ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

10-08-2019

Chronische depressie

Citalopram werkte goed maar ik kreeg haaruitval waardoor ik besloot over te stappen naar wellbutrin 150mg.
10-08-2019

Wellbutrin XR (bupropion)
Chronische depressie

Ik ben sinds 9 dagen overgestapt van citalopram naar wellbutrin 150mg. Ik voel me vreselijk. Zo angstig, angst voor alles, druk in mijn hoofd,woede en irritatie. Ik weet niet of ik dit ga volhouden. Lijkt wel of ik doordraai.
08-08-2019

Chronische depressie

Ik gebruik Venlafaxine sinds 1997. Na 3 maanden effectief. Vervolgens ongeveer 10 jaar vrij van depressie bij een dosis van 75mgr. Venlafaxine Retard. In die periode wel flink in gewicht toegenomen van 60 naar 80 kg, later terug naar 74 kg. Nu stabiel. Na 11 jaar opnieuw depressie, toen ik behandeling kreeg met een gel, als suppletie voor gebrek testosteron. Gel gestopt, e[lees meer...]n depressie verdween na twee weken (2008). Half jaar later opnieuw poging gel, met hetzelfde effect, dwz. weer depressie-aanval. Stoppen met gel deed in de loop van twee weken de depressie weer verdwijnen. De daarop volgende jaren (2009-2010-2011), steeds in augustus/september een nieuwe depressie-aanval. Die duurde steeds enkele maanden. Al die tijd bleef de dosering 75 mgr. De bijwerking 'transpireren', met té warm gevoel, en met opvliegers welke ik nauwelijks had ervaren tot dan toe, begon nu op te spelen. Het transpireren was zó heftig, dat ik mijn werk als tandarts moest opgeven. In overleg met een psychiater beloot ik de Venlafaxine te vervangen door Citalopram (2011). Dat ging ruim anderhalf jaar goed. Het zweten verdween. En gewicht nam af. Toen ik een griep opliep (april 2013), werd ik snel in een nieuwe depressie getrokken. (Hormonale balans op zijn kop?) Ambulante psychiatrische hulp, gevolgd door twee maanden ziekenhuisopname (PAAZ), gedurende welke met verschillende antidepressiva werd 'geëxperimenteerd'. Ik denk aan met name Nortryptyline, een middel uit de klassieke TCA-reeks van antidepressiva. Allemaal zonder succes. Eind 2013 in overleg met de psychiater van het ziekenhuis terug naar Venlafaxine, eerst in de ooit vertrouwde dosis van 75 mgr, en na zes weken verdubbeld tot 150 mgr. In april 2014 kwam ik eindelijk uit deze depressie-episode. In april 2015 besloot ik om terug te gaan naar 112,5 mgr. per dag. Ik wil de niet afhankelijk blijven van dit middel. Weer een jaar later, april 2016, besloot ik verder af te bouwen. Dat deed ik hééééél langzaam, nl. door elke twee dagen steeds een korreltje extra uit de capsule te verwijderen. (Een psychiater in Amerika, met wie ik online in contact was, had mij laten weten dat ik 4-5 jaar moest nemen voor het afbouwen.) Het afbouwen ging goed, totdat ik in april 2019 nog maar een dagelijkse dosis van ongeveer 30 mgr. Venlafaxine slikte. Geen depressie, geen bijwerkingen. In april 2019 werd ik geveld door longontsteking, longembolieën, en pleuritis. Opname in het ziekenhuis voor 8 dagen. In de loop van deze periode voelde ik dat er een nieuwe aanval van depressie zou komen. (Ik moet erbij zeggen dat de opname heel emotioneel was door de aanwezigheid van een zwaar zieke mede-patiënt op mijn kamer, die nauwelijks nog lucht had, en zwaar leed. Hij stierf door sedatie met hoge doses morfine. Dit greep mij erg aan!) Na ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik onmiddellijk nog te maken met ernstige darminfectie. Ik besloot om terug te gaan naar een dagdosis van 75 mgr. Venlafaxine, in de hoop een depressie-terugval te kunnen voor komen. Dat lukte niet. Een hevige depressie-aanval kwam terug na een week op 75 mgr. In overleg met de huisarts onmiddellijk naar 150 mgr. gegaan. Dat was de dosis die ik begin 2014 had geslikt, na ontslag van de PAAZ, en welke ik in de jaren daarna succesvol, korreltje voor korreltje, had weten af te bouwen tot ongeveer 30 mgr. Door snel en reeds preventief op te hogen, kwam ik deze keer na vijf dagen uit de depressie (half mei 2019). Zo snel had ik nog nooit meegemaakt. In de loop van juni 2019 kreeg ik toch te maken met verschijnselen van angstgevoelens, en hevige opvliegers. Ik schatte met mijn eigen medische achtergrond, belezenheid op het terrein van antidepressiva en de werking ervan, in dat ik niet opnieuw in een depressie aan het geraken was, maar dat de 150mgr. dosis te hoog was. Dit deelde ik met de psychiater die ik had geconsulteerd, en met Wendela, de contactpersoon van deze website MijnMedicijn. Ik heb op eigen houtje de dosis verlaagd naar 112,5 mgr. Toen verdwenen de angstgevoelens en opvliegers grotendeels. Maar nog niet helemaal. Vorige week kreeg ik de uitslag van een bloedspiegelbepaling voor Venlafaxine, en deze bleek midden in een breed referentietraject te liggen. Dus de boodschap van de psychiater was: laat die 112,5 mgr. zo blijven. Maar voor mij was deze uitslag (de bloedspiegel) juist een reden om verantwoord terug te gaan naar 75 mgr. En dat heb ik sinds afgelopen vijf dagen inderdaad gedaan. Ik ben mij ervan bewust dat ik in de loop van 22 jaar zóveel te weten ben gekomen over de pressie, en antidepressiva, in het bijzonder over Venlafaxine, dat ik de bovengenoemde stappen heb durven zetten zonder eerst de psychiater te informeren. Dat geldt nadrukkelijk niet voor elke andere patiënt. En de lezer van mijn verhaal mag er dus niet de gedachte aan ontlenen dat hij of zij dat zelf ook zo kan aanpakken. Trouwens, elke stap koppel ik vervolgens steeds terug naar huisarts en/of psychiater. Op de dag dat ik dit schrijf heb ik hoogstens bij opstaan nog enkele lichte onrustgevoelens. Ik blijf dus waakzaam. Ik realiseer me dat stress en infecties van het lichaam nieuwe aanvallen van depressie kunnen triggeren.
01-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)
Chronische depressie

