ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

01-05-2021 | Man | 60
Chronische depressie
Na mijn eerste pil van 20 mg had ik besloten om dit medicijn nooit meer te nemen: drie dagen lang was ik geestelijk van de wereld. Constant gapen, erg moe en nauwelijks in staat iets te doen. Na maanden van depressie toch overtuigd door mijn psychiater dat ik het nog maar eens moest proberen: "Wat doe jij jezelf aan zonder medicijnen!". Ik had vertrouwen in deze man en h[lees meer...]eb het met druppels opnieuw geprobeerd. Beginnend met 1 druppel van twee mg. Zelfs daar merkte ik al wat van. Nu na 4 maanden slik ik 8 mg per dag. Erg weinig voor een man van 86 kg, Maar het werkt. Na twee jaar zware depressie, diverse sterfgevallen, scheiding, kinderen kwijt, enz. Kijk ik nu relaxter tegen het leven aan. Voel minder frustratie, geen suïcidale gedachten meer, toleranter en geniet soms weer van het leven. Het enige negatieve effect is op mijn seksleven. Klaarkomen en opwinding lukt nog wel, maar het gaat met veel moeite. Wie weet verdwijnen deze bijwerkingen.

19-04-2021 | Vrouw | 69

Tracydal

14-04-2021 | Vrouw | 75
tranylcypromine
Chronische depressie
na ongeveer 6 jaar heb ik de indruk dat het uitgewerkt is want ik zit weer in een depressie.

Cipramil

14-04-2021 | Vrouw | 81
Chronische depressie
Helpt goed. Alleen trillen, gapen, trillen kaken bij gapen en vermoeidheid zijn vervelend . Na 4 mnd nog aanwezig.

Venlafaxine

23-03-2021 | Man | 48
Chronische depressie
Rond mijn 40e werden mijn winterdepressies elk jaar erger en in 2014 kreeg ik een zware depressie. Via de psychiater venlafaxine voorgeschreven gekregen. Daarvoor eerst een ander merk gehad van mijn huisarts, omdat ik erg heftig hierop reageerde later dus overgegaan op venlafaxine, ik stond inmiddels onder behandeling van Eleos en zij hadden betere ervaringen hiermee. Ook[lees meer...] hier reageerde ik erg heftig op, raakte compleet van de wereld, was net een zombie, totaal geen gevoel in mijn lijf en of heftige emotie of totaal emotieloos, er zat geen rem meer op. Mijn gedachten gingen alle kanten op, droomde erg, geen eetlust, agressief werd ik er zelfs van. Omdat ik niet meer kon functioneren, ben ik voor 7 weken opgenomen geweest in een kliniek. Ik wist op dat moment niet dat dit bijwerkingen waren, dacht dat ik compleet gek aan het worden was en heb zelfs neiging gehad om eruit te stappen, het was te zwaar. Het is bizar dat ze je aan de antidepressiva zetten en niet vertellen wat dit met je kan doen. ik ben een uitzondering wat bijwerkingen betreft maar dan nog, het had mij en mijn man enorm kunnen helpen als ze goede begeleiding en voorlichting hadden gegeven. Na 7 weken liep ik vrolijk uit de kliniek, ik was goed ingesteld, slikte 150 mg venlafaxine. Omdat het erg goed ging vrij snel en probleemloos afgebouwd naar 37,5 mg. Ik durfde niet helemaal te stoppen, had ook geen winterdepressie meer en daar zat ik ook niet meer op te wachten. Al die tijd dus 37,5 mg geslikt zonder problemen tot vorig jaar april. Ik kreeg enorme menstruatieklachten, heftige bloedingen , onregelmatig en 2 dagen buikpijn en enorm moe. Mijn gedachte was overgangklachten, heb er de leeftijd voor, logische verklaring naar mijn idee. Ook meer opvliegers, rusteloze benen en anders dan anders, minder energie. In November kreeg ik stemmingswisselingen, last van watten in mijn hoofd en kon niet op woorden komen. Ook meer sombere buien en ik werd enorm moe en lusteloos. Begon meer te dromen, kreeg last van mijn maag en dacht dat ik weer richting een depressie ging, wellicht door hormonale veranderingen. De menstruatieklachten namen wel af en die rusteloze benen ook wat ik vrij pijnlijk ervaarde. Kontakt opgenomen met de huisarts en in overleg de venlafaxine iets verhoogd, 1 capsule van 37,5 mg om de dag extra. Mijn angst hiervoor besproken maar zo langer doorgaan kon ook niet. Wederom erge bijwerkingen, niet meer kunnen autorijden, geen vermoeidheid meer voelen, niet kunnen slapen, geen eetlust, totale vervakking, geen reuk en smaak. Na 3 weken hiermee gestopt en na een tip van een kennis eens gebeld met de apotheek. Mijn kennis had nl vorig jaar een merkwissel gehad waar zij niet goed op gereageerd had. Na een belletje werd mij de hele situatie duidelijk. Ik bleek van april tot november venlafaxine van het merk Mylan te hebben gehad. Hiervan ben ik niet opmde hoogte gesteld. Ivm corona haalde ik mijn medicatie uit de kluis en vanaf april vorig jaar kreeg ik niet meer maandelijks maar per 3 maand medicatie mee. De bijwerkingen van Mylan en Sandos zijn bijna hetzelfde maar bij Mylan kan 1 op de 100 heftigere menstruatiebloedingen krijgen en onregelmatige bloedingen. De stemmingswisselingen die ik in november kreeg kwam ook weer van de wisseling van Mylan naar Sandos. Het is ongelooflijk dat dit zomaar kan en mag, wat een ellende heb ik hiervan gehad. Ben nu net weer begonnen met werken na 8 weken ziekte wet en nu pas zijn de bijwerkingen bjjna allemaal voorbij. Ik heb nu geregeld dat ik geen merkwissel meer krijg, deze ellende wil ik nooit weer!

