ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

28-03-2020

Chronische depressie

Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)
21-03-2020

Parnate (tranylcypromine)
Chronische depressie

Op zich ben ik heel tevreden. Want dit medicikn was mijn laatste redmiddel na een zeer ernstige depressie van 3 jaar waarvan 2 jaar opname. Het vervelende vind ik de bijwerking slapeloosheid. Ik wordt savonds niet moe. Ik gebruik quetipine om te kunnen slapen.
18-03-2020

Chronische depressie

Geeft weinig bijwerking en presteert optimaal. Gebruik het al tien jaren.
06-03-2020

Chronische depressie

Ik gebruikte Nortrilen in samenwerking met Lithium. Nortrilen heeft mij niet stabiel kunnen houden waardoor een depressie steeds niet was tegen te houden. Na mijn eerste ect behandeling heb ik ook deze combinatie gebruikt. Tot op de dag van vandaag blijf ik terugval houden na meerdere ect behandelingen en Mao-remmers (Fenelzine(Nardil)). Nortrilen heb ik niet als vervelend[lees meer...] ervaren, Lithium wel.
06-03-2020

Chronische depressie

Na meerdere ect’s is mijn geheugen aangetast. Nu hebben ze voor Nardil gekozen in de hoop dat de laatste succesvolle ect behandelingen stabiel blijven. Dit is helaas niet het geval. Mijn eigen mening was onderhoud ect, maar door het geheugenverlies die ik nu heb opgelopen na 16 behandelingen geven ze deze liever niet.
05-03-2020

Mirtazapine (mirtazapine)
Chronische depressie

het enige pluspunt is dat je er goed van slaapt
13-01-2020

Chronische depressie

Bij mij werkte medicatie niet. Gevoel werd ernstig depressief. Vier weken geprobeerd. Bij u kan de ervaring anders zijn.
30-12-2019

Stilnoct (zolpidem)

22-12-2019

Chronische depressie

Binnen 3 dagen was ik in staat om van een flat af te springen. Onmiddellijk gestopt dus. Voor mij levensgevaarlijk..
20-12-2019

Chronische depressie

Voor mij de volgende stap in het protocol. Voor mijn gevoel heeft het aan het begin enig effect gehad, maar verder helaas onvoldoende. Ik heb het gebruik begin 2019 al opgehoogd van 60 mg per dag naar 90 mg per dag. Ik ga in januari verder ophogen naar 120 mg per dag. Ik ben op zoek naar andere mensen die nu Fenelzine gebruiken of het gebruikt hebben.
12-12-2019

Venlafaxine (venlafaxine)
Chronische depressie

Prima product! eerste 2 a 3 weken veel bijwerkingen, maar zoals veel medicamenten: van voorbij gaande aard. Als je weet dat het kan voorkomen, dan houd je daar meer rekening mee. Als je niet op de hoogte bent van de bijwerkingen dan kan het je overrompelen en snap ik dat je het een slecht medicijn vind. Persoonlijk heb ik er veel baat bij!
09-12-2019

Paroxetine (paroxetine)
Chronische depressie

Jarenlang met goed resultaat gebruikt. Je moet even door de eerste bijwerkingen heen. Daarna werkt het goed. Ik had bij dit middel wel erge last van restless legs. bij sertraline was dit ineens verdwenen
09-12-2019

Chronische depressie

In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.
02-12-2019

Fluoxetine (fluoxetine)
Chronische depressie

Ik slikte ongeveer 6 maanden Fluoxetine voor mijn depressie maar werd er erg vlak en ongeinteresseerd van. Mijn 3 weken vakantie in Slovenie had geweldig moeten zijn. Er waren geen diepe dal momenten, maar staand op een berg, met het wonderlijkste uitzicht ooit, deed me ook niet zo heel veel. Overgestapt naar Venlafaxine. In het begin meer bijwerkingen, maar ik kan in elk [lees meer...]geval ook nog genieten van het leven. Dat is mi de bedoeling van een AD.
02-12-2019

Venlafaxine (venlafaxine)
Chronische depressie

Van Prozac werd ik alleen maar vlak. Geen rotgedachten maar ook niks leuks. Dus een overstap naar Venlafaxine. Van 37,5 (bijwerkingen) naar 75 (nog een keer dezelfde bijwerkingen). Uiteindelijk mijn arts gevraagd ineens naar 150 te gaan. Uiteraard nog een week bijwerkingen. Maar nu ook minder suicidale gedachten, minder depressieve gevoelens, angst en paniek aanvallen. In[lees meer...] de zomer vergat ik een aantal keer mijn medicatie in te nemen. Dus ik dacht "mooi, dan gaan we dus bij deze afbouwen". In samenspraak met mijn arts (belangrijk!) geprobeerd af te bouwen. Dat is toch echt wel een dingetje... 2 weken geleden een volledige inzinking gehad. De brug waar ik vanaf wilde springen had ik al uitgezocht. Jankend terug naar de arts die me direct weer meer voorschreef. Nu 225 mg. Uiteraard drijf ik 's nachts mijn bed weer uit en heb ik steeds die droge mond. Ook ineens wat zwaarder dan ik ooit heb gehad van Venlafaxine. Maar sinds vandaag schijnt de zon ook weer voor mij. Ik heb nu 3 keer geprobeerd af te bouwen. Ik ben erfelijk belast en heb daarbij genoeg "meegemaakt". Kennelijk hoort depressie gewoon bij mij. Venlafaxine is dus mijn vriend. En die brug? Ach...
09-11-2019

