ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

Imipramine

22-01-2023 | Man | 59
imipramine

15-01-2023 | Vrouw | 61
Chronische depressie
Voor mij fantastisch medicijn. Ben 23 jaar zwaar depressief geweest. Gebruikte toen ander medicijn. Deze werkte dus niet. Nu 2 jaar sertraline 100 mg. Ben niet meer depressief. Wel andere problemen zoals slecht geheugen, slechte concentratie enz. Liever dit dan depressief. Het voelt voor mij als een wonder na 23 jaar geen leven.

09-01-2023 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Unipolaire depressieve episode sinds 4 maanden. Na 6 weken Sipralexa overgegaan op 120 mg Duloxetine owv angst en depressie. Na 2 weken voelde ik al effect. Nu, dik 3 weken later, voel ik me veel beter. Wel slaap ik slecht en blijf ik overdag erg vermoeid. Maar dat is minder erg dan hoe ik er 3 weken geleden aan toe was. Voor mij werkt het. Owv recente diagnose bipol[lees meer...]aire stoornis 2 moet ik ook een stemmingsregulator (Lambipol) erbij nemen. Daar ben ik nog maar pas mee gestart dus er kan nog geen wisselwerking zijn.

Remeron

06-01-2023 | Vrouw | 41
mirtazepine
Chronische depressie
ik slik al 16 jaar Remaron/ Mitrazepine smelttablet wel de hoogste doses van 45 mg, iedereen hoor ik bijwerkingen hebben of zelfmoord er door wilt plegen bij een lage doses, gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen en rare gedachtes. ben er bij mee goed is het niet maar zonder deze medicatie had ik zelf eerder een poging tot zelfdoding overwogen en op het punt te staa[lees meer...]n om het te doen, gelukkig kwam ik weer bij zinnen en maar toch niet gedaan. meerder andere merken gehad daar draaide ik helemaal van door wat niet goed was zwaar agressief en sloeg gaten in de deuren te veel emotie waar ik niet mee weg kon komen mentaal. ik ben blij met mijn medicatie Mitrazepine werking is goed en geen bijwerkingen ik neem het in voor het slapen en slaap ook als een roosje erop. jammer dat het bij vele niet helpen maar dat heb je met elk medicijn de ene werkt wel goed en de andere weer niet is een samenstelling wat een combinatie en elk mens is anders qua reactie op bepaalde stofjes. Groetjes Angelique

31-12-2022 | Vrouw | 39
Chronische depressie
Ik hoop dat mensen willen reageren als ze zich herkennen in mijn ervaringen met sertraline. Half oktober 2022 ben ik begonnen met deze medicatie ivm langdurige depressieve klachten en veel angst. Omdat ik bang was voor versterking van de angst, medicatie langzaam opgebouwd. Begonnen met 12,5 mg, na paar weken naar 25 mg, later naar 50 mg. Had weinig last van bijwerkingen, [lees meer...]wel wat trillerig, meer geeuwen, intensere dromen en sneller moe (kon goed en lang slapen), maar dat was prima te overzien. Vanaf half november zit ik op 75 mg en toen begon de ellende. Ik kreeg een paar dagen later last van hevige diarree en buikkrampen. Eerst handjevol keren per dag, later wel 10x per dag en uiteindelijk zelfs wel 15x per dag. Eerst alleen 's ochtends, later ook 's middags en uiteindelijk de hele dag door, zelf 's nachts meerdere keren! Gekmakend. De krampen waren zo ernstig dat ik dacht dat er iets heel erg mis was in mijn lijf. Ontlastingonderzoek laten doen, daar kwam niets uit (géén virus, géén bacterie, géén parasiet). De huisarts gooit het op stress. Want volgens haar (en ook volgens de apotheker) kunnen mijn darmklachten geen bijwerking van de sertraline zijn, omdat ik dan vanaf dat ik startte met de medicatie er last van had moeten hebben (en niet pas op het moment dat ik naar 75 mg ging). Sinds half december zit ik op 100 mg. Ik heb nog steeds last van die krampen en diarree, maar kan het nu onder controle houden door loperamide te gebruiken, eens in de 3 dagen. Ik merk het meteen wanneer ik weer loperamide moet nemen, want dan komen die hevige diarree en krampen weer terug. Ik denk zelf dat het door de sertraline komt. Heb nu al bijna 6 weken last van die buikklachten en vraag me af hoe lang het nog zo door moet gaan. Binnenkort weer naar de huisarts, dan maar eens overleggen. Ik zou het jammer vinden om te stoppen met sertraline, want heb het idee dat ik er echt iets aan heb. Mijn stemming is verbeterd en de angst is minder. Maar ja, als die buikklachten blijven is het geen doen. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Die dus last kregen van diarree/krampen nadat ze de dosering van sertraline hebben opgehoogd.