Tracydal

16-03-2021 | Vrouw | 54
tranylcypromine
Chronische depressie
Andere medicatie helpt niet door verkeerde omzetting, polymorfisme. Dit is ook niet genoeg daarom aanvulling met ect! Dat werkt wel maar cognitief nare bijwerkingen. Depressie is erger. Dit voorkomt suïcide!

Paracetamol/ Codeine

05-03-2021 | Vrouw | 74
paracetamol / codeine
Chronische depressie
Na 27 jaar onder chronische depressie gebukt te zijn gegaan heb ik eindelijk mijn leven terug. IK heb talloze andere medicijnen gebruikt maar niets daarvan heeft mij geholpen. Daarnaast had ik allerlei therapieën waaronder hypnotherapie en ging ik een tijdje naar een magnetiseur. Uit radeloosheid heb codeïne genomen van mijn man. Die gebruikte het voor kriebelhoest maar h[lees meer...]ij voelde zich er ook ontspannend bij.

Sertraline

26-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline
Chronische depressie
Goedemorgen Allemaal Ik ben met sertraline begonnen in december 2020.gelijk een dosering van 50mg omdat ik echt de weg kwijt ben,nu ben ik 4 maanden verder en ik merk allerlei bijwerkingen die mij in me dagelijkse beperken,namelijk vreselijke spier en gewrichtspijn pijn beide oren,na 4 maanden gebruik heb ik besloten met me huisarts om te afbouwen,afkickverschijnselen [lees meer...]zijn super zwaar en het is voor mij is lijden op dit moment,,ondanks langzaam afbouwen,ook ervaar ik deze spanningshoofdpijn en volgens apotheker hoort het bij afkicken van sertraline,,VOOR MIJ NOOIT MEER EEN AD.

18-02-2021 | Vrouw | 27
Chronische depressie
(..) (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

Lexapro

20-01-2021 | Man | 38
Chronische depressie
Zijn er onder jullie d8 last hebben van spier en gewrichtspijn als bijwerking van dit medicijn?

17-01-2021 | Man | 67
werkt perfect

13-01-2021 | Man | 40
Chronische depressie
SInds 3 maanden gebruik ik citalopram. De stress die ik lichamelijk voelde door de depressie, is helemaal weg, in m'n hoofd blijft het vooralsnog wel spoken. Vooral de eerste dagen veel last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het snel minder en nu weinig tot geen last van de bijwerkingen. Af en toe wat vergeetachtig, afwezig, onverschillig. Het haalt voor mij de 'scher[lees meer...]pe randjes' van de depressie af zodat ik enigszins kan functioneren en de dagen door kan komen. Ik wist niet wat ik ervan kon verwachten, gebruik verder geen enkel medicijn (zelfs geen pijnstillers). Het feit dat het de stress van mijn gedachten op mijn lichaam weg heeft gehaald, betekent voor mij dat het zeker wel helpt in het herstel/onder controle houden van de depressie.

