Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

Escitalopram

07-02-2024 | Man | 66
escitalopram
Chronische depressie
Met veel interesse de meningen van iedereen gelezen aangezien ik net gestart ben met 10mg. Als oudere man (66j) dit soort medicatie moeten nemen is een verhaal die dikwijls voorkomt. Alles begint achteruit te gaan en een pilletje zou de oplossing niet mogen zijn maar als de dokter het voorstelt zal het wel juist zijn zeker... Langs de ene kant ben ik relatief bang van de [lees meer...]bijwerkingen want ik wil geen mini zombie worden maar langs de andere kant is het misschien de oplossing om terug het leven een beetje rooskleuriger te zien. Jaaaaren geleden eens naar een psychiater geweest en volgens die heb ik wegens een tekort aan een bepaald stofje in de hersenen, een chronische depressie. Ten slotte wil ik nog zeggen dat ik blij ben om mijn verhaal eens te mogen doen hier want ik hou mijn "problemen" bewust verborgen voor iedereen.

26-01-2024 | Man | 75
Chronische depressie
Alles al geprobeerd. Niets hielp. Nu Setraline 100 mgr weer zin in het leven! Alleen vervelende bij werking ,diarree. Eerste weken waterdun ,nu iets beter na 5 weken,dus ik houd nog even vol.

23-01-2024 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Sinds november 2023 slik ik citalopram. Eerst 10 dagen 10 mg. Daarna opgehoogd naar 20 mg. Mijn constante piekergedachten, slechte slaap en lichte depressie zijn bij mij al vanaf dag 1 afgenomen. Ik kan veel beter relativeren en dingen op hun beloop laten zonder me daar heel druk over te maken. Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad. Libido was in het begin wel lager en een[lees meer...] orgasme krijgen was moeizaam, maar dat is na een aantal weken weer beter geworden. Verder wel wat kleine veranderingen in mijn lijf, maar geen vervelende klachten.

Fluoxetine

22-11-2023 | Vrouw | 65
fluoxetine
Chronische depressie
Hallo. Ik lijd al jarenlang aan depressies en de laatste weken heb ik er nog dwanggedachten bijgekregen,nl dat ik niet meer wil leven, wat totaal niet waar is. Heb al verschillende antidepressiva genomen maar ben nu op aanraden van de psychiater overgestapt op Fluoxetine 20 mg. Dit echter nog maar 5 dagen. Heb enorm last van bijwerkingen zoals trillen, hartkloppingen, an[lees meer...]gsten en de dwanggedachten zijn precies nog erger nu. Hebben de meeste van jullie daar ook last van en wordt het uiteindelijk beter? Ik heb het echt zo lastig nu en kijk uit naar jullie ervaringen. Alvast bedankt.

Duloxetine

28-10-2023 | Vrouw | 68
Chronische depressie
Ik gebruik deze medicatie nu 3 weken na afbouw van citalopram en neem dit bewust s'ochtends in, in de avond wordt ik er te levendig van.

Trazodon

27-10-2023 | Man | 30
trazodon
Chronische depressie
Hallo Mensen gestopt doordat ze met trazodone libido problemen kregen? Ik neem 50mg Ik ga dit nu staken om te kijken als het door trazodone zou komen.

17-10-2023 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Ik neem nu ruim 10 dagen Wilbutrin 300,voordien sinds januari 150mg in combinatie van Fluxotine 40mg. Ik moest mijn medicijnen verhogen omdat ik me zo lusteloos , moe en voor niks geen zin meer had. Ook concentratie lukte moeilijk. Momenteel nog geen beterschap gevoeld. Wel angstiger en nerveus. Wel minder moe. Vanaf wanneer begin ik het dan te voelen?

08-10-2023 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Ik heb ongeveer 35 jaar paroxetine geslikt tot en met afgelopen juni 10 mg. Omdat ik geen effect meer bemerkte ophoging gevraagd aan huisarts of iets anders. Bij ggz werd door de psychiater besloten te gaan kruisen mijn paroxetine was inmiddels verhoogd naar 40 mg en zou worden gehalveerd naar 20 en worden aangevuld met 25 mg sertraline Maar wat er ook gebeurde alleen de p[lees meer...]aroxetine werd gehalveerd naar 20 mg . Na aandringen van mij werd er na 4 dagen de Sertraline pas toegevoegd, die 2 samen 4 dagen geslikt, daarna ging de gehele paroxetine eraf en slik ik nu al 8 dagen Sertraline 50 mg. Met daarbij in de ochtend 2 mg lorazepam, 4 uur later weer 2 of 1 lorazepam ligt eraan hoe ik me voel, weer 4 uur later hetzelfde verhaal. En 2 lorazepam voor de nacht die steeds minder hun werk gaan doen. Drama. Woensdag komt het IHT om te kijken wat ze voor me kunnen doen, wil zo graag electro convulsie therapie. Ben zoooo klaar met al die pillen uit proberen. Oxazepam, Alprazolam (xaxax), lorazepam, paroxetine en nu Sertraline en vroeger nog wat anders. Wie herkent dit

