ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

09-12-2019

Chronische depressie

Jarenlang met goed resultaat gebruikt. Je moet even door de eerste bijwerkingen heen. Daarna werkt het goed. Ik had bij dit middel wel erge last van restless legs. bij sertraline was dit ineens verdwenen
09-12-2019

Sertraline (sertraline)
Chronische depressie

In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.
02-12-2019

Fluoxetine (fluoxetine)
Chronische depressie

Ik slikte ongeveer 6 maanden Fluoxetine voor mijn depressie maar werd er erg vlak en ongeinteresseerd van. Mijn 3 weken vakantie in Slovenie had geweldig moeten zijn. Er waren geen diepe dal momenten, maar staand op een berg, met het wonderlijkste uitzicht ooit, deed me ook niet zo heel veel. Overgestapt naar Venlafaxine. In het begin meer bijwerkingen, maar ik kan in elk [lees meer...]geval ook nog genieten van het leven. Dat is mi de bedoeling van een AD.
02-12-2019

Venlafaxine (venlafaxine)
Chronische depressie

Van Prozac werd ik alleen maar vlak. Geen rotgedachten maar ook niks leuks. Dus een overstap naar Venlafaxine. Van 37,5 (bijwerkingen) naar 75 (nog een keer dezelfde bijwerkingen). Uiteindelijk mijn arts gevraagd ineens naar 150 te gaan. Uiteraard nog een week bijwerkingen. Maar nu ook minder suicidale gedachten, minder depressieve gevoelens, angst en paniek aanvallen. In[lees meer...] de zomer vergat ik een aantal keer mijn medicatie in te nemen. Dus ik dacht "mooi, dan gaan we dus bij deze afbouwen". In samenspraak met mijn arts (belangrijk!) geprobeerd af te bouwen. Dat is toch echt wel een dingetje... 2 weken geleden een volledige inzinking gehad. De brug waar ik vanaf wilde springen had ik al uitgezocht. Jankend terug naar de arts die me direct weer meer voorschreef. Nu 225 mg. Uiteraard drijf ik 's nachts mijn bed weer uit en heb ik steeds die droge mond. Ook ineens wat zwaarder dan ik ooit heb gehad van Venlafaxine. Maar sinds vandaag schijnt de zon ook weer voor mij. Ik heb nu 3 keer geprobeerd af te bouwen. Ik ben erfelijk belast en heb daarbij genoeg "meegemaakt". Kennelijk hoort depressie gewoon bij mij. Venlafaxine is dus mijn vriend. En die brug? Ach...
09-11-2019

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

Ik ben moeder van een peuter en woon samen met mijn partner. Eerder heb ik 10 jaar dagelijks 10mg Citalopram in pilvorm geslikt. Doordat mijn suïcide neigingen toentertijd versterkt werden, wilde ik nu graag andere medicatie proberen ivm mijn thuissituatie. Mijn therapeut heeft mij Brintellix druppels voorgeschreven ivm mijn overgevoeligheid voor eventuele bijwerkingen[lees meer...]. De eerste drie dagen geen een bijwerking. In overleg besloten van 1 naar 2 druppels/dag te gaan. Dag 4 voelde ik me direct raar. Geen enkele last van bijwerkingen on de bijsluiter. Na twee weken echt hel besloten terug naar 1 druppel/dag te gaan. Ik voelde me compleet gedissocieerd. Alsof ik naast mijn lichaam stond en zonder enig gevoel aan het toekijken was. Dit was echt eng. Mijn partner heeft zich ziek moeten melden omdat ik de zorg voor onze dochter niet meer kon dragen. Onverantwoord om dit zonder professionele toezicht in de buurt van mijn peuter te ondergaan. Mijn therapeut was ineens op vakantie dus zelf besloten na een maand te stoppen. Ik voel me liever depressief dan dat ik dit ooit nog mee maak.
08-11-2019

Chronische depressie

Begin 2019 beginnen met citalopram ivm depressie klachten. Ik begon met 10 mg citalopram en na een week opgehoogd naar 20mg. De eerste week ging verrassend goed, sterker nog ik was TE vrolijk. Echt een manie.. doorzetten werd aangeraden. Na 6 weken (wanneer het dus optimaal zou moeten werken) zakte de stemming in elkaar en bleef lang laag. Het gevoel alsof ik er zelf niet [lees meer...]tegen kon vechten en ik niet mezelf was. Huisarts stelde voor op de bouwen. Opnieuw een manie in de eerste week. Na aantal gesprekken met de psychiater (inmiddels 7 maanden verder) en de vele stemmingswisselingen zelf de beslissing genomen om direct te stoppen en over te stappen op een ander middel. Ik ben zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Voor mij nooit geen citalopram meer! Het waren 7 zware maanden..
07-11-2019