Mirtazapine werkt goed bij slapeloosheid. Maar waar ik het voor heb voorgeschreven gekregen, chronische depressie, doet het helemaal niets. Depressie blijft manifest. Enorme vermoeidheid overdag. Gevoelens van leegte.
18-07-2019

Chronische depressie

Hele dag piekeren en somber

Duloxetine (duloxetine)
Chronische depressie

Zou het medicijn ondanks dat wel helpt niet meer nemen door capsules afbouwen vreselijk

Werkte niet

Chronische depressie

Pil van het merk Teva valt erg makkelijk uit elkaar en is daardoor niet fijn in gebruik. Ondanks dat en de bijwerkingen toch heel erg positief, toen ik eenmaal de juiste dosering had voelde ik me voor het eerst in mijn leven alsof het licht ging schijnen (en ik daarvoor altijd in het donker had geleefd). Onlangs 1 dag vergeten in te nemen en daardoor ernstige ontwenningsve[lees meer...]rschijnselen gekregen. Dat was uiteraard helemaal niet fijn.
21-06-2019

17-06-2019

Chronische depressie

Ik gebruik de medicatie sinds eind januari. Eerste weken erg vermoeid geweest en enorm last van slapeloosheid gehad. Eerste dagen ook erg onrustig geweest, veel hoofdpijn gehad en soort duizelingen waardoor auto rijden echt niet ging. Na een week waren deze verschijnselen over en had ik nergens geen last van. De eerste week ook ondanks de bijwerkingen nog goed doorgekomen.[lees meer...] Wel bleef de slapeloosheid wat aanhouden en sliep ik erg slecht (werd 3a4x per nacht wakker) en dit wel 1,5 maand lang. Ook heb ik de eerste week qua stemming een overdreven goede week gehad, daarna schommelde de stemming nog meer als voorheen. Na 8 seken leek het wat te stabiliseren tot ik weer enorm terug viel en suïcidale gedachten kreeg. Mijn gevoel zei dat het niet klopte en heb dit met de huisarts besproken, in overleg met haar ben Ik toen opgehoogd naar 30 mg. Nogsteeds zegt mijn gevoel dat het absoluut niet klopt, sinds 30 mg slaap ik beter maar de stemming is erg laag, stabiel, maar ik heb geen goede dagen meer. In gesprek met psychiater maar krijg geen duidelijkheid hier over... ik heb geen vertrouwen meer in dit middel en ben geneigd te gaan afbouwen.
15-06-2019

