ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

11-09-2020 | Vrouw | 50
Chronische depressie
Na ca. 25 jaar allerlei antidepressiva geslikt te hebben, heb ik bij Wellbutrin het meest baat. Het opbouwen ervan was een hele zware periode met wantrouwen, wat hallucineren en totale onrust. Ook tinnitus werd erger. Dit duurde ca. 2 a 3 weken, daarna werden de bijwerkingen minder en ging ik mij aanzienlijk beter voelen, dus ik ben blij dat ik door heb gezet. Van Wellbu[lees meer...]trin ben ik energieker. Ik overweeg af te bouwen naar 150 mg vanwege de tinnitus, maar als het écht niet anders kan neem ook genoegen met een leven lang 300mg .

Venlafaxine

20-08-2020 | Vrouw | 40
venlafaxine
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

09-08-2020 | Man | 21
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

Abilify

02-08-2020 | Man | 71
aripiprazol
Chronische depressie
In deze kleine dosis Twee mg werkt het bij mij als stemmingsstabilisator. Minder depressie minder moe meer energie minder onrust. Alleen zijn er doorslaapstoornissen zonder echte vermoeidheid overdag

Paroxetine

31-07-2020 | Man | 69
paroxetine
Chronische depressie
Paroxetine heeft mij lang geholpen. Dit heb ik zeker 15 jaar genomen. Tijdens de voorbije 40 jaren heb ik bijna alle SSRI's gebruikt. Niet alleen voor depressie maar ook voor angsten en fobies. Mijn psychiater heeft me altijd goed geholpen. De dokter is echter op zijn 75 met pensioen gegaan. Sindsdien ben ik echt het noorden kwijt. voor het moment volg ik nu EMDR. Maar[lees meer...] na 5 sessies geen verbetering. Het enige medicijn dat ik nog niet genomen heb is Prozac. Na mijn pensioen in 2010 ging nog alles redelijk goed. Maar nu ben ik echt in het zwarte gat gevallen. de voornaamste oorzaak is de coronacrisis en de verveling. De huisarts heeft gezegd dat ik sociale contacten moet opnemen en een bezigheid zoeken. Maar ik slaag er niet in. Ondertussen heb ik een voorraad voorschriften van paroxetine, valium en bromazepam. Bovendien drink ik nu ( stiekem) meer alcohol. Eigenlijk ben ik ten einde raad. De moed zakt me in de schoenen.Kan iemand raad geven

28-07-2020 | Man | 15

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na uitblijven van effect bij fluoxetine, over gestapt op citalopram. Meerdere keren de dosis veranderd, maar het heeft mij helaas nooit geholpen. Overigens ook geen bijwerkingen gehad.

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na het uitblijven van verbetering bij o.a. citalopram en fluoxetine is mij bupropion voorgeschreven in combinatie met quetiapine. Na enkele weken geen verbetering ondervonden te hebben, was mijn dosis van 150mg opgeschaald naar 300mg. Daar ging het echter helemaal mis. Na twee dagen draaide ik helemaal door. Heel de avond ongecontroleerd huilen en het echt niet meer zien z[lees meer...]itten. Gelukkig was ik niet thuis, anders was dat niet goed afgelopen denk ik. De dag daarna begon ik ongecontroleerd te bewegen. Ik kon niet meer stilzitten op de bank, ik bleef heen en weer bewegen/schommelen, met mijn benen, bovenlichaam en hoofd. Ook als ik stond bewogen mijn benen heen en weer. Ik kon er niet meer helder van nadenken en raakte in paniek. Na geen verbetering de volgende dag heeft mijn moeder de huisartsenpost voor mij gebeld, omdat het ondraaglijk was. Daar hebben ze als noodoplossing (eigen psychiater was onbereikbaar...) kalmerende middelen voorgeschreven en geadviseerd de dosis weer naar 150mg te verlagen. Inmiddels slik ik weer anderhalve weer 150mg. De onrust in mijn lichaam is weg, maar in mijn hoofd is het nog helemaal mis. Ook heb ik het idee dat ik er eetbuien van krijg, terwijl er in de bijwerkingen juist het tegenovergestelde beschreven staat. Ben normaal een kleine eter, maar nu kan ik maar niet stoppen. Al met al dus niet bepaald positief.