Zoloft

05-09-2023 | Man | 60
Chronische depressie
De werking neemt na jaren af, totdat je merkt dat je in een nieuwe depressie bent geraakt. Dit medicijn werkt hooguit een jaar, daarna heb je niet door dat je al door de oorspronkelijke depressie bent, maar wel de de bijwerkingen houdt. Eigenlijk 10 jaar van mijn leven een placebo genomen. De huisarts zou je na een jaar moeten begeleiden met afbouwen. Mijn huisarts heeft[lees meer...] niets gedaan om mij hierop te attenderen. Zoloft werkt na een paar jaar niet meer en verhogen geeft eigenlijk alleen meer depressie. Voor elk, stop met AD hooguit na een jaar en zie het aan. Het kan zeer bevrijdend werken.

Venlafaxine

30-08-2023 | Vrouw | 59
venlafaxine
Chronische depressie
na 6 jaar Paroxetine gebruikt te hebben met veel bijwerkingen, slaperigheid gewichtstoename, overgestapt op Venlafaxine. dit werkte direct goed, binnen 6 weken. na een jaar gestopt, langzaam afgebouwd. maar na de laatste pil toch ernstig last van diepe depressie. op nieuw opgestart en zit nu al 8 jaar op 150 mg per dag. altijd hetzelfde merk gehad omdat ik merkwisseling al[lees meer...]s heel naar heb ervaren. dus zelf betaald. 4 weken geleden toch moeten overstappen op ander merk, Aurobindo, omdat mijn vorige merk, Focus, gestopt is met de productie van Venlafaxine. het werkt minder goed. voel mij zelfs wegzakken in depressie. geef het nog even de kans maar ga dan ophogen of toch naar een ander merk. wat ik wel vreemd vond is dat de apotheek mij Aurobindo aanraadde omdat ze 'daar alle medicatie van hadden'. terwijl ze eigenlijk moeten meedenken met de patient. ik was hier erg boos over en ben zelf gaan zoeken naar verschillende merken. maar er is gewoon geen onafhankelijke informatie te vinden. alleen de ervaringen van andere patienten geeft nog enige houvast. terwijl dit toch een behoorlijk zwaar medicijn is. dit vind ik jammer.

Moclobemide

11-08-2023 | Man | 71
moclobemide
Chronische depressie
Slik nu 4 weken moclobemine maar voel geen verbetering eerder slechter voel me radeloos stik van de angst en zenuwachtigheid heb inmiddeks al q5 verschillende antidepressivas gehad maar die werken maar een paar weken of helemaal niet weet nu niet meer wat ik moet doen

Mirtazapine

02-08-2023 | Vrouw | 54
mirtazapine

Mirtazapine

28-07-2023 | Vrouw | 52
mirtazapine
Chronische depressie
Ik neem 45 mirtasipine slaap en depressie slaap ervan en niet meer depressief maar de volgende dag dood moe ook als ik minder al ik 15 neem slaap ik niet nog iemand?

Duloxetine

30-06-2023 | Vrouw | 64
Chronische depressie
Een jaar of 5 lithium gehad…dat hielp niet meer…zeer vermoeid en steeds slechter… en sinds augustus 2022 aan de Duloxetine…weer een openbaring!

13-06-2023 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Ik heb sertraline geprobeerd voor depressie, maar na een half jaar gestopt omdat ik geen positief effect merkte. De bijwerkingen waren niet ernstig, maar wel vervelend. Ik zweette nogal 's nachts, maar dat was niet zo'n probleem. De seksuele bijwerkingen heb ik wel als vervelend ervaren. Sertraline zette er flink de rem op bij mij en alles was minder gevoelig. Ik kwam niet[lees meer...] of zeer moeilijk tot een orgasme. Als ik een goed effect had gehad op de depressie, had ik het op de koop toe genomen, maar nu waren de nadelen groter dan de voordelen. Overigens vind ik dat deze bijwerking bij vrouwen veel meer aandacht verdient.