Remeron

11-01-2021 | Man | 35
mirtazepine
Chronische depressie
Zeer tevreden over Mirtazapine 45mg, ik gebruik het i.c.m. 60mg Fluoxetine tegen ernstige therapieresistente (reviserende) depressie, en het werkt! (jaren) Ik heb al veel antidepressiva‘s geprobeerd, Citalopram, Venlafaxine, Sertraline, Clomipramine i.c.m. lithium niets hielp.. tot ik deze combinatie voorgeschreven kreeg. In het begin moet je wel even wennen aan meer slaap[lees meer...]behoefte en eetlust die voorbijgaand zijn, dit is dus niet blijvend wat sommige mensen denken als ze ermee starten. Er zal geen enkel middel zijn dat helemaal geen bijwerkingen geeft. Dit houdt me helemaal stabiel en niet meer depressief.

Mirtazapine

11-01-2021 | Man | 35
mirtazapine

Efexor

28-12-2020 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Ik nam al antidepressiva zoals seroxat en prozac, maar Efexor helpt me al 9 jaar om mijn depressie onder controle te houden. Er bestaan geen wondermiddel tegen depressies, dus ik heb uiteraard ook nog depressieve episodes. Bij de opstart van de medicatie had ik bijwerkingen zoals misselijkheid, moeheid, slapeloosheid (of heel veel slapen) en sufheid. Ik heb enkele keren [lees meer...]geswitcht qua dosering (van 225mg naar 150 en weer terug). Dat gaf milde bijwerkingen.

24-12-2020 | Vrouw | 69
Chronische depressie
Ben overgestapt van duloxitine naar nortriptyline. Zit in de inwerkfase en heb enorm veel bijwerkingen. Dit is dag 6 van de opbouw. Ben er ziek van. 3e. dag overgeven, misselijk, depressief, bonzend vol werkend hoofd .Korte termijngeheugen slecht. Kom tot niets.Wordt om de paar uur wakker s' nachts. Wil volhouden .

19-12-2020 | Vrouw | 37
Chronische depressie
De reden dat ik deze medicatie slik is omdat ik als HSP veel last heb van mijn emoties. De eerste 2 weken had ik bijwerkingen zoals veel moe zijn en gapen. Verder 9 dagen hoofdpijn gehad. Bij een keer vergeten dosis ook erg zware hoofdpijn gehad. Voel me nu best goed. Ik kan ook nog genieten, maar dat hele intense is overal nu vanaf. Niet meer zo primair reageren, alle[lees meer...]s zwaar opvatten, explosief boos of enorme huilbuien. Het leven is aangenamer, maar nog steeds geen makkie. Ik hoop dat ik mijn dosis in de toekomst niet hoef te verhogen. Zet 'm op mensen!

15-12-2020 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Hopend op een wondermiddel was dit het niet. Erg onrustig werd ik ervan. Terwijl het rust moest brengen. Ook voor mensen met adhd, heb ik niet. Ik wil geen angsten of rare gedachten, je constant verantwoorden en dus erg onzeker. Nu over op andere medicatie

Fluoxetine

15-12-2020 | Vrouw | 44
fluoxetine
Chronische depressie
Na 10 jaar seroxat en 10 jaar citaprolam, paar jaar gestopt en nu 4 maanden bupropion. Veel bijwerkingen gehad en nu nog steeds gejaagd en moeilijk slapen. Geen rust en depressieve klachten nog aanwezig. Nu stoppen en over op fluoxetine. Wil niet aankomen! Iemand tips? Of hopelijk de gouden tip, advies, leefwijze noem maar op. Er moet toch een medicijn zijn wat perfect v[lees meer...]oor mij is. Niet aankomen. Geen gekke angsten of gedachten, medicatie op maat, moet toch kunnen! Alles kan op maat tegenwoordig

Sarotex

14-12-2020 | Vrouw | 33
amitriptyline
Chronische depressie
ZENUWPIJN EN DEPRESSIE 150 mg Ik gebruikte jaren lang sarotex. Deze ging uit de handel. Vele andere geprobeerd. Eindigde steeds in opname. Niets hielp. Ik gebruik het voor zenuwpijn en depressie. Uiteindelijk oplossing gevonden!!! Tip aan iedereen die sarotex ( gereguleerde afgifte) gebruikte. Regenboogapotheek in bavel maakt deze magistraal ( zelf dus). Dit[lees meer...] is de enige apotheek die ik binnen europa heb gevonden. Het word opgestuurd naar je huis. Het word geleverd in taperingsstrips. Ook nog eens lactosevrij! In buitendland is ook geen sarotex ( gereguleerde afgfte te verkrijgen).