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

22-07-2020 | Vrouw | 63
Chronische depressie
Het duurde bij mij ongeveer 3 maanden voordat het goed ging werken. Ik slik 10 mg. En ga niet hoger. De eerste weken waren de bijwerkingen vreselijk. Na ongeveer acht weken had ik geen paniekaanvallen meer en ging me langzaam beterder voelen. Na 3 maanden ging ik meer goede dagen krijgen als slechte dagen. Ik slik het nu 2 jaar en ik voel me heel goed erbij. Ik heb wel [lees meer...]geleerd geduld te moeten hebben want soms is het uitzichtloos. Maar bij slaat het aan.

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

24-06-2020 | Vrouw | 27
Chronische depressie
Na jarenlang meerdere antidepressiva (Sertraline, Citalopram) geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk uit bij Welbutrin. Dit is het enige medicijn dat mij de motivatie heeft gegeven om een opleiding af te maken en te beginnen met werken. Zonder dit medicijn had ik dat allemaal zeker niet behaald. In het begin (eerste paar weken) heel veel last gehad van iets dat een b[lees meer...]eetje leek op hyperactiviteit. Ik had ineens zo veel energie dat ik alleen maar efficiënt bezig wilde zijn. Dit zorgde ervoor dat ik een beetje paniekerig werd. Ik kon slecht slapen en was alleen maar druk met van alles en nog wat. Gelukkig is dit na een paar weken weggetrokken en daarna heb ik ook geen bijwerkingen meer gehad.

Duloxetine

14-06-2020 | Vrouw | 51
duloxetine
Chronische depressie
Na de zoveelste keer weer super depressief worden. Duloxetine voorgeschreven gekregen. Dit middel speciaal omdat ik ook fybromyagie klachten heb. Ook werkt het bij mij tegen de nachtmerries door cptss. Ik wilde niet aan de antidepressiva maar zakte zover weg dat ik wel moest. Ben super tevreden. Heb weer een leven

Brintellix

05-05-2020 | Vrouw | 55
vortioxetine
Chronische depressie
Supermiddel!! Heb nog wel af en toe last van zeurzak maar dat is goed te hanteren. Ik ben veel gelukkiger nu

Tracydal

02-05-2020 | Vrouw | 48
tranylcypromine
Chronische depressie
Zo goed als geen bijwerking in begin duizelingen. En bloeddruk was zeer verschillend. 1 jr tracydal gebruikt. Niet het gewenste effect. Had elke week wel gedachten over zelfmoord en heb verschillende pogingen gedaan in een jr tijd. Sinds 11 mrt 2020 gestopt. Gedachten aan zelfmoord zo goed als verdwenen. Zit nu weer in een depressie, na 11 mrt. 4 mei 2020 weer naar psychi[lees meer...]ater

10-04-2020 | Man | 19

Sertraline

28-03-2020 | Vrouw | 28
sertraline
Chronische depressie
Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)

Parnate

21-03-2020 | Vrouw | 48
tranylcypromine
Chronische depressie
Op zich ben ik heel tevreden. Want dit medicikn was mijn laatste redmiddel na een zeer ernstige depressie van 3 jaar waarvan 2 jaar opname. Het vervelende vind ik de bijwerking slapeloosheid. Ik wordt savonds niet moe. Ik gebruik quetipine om te kunnen slapen.

18-03-2020 | Man | 67
Chronische depressie
Geeft weinig bijwerking en presteert optimaal. Gebruik het al tien jaren.

