ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

Lexapro

20-01-2021 | Man | 38
Chronische depressie
Zijn er onder jullie d8 last hebben van spier en gewrichtspijn als bijwerking van dit medicijn?

17-01-2021 | Man | 67
werkt perfect

13-01-2021 | Man | 40
Chronische depressie
SInds 3 maanden gebruik ik citalopram. De stress die ik lichamelijk voelde door de depressie, is helemaal weg, in m'n hoofd blijft het vooralsnog wel spoken. Vooral de eerste dagen veel last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het snel minder en nu weinig tot geen last van de bijwerkingen. Af en toe wat vergeetachtig, afwezig, onverschillig. Het haalt voor mij de 'scher[lees meer...]pe randjes' van de depressie af zodat ik enigszins kan functioneren en de dagen door kan komen. Ik wist niet wat ik ervan kon verwachten, gebruik verder geen enkel medicijn (zelfs geen pijnstillers). Het feit dat het de stress van mijn gedachten op mijn lichaam weg heeft gehaald, betekent voor mij dat het zeker wel helpt in het herstel/onder controle houden van de depressie.

Remeron

11-01-2021 | Man | 35
mirtazepine
Chronische depressie
Zeer tevreden over Mirtazapine 45mg, ik gebruik het i.c.m. 60mg Fluoxetine tegen ernstige therapieresistente (reviserende) depressie, en het werkt! (jaren) Ik heb al veel antidepressiva‘s geprobeerd, Citalopram, Venlafaxine, Sertraline, Clomipramine i.c.m. lithium niets hielp.. tot ik deze combinatie voorgeschreven kreeg. In het begin moet je wel even wennen aan meer slaap[lees meer...]behoefte en eetlust die voorbijgaand zijn, dit is dus niet blijvend wat sommige mensen denken als ze ermee starten. Er zal geen enkel middel zijn dat helemaal geen bijwerkingen geeft. Dit houdt me helemaal stabiel en niet meer depressief.

Mirtazapine

11-01-2021 | Man | 35
mirtazapine

Efexor

28-12-2020 | Vrouw | 43
venlafaxine
Chronische depressie
Ik nam al antidepressiva zoals seroxat en prozac, maar Efexor helpt me al 9 jaar om mijn depressie onder controle te houden. Er bestaan geen wondermiddel tegen depressies, dus ik heb uiteraard ook nog depressieve episodes. Bij de opstart van de medicatie had ik bijwerkingen zoals misselijkheid, moeheid, slapeloosheid (of heel veel slapen) en sufheid. Ik heb enkele keren [lees meer...]geswitcht qua dosering (van 225mg naar 150 en weer terug). Dat gaf milde bijwerkingen.

24-12-2020 | Vrouw | 69
Chronische depressie
Ben overgestapt van duloxitine naar nortriptyline. Zit in de inwerkfase en heb enorm veel bijwerkingen. Dit is dag 6 van de opbouw. Ben er ziek van. 3e. dag overgeven, misselijk, depressief, bonzend vol werkend hoofd .Korte termijngeheugen slecht. Kom tot niets.Wordt om de paar uur wakker s' nachts. Wil volhouden .

19-12-2020 | Vrouw | 37
Chronische depressie
De reden dat ik deze medicatie slik is omdat ik als HSP veel last heb van mijn emoties. De eerste 2 weken had ik bijwerkingen zoals veel moe zijn en gapen. Verder 9 dagen hoofdpijn gehad. Bij een keer vergeten dosis ook erg zware hoofdpijn gehad. Voel me nu best goed. Ik kan ook nog genieten, maar dat hele intense is overal nu vanaf. Niet meer zo primair reageren, alle[lees meer...]s zwaar opvatten, explosief boos of enorme huilbuien. Het leven is aangenamer, maar nog steeds geen makkie. Ik hoop dat ik mijn dosis in de toekomst niet hoef te verhogen. Zet 'm op mensen!

15-12-2020 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Hopend op een wondermiddel was dit het niet. Erg onrustig werd ik ervan. Terwijl het rust moest brengen. Ook voor mensen met adhd, heb ik niet. Ik wil geen angsten of rare gedachten, je constant verantwoorden en dus erg onzeker. Nu over op andere medicatie

Fluoxetine

15-12-2020 | Vrouw | 44
fluoxetine
Chronische depressie
Na 10 jaar seroxat en 10 jaar citaprolam, paar jaar gestopt en nu 4 maanden bupropion. Veel bijwerkingen gehad en nu nog steeds gejaagd en moeilijk slapen. Geen rust en depressieve klachten nog aanwezig. Nu stoppen en over op fluoxetine. Wil niet aankomen! Iemand tips? Of hopelijk de gouden tip, advies, leefwijze noem maar op. Er moet toch een medicijn zijn wat perfect v[lees meer...]oor mij is. Niet aankomen. Geen gekke angsten of gedachten, medicatie op maat, moet toch kunnen! Alles kan op maat tegenwoordig