Lexapro (escitalopram)

05-11-2019

Chronische depressie

Begonnen met de reguliere medicijnen tegen depressie maar man, wat werd ik daar lamlendig van. Heel moe, sexuele problemen en dik worden. Ben zelf op zoek gegaan naar een beter alternatief en kwam uit op Wellbutrin. Alles werkt weer naar behoren ;-) en word er niet dik van. Heb wel wat last van slapeloosheid maar of dat aan de Wellbutrin te wijten is, is de vraag. Wellbutr[lees meer...]in heeft mijn levenskwaliteit zó verhoogd! Het wordt alleen steeds moeilijker verkrijgbaar. Waarom is mij een raadsel. Hoop dat de leverancier dit snel heeft opgelost.

Chronische depressie

in 2018 begonnen met citalopram inmiddels gestopt en begonnen met fluoxentine, door de citalopram ging ik mij alleen maar slechter voelen dan ik al deed. ik had veel last van bijwerkingen.

Sertraline (sertraline)
Chronische depressie

Reeds 4 maanden sertraline 50mg per dag aan het gebruiken ivm chronische depressie en angst. Enige bijwerking waar ik last van had was een droge mond in de eerste maand-anderhalve maand. Nu helemaal geen bijwerkingen. Effectiviteit is goed, de depressie is (nog) niet voorbij, maar dat komt zeer waarschijnlijk doordat ik 2 jaar heb gewacht met hulp zoeken voor de stoornis. [lees meer...]Kleine stapjes.
29-10-2019

Chronische depressie

Ik ben van 150 mg over gegaan op 300 mg omdat de 150 mg niet meer leverbaar is .
25-10-2019

Seroquel (quetiapine)
Chronische depressie

Het geeft zeer ernstige bijwerkingen dat het me totaal heeft verandert.Zodanig dat het me ernstige suïcidale gedachten gaf.
15-10-2019

Duloxetine (duloxetine)
Chronische depressie

Na 3 verschillende anti depressiva gebruikt te hebben 8 jaar niks genomen, omdat medicatie me een zombie maakte. Na ernstige terugval Duloxetine gekregen. De zon brak weer door en ik heb mijn leven nu 8 jaar terug!
30-09-2019

Chronische depressie

Heb jaren al veel medicatie voor andere chronische ziektes, maar de psygiater kon geen andere middel geven alleen nortriptyline 25 mg 4tabletten en oxazepam 10 mg 3x en slaapmedicatiie 10 mg voor de rest afwachten, obstipatie en wazig zien toename gewicht neem ik voor lief, als het maar gaat helpen, wazig zien alleen als ik in mijn smartphone iets moet schrijven of lezen d[lees meer...]an toch leesbril, graag wil ik kontakt via de mail met lotgenoten.
26-09-2019

Chronische depressie

Depressieve klachten werden bij huisarts niet (h)erkent. Na zelfmoordpoging opgenomen geweest. Gestart met 200mg nortrillen en 100mg trazolan per dag. Na opname periode met behulp van psychotherapeut afgebouwd naar 100mg nortrillen per dag. Na 2,5 jaar therapie en de diagnose chronisch depressief gaat het goed met mij. Ik weet hoe te handelen als ik down wordt en mijn om[lees meer...]geving ook. Ben zeker in de begin periode veel aangekomen in gewicht. Sport veel en let op mijn voeding maar helaas nog steeds een te hoog bmi. Geen reden trouwens om te stoppen met sporten.
20-09-2019

Tracydal (tranylcypromine)
Chronische depressie

Voorheen gewone ( ...)antidepressiva .Toen 3 weken opname om tracydal op te bouwen. Reden had gevoelsmatig allemaal kleine vlammetjes onder mijn schedelpan heel vervelende hoofdpijn altijd tegen een 9 (op de schaal 1 niets tot 10 migraine) De vele vlammetjes verdwenen en de hoofdpijn ging naar waardes tussen 6 en 9 (onvoorspelbaar).maar mijn agitatie verdween niet evena[lees meer...]ls mijn nachtmerries. slecht slapen ondanks quitiapine. ik ben een week bezig geweest met Nardil maar krijg vreselijke hoofdpijn met hele hoge bloeddruk. dus vandaag gestopt volgende week verder kijken wat er mogelijk is .
20-09-2019