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.
08-11-2019

Chronische depressie

Begin 2019 beginnen met citalopram ivm depressie klachten. Ik begon met 10 mg citalopram en na een week opgehoogd naar 20mg. De eerste week ging verrassend goed, sterker nog ik was TE vrolijk. Echt een manie.. doorzetten werd aangeraden. Na 6 weken (wanneer het dus optimaal zou moeten werken) zakte de stemming in elkaar en bleef lang laag. Het gevoel alsof ik er zelf niet [lees meer...]tegen kon vechten en ik niet mezelf was. Huisarts stelde voor op de bouwen. Opnieuw een manie in de eerste week. Na aantal gesprekken met de psychiater (inmiddels 7 maanden verder) en de vele stemmingswisselingen zelf de beslissing genomen om direct te stoppen en over te stappen op een ander middel. Ik ben zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Voor mij nooit geen citalopram meer! Het waren 7 zware maanden..
07-11-2019

Lexapro (escitalopram)

05-11-2019

Chronische depressie

Begonnen met de reguliere medicijnen tegen depressie maar man, wat werd ik daar lamlendig van. Heel moe, sexuele problemen en dik worden. Ben zelf op zoek gegaan naar een beter alternatief en kwam uit op Wellbutrin. Alles werkt weer naar behoren ;-) en word er niet dik van. Heb wel wat last van slapeloosheid maar of dat aan de Wellbutrin te wijten is, is de vraag. Wellbutr[lees meer...]in heeft mijn levenskwaliteit zó verhoogd! Het wordt alleen steeds moeilijker verkrijgbaar. Waarom is mij een raadsel. Hoop dat de leverancier dit snel heeft opgelost.

Chronische depressie

in 2018 begonnen met citalopram inmiddels gestopt en begonnen met fluoxentine, door de citalopram ging ik mij alleen maar slechter voelen dan ik al deed. ik had veel last van bijwerkingen.

Chronische depressie

Reeds 4 maanden sertraline 50mg per dag aan het gebruiken ivm chronische depressie en angst. Enige bijwerking waar ik last van had was een droge mond in de eerste maand-anderhalve maand. Nu helemaal geen bijwerkingen. Effectiviteit is goed, de depressie is (nog) niet voorbij, maar dat komt zeer waarschijnlijk doordat ik 2 jaar heb gewacht met hulp zoeken voor de stoornis. [lees meer...]Kleine stapjes.
29-10-2019

Chronische depressie

Ik ben van 150 mg over gegaan op 300 mg omdat de 150 mg niet meer leverbaar is .
25-10-2019

Seroquel (quetiapine)
Chronische depressie

Het geeft zeer ernstige bijwerkingen dat het me totaal heeft verandert.Zodanig dat het me ernstige suïcidale gedachten gaf.
15-10-2019

Duloxetine (duloxetine)
Chronische depressie

Na 3 verschillende anti depressiva gebruikt te hebben 8 jaar niks genomen, omdat medicatie me een zombie maakte. Na ernstige terugval Duloxetine gekregen. De zon brak weer door en ik heb mijn leven nu 8 jaar terug!
30-09-2019

Chronische depressie

Heb jaren al veel medicatie voor andere chronische ziektes, maar de psygiater kon geen andere middel geven alleen nortriptyline 25 mg 4tabletten en oxazepam 10 mg 3x en slaapmedicatiie 10 mg voor de rest afwachten, obstipatie en wazig zien toename gewicht neem ik voor lief, als het maar gaat helpen, wazig zien alleen als ik in mijn smartphone iets moet schrijven of lezen d[lees meer...]an toch leesbril, graag wil ik kontakt via de mail met lotgenoten.
26-09-2019

Chronische depressie

Depressieve klachten werden bij huisarts niet (h)erkent. Na zelfmoordpoging opgenomen geweest. Gestart met 200mg nortrillen en 100mg trazolan per dag. Na opname periode met behulp van psychotherapeut afgebouwd naar 100mg nortrillen per dag. Na 2,5 jaar therapie en de diagnose chronisch depressief gaat het goed met mij. Ik weet hoe te handelen als ik down wordt en mijn om[lees meer...]geving ook. Ben zeker in de begin periode veel aangekomen in gewicht. Sport veel en let op mijn voeding maar helaas nog steeds een te hoog bmi. Geen reden trouwens om te stoppen met sporten.
20-09-2019

Tracydal (tranylcypromine)
Chronische depressie

Voorheen gewone ( ...)antidepressiva .Toen 3 weken opname om tracydal op te bouwen. Reden had gevoelsmatig allemaal kleine vlammetjes onder mijn schedelpan heel vervelende hoofdpijn altijd tegen een 9 (op de schaal 1 niets tot 10 migraine) De vele vlammetjes verdwenen en de hoofdpijn ging naar waardes tussen 6 en 9 (onvoorspelbaar).maar mijn agitatie verdween niet evena[lees meer...]ls mijn nachtmerries. slecht slapen ondanks quitiapine. ik ben een week bezig geweest met Nardil maar krijg vreselijke hoofdpijn met hele hoge bloeddruk. dus vandaag gestopt volgende week verder kijken wat er mogelijk is .
20-09-2019

Chronische depressie

Ik gebruikte tracydal 70mg , raakte niet mijn onrust en heftige nachtmerries kwijt. Pas besloten om langzaam over te gaan naar Nardil dus 50 mg Tracydal en 15 mg Nardil. Maar kreeg plots opkomende heftige hoofdpijn en daarbij een veel te hoge bloeddruk. In overleg vandaag gestopt met nardil , men gaat eerst navraag doen bij apothekers wat te doen. Word misschien vervo[lees meer...]lgd. Roelof
16-09-2019

Escitalopram (escitalopram)
Chronische depressie

Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2310)
Depressie (1884)
Angst & paniekstoornis (1759)
Hoge bloeddruk (1318)
Acne/puistjes (930)