Sarotex

14-12-2020 | Vrouw | 33
amitriptyline
Chronische depressie
ZENUWPIJN EN DEPRESSIE 150 mg Ik gebruikte jaren lang sarotex. Deze ging uit de handel. Vele andere geprobeerd. Eindigde steeds in opname. Niets hielp. Ik gebruik het voor zenuwpijn en depressie. Uiteindelijk oplossing gevonden!!! Tip aan iedereen die sarotex ( gereguleerde afgifte) gebruikte. Regenboogapotheek in bavel maakt deze magistraal ( zelf dus). Dit[lees meer...] is de enige apotheek die ik binnen europa heb gevonden. Het word opgestuurd naar je huis. Het word geleverd in taperingsstrips. Ook nog eens lactosevrij! In buitendland is ook geen sarotex ( gereguleerde afgfte te verkrijgen).

Fluoxetine

03-12-2020 | Man | 18
fluoxetine
Chronische depressie
Eerste medicijn dat ik kreeg na vaak weigeren. Het werd zeer sterk aangeraden toen ik opgenomen was wegens een crisis situatie. Werkt goed bij veel jongeren rond jouw leeftijd. Dat dus niet... Ik heb meerdere malen moeten ophogen wat niks uithaalde. De eerste week geen last van bijwerkingen gehad, daarna een beetje misselijk en zulk soort dingen, lijkt niks ergs dus... Maa[lees meer...]r na 3 weken slikken begon ik hartkloppingen te krijgen, was ik kort ademig en kreeg vaker paniekaanvallen te krijgen (die heb ik zelden). Volgens mij had ik ook nog eens last van heftige nachtmerries, maar dat zou ook kunnen zijn geweest door de huidige situatie.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Na twintig jaar SSRI's en vijf jaar zonder medicatie werd de depressieve stemming weer dermate ernstig dat medicatie noodzakelijk werd. Ik heb dan m.n. last van een totaal gebrek aan levensmotivatie en lig voornamelijk op bed. Ik heb de Wellbutrin zelf geselecteerd in samenwerking met mijn huisarts vanwege de werking op het dopamine-systeem (motivatie en beloningsgevoel). [lees meer...] Het duurde bijna acht weken voordat mijn stemming veranderde, terwijl ik wel behoorlijk wat bijwerkingen had (buikpijn, hoofdpijn, nerveus). Maar nu kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ik voel me eindelijk weer mezelf, na jaren tobben. Ook is mijn gevoel niet afgevlakt, wat ik bij SSRI's wel altijd had. Nog een voordeel: geen sexuele bijwerkingen. Wil je dit middel proberen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost voor het merkbaar effectief is. Het is de moeite waard om vol te houden! Het is denk ik minder geschikt als je de neiging tot angstigheid of manie hebt.

Sertraline

10-10-2020 | Man | 25
sertraline
Chronische depressie
Nooit beginnen aan deze rotzool, mijn leven is verpest door deze medicatie. Kreeg spontaan last van super erge oorsuizen die zelfs na het stoppen aanhouden. Deze medicatie heeft mij gehoorbeschadiging gegeven die ik voor de rest van leven.

06-10-2020 | Vrouw | 33

05-10-2020 | Vrouw | 54
Chronische depressie
Blij eens wat positief te lezen over nortrilyline...ben pas gestart dus nog even afwachten...ik nam 225 efexor maar die is nu met 75 mg vermindert

11-09-2020 | Vrouw | 50
Chronische depressie
Na ca. 25 jaar allerlei antidepressiva geslikt te hebben, heb ik bij Wellbutrin het meest baat. Het opbouwen ervan was een hele zware periode met wantrouwen, wat hallucineren en totale onrust. Ook tinnitus werd erger. Dit duurde ca. 2 a 3 weken, daarna werden de bijwerkingen minder en ging ik mij aanzienlijk beter voelen, dus ik ben blij dat ik door heb gezet. Van Wellbu[lees meer...]trin ben ik energieker. Ik overweeg af te bouwen naar 150 mg vanwege de tinnitus, maar als het écht niet anders kan neem ook genoegen met een leven lang 300mg .