Seroquel (quetiapine)
Chronische depressie

In het begin ging het goed met seroquel, maar na enkele maanden gebruik kwam de depressie in alle hevigheid terug .
15-06-2019

Parnate (tranylcypromine)
Chronische depressie

mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.
03-06-2019

Chronische depressie

Gebruik 8 jaar citalopram 20 mg. Geen bijwerkingen en nu al 8 jaar rust in mijn hoofd. Familiair belast, en 3 keer zeer langdurig depressief geweest. Dat wil ik nooit meer meemaken. Had ik dit medicijn maar 40 jaar eerder gehad. Tevreden.

Mirtazapine (mirtazapine)
Chronische depressie

Combinatie met 30mg/dag fluoxetine. Mirtazapine omdat ik destijds ernstige slaapproblemen had. Ik sliep ook niet met slaappillen. Met mirtazapine slaap ik weer uitstekend.

Seroxat (paroxetine)

Chronische depressie

Combinatie met mirtazapine 22,5 mg/dag (wegens destijds slaapproblemen). Het gaat al ruim 10 jaar goed, geen depressie meer. Echter het is onduidelijk in hoeverre dit komt door de medicijnen. Sinds ik volledig in de WAO zit en leuk, stressarm vrijwilligerswerk doe, gaat het goed. Ik kan de medicijninvloed alleen testen door de medicijnen te gaan afbouwen, maar daartoe ben[lees meer...] ik niet bereid. De psychiater zei destijds dat ik levenslang antidepressiva moet blijven gebruiken wegens al 3-4 eerdere depressies, dus daar houd ik mij maar aan.

08-05-2019

Chronische depressie

Ik gebruikte eerst citalopram. Ben na een tijdje gestopt. Dacht dat ik het niet nodig had. Weer depressie. Na tijdje gestopt ivm zwangerschapswens. Weer (ernstige) depressie. Mijn psychiater zegt dat het soms zo is dat als je stopt, het daarna niet meer werkt. 3e werkte het amper. Mijn broer slikte soort gelijk als venlafaxine. Toenmalige psychiater stelde venlafaxine voor[lees meer...]. Ik knapte direct op! Weinig last van bijwerkingen. Al 12 jaar geen depressies meer. Soms adviseert iemand, 'bouw het af', maar dat doe ik niet. Better safe then sorry.
07-05-2019

Chronische depressie

Binnen een paar dagen nadat ik dit middel ben gaan slikken verdween de rem tot automutilatie. waar ik dat eerst nog tegen kon houden kon dat nu niet meer met alle gevolgen van dien. Menstruatie verdween en is nooit meer terug gekomen. Totale afvlakking van emoties, niet meer kunnen huilen of lachen, ik voelde niks meer, geen zin meer in seks, geen orgasme mogelijk. ruim [lees meer...]25 kilo aangekomen die er nu, na ruim een jaar gestopt te zijn met die troep, er niet meer af te krijgen zijn. En het had totaal geen effect op de depressie, die werd zelfs erger doordat ik veel te zwaar ben geworden. Ik walg van mezelf nu. Na vele jaren slikken (je doet apathisch wat je arts zegt omdat je hoopt dat hij het beste met je voor heeft) ben ik gestopt. Nog net zo depressief maar ik slik nooit geen antidepressiva meer , het is troep waar alleen de Farmaceutische industrie beter van wordt en niet de patiënt. Ik heb tussendoor nog een korte tijd Efexor geslikt en ten werd ik zo suïcidaal dat dit bijna mijn leven heeft gekost. Ik had toen 2 jonge kinderen, dat zou dus vreselijk zijn geweest voor hen. Na het stoppen van de fluoxetine kwam langzaam de emotie terug, ik kon weer huilen en dat voelde zo goed, dat ik dat weer kon. Ik kan weer emotioneel worden als iets me raakt, een boek, iets wat ik zie op tv of om me heen. Ik kan weer een orgasme krijgen. Helaas gaan de kilo's er niet meer af, wat ik ook probeer. Ik neem het iedereen die me deze troep aangesmeerd heeft dit zeer kwalijk. Want deze mensen moeten toch beseffen dat niemand zit te wachten op overgewicht.
30-04-2019