Remeron

28-12-2022 | Man | 54
mirtazepine
Chronische depressie
Hallo deze pillen werken niet tegen u klachten. Met deze hoeveelheid is het een slaap midel maar het is en blijft een antidepressiva

Venlafaxine

28-12-2022 | Man | 54
venlafaxine
Chronische depressie
Bij een depressie.of wat dan ook heef de zorg na mijn ide maar 1 oplossing ggz, waar je niet veel aan heb 2 pilletje welke dan ook.de zorg die buiten ggz valt is voor een normaal mens niet te betalen .er wordt maar naar huis gegaan met een doosje pillen en dan maar kijken of ze .wel of niet werken, de zorg van vroeger is het allemaal niet meer .ik zeg niet een pilletje [lees meer...]niet help voor wie dan ook maar heb je dan een probleem minder of meer .meestal is het eerst een kast vol met pillen en dan kijken wat er voor je werk ,er wordt hier in Nederland na míjn ide veel te weinig gedaan aan goede begeleiding. Maar goed ik wens natuurlijk jullie allemaal sterkte ,en bij het niet meer zien zitten kan je altijd nog om hulp bellen,bellen ze je een uur later terug, dan kan het al te laat zijn maar goed dat is Nederland, vroeger was dat wel eens anders ,een therapie een begeleiding enz .maar helaas in ano 2022 helaas. Mag er iemand zijn die wel nog een goed betaalbaar adres heeft ivm depressie burn out .handig om te delen toch?

17-12-2022 | Vrouw | 46
Chronische depressie
ik slik dit middel nu zo'n 3 a 4 maanden. Eerdere anti-depressiva ( paroxetine, fluoxetine, efexor)werkten niet. Die werkten ook op de serotonine. Deze bupropion dus op dopamine en ik heb het idee dat ik iets minder depressief ben door dit middel. Als ik terug kijk op mijn leven, dan heb ik ook weinig plezier in dingen gehad als ik mezelf vergelijk met anderen. Doordat bu[lees meer...]propion iets werkt en op de dopamine hormoon werkt heb ik ook het idee dat ik gewoon te weinig dopamine aanmaak en daardoor minder enthousiast reageer op dingen, geluk gevoel ervaar. Ook heb ik altijd gezegd dat ik absoluut niet verslavingsgevoelig ben. Dit zegt mij ook iets. Ik ben dus blij dat ik nu een antidepressiva heb gevonden die iets werkt. Tuurlijk is het geen wonder middel. Het veranderd je situatie niet, dus enige mate van depressieve gevoelens heb ik nog wel en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven zolang mijn leven niet veranderd

Efexor

04-12-2022 | Vrouw | 58
venlafaxine
Chronische depressie
22 jaar Efexor geslikt. Sinds september 2021 volledig medicatie vrij. Geheel op eigen kracht afgebouwd. Het gaat heel goed met mij en ik ben superblij dat ik van de Efexor af ben. Veel te veel bijwerkingen waar ik helemaal klaar mee was. Helemaal als je in de overgang komt is het een drama. Plus 30 kilo :-( Ben er inmiddels weer 25 kwijt!

Fluoxetine

13-11-2022 | Vrouw | 17
fluoxetine
Chronische depressie
Begonnen te slikken voor chronische depressie, (sociale) angststoornis en ocs. In eerste instantie 10 mg en na een aantal weken opgebouwd naar 30 mg omdat het geen effect had. Na de laatste verhoging ging het echter steeds slechter en kreeg ik o.a. last van heftige nachtmerries en dwanggedachtes. Nu ben ik weer aan het afbouwen, en nog slechter af dan toen ik met dit medic[lees meer...]ijn startte. Al met al geen positieve ervaring dus.

Valdoxan

21-10-2022 | Vrouw | 60
agomelatine
Chronische depressie
Ik sliep wel beter door het medicijn, het had geen effect op mijn stemming. Mijn psychiater heeft verzuimd om regelmatig de leverwaardes te laten controleren en mij daar ook niet genoeg op gewezen (indien ik zelf verantwoordelijk zou zijn). Toen mijn bloed in verband met andere klachten werd gecontroleerd kwamen we er toevallig achter dat mijn leverwaarden 6x te hoog waren[lees meer...]. Toen wilde de psychiater, tegen de voorschriften in nog dat ik doorging, maar ik ben onmiddellijk gestopt met Valdoxan.