Venlafaxine

20-08-2020 | Vrouw | 40
venlafaxine
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

09-08-2020 | Man | 21
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

Abilify

02-08-2020 | Man | 71
aripiprazol
Chronische depressie
In deze kleine dosis Twee mg werkt het bij mij als stemmingsstabilisator. Minder depressie minder moe meer energie minder onrust. Alleen zijn er doorslaapstoornissen zonder echte vermoeidheid overdag

Paroxetine

31-07-2020 | Man | 69
paroxetine
Chronische depressie
Paroxetine heeft mij lang geholpen. Dit heb ik zeker 15 jaar genomen. Tijdens de voorbije 40 jaren heb ik bijna alle SSRI's gebruikt. Niet alleen voor depressie maar ook voor angsten en fobies. Mijn psychiater heeft me altijd goed geholpen. De dokter is echter op zijn 75 met pensioen gegaan. Sindsdien ben ik echt het noorden kwijt. voor het moment volg ik nu EMDR. Maar[lees meer...] na 5 sessies geen verbetering. Het enige medicijn dat ik nog niet genomen heb is Prozac. Na mijn pensioen in 2010 ging nog alles redelijk goed. Maar nu ben ik echt in het zwarte gat gevallen. de voornaamste oorzaak is de coronacrisis en de verveling. De huisarts heeft gezegd dat ik sociale contacten moet opnemen en een bezigheid zoeken. Maar ik slaag er niet in. Ondertussen heb ik een voorraad voorschriften van paroxetine, valium en bromazepam. Bovendien drink ik nu ( stiekem) meer alcohol. Eigenlijk ben ik ten einde raad. De moed zakt me in de schoenen.Kan iemand raad geven

28-07-2020 | Man | 15

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na uitblijven van effect bij fluoxetine, over gestapt op citalopram. Meerdere keren de dosis veranderd, maar het heeft mij helaas nooit geholpen. Overigens ook geen bijwerkingen gehad.

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na het uitblijven van verbetering bij o.a. citalopram en fluoxetine is mij bupropion voorgeschreven in combinatie met quetiapine. Na enkele weken geen verbetering ondervonden te hebben, was mijn dosis van 150mg opgeschaald naar 300mg. Daar ging het echter helemaal mis. Na twee dagen draaide ik helemaal door. Heel de avond ongecontroleerd huilen en het echt niet meer zien z[lees meer...]itten. Gelukkig was ik niet thuis, anders was dat niet goed afgelopen denk ik. De dag daarna begon ik ongecontroleerd te bewegen. Ik kon niet meer stilzitten op de bank, ik bleef heen en weer bewegen/schommelen, met mijn benen, bovenlichaam en hoofd. Ook als ik stond bewogen mijn benen heen en weer. Ik kon er niet meer helder van nadenken en raakte in paniek. Na geen verbetering de volgende dag heeft mijn moeder de huisartsenpost voor mij gebeld, omdat het ondraaglijk was. Daar hebben ze als noodoplossing (eigen psychiater was onbereikbaar...) kalmerende middelen voorgeschreven en geadviseerd de dosis weer naar 150mg te verlagen. Inmiddels slik ik weer anderhalve weer 150mg. De onrust in mijn lichaam is weg, maar in mijn hoofd is het nog helemaal mis. Ook heb ik het idee dat ik er eetbuien van krijg, terwijl er in de bijwerkingen juist het tegenovergestelde beschreven staat. Ben normaal een kleine eter, maar nu kan ik maar niet stoppen. Al met al dus niet bepaald positief.

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

22-07-2020 | Vrouw | 63
Chronische depressie
Het duurde bij mij ongeveer 3 maanden voordat het goed ging werken. Ik slik 10 mg. En ga niet hoger. De eerste weken waren de bijwerkingen vreselijk. Na ongeveer acht weken had ik geen paniekaanvallen meer en ging me langzaam beterder voelen. Na 3 maanden ging ik meer goede dagen krijgen als slechte dagen. Ik slik het nu 2 jaar en ik voel me heel goed erbij. Ik heb wel [lees meer...]geleerd geduld te moeten hebben want soms is het uitzichtloos. Maar bij slaat het aan.

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

24-06-2020 | Vrouw | 27
Chronische depressie
Na jarenlang meerdere antidepressiva (Sertraline, Citalopram) geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk uit bij Welbutrin. Dit is het enige medicijn dat mij de motivatie heeft gegeven om een opleiding af te maken en te beginnen met werken. Zonder dit medicijn had ik dat allemaal zeker niet behaald. In het begin (eerste paar weken) heel veel last gehad van iets dat een b[lees meer...]eetje leek op hyperactiviteit. Ik had ineens zo veel energie dat ik alleen maar efficiënt bezig wilde zijn. Dit zorgde ervoor dat ik een beetje paniekerig werd. Ik kon slecht slapen en was alleen maar druk met van alles en nog wat. Gelukkig is dit na een paar weken weggetrokken en daarna heb ik ook geen bijwerkingen meer gehad.

Duloxetine

14-06-2020 | Vrouw | 51
duloxetine
Chronische depressie
Na de zoveelste keer weer super depressief worden. Duloxetine voorgeschreven gekregen. Dit middel speciaal omdat ik ook fybromyagie klachten heb. Ook werkt het bij mij tegen de nachtmerries door cptss. Ik wilde niet aan de antidepressiva maar zakte zover weg dat ik wel moest. Ben super tevreden. Heb weer een leven

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2464)
Depressie (1998)
Angst & paniekstoornis (1941)
Hoge bloeddruk (1394)
Blaasontsteking (1013)