Tracydal (tranylcypromine)
Chronische depressie

Door het gebruik van ssri medicijn ben ik depressief geworden. Voor men er achter was dat ik allergies was voor de seroxat heeft dit 2 jaar geduurd men bleef maar verhogen en ik werd zieker tot zelfmoord poging aan toe Opnamen volgende en kreeg verandering van medicijnen die niets deden. Na 5 maanden opnamen mocht ik naar huis maar werd niet beter. Spanning al om. In midd[lees meer...]els gescheiden en baan kwijt door de depressie. Door de nieuwe psychiater die ik kreeg op de Mao remmers gezet. Hiervoor zou een korte opnamen moeten komen. Echter maakte ze er bij de opnamen een rommeltje van. Te snel een te hoge dosis waardoor ik zowel lichamelijk als geestelijk snel achteruit ging. Alles er af en op nieuw beginnen. Na 7 maanden was alles pas goed ingesteld. Nu functioneer ik goed alleen aan de smaak in mijn mond kan ik niet wennen. Als je over stap doe dit geleidelijk en laat je niet zeggen het gaat goed we doen het sneller dat werkt niet. Mij heeft het ipv 6 weken dus 7 maanden gekost.
25-04-2019

Sertraline (sertraline)

08-04-2019

Duloxetine (duloxetine)
Chronische depressie

Al moet ik er wel bij zeggen dat dit héél persoonlijk is. Iedereen reageert anders op medicatie en ervaringen delen heeft eigenlijk geen enkele zin. Genen, lichamelijke en mentale karaktereigenschappen zijn bepalend. Na 16 jaar Paroxetine gebruikt te hebben had ik daar geen vertrouwen meer in. Voelde me nog steeds niet goed (mentaal) en had er meer last van dan dat ik e[lees meer...]r profijt van had. Vooral de bijwerking op seksueel gebied nekte me. Aangezien ik single ben en zo nu en dan een afspraakje had, gaf de seksuele bijwerking problemen en was niet goed voor mijn zelfvertrouwen en mannelijkheid. In overleg met mijn verpleegkundige assistent bij een zorginstelling zijn we geswitcht naar Duloxetine. De Paroxetine afgebouwd en de Duloxetine opgebouwd. Van 30mg (1 capsule) naar 60mg (2 capsules). Na 6 weken merkte ik geen enkel verschil en zakte de moed in mijn schoenen. Een psycholoog bij diezelfde instelling opperde de mogelijkheid om te stoppen met de Duloxetine en te kijken wat dát met me deed. Ik heb toen een week de halve dosis (30mg) geslikt en toen gestopt. De 1e dag ging nog wel. De 2e dag voelde ik me al een stuk slechter. De welbekende electrische schokjes in mijn hoofd. Maar als het hier bij zou blijven kon ik wel doorzetten. De 3e dag was echter een hel. De chemische reactie in mijn hoofd was bijna ondragelijk. De schokjes maakten me letterlijk ziek en was een bijzonder nare ervaring. Uit pure wanhoop de zorginstelling gebeld en wéér een andere medewerker vond de afbouwprocedure véél te snel gaan. Mijn hersenen konden het gewoonweg niet bijbenen. Ze raadde me aan weer een capsule te slikken. Binnen enkele uren verdwenen de schokjes gelukkig. Maar de stoppoging was hiermee wel mislukt. Niet bevorderlijk voor mijn vertrouwen. Een paar dagen later was mijn vaste begeleider weer aanwezig en stelde voor een ander medicijn te proberen. Nou, ik was er wel klaar mee. Verschillende medewerkers gaven tegenstrijdige meningen. Ik ben naar mijn huisarts gegaan om ergens een second opinion te vragen. Ik kwam bij een andere zorginstelling terecht en we besloten de Duloxetine wederom te stoppen, maar nu in combinatie met het kalmeringsmiddel Oxezepam. Ik ben nu in dag 6 en de schokjes vallen mee. Ze zijn nog wel aanwezig maar is te doen. Moet me alleen heel rustig houden. Stil liggen, geen onverwachte bewegingen maken en vooral de tijd doorkomen. Ben dus al een stuk verder dan de vorige keer. Nu weet ik niet of de afbouw nu iets geleidelijker gaat, de Oxezepam zijn werk doet of een andere reden de stoppoging dragelijker maakt, maar als het zo doorgaat heb ik goeie hoop. Vraag me alleen af wat het omslagpunt is. Wanneer dat omslagpunt is. Zijn de schokjes nu op het hoogtepunt of moet “rockbottom” nog komen? Ik bekijk het per dag, worstel me door de dagen met veel slapen en stil liggen. Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe lang het ongeveer duurt voordat het medicijn volledig uit je lichaam is? Wanneer de schokjes verdwijnen? De seksuele bijwerkingen waren met de Duloxetine een stuk minder dus daar was ik wél heel blij mee. Paroxetine is troep. Werkelijke troep die je hele zenuwstelsel ontregelt en waar je meer last van hebt dan profijt. Duloxetine voldeed me iets beter. Maar deed qua mentale gesteldheid nog vrij weinig.
04-04-2019