Nortrilen

06-03-2020 | Man | 49
nortriptyline
Chronische depressie
Ik gebruikte Nortrilen in samenwerking met Lithium. Nortrilen heeft mij niet stabiel kunnen houden waardoor een depressie steeds niet was tegen te houden. Na mijn eerste ect behandeling heb ik ook deze combinatie gebruikt. Tot op de dag van vandaag blijf ik terugval houden na meerdere ect behandelingen en Mao-remmers (Fenelzine(Nardil)). Nortrilen heb ik niet als vervelend[lees meer...] ervaren, Lithium wel.

Nardil

06-03-2020 | Man | 49
fenelzine
Chronische depressie
Na meerdere ect’s is mijn geheugen aangetast. Nu hebben ze voor Nardil gekozen in de hoop dat de laatste succesvolle ect behandelingen stabiel blijven. Dit is helaas niet het geval. Mijn eigen mening was onderhoud ect, maar door het geheugenverlies die ik nu heb opgelopen na 16 behandelingen geven ze deze liever niet.

Mirtazapine

05-03-2020 | Vrouw | 54
mirtazapine
Chronische depressie
het enige pluspunt is dat je er goed van slaapt

Nortrilen

13-01-2020 | Vrouw | 43
nortriptyline
Chronische depressie
Bij mij werkte medicatie niet. Gevoel werd ernstig depressief. Vier weken geprobeerd. Bij u kan de ervaring anders zijn.

Stilnoct

30-12-2019 | Vrouw | 37
zolpidem

22-12-2019 | Vrouw | 58
Chronische depressie
Binnen 3 dagen was ik in staat om van een flat af te springen. Onmiddellijk gestopt dus. Voor mij levensgevaarlijk..

Nardil

20-12-2019 | Vrouw | 31
fenelzine
Chronische depressie
Voor mij de volgende stap in het protocol. Voor mijn gevoel heeft het aan het begin enig effect gehad, maar verder helaas onvoldoende. Ik heb het gebruik begin 2019 al opgehoogd van 60 mg per dag naar 90 mg per dag. Ik ga in januari verder ophogen naar 120 mg per dag. Ik ben op zoek naar andere mensen die nu Fenelzine gebruiken of het gebruikt hebben.

Venlafaxine

12-12-2019 | Vrouw | 29
venlafaxine
Chronische depressie
Prima product! eerste 2 a 3 weken veel bijwerkingen, maar zoals veel medicamenten: van voorbij gaande aard. Als je weet dat het kan voorkomen, dan houd je daar meer rekening mee. Als je niet op de hoogte bent van de bijwerkingen dan kan het je overrompelen en snap ik dat je het een slecht medicijn vind. Persoonlijk heb ik er veel baat bij!

Paroxetine

09-12-2019 | Vrouw | 33
paroxetine
Chronische depressie
Jarenlang met goed resultaat gebruikt. Je moet even door de eerste bijwerkingen heen. Daarna werkt het goed. Ik had bij dit middel wel erge last van restless legs. bij sertraline was dit ineens verdwenen

Sertraline

09-12-2019 | Vrouw | 33
sertraline
Chronische depressie
In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.

Fluoxetine

02-12-2019 | Vrouw | 45
fluoxetine
Chronische depressie
Ik slikte ongeveer 6 maanden Fluoxetine voor mijn depressie maar werd er erg vlak en ongeinteresseerd van. Mijn 3 weken vakantie in Slovenie had geweldig moeten zijn. Er waren geen diepe dal momenten, maar staand op een berg, met het wonderlijkste uitzicht ooit, deed me ook niet zo heel veel. Overgestapt naar Venlafaxine. In het begin meer bijwerkingen, maar ik kan in elk [lees meer...]geval ook nog genieten van het leven. Dat is mi de bedoeling van een AD.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2404)
Depressie (1952)
Angst & paniekstoornis (1858)
Hoge bloeddruk (1364)
Blaasontsteking (972)