de evolutie er aan toe is. Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexapro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.

29-01-2016 | Vrouw | 46
venlafaxine (37,5mg)
Chronische depressie
veel last van de bijwerkingen en je merkt ook dat het op een gegeven moment niet echt meer werkzaam is als je het langere tijd gebruikt

28-12-2020 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Ik nam al antidepressiva zoals seroxat en prozac, maar Efexor helpt me al 9 jaar om mijn depressie onder controle te houden. Er bestaan geen wondermiddel tegen depressies, dus ik heb uiteraard ook nog depressieve episodes. Bij de opstart van de medicatie had ik bijwerkingen zoals misselijkheid, moeheid, slapeloosheid (of heel veel slapen) en sufheid. Ik heb enkele keren [lees meer...]geswitcht qua dosering (van 225mg naar 150 en weer terug). Dat gaf milde bijwerkingen.

26-07-2017 | Man | 43
Chronische depressie
Steven-Johnson syndroom als bijwerking, had het gevoel dat ik door de ogen van een ander zag wat er voor mij gebeurde, dissociatie van het lichaam en geest, zeer nare nachtmerrie

22-10-2013 | Vrouw | 42
venlafaxine (300)
Chronische depressie
Sinds 2000 gebruik ik, vrouw toen bijna 30 jr nu over de veertig, Efexor (venlafaxine). Begon met 150 mg per dag. na 10 jaar 300 mg pd. let op ! bijwerkingen zijn verschrikkelijk, pillen erg groot, capsules xr met gereguleerde afgifte. Werking is precies 20 uur daarna uitgewerkt. Inname elke dag dezelfde tijd: zo vroeg mogelijk. Werking tegen depressie zeer goed, tegen a[lees meer...]ngst nauwelijks, tegen vermoeidheid uitstekend. in het begin was ik bijna euforisch, heerlijk ik kon werken, en had energie voor tien, kon dag en nacht doorgaan met werken feesten huishouden zware klussen, had alleen maar een goed humeur, libido ineens een tien daarvoor nul komma nul! ik viel 30 kilo af, zo slank als een den voor het eerst in mn leven, zag er perfect uit, maatje 36 voor het eerst, wat een geluksmedicijn!! Nadelen: toch gaat de werking na een bepaalde tijd steeds minder worden! Bijwerkingen vooral : niet naar wc kunnen, weken lang daardoor constante buikpijn door verstopping, zweten wat ik nooit deed, ga me nu 5 keer per dag wassen en verschonen, heb t altijd te warm, vroeger niet, in de zomer zit ik nooit meer in de zon, maar in de schaduw, veel huidproblemen jeuk, krabben, bulten en littekens, vlekken, beetje afgevlakt naar de emoties en gevoelens van anderen maar dat moest ook wel want ik trok me alles te veel aan, dat kostte mij mijn relatie! , veel dorst, droge mond, altijd drinken meenemen onderweg, zeer verslaafd aan het middel, nooit meer kunnen stoppen, bij stoppen of minderen word ik gek, suicidaal, ondragelijk, agressief, gevaarlijk voor mezelf en anderen. en dan slaap ik in als doornroosje en sneeuwwitje en word ik nooit meer wakker. kortom geen opties om te stoppen!! helpt niet tegen mijn angsten, ben later wel weer aangekomen maar niet door efexor! voordelen: veel minder depressief, iig niet meer suicidaal, eindelijk libido een dikke tien wat ik daarvoor totaal niet kende!! voor het eerst orgasmes! dus normaal sexleven, energie vele malen beter dus normaal, slank geworden, je beter voelen, je niet zo veel aantrekken van anderen, iets naast je neer kunnen leggen. weer willen leven! weer moed en hoop hebben. let op : het is een zeer zwaar middel en alleen geschikt voor zeer zware depressies. Bij lichte depressies zou ik voor prozac kiezen. of een middel waar je niet aan verslaafd raakt! ga op je eigen verstand en gevoel af!! Heel veel sterkte en succes allemaal!

17-04-2015 | Vrouw | 38
Chronische depressie
in het begin had ik wel last van de bijwerkingen, zoals wazig zien, duizeligheid en vermoeidheid maar na het middel een jaar geslikt te hebben verdwenen deze klachten. nu slik ik het al jaren en het helpt mij om mijn leven leefbaar te houden. volgens mij werkt het ook tegen angsten want hier heb ik ook stukke minder last van dan voorheen.

18-12-2014 | Vrouw | 32

04-11-2015 | Man | 29

31-10-2014 | Vrouw | 29
Chronische depressie
De eerste twee maanden werden minder heftig qua depressie maar de bijwerkingen waren verschrikkelijk. Ik had vanaf het begin het gevoel dat ik drug op had. Ik kon niet slapen, rusteloze benen, enorm zweten, vreselijk dromen (als ik al sliep), libido rond het vriespunt, ik voelde me vlak en ik ben in 5 maanden 10 kg aangekomen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dit medicijn[lees meer...] me heeft geholpen met die depressie, het onderdrukte alleen de hele boel. Het afbouwen was een hel, ik voelde me een junk die van de heroïne moest afkicken. Ik was niet helder in mijn hoofd, enorm emotioneel met elke dag een paar paniekaanvallen, continu het gevoel dat ik elektrische schokken in mijn hoofd had en de hele tijd ruzie met mijn partner. Na een klein jaar ben ik gestopt met het gebruiken van deze medicijnen maar het heeft tot zeker 4 maanden erna geduurd dat ik nog last had van verschillende bijwerkingen.