Tracydal

19-10-2022 | Vrouw | 55
tranylcypromine
Chronische depressie
Als geen andere helpt is dit de laatste nu. Vervelend zijn de bijwerkingen die bij langer gebruik erger worden. Ben benieuwd welke bijwerkingen andere mensen ervaren. Ook geheugenvermindering? Dat schreef iemand. Zelf heb ik ernaast ect wat dit geeft. Ook benieuwd naar welke doseringen bij anderen helpen.

Mirtazapine

17-10-2022 | Man | 52
mirtazapine
Chronische depressie
In 2017 werd ik mirtazapine voorgeschreven voor een depressie. Ik moest met 15mg beginnen. Mijn depressie ging niet gepaard met angststoornissen, ik had zelfs nooit angststoornissen gehad. De dosis werd alsmaar verhoogd omdat ik angststoornissen kreeg en na 6 maanden nam ik 45mg. Ik sliep wel veel beter maar verder had ik geen voordelen. Na 2 jaar een dagelijkse dosis va[lees meer...]n dit vergif te nemen had ik de dokter gevraagd te stoppen. De dosis werd geleidelijk verlaagd. Bij elke velaging werden de angststoornissen veel erger. 6 weken na het volledig stoppen was het zo erg dat ik terug op dit medicijn werd gezet. Na 2 jaar ben ik zelf begonnen met een detox en 1 jaar later neem ik geen mirtazapine meer. Met elke vermindering in dosis had ik gedurende weken ernstige angststoornissen die gelijkelijk verbeterde maar nooit verdwenen. Ik heb nu nog steeds angststoornissen maar het is aanvaardbaar. Persoonlijk had ik veel liever met mijn depressie geleefd dan dit vergif te nemen. De detox was hel. Niet elke antidepressieva werk voor iedereen en mijn arts had mij zeker iets anders kunnen voorschrijven maar een medicijn waarvan één van de neveneffecten zelfmoord neiging is hoort niet in de apotheek.

Tracydal

12-10-2022 | Vrouw | 55
tranylcypromine
Chronische depressie
Hartkramp, benauwdheid op de borst!!!, bewegingsklachten, pijn in gewrichten. Bij minderen gingen bovenstaande klachten ook minderen.

Moclobemide

06-10-2022 | Vrouw | 54
moclobemide
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel nu 18 dagen ik ben erg depressief al jaren waarvan de laatste 3 jaar heel erg . Hiervoor heb ik vele Andere middelen geslikt waarvan het laatste jaar efexor en alprazolam die slik ik al ruim 30 jaar Ik had goede hoop met dit middel maar tot op heden geen verbetering eerder verslechtering Ik huil ontzettend veel en kan het ook niet stoppen Ik heb[lees meer...] 7 dagen de efexor niet mogen nemen voor ik hier mee begon Ik kreeg ontrekkings verschijnselen zo als stroomsenastie door mijn hoofd lichaam Ik wist dat dit kwam door het stoppen van de efexor hoopte dat dit zou overgaan als ik zou beginnen met de moclobimide maar het bleef Nu is het in de avond weg maar s,ochtends als ik de tablet weer neem begint het ruim na 3kwatier weer te komen Ik heb als bijwerking rood hoofd maar koud gevoel lichaam geprikkelde luchtwegen ben longpatient maar hoest nu veel erger dit had ik ook met de fkuoxitine en de efexor toen ik de week de efexor niet slikte was het hoesten duidelijk vele. Malen minder Pijn gemene pijn plekken links in hoofd prikkelingen gezicht Ik vind het jammer dat ik zo weinig over dit middel vinden kan Ik zie maar 16 reacties die veelal allemaal goed zijn Dat ik niet snap waarom het voor mij zo averechts werkt Zou het het merk zijn waardoor ik slecht reageer ? Ik ben wel erg gevoelig wat merk betreft Ik hoop dat ik reacties mag ontvangen