Nardil (fenelzine)
Chronische depressie

Ik gebruikte tracydal 70mg , raakte niet mijn onrust en heftige nachtmerries kwijt. Pas besloten om langzaam over te gaan naar Nardil dus 50 mg Tracydal en 15 mg Nardil. Maar kreeg plots opkomende heftige hoofdpijn en daarbij een veel te hoge bloeddruk. In overleg vandaag gestopt met nardil , men gaat eerst navraag doen bij apothekers wat te doen. Word misschien vervo[lees meer...]lgd. Roelof
16-09-2019

Escitalopram (escitalopram)
Chronische depressie

Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.
12-09-2019

Fluoxetine (fluoxetine)
Chronische depressie

Geen goede ervaring mee. In het begin wel maar na paar weken heel veel bijwerkingen. Nergens geen zin in of geinteresseerd geen eetlust gewichtsverlies. Nog depressiever geen conditie meer.suicidale gedachten geheugen gaat erg achteruit. En nog veel meer bijwerkingen in mijn geval. Ik ben nu accuut gestopt al werd het afgeraden. Na gebruik van meer dan 15 jaar. En[lees meer...] moet heel eerlij zeggen dat ik deze troep nooit meer wil. Ik heb me sinds mensenheugenis niet meer zo geweldig goed gevoeld . Geen depressie meer eetlust enorm lichaamsgewicht neemt toe was 25 kilo afgevallen. Gelukkig weer bijna terug, enorme eetlust. Mijn levenslust was helemaal verdwenen en zat de hele dag van in de ochtend tot in de avond op de bank en maar roken achter elkaar. Mijn leven is weer helemaal terug ben gelukkiger dan ooit,sinds ik ben gestopt. Dit telt voor mij en zegt dan ook niets over een anders die dit medicijn gebruikthe.
31-08-2019

Escitalopram (escitalopram)
Chronische depressie

Sinds ongeveer 15 jaar ben ik aan de slag met chronische depressie klachten. Verschillende alternatieve behandelingen hebben wel wat geholpen maar altijd weer terugval. Serotonine heb ik 5 maanden gebruikt, minder piekeren (fijn) en ook minder diepte in mijn gevoel (niet per se fijn), maar hielp niet blijvend (weer flinke terugval). Venlafaxine 10 weken, hielp wel, maar ik[lees meer...] kreeg flinke slaapproblemen en ik kreeg diagnose bipolair II, contraindicatie. Van de escitalopram merkte ik eigenlijk weinig. Wel een soort verandering in smaak, steeds een vieze smaak in mijn mond, en eetlust (geen). Ook ben ik 4 a 5 kg aangekomen, weet niet of dat door de e kwam of door het lusteloze bankhangen door de terugval in combi met hitte en zomervakantie van de kinderen = gebrek aan structuur. Ook sliep ik de 2e helft van de nacht heel licht, vaak wakker om 5u, 6u, 7u, soms begon die estafette al eerder. De laatste weken heb ik de dubbele dosering genomen, nog steeds geen werking. Nu ruim een week gestopt, geen noemenswaardige onttrekkingsverschijnselen. Wel hoofdpijn, misselijk, heel moe vanaf na de middag, hoewel mijn stemming wat is verbeterd door start school deze week, dat lucht op (ik krijg nu onderzoek naar onderliggende persoonlijkheidstrekken en mogelijk autisme, op eigen aangeven, ik ben een vrouw bij vrouwen is autisme ondergediagnosticeerd). Ook ervaar ik weer meer emoties (flinke huilbui en ruzie hoort daar ook bij maar vind ik minder erg dan lusteloze "niets") en begin ik weer te dromen, voelt ook als goed, verwerken en voelen van emoties in plaats van onder een putdeksel. Gisteren lag ik rond 17.00 voor pampus op de bank, te wachten tot de dag voorbij was, ik mocht eten koken en naar bed, toen ik een soort kramp in mijn hartstreek voelde. Toch mijn bloeddruk maar eens gemeten: 180/100. Wel echt te hoog. Vanmorgen vroeg weer gemeten: zelfde. Geen idee of er samenhang met het medicijn is (probeer Internet en deze ervaringen daarop te doorzoeken, maar nog niet gelukt), maandag toch maar met de huisarts bellen. Bij beide kinderen heb ik pre eclampsie gehad, zwangerschapsvergiftiging, gaat ook met hoge bloeddruk gepaard. Heeft iemand anders ervaringen met veranderde bloeddruk en (stoppen met) dit medicijn? Reageer ajb, dan krijg ik bericht. Dank =)
23-08-2019