13-06-2023 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Voor mij was bupropion een rampzalig middel. Slaapproblemen had ik al, maar met bupropion sliep ik bijna helemaal niet meer. De versnelde hartslag vond ik het het vervelendst. Die was de hele dag vrij hoog, maar 's nachts liep hij zelfs op tot rond de 120. Dan heb je dus continu het gevoel dat je net een flink stuk hebt hardgelopen en slapen lukt dan zeker niet. Deze bijw[lees meer...]erkingen werden eigenlijk pas na een week of 2 erger; de eerste weken had ik weinig last. In week 3 is de dosis opgehoogd van 150 naar 300 mg, omdat ik geen positief effect merkte, en toen werd het pas echt erg. Zelfs als er een positief effect was geweest (voor de depressie) dan was ik nog gestopt want de bijwerkingen waren niet te doen. De spiertrekkingen waren ook best beangstigend. Ik moest van de huisarts eigenlijk afbouwen, maar heb dat niet gedaan, omdat ik me niet kon voorstellen dat ontwenningsverschijnselen erger konden zijn dat de bijwerkingen. Gewoon in 1 keer gestopt, zonder problemen. Deze klachten waren toen zeer snel verdwenen, alleen de opgezette vingers hield nog even langer aan.

Prozac

05-06-2023 | Vrouw | 74
fluoxetine

29-05-2023 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Eindelijk iets gevonden wat werkt voor mij! Ik ben elke dag dankbaar en verbaasd over hoeveel meer energie ik heb. Ik kan veel meer aan en herstel ook sneller na vermoeidheid/overprikkeling.

Cymbalta

24-05-2023 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Al jarenlang somber, moe, angstig, pijn. De standaard leefstijl adviezen (dagelijks sporten, gezond en voldoende eten, gezond gewicht, regelmaat, positief denken, etc) hielden me op de been, maar van mij hoefde het leven niet meer. Zeer slechte ervaringen met psychiatrie; als kind anorexia gehad en toen mocht ik maandenlang geen school, geen bezoek, strikte bedrust, geen b[lees meer...]uitenlucht, etc. En psychotherapie en cognitieve gedragstherapie maakten het leven destijds alleen maar ingewikkelder. Ook slechte ervaringen met Seroxat toen, hielp niks en werd er een zombie van. Door die slechte ervaringen wilde ik geen medicatie en geen hulp meer. Maar sinds een paar jaar een erg fijne huisarts. Hij heeft aangedrongen om medicatie toch een nieuwe kans te geven. En liet de keuze aan mij in welke ik vertrouwen had. Vanwege de combi depressie/angst/pijn gekozen voor Cymbalta. Ik had er nul vertrouwen in en zag er erg tegenop omdat er ook zoveel slechte ervaringen te vinden zijn op internet, maar vanaf de eerste capsule voelde ik effect. Bizar. Kan volgens huisarts niet, maar was echt zo. Wat ik bedacht te kunnen gaan doen, ging ik automatisch gewoon doen ipv mezelf nergens toe te krijgen. Meer energie. Geen geruzie meer in m'n hoofd. Voel me veel kalmer, maar totaal geen zombie. Veel soepeler bewegen tijdens sporten (ben een goede hardloper). Minder pijn. Veel meer lucht. Meer ontspannen spieren. Ben pas een week aan het slikken, maar voel me een ander mens. Bijwerkingen: vooral duizelig. Tijdens sport misselijk en droge mond.

24-05-2023 | Man | 75
Chronische depressie
het beste medicijn wat ik gehad heb is imipramine echter slecht verkrijgbaar daar om af moeten bouwen daar bij nam ik 800 mg depakine Nu setraline. werkt niet voor mijn depressie ben met dit medicijn 5 maanden bezig hept niet

Paroxetine

14-05-2023 | Vrouw | 60
paroxetine
Chronische depressie
Sinds 2016 slik ik antidepressiva, ik ben begonnen met Seroxat, later Paroxetine. Zo;n tien jaar geleden gaan afbouwen, maar dat ging heel erg fout, vandaar na overleg met de arts toch weer begonnen. Ik ben tevreden over Paroxetine, het helpt me om niet in een diepe put terecht te komen.

08-05-2023 | Vrouw | 53
Chronische depressie
Ik maakte mij veel zorgen altijd en om alles, dat is veel minder geworden door dit medicijn. Ik had moeite met rouwverwerking daarom kreeg ik Citalopram. Het medicijn in combinatie met veranderingen in persoonlijke omstandigheden hebben me op dit gebied best goed geholpen. Maar de bijwerkingen waren vervelend, mijn slaappatroon draaide en overdag was ik eindeloos moe en lu[lees meer...]kte het me niet wakker te blijven. Ook last van stijve gewrichten, vooral 's ochtends, plekken waar ik eerder last had van artrose speelden op. Vervelend ook de schommelingen in lichaams temperatuur: regelmatig zweetaanvallen, maar niet zoals indertijd in mijn overgang, nee echt peentjes zweten, en soms ook weer klappertanden van de kou.