Mirtazapine

25-09-2022 | Man | 43
mirtazapine
Chronische depressie
Helpt gewoon niet. Gebruik het nog steeds durf niet terug te gaan voor andere medicatie. Heb het gevoel dat geen enkel medicijn helpt tegen mijn depressie. En dat ik al sinds 1998 bezig ben depressie te behandelen, terwijl de psychiater zegt depressie is goed te behandelen. Gewoon onzin. Hij kan dat makkelijk zeggen vanuit zijn stoel. Ben nog steeds depressief ondanks 45 m[lees meer...]g alleen heel erg zwaar vermoeid, maar nog steeds erg depressief. En iedereen zegt dat ik met dit middel alleen maar makkelijker mijn bed uit zou moeten komen, terwijl ik enorme moeite heb om uit bed te komen, slaap bijzonder extreem veel. Zelfs op werk. Val zelfs midden op de dag op het werk in slaap. Durf niets meer te zeggen, uit angst nog zwaardere middelen te krijgen. Het enige wat gebeurt is dat ik zwaardere middelen krijg en ik nog vermoeider word. Betaal ik hier 150 euro per maand voor om nog moeilijker mijn bed uit te komen? Ben vaak geirriteerd, kan niets onthouden, extreme slaperigheid, zeer moeilijk uit bed komen voel me nog steeds moe, kan niets leren, wat precies de bedoeling is. Voel mijn leven aan me voorbij gaan en kan er niets meer van maken. Geen enkele mogelijkheid om er iets aangenaams van te maken. Alles is grijs, grauw en vlak en kleurloos.

Paroxetine

20-09-2022 | Vrouw | 61
paroxetine
Chronische depressie
Rond 1995 hen ik paroxetine Seroxat gekregen en deze beviel me prima! Later had ik een paar jaar niet gebruikt deze AD, en later weer. Van ander merk eerste 6 weken waren vreselijk, ik kon niet uit bed door alle klachten, niet normaal, met Seroxat was dat niet. Nu ik gebruik ong. 20 jaar lang merk Sandoz en dat gaat goed behalve dat na all die jaren heb ik geen stemmingwis[lees meer...]selingen,maar verder ben ik totaal gevoelloos, moe, heb ik nergens zin in. Ooit gehad andere goedkopere dan Sandoz merken, 1 van hun was als placebo, na 3 dagen trillingen, trillingen, benauwdheid, duizeligheid, stijve nek, maar arts vond dat het onzin is, terwijl andere mensen hadden het zelfde ervaren, nog ander merk tabletten waren niet omhuld waardoor ik kreeg droge poeder in mijn luchtpijp, deed ontzettend pijn, prikte enorm! Toch wil mijn zorgverzekeraar Sandoz niet vergoeden dus ik betal zelf. Ik zou graag willen stoppen, misschien zou ik meer leven krijgen, maar ik ben bang dat ik weer stemwisselingen krijg :( . Ik heb eerder geprobeerd andere AD 4-5 verschillende maar ik had veel bijwerkingen of ze werkte niet.

11-09-2022 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Ik kamp al 24 jaar met depressie en kan het niet accepteren. Heb sinds 2 jaar citolopram. Eigenlijk vraag ik me af,hoe moet je je voelen met een anti depressiva? Wat is het e doel van werking? Moet je je er goed mee gaan voelen???? Hiervoor heb ik een andere medicatie gehad fluorexetine. Hier hield ik op een gegeven moment vocht vast en ging niet meer naar de toilet T[lees meer...]oen over gestapt naar Prozac en na leverings problemen naar citalopram

12-08-2022 | Vrouw | 20
Chronische depressie
In gebruik voor depressie, angststoornis en chronische pijn. Qua depressie merk ik geen verschil, angst is iets minder geworden en de pijn is minder dan zonder medicatie. Werkzaamheid is prima maar had graag iets meer effect gezien.

Hypericum

21-07-2022 | Vrouw | 73
sint janskruid
Chronische depressie
Ik heb mijn hele leven depressieve periodes gehad, samenhangend met mijn (geslachts)hormoon spiegel. Na een aantal achtereenvolgens zonder medicatie, met benzodiazepinen, met hoge dosering vit. B6 en met progesteron, kwam de overgang. Dan kan het twee kanten op: het wordt beter of het blijkt chronisch. In mijn geval chronisch. Enige tijd andere st Janskruid bevattende medi[lees meer...]cijen gebruikt, bij de drogist verkrijgbaar, dat gaf wel effect, maar ik zat uiteindelijk op een heel hoge dosering (volgens opgave fabrikant). In overleg met de huisarts overgestapr op paroxetine. Dat helpt wel, maar heeft vervelende bijwerkingen. Na mijn pensionering, toen ik niet meer in zo optimaal mogelijke conditie hoefde te zijn, ben ik overgestapt op LAIF 900, omdat de samenstelling daar gegarandeerd is. De werking is wat minder dan paroxetine, maar voldoende voor mij en bijwerkingen zijn bij mij afwezig. Ik ben er dus heel tevreden mee, alleen jammer, dat ik het in Duitsland moet kopen. Mijn ervaring met middelen met St Janskruid uit de vrije verkoop is, dat die meestal een zodanig lage dosering hebben, dat je eigenlijk geen effect kunt verwachten. Bovendien is de samenstelling niet gegarandeerd. Die eerdere bezwaren bij de hoge dosering stJanskruid (ik zou volgens de fabrikant op 1800 mg uitkomen) werden mogelijk eerder veroorzaakt door bijgevoegde stoffen.