Chronische depressie

Ik heb last van wazig zien door deze medicijn nortriptyline 50 mg eerste week geen last alleen droge mond en nu heb echt veel last van wazig, zien ik vraag me af of iemand ook er last van heeft gehad zo ja is het over gegaan oof juist niet??
10-08-2019

Chronische depressie

Citalopram werkte goed maar ik kreeg haaruitval waardoor ik besloot over te stappen naar wellbutrin 150mg.
10-08-2019

Chronische depressie

Ik ben sinds 9 dagen overgestapt van citalopram naar wellbutrin 150mg. Ik voel me vreselijk. Zo angstig, angst voor alles, druk in mijn hoofd,woede en irritatie. Ik weet niet of ik dit ga volhouden. Lijkt wel of ik doordraai.
08-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)
Chronische depressie

Ik gebruik Venlafaxine sinds 1997. Na 3 maanden effectief. Vervolgens ongeveer 10 jaar vrij van depressie bij een dosis van 75mgr. Venlafaxine Retard. In die periode wel flink in gewicht toegenomen van 60 naar 80 kg, later terug naar 74 kg. Nu stabiel. Na 11 jaar opnieuw depressie, toen ik behandeling kreeg met een gel, als suppletie voor gebrek testosteron. Gel gestopt, e[lees meer...]n depressie verdween na twee weken (2008). Half jaar later opnieuw poging gel, met hetzelfde effect, dwz. weer depressie-aanval. Stoppen met gel deed in de loop van twee weken de depressie weer verdwijnen. De daarop volgende jaren (2009-2010-2011), steeds in augustus/september een nieuwe depressie-aanval. Die duurde steeds enkele maanden. Al die tijd bleef de dosering 75 mgr. De bijwerking 'transpireren', met té warm gevoel, en met opvliegers welke ik nauwelijks had ervaren tot dan toe, begon nu op te spelen. Het transpireren was zó heftig, dat ik mijn werk als tandarts moest opgeven. In overleg met een psychiater beloot ik de Venlafaxine te vervangen door Citalopram (2011). Dat ging ruim anderhalf jaar goed. Het zweten verdween. En gewicht nam af. Toen ik een griep opliep (april 2013), werd ik snel in een nieuwe depressie getrokken. (Hormonale balans op zijn kop?) Ambulante psychiatrische hulp, gevolgd door twee maanden ziekenhuisopname (PAAZ), gedurende welke met verschillende antidepressiva werd 'geëxperimenteerd'. Ik denk aan met name Nortryptyline, een middel uit de klassieke TCA-reeks van antidepressiva. Allemaal zonder succes. Eind 2013 in overleg met de psychiater van het ziekenhuis terug naar Venlafaxine, eerst in de ooit vertrouwde dosis van 75 mgr, en na zes weken verdubbeld tot 150 mgr. In april 2014 kwam ik eindelijk uit deze depressie-episode. In april 2015 besloot ik om terug te gaan naar 112,5 mgr. per dag. Ik wil de niet afhankelijk blijven van dit middel. Weer een jaar later, april 2016, besloot ik verder af te bouwen. Dat deed ik hééééél langzaam, nl. door elke twee dagen steeds een korreltje extra uit de capsule te verwijderen. (Een psychiater in Amerika, met wie ik online in contact was, had mij laten weten dat ik 4-5 jaar moest nemen voor het afbouwen.) Het afbouwen ging goed, totdat ik in april 2019 nog maar een dagelijkse dosis van ongeveer 30 mgr. Venlafaxine slikte. Geen depressie, geen bijwerkingen. In april 2019 werd ik geveld door longontsteking, longembolieën, en pleuritis. Opname in het ziekenhuis voor 8 dagen. In de loop van deze periode voelde ik dat er een nieuwe aanval van depressie zou komen. (Ik moet erbij zeggen dat de opname heel emotioneel was door de aanwezigheid van een zwaar zieke mede-patiënt op mijn kamer, die nauwelijks nog lucht had, en zwaar leed. Hij stierf door sedatie met hoge doses morfine. Dit greep mij