Sertraline (sertraline)
Chronische depressie

Ik slik al ruim 15 jaar sertraline in wisselende hoeveel heden . Paar keer geprobeerd af te bouwen, werd weer depressief, dus weer opgehoogd . ik begon met 50mg per dag , toen 100 mg. 150 mg en nu zit ik inmiddels op 200 mg per dag. Ik heb veel zweetaanvallen , krampen op de borst , veel eetlust (snoepen) ook heb ik diabetiche 2 waar ik medicijnen voor inneem. Ik h[lees meer...]eb een hormoonpil Annastrazol, i.v.m. dat ik 2 jaar geleden borstkanker hebt gehad, . Bloeddruk verlagers en cholestazol tablet. En overgewicht inmiddels. Nu denk ik vaak met een aantal bijwerkingen, komt het nu van de Sertraline?
03-04-2019

Etumine (clotiapine)
Chronische depressie

Dat medicijn heeft me echt geholpen dankzij god ben ik er vanaf mijn stress die in mijn lijf met pijn bleef ronddraaien En ik wil ook zeggen mensen nooit u medicijnen stoppen zonder dokter advies
03-04-2019

Efexor (venlafaxine)
Chronische depressie

na veel soorten antidepressiva gaat efexor eindelijk goed. de goedkopere versie werkt niet. Maanden verder , na diep dal ,toch weer terug op Efexor.. helaas wordt het door zorg verzekeraar niet meer vergoed. Staat de patient nog centraal of allen het geld???? Ben wanhopig,weer in diep dal vallen? Ben 70 jaar en helaas al lang depressief, wat nu??
27-03-2019

Wellbutrin XR (bupropion)
Chronische depressie

Hallo, Ik ben sinds november weer begonnen aan een antidepressivum. 3/4 jaar geleden gebruikte ik fluoxitine en ben daar ook weer zelf mee gestopt. Mag niet, weet ik, ik was een eigenwijze puber. Ik was van mening dat antidepressiva niet de oplossing was, het stelde het alleen maar uit in mijn ogen. Als ik het eens vergat waren de depressieve klachten heel heftig. In n[lees meer...]ovember wilde ik graag weer aan een antidepressivum omdat ik mezelf weer voelde afglijden. Ik weet van mijn chronische depressie en wil dat graag te baas zijn. Ik ben er aan begonnen en in e eerste 2 weken wel buikpijn, hoofdpijn en stemmingswisselingen, maar goed dat wist ik dat hoort erbij. Daarna ging het supergoed. Ik zat ondanks de winterdip goed in mijn vel. De eerste week van januari, was ik er 1 vergeten en omdat ik me goed voelde dacht ik nah kan geen kwaad. De dag erna hetzelfde. Die dag daarna had ik het wel genomen en merkte aan mezelf dat ik heel erg last van stemmingswisselingen had. Die dag daarna werd ik heel vaag en kreeg ik hartkloppingen en viel weg de hele tijd. Vanaf toen heb ik in de 4 weken daarna zware paniekaanvallen gehad, slaaploosheid, angst en een heel depressief gevoel. Een jagend/drukkend gevoel had ik de hele dag door. Ik kon mijn huis niet meer uit en ik durfde niet alleen te zijn. Ik was na 1 week na de ha geweest en die gaf mij 60 oxezapam tabletten(wat ik niet snap aangezien je daar een overdosis aan kan nemen, en met mijn klachten.. maaroke) ik mocht het 3 x per dag slikken, maar slikte het alleen voor het slapen zodat ik niet wakker werd s nachts met paniekaanvallen. Het nam wel een beetje af maar niet helemaal. Mogelijk kwam het omdat ik 2 keer die bupropion(wellbutrin) vergeten was. Nu lees ik dat meerdere mensen dat soort klachten na 6 weken ervaarden. Begin februari ging het steeds beter. Ik slikte ze heel concequent, ik durf ze niet te vergeten. Ik heb altijd een potje in mijn jas. In februari kreeg ik flinke tegenslagen, maar merkte dat ik me steeds beter sterk kon houden. De eerste dagen heb ik wel de hele dag huilend op me kamer gezeten maar ik werd steeds helderder. Ik begon beter in mijn vel te zitten ondanks de tegenslagen. Want ik kon er mee omgaan op een gegeven moment. Nu zit ik weer een heel stuk beter in me vel. Gaat het gewoon goed met mij en ben mijn zaken op orde aan het maken. Maar de medicatie helpt mij er wel echt bij. Als ik die medicatie niet had, had ik ook niet met die tegenslagen om kunnen gaan denk ik. Ik ben er zeer tevreden over, liefst gebruik ik natuurlijk geen medicijnen om me goed te voelen maarja, dat moet ik maar accepteren. Moet wel toegeven dat het me angstig maakt als ik me bedenk dat ik zonder zou moeten.
25-03-2019