Fluanxol

17-07-2022 | Vrouw | 65
flupentixol
Chronische depressie
Ondanks mijn weerstand door sterke aandrang van psychiater dan toch maar beginnen slikken. Begin ging het goed ?! Nu besef ik dat er alternatieven waren voor mijn probleem ipv deze rommel jaren te slikken. Ik was fysiek en mentaal een dik en gevoelloos..lusteloos ongelukkig wrak geworden. Huisdokter onder druk gezet om mij te helpen met af te bouwen en te stoppen. Geen gem[lees meer...]akkelijke weg maar lees nu hulpboeken en voel terug weer!! Pijnlijke situaties die ik tijdens gebruik fluanxol ook wel voelde maar het kon mij niks schelen! Nu kan ik opnieuw écht genieten van leuke dingen...schaterlachen..weer creatief op alle vlakken. NEEN ZEKER GEEN AANRADER !!

Trazodon

03-07-2022 | Vrouw | 43
trazodon
Chronische depressie
Heel veel slaapstoornissen door traumas.. mirtazapine genomen maar in enkele maanden veel verdikt zo moest ik trazodone opstarten maar had ik hartklopgans de nachten en steeds als ik ze neem na een half uurtje kort van ademen ik ademen via men borstkasrkeel die toesnoert dan neem ik erna nog een clozan

01-07-2022 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel al een flink aantal jaren. Na een postnatale depressie is het gebleven. Nog 1 keer tussendoor een lange periode niet genomen. Maar ik begon mijn toch weer slechter te voelen. En nu gebruik ik t weer omdat ik ook niet weet welke anders kan helpen. Maar de klachten zijn niet weg. Het is een somberheid gecombineerd met angst. Ongegronde angst, geen idee[lees meer...] waarvoor. Ik zie overal tegenop. Bij de huisarts geweest om een ander te proberen. Maar die durft t niet aan om te zoeken naar een ander. Bij de therapie die ik volg heb ik dit ook aangegeven. Maar tot nu toe is dat niet op de planning. Eerst werken aan t onderliggende.

25-06-2022 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Afgelopen jaar zag ik het niet meer zitten. Ik had het gevoel dat er niets positiefs in de toekomst voor mij zou gebeuren. Ik zat vast in mijn traumatische kindertijd. Ineens had ik geen meer zin in het leven zag alleen de negatieve kanten van het bestaan. Citalopram van 10 mg binnen twee weken opgebouwd naar 20 mg. Het sloeg bijna meteen aan. Ineens geen piekergedachten,[lees meer...] geen melodieën in mijn hoofd neuriën, rust en goede nachtslaap. Wel wat verhoging van de alat en aspat (leverwaardes). In het begin misselijk. 6 kg aangekomen. Na 10 maanden afgebouwd. Binnen 3 maanden waren de klachten terug. Ik zit nu op 10 mg voor vier weken en daarna moet ik kijken of ik alweer tot 20 mg wil /moet ophogen maar ik denk van wel. 10 mg is beetje te weinig ik voel me nog niet helemaal mezelf. Ik denk dat voor mij wordt het een verhaal van jaar of twee totdat ik alles voor mezelf op rij kan zetten. Heeft iemand een ervaring met langdurig gebruik van citalopram? Kan het meer dan twee jaar of chronisch worden gebruikt?

21-06-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
nu 3e week 150mg 2e week ging iets beter nu weer niet. doodmoe nergens zin in pijn in mijn maag hoofdpijn,nerveus pijn op borst. 4 juli gesprek psychiater misschien dan ophogen naar 300 mg.dan iets langer dan 4 weken gebruikt. Hoop dat het nog goed gaat komen, heb al zoveel AD geprobeerd, tot nu toe nog geen resultaat, iemand ervaring dat de 3e week weer slechter gaat[lees meer...], en uiteindelijk toch gaat werken?