08-05-2023 | Vrouw | 53
Chronische depressie
Ik kreeg Wellbutrin 150 voorgeschreven omdat ik in depressie raakte na rouw en Citalopram na enkele maanden nog te veel bijwerkingen had. Ook omdat ik last heb van artrose en bij gebruik Citalopram geen ontstekingsremmers gebruikt mogen en je geen libido meer hebt. De eerste paar dagen heel erg ziek. Hele hoge koorts, hoofdpijn, buikklachten. Dacht aan griep, maar kan ook [lees meer...]een probleem met serotonine zijn geweest door de plotse overstap tussen de twee medicijnen. Twee weken afzien. Na drie maanden word ik steeds somberder, zin in leven ebt steeds verder weg. De hitte/zweetaanvallen die ik heb van dit medicijn zijn steeds frequenter en echt heel erg onplezierig. Wel regelmatige stoelgang sinds gebruik van dit medicijn en socialere gevoelens tot zelfs te emotioneel medeleven. Bijvoorbeeld huilen als ik vrachtwagen met biggetjes zie die op weg zijn naar de slachterij.

21-04-2023 | Vrouw | 63
Chronische depressie
Worstel met depressie al 30 jaar, heb verschillende antidepressiva , Amitriptyline, Mirtazapine, en om door te slapen omdat altijd een issue was temazepam, in het begin goed geholpen, Bij het afbouwen , na een aantal jaren weer depressief geworden. Mijn nieuwe huisarts adviseerde Citalopram te gebruiken. Ben sinds kort 2 weken mee begonnen. Maar tot nu toe geen effec[lees meer...]t, alleen maar bijwerkingen ,droge mond, nare dromen, wat ik minder vind is het zweten alsof ik weer de memo pauze in gaat. na het lezen van andere ervaringen denk ik dat ik toch door moet zetten volhouden en hopen dat de bijwerking minder word en de medicijn zijn werk doet. Zo niet ga ik wel afbouwen ,Las ook wat van DNA test, heeft iemand daar ervaring mee ? misschien toch onderzoeken welke medicijn het beste aanslaat

Venlafaxine

17-04-2023 | Man | 64
venlafaxine
Chronische depressie
eigenlijk zo lang als ik me herinner onder de maat geleefd. Soms goede tijden maar meestal piekrig, tobberig, ongelukkig. Veel therapie gehad. Wilde nooit AD. Wel alternatieven geprobeerd. (st.Janskruid, voedingssupl. enz) niets hielp. Vorig jaar werd het zo serieus dat ik nauwelijks de moed had om sociaal te doen in gezelschap en niks meer zinvol vond. Toen overstag gega[lees meer...]an en na geleidelijke opbouw tot 75 mg voel ik me nu veel beter. Ik ken de weerzin tegen AD heel goed en heb de goede raad uit mijn omgeving altijd in de wind geslagen. Wilde het zelf doen. Een goede vriendin die in de GGZ werkte zag me al jaren lijden en praatte op me in om het iig te proberen. Nu zie ik dat ik inderdaad jarenlang nodeloos heb afgezien. Alles is makkelijker nu en je wordt echt geen zombie. Ben misschien ietsje minder emotioneel en de pieken zijn misschien iets minder hoog, maar dat weegt bij lange na niet op tegen het gemak waarmee ik het leven nu ervaar. De stoperigheid waarmee ik tegen dingen opzag en bleef plakken aan alles wat niet goed was. Ik zag overal te zwaarte van in en positieve dingen vergat ik snel. De eindeloze herhaling van gedachten over dingen die beter konden terwijl ik alles had om tevreden te zijn. Maar nu pas lijkt het tot me door te dringen dat alles goed is en het ontbrekende stofje in mijn brein kennelijk alles zwart kleurde. Ik zou niet weten waarom ik hier ooit mee zou stoppen. De bijwerkingen zijn over het geheel genomen te verwaarlozen EN voorbijgaand. Ik was wazig de eerste weken en had obstipatie en meer moeite om klaar te komen. Maar dit is allemaal bijgetrokken en wat langer van het liefdesspel kunnen genieten vind ik geen last. Ik vermoed dat mensen die goede ervaringen hebben met AD er misschien niet zo snel toe komen om daarover te schrijven waardoor het beeld ontstaat dat het maar matig werkt. Daarom ben ik in de pen geklommen. Ik moet echt terugkomen op mijn weerzin tegen AntiDeprtessiva.