erg aan!) Na ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik onmiddellijk nog te maken met ernstige darminfectie. Ik besloot om terug te gaan naar een dagdosis van 75 mgr. Venlafaxine, in de hoop een depressie-terugval te kunnen voor komen. Dat lukte niet. Een hevige depressie-aanval kwam terug na een week op 75 mgr. In overleg met de huisarts onmiddellijk naar 150 mgr. gegaan. Dat was de dosis die ik begin 2014 had geslikt, na ontslag van de PAAZ, en welke ik in de jaren daarna succesvol, korreltje voor korreltje, had weten af te bouwen tot ongeveer 30 mgr. Door snel en reeds preventief op te hogen, kwam ik deze keer na vijf dagen uit de depressie (half mei 2019). Zo snel had ik nog nooit meegemaakt. In de loop van juni 2019 kreeg ik toch te maken met verschijnselen van angstgevoelens, en hevige opvliegers. Ik schatte met mijn eigen medische achtergrond, belezenheid op het terrein van antidepressiva en de werking ervan, in dat ik niet opnieuw in een depressie aan het geraken was, maar dat de 150mgr. dosis te hoog was. Dit deelde ik met de psychiater die ik had geconsulteerd, en met Wendela, de contactpersoon van deze website MijnMedicijn. Ik heb op eigen houtje de dosis verlaagd naar 112,5 mgr. Toen verdwenen de angstgevoelens en opvliegers grotendeels. Maar nog niet helemaal. Vorige week kreeg ik de uitslag van een bloedspiegelbepaling voor Venlafaxine, en deze bleek midden in een breed referentietraject te liggen. Dus de boodschap van de psychiater was: laat die 112,5 mgr. zo blijven. Maar voor mij was deze uitslag (de bloedspiegel) juist een reden om verantwoord terug te gaan naar 75 mgr. En dat heb ik sinds afgelopen vijf dagen inderdaad gedaan. Ik ben mij ervan bewust dat ik in de loop van 22 jaar zóveel te weten ben gekomen over de pressie, en antidepressiva, in het bijzonder over Venlafaxine, dat ik de bovengenoemde stappen heb durven zetten zonder eerst de psychiater te informeren. Dat geldt nadrukkelijk niet voor elke andere patiënt. En de lezer van mijn verhaal mag er dus niet de gedachte aan ontlenen dat hij of zij dat zelf ook zo kan aanpakken. Trouwens, elke stap koppel ik vervolgens steeds terug naar huisarts en/of psychiater. Op de dag dat ik dit schrijf heb ik hoogstens bij opstaan nog enkele lichte onrustgevoelens. Ik blijf dus waakzaam. Ik realiseer me dat stress en infecties van het lichaam nieuwe aanvallen van depressie kunnen triggeren.
01-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)
Chronische depressie

Mirtazapine werkt goed bij slapeloosheid. Maar waar ik het voor heb voorgeschreven gekregen, chronische depressie, doet het helemaal niets. Depressie blijft manifest. Enorme vermoeidheid overdag. Gevoelens van leegte.
18-07-2019

Chronische depressie

Hele dag piekeren en somber

Duloxetine (duloxetine)
Chronische depressie

Zou het medicijn ondanks dat wel helpt niet meer nemen door capsules afbouwen vreselijk

Werkte niet

Chronische depressie

Pil van het merk Teva valt erg makkelijk uit elkaar en is daardoor niet fijn in gebruik. Ondanks dat en de bijwerkingen toch heel erg positief, toen ik eenmaal de juiste dosering had voelde ik me voor het eerst in mijn leven alsof het licht ging schijnen (en ik daarvoor altijd in het donker had geleefd). Onlangs 1 dag vergeten in te nemen en daardoor ernstige ontwenningsve[lees meer...]rschijnselen gekregen. Dat was uiteraard helemaal niet fijn.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2224)
Depressie (1833)
Angst & paniekstoornis (1680)
Hoge bloeddruk (1279)
Acne/puistjes (891)