Chronische depressie

Na drie weken sloeg het aan en "ging het licht aan"; ik had een depressieve periode toen ik eraan begon en drie weken na start van de Venlafaxine kreeg ik weer zin in dingen en energie. Zoveel energie, dat ik 's nachts wakker werd en niet in bed kon blijven; eruit, dingen doen. Na 5 weken had ik een afspraak voor een 2nd opinion bij Pro Persona in Nijmegen; wat heb i[lees meer...]k nou precies, wat is mijn depressie voor iets; hoe kunnen we dat nu grondig aanpakken? Bij ProPersona had ik twee gesprekken, een met de psychiater een met de psycologe. Het geheel duurde 2,5 uur en ik kreeg meteen uitslag: bipolair II, ook wel hypomaan of spreektaal "bipolair light". Ik kon me erin vinden en ik kan er ook wat mee naar de mensen om me heen toe. Maar met deze diagnose is Venlafaxine, dat eigenlijk werkt als een continue adrenaline drip, niet passend. Daarvan word ik te hyper. De psychiater stelde voor dat ik een slaapmiddel erbij zou nemen, maar ik wilde liever stoppen met de Venlafaxine. Kijken of ik het zonder red, ik heb eerder goede fases gehad zonder pillen. Mocht het niet gaan dan kan ik bv. citalopram proberen. Maar eerst een goede psychiater in de buurt zoeken die me kan begeleiden bij een evt. terugval en afstemmen van medicijnen.
23-03-2019

Chronische depressie

Aanvankelijk leek het te helpen; maar de bijwerkingen bleven te ernstig aanwezig. Resultaat; verlies werk
23-03-2019

Chronische depressie

3 jaar geleden kreeg ik aanbankelijk Citalipram voorgeeschreven (40mg). Na een jaar bleef ik kast jouden van stemmingswisselingen, soms hoofdpijn in de ochtenden en verergerde gewrichtspijn (ik heb artrose), en slikte ik regelmatig zonnodig Oxazepam 20 mg extra, vooral als ik opzag tegen gesprekken/situaties. Eind vorig jaar was ik dit zo zat dat ik op eigen houtje heb af[lees meer...]gebouwd. Hiermee heb ik mezelf tekort gedaan want binnen 2 maanden had ik een enorme terugval; en kon niet meer werken. Nu slik ik sinds 8 weken Fluoxetine; begonnen met 20 en na 4 weken opgehoogd naar 40Mg. Ik kan nu zeggen dat ik me redelijk goed voel. Wel heb ik af en toe nog een bonzend hart, en het ernstige bibberen wat ik bij de start ervaarde, is nu bijna weg. Ik heb nu hulp aangevraag bij GGZ i.v.m. mijn (C)PTSS; de fluoxetine maakt mij minder duf en dus merk ik dat ik weer herbelevingen ervaar. Al met al raad ik mensen met veel blijvende bijwerkingen van Citalopram, aan om zeker met de huisarts te overleggen of een ander medicijn beter aansluit bij de persoonlijke psychische klachtn!!
22-03-2019

Chronische depressie

Tevredenheid al de jaren al heb ik op een punt klachten en dat is ik transpireer abnormaal veel

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2170)
Depressie (1783)
Angst & paniekstoornis (1618)
Hoge bloeddruk (1245)
Acne/puistjes (854)