29-05-2022 | Vrouw | 40
Chronische depressie
Wat ik ondervonden heb , is een groot verschil tussen Eg Duloxitine , en de kra duloxetine. In t begin kreeg ik de kra duloxitine , super De 2 de doos had ze Eg duloxetine voorgeschreven , mega ziek daarvan , na zelf ontdekking zag ik dat de eerste kra waren en dan Eg. Ze heeft dan de kra terug voorgeschreven en die gaan super. ( wel zelf je dosis ontdekken) en niet s[lees meer...]toppen of afbouwen denk ik , als je er beter van bent .

Paroxetine

25-05-2022 | Man | 41
paroxetine
Chronische depressie
Mijn ervaring met dit middel is erg positief. Ik ben nu bijna vier maanden onderweg, en sinds een maand voel ik langzaam verbetering. Levenslust, positiviteit, goed slapen, veeeeel minder piekeren. In het begin een aantal flinke bijwerkingen, volhouden is het devies. Bij sommige mensen duurt het gewoon lang, terwijl je gewoon snel resultaat wil. Maar wow, wat een verbeter[lees meer...]ing. Ik ben geworden wie ik al was, maar dan zonder negatieve gedachten en somberheid. Ik had het veel en veel eerder moeten doen, maar was angstig door alle spookverhalen. Voor mij is het echt zo fijn!

04-05-2022 | Vrouw | 62
Chronische depressie
20 jaar Venlafaxine gebruikt. In het begin een prima resultaat. Nu is dit middel voor mij niet meer helpend en ben ik op advies van mijn psychiater overgegaan op bupropion. Dit gebruik ik nu 3 weken en het is drama. Heel angstig, emotioneel maar het vervelendste is het inslapen. Als ik bijna in slaap ben krijg ik een paniekaanval. Ik bibber dan over mijn hele lijf, hierdoo[lees meer...]r kom ik behoorlijk wat slaaptekort. Serequel gebruikt maar dit heeft nauwelijks effect. Ik ben heel somber, zo somber als nu ben ik nog nooit geweest. Psychiater zegt dit nog 2 weken vol te houden voordat er resultaat kan optreden

12-04-2022 | Vrouw | 53
Chronische depressie
7 maart met 10 begonnen Op 23 maart opgehoogd naar 20 Nog steeds heftige bijwerkingen maar ik wil het zeker 4 tot 6 weken de kans geven Helaas weinig begeleiding hierbij Ik moet er doorheen Vooral de misselijkheid en onrust zijn dingen waardoor het leven niet fijn is Maar ik hoop dat dat verdwijnt Nu bang ik het op met Oxazepam

03-04-2022 | Man | 58
Chronische depressie
Mijn man is fulltime docent, door oplopende werkdruk in combinatie met het moeilijke lesgeven in Corona-tijd uitgevallen met fikse burn-out. Gesprekken met psycholoog waren prima maar energie/weerbaarheid bleef erg laag. Na 10 maanden werd een onderliggende chronische depressie geconstateerd en werd Citalopram voorgeschreven. Eerste paar dagen erg duf overdag, daarom ging[lees meer...] hij het om 20:00 innemen. Resultaat: na 30 jaar slaapproblemen kon hij voor het eerst weer goed slapen en ook 's nachts doorslapen na toiletbezoek! De energie gaat vooruit door de goede nachtrust en hij voelt zich elke week beter. Voorzichtig aan kunnen beginnen met re-integreren. Volgt nog wel therapie om te dealen met persoonlijke eigenschappen die voor hem valkuilen vormen. Komen niet alleen door de depressie, maar ook door strenge opvoeding. Ongelooflijk dat dat na zoveel jaren nog van zoveel invloed kan zijn op iemand. Maar er gloort hoop! Na jarenlang nooit "boven de lijn" te kunnen komen, lukt dat nu wel. Hij heeft weer plezier in dingen en is soms zelfs tevreden over zichzelf, ziet het leven "lichter". Hij is altijd wars geweest van pilletjes innemen, maar wou nu zelf ook dat hij dit 30 jaar eerder had gedaan! Medicijnen innemen vond hij een soort "zwaktebod", komt ook voort uit zijn opvoeding. Gelukkig is hij nu helemaal "om" en heb ik mijn leuke man weer terug!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2873)
Angst & paniekstoornis (2361)
Depressie (2313)
Hoge bloeddruk (1662)