Fluoxetine

03-12-2020 | Man | 18
fluoxetine
Chronische depressie
Eerste medicijn dat ik kreeg na vaak weigeren. Het werd zeer sterk aangeraden toen ik opgenomen was wegens een crisis situatie. Werkt goed bij veel jongeren rond jouw leeftijd. Dat dus niet... Ik heb meerdere malen moeten ophogen wat niks uithaalde. De eerste week geen last van bijwerkingen gehad, daarna een beetje misselijk en zulk soort dingen, lijkt niks ergs dus... Maa[lees meer...]r na 3 weken slikken begon ik hartkloppingen te krijgen, was ik kort ademig en kreeg vaker paniekaanvallen te krijgen (die heb ik zelden). Volgens mij had ik ook nog eens last van heftige nachtmerries, maar dat zou ook kunnen zijn geweest door de huidige situatie.

Escitalopram

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Na twintig jaar SSRI's en vijf jaar zonder medicatie werd de depressieve stemming weer dermate ernstig dat medicatie noodzakelijk werd. Ik heb dan m.n. last van een totaal gebrek aan levensmotivatie en lig voornamelijk op bed. Ik heb de Wellbutrin zelf geselecteerd in samenwerking met mijn huisarts vanwege de werking op het dopamine-systeem (motivatie en beloningsgevoel). [lees meer...] Het duurde bijna acht weken voordat mijn stemming veranderde, terwijl ik wel behoorlijk wat bijwerkingen had (buikpijn, hoofdpijn, nerveus). Maar nu kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ik voel me eindelijk weer mezelf, na jaren tobben. Ook is mijn gevoel niet afgevlakt, wat ik bij SSRI's wel altijd had. Nog een voordeel: geen sexuele bijwerkingen. Wil je dit middel proberen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost voor het merkbaar effectief is. Het is de moeite waard om vol te houden! Het is denk ik minder geschikt als je de neiging tot angstigheid of manie hebt.

Sertraline

10-10-2020 | Man | 25
sertraline
Chronische depressie
Nooit beginnen aan deze rotzool, mijn leven is verpest door deze medicatie. Kreeg spontaan last van super erge oorsuizen die zelfs na het stoppen aanhouden. Deze medicatie heeft mij gehoorbeschadiging gegeven die ik voor de rest van leven.

06-10-2020 | Vrouw | 33

05-10-2020 | Vrouw | 54
Chronische depressie
Blij eens wat positief te lezen over nortrilyline...ben pas gestart dus nog even afwachten...ik nam 225 efexor maar die is nu met 75 mg vermindert

11-09-2020 | Vrouw | 50
Chronische depressie
Na ca. 25 jaar allerlei antidepressiva geslikt te hebben, heb ik bij Wellbutrin het meest baat. Het opbouwen ervan was een hele zware periode met wantrouwen, wat hallucineren en totale onrust. Ook tinnitus werd erger. Dit duurde ca. 2 a 3 weken, daarna werden de bijwerkingen minder en ging ik mij aanzienlijk beter voelen, dus ik ben blij dat ik door heb gezet. Van Wellbu[lees meer...]trin ben ik energieker. Ik overweeg af te bouwen naar 150 mg vanwege de tinnitus, maar als het écht niet anders kan neem ook genoegen met een leven lang 300mg .

Venlafaxine

20-08-2020 | Vrouw | 40
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

Escitalopram

09-08-2020 | Man | 21
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

Abilify

02-08-2020 | Man | 71
aripiprazol
Chronische depressie
In deze kleine dosis Twee mg werkt het bij mij als stemmingsstabilisator. Minder depressie minder moe meer energie minder onrust. Alleen zijn er doorslaapstoornissen zonder echte vermoeidheid overdag

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2557)
Depressie (2060)
Angst & paniekstoornis (1995)
Hoge bloeddruk (1438)
Blaasontsteking (1046)