Seroxat

05-04-2023 | Vrouw | 58
paroxetine
Chronische depressie
22 jaar aan de setoxat, van periodes van diepe depressie verhoogd van 20 mg naar uiteindelijk 60mg,mbv psychiaters en psychologen., groepstherapie en veranderingen in levensstijl. Ondertussen 5 diepe depressies verder, met kleine depressies tussendoor. Zonder bovenstaande tekst van hulp, was ik rijp voor een inrichting, was er slecht er aan toe. Heb al 44 jaar, ch[lees meer...]ronische depressie, angststoornissen, dwangneuroses. Tussendoor even sertraline gebruikt, gestopt vw een maagwand beschadiging. Daarna maagbeschermers en weer setoxat.

01-04-2023 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Ik krijg alleen de bupropion dus niet de originele wellbutrin, deze zou wel zonder verlengde afgegofte verkijgbaar zijn?! Ik lees hier niemand die over oogklachten klaagt , ik had al last van wazig zien mogelijk door benzodiazepines. Echter deze zijn gelijk bij inname zo versterkt dat een leesbril nodig heb. Het gaf echter wel een oppepend effect waardoor ik meer durfd[lees meer...]e en zin had wat te doen..maar ook moeilijk als er niets te doen is..obstipatie, huilbuien maar ergste de OOGKLACHTEN aub is dit een kortdurende bijwerking? Want kan zo niet functioneren, aub HELP

14-03-2023 | Vrouw | 34
Chronische depressie
Hallo, Ik sukkel al geruime tijd met depressies. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik langere tijd in mijn even echt gelukkig ben geweest. Ik ben moeder van 3 jonge kinderen. En ook al is er in mijn leven al veel gebeurd, en zie ik mijn kinderen doodgraag, toch ontbreekt die rust in mijn hoofd. Ik heb een sociale angst en een depressie. Ik neem nu ongeveer 5 w[lees meer...]eken sertraline en begin de resultaten hiervan te voelen. Ik kan meer relativeren en ben minder angstig in het openbaar. Ook kan ik beter omgaan met mijn kinderen. Daarvoor dierf ik regelmatig eens roepen tegen hun en dat is nu ook veel beter. Ik kan eindelijk zeggen dat ik iets gelukkiger ben. Ik heb een bepaalde soort rust gevonden. In het begin had ik weinig last van bijwerkingen. Ik had wel wat last van misselijkheid maar na 3 dagen was dit over. Was begonnen met 25 mg en na 4 dagen opgehoogd naar 50 mg. Daar geen bijwerkingen van gehad. De enige bijwerkingen die ik nu ondervind is dat mijn libido de grond uitschiet. Waar het vroeger 1x per maand betrekking was, is dat nu bijna dagelijks. En ik zou zelfs meerdere keren per dag willen. Maar mijn man kan dat niet aan... Maar buiten deze klacht heb ik ook het vervelende probleem dat ik heel moeilijk tot een orgasme kom. Wat vroeger makkelijk ging na enkele minuten, gaat nu pas na een half uur ongeveer. Voorts zeer tevreden over de medicatie. Ze werkt goed voor mij.

Seroquel

08-03-2023 | Vrouw | 27
quetiapine
Chronische depressie
Ik lees vooral veel negativiteit over dit medicijn maar mij heeft het enorm geholpen. Al van kinds af aan heb ik last van depressies gehad tot het op mijn 22ste echt niet meer verder kon. Gestart met psychiater aan mijn behandeling en nu 5 jaar verder heb ik geen enkele depressie meer gehad. Al zou het middel mijn levensduur verkorten, dan is mijn kwaliteit van leven perfe[lees meer...]ct geweest. Ja ik heb in t begin veel bijwerkingen gehad en ook 22 kilo eraan gegeten. Deze ben ik inmiddels weer kwijt door het veranderen van leefstijl. Nu ervaar ik vooral klachten in de ochtend die mensen met parkinson ook ervaren (moeite met opstarten, soms spierstijfheid, lage bloeddruk en wat duf). Daarnaast blijft de hongerprikkel vervelend maar is onder controle nu. Ik zou nooit meer zonder willen omdat de positieve effecten voor mij zwaarder wegen dan de bijwerkingen.

Imipramine

22-01-2023 | Man | 59