ziekte

Chronische depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor chronische depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: chronische depressie

04-05-2022 | Vrouw | 62
Chronische depressie
20 jaar Venlafaxine gebruikt. In het begin een prima resultaat. Nu is dit middel voor mij niet meer helpend en ben ik op advies van mijn psychiater overgegaan op bupropion. Dit gebruik ik nu 3 weken en het is drama. Heel angstig, emotioneel maar het vervelendste is het inslapen. Als ik bijna in slaap ben krijg ik een paniekaanval. Ik bibber dan over mijn hele lijf, hierdoo[lees meer...]r kom ik behoorlijk wat slaaptekort. Serequel gebruikt maar dit heeft nauwelijks effect. Ik ben heel somber, zo somber als nu ben ik nog nooit geweest. Psychiater zegt dit nog 2 weken vol te houden voordat er resultaat kan optreden

12-04-2022 | Vrouw | 53
Chronische depressie
7 maart met 10 begonnen Op 23 maart opgehoogd naar 20 Nog steeds heftige bijwerkingen maar ik wil het zeker 4 tot 6 weken de kans geven Helaas weinig begeleiding hierbij Ik moet er doorheen Vooral de misselijkheid en onrust zijn dingen waardoor het leven niet fijn is Maar ik hoop dat dat verdwijnt Nu bang ik het op met Oxazepam

03-04-2022 | Man | 58
Chronische depressie
Mijn man is fulltime docent, door oplopende werkdruk in combinatie met het moeilijke lesgeven in Corona-tijd uitgevallen met fikse burn-out. Gesprekken met psycholoog waren prima maar energie/weerbaarheid bleef erg laag. Na 10 maanden werd een onderliggende chronische depressie geconstateerd en werd Citalopram voorgeschreven. Eerste paar dagen erg duf overdag, daarom ging[lees meer...] hij het om 20:00 innemen. Resultaat: na 30 jaar slaapproblemen kon hij voor het eerst weer goed slapen en ook 's nachts doorslapen na toiletbezoek! De energie gaat vooruit door de goede nachtrust en hij voelt zich elke week beter. Voorzichtig aan kunnen beginnen met re-integreren. Volgt nog wel therapie om te dealen met persoonlijke eigenschappen die voor hem valkuilen vormen. Komen niet alleen door de depressie, maar ook door strenge opvoeding. Ongelooflijk dat dat na zoveel jaren nog van zoveel invloed kan zijn op iemand. Maar er gloort hoop! Na jarenlang nooit "boven de lijn" te kunnen komen, lukt dat nu wel. Hij heeft weer plezier in dingen en is soms zelfs tevreden over zichzelf, ziet het leven "lichter". Hij is altijd wars geweest van pilletjes innemen, maar wou nu zelf ook dat hij dit 30 jaar eerder had gedaan! Medicijnen innemen vond hij een soort "zwaktebod", komt ook voort uit zijn opvoeding. Gelukkig is hij nu helemaal "om" en heb ik mijn leuke man weer terug!

Nortrilen

14-03-2022 | Man | 53
nortriptyline
Chronische depressie
Zeer slecht, ik ben nog steeds bezig om iets anders te krijgen.

12-03-2022 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Ik ben van cymbalta overgestapt naar mirtazapine en wou dat ik dat veel eerder had gedaan! Geen nachtzweten en heftige nachtmerries meer, wat ik bij cymbalta had! Mn stemming is zoveel beter, ik slaap veel beter en heb weer zin in dingen!

Cymbalta

09-03-2022 | Man | 63
duloxetine
Chronische depressie
mijn depressie was uitstekend behandeld met cymbalta

Duloxetine

09-03-2022 | Man | 63
duloxetine
Chronische depressie
cymbalta werkt perfect bij mij, na omschakeling naar generiek middel in korte tijd weer depressie ontwikkeld, gelukkig met cymbalta weer opgeklaard

Paroxetine

01-03-2022 | Vrouw | 42
paroxetine
Chronische depressie
Ik neem al jaren paroxetine. Heel wat meegemaakt maar ik werk en heb een gezin met drie kinderen. Dankzij paroxetine kan ik dat aan, met mijn verleden. Ik heb weinig tot geen bijwerkingen, voel me niet afgevlakt en heb al jaren geen angstaanvallen meer. Libido lijdt er niet onder, ik kom niet bij en ik slaap goed. De grote 'emoties' zijn wat gedempt soms maar voor mij en m[lees meer...]ijn gezin heel leefbaar. Ik heb niet het gevoel 'onder invloed' te functioneren. Vr mij is dit een life-saver..

05-01-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
Ik slik het nu 2weken maar heb zoveel meer angst en misselijk .en slaapproblemen . Maar die angst word ik gek van Oxazepam zonodig . Hoelang moet ik dit volhouden .?? Help !!!!

01-01-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
Na alle anti- depressivia gebruikt te hebben, eindelijk aan de tracydal. Voor mij een wondermiddel! Sinds het begin van gebruik nooit meer in een depressie teruggevallen.

27-12-2021 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Werd voor mij voor geschreven om beter door te slapen, doet wel zijn werk maar heb wil min. 9 u slaap nodig, grote nadeel gewichtstoename , en word sneller boos

Sertraline

21-12-2021 | Vrouw | 51
sertraline
Chronische depressie
Depressie en angsstoornissen. In het begin eerste weken misselijk, slecht slapen, onrust, diarree en na 3 weken een trillip. Ik gebruik 50 mg. Nam de pil voor het slapen maar snel overgestapt naar in de morgen en toen ging het slapen een stuk beter. Het is even doorzetten de eerste weken maar depressie is weg en voel mij een stuk normaler. Enige nadeel is bewegingsdrang [lees meer...]van mijn voeten in de avond wanneer ik stil zit. Tevens sinds kort pijn in mijn nek achter mijn rechteroor en voel een bobbel maar weet niet of dit met het dit medicijn te maken heeft.

Trazodon

20-12-2021 | Man | 56
trazodon
Chronische depressie
Ik neem ook 100 mg en Lorazepam (1 tot 1,5 pilletje van 2,5 mg) 's avonds bij het slapen gaan omdat ik aan insomnia en depressie lijdt. Dit helpt. Kwam echter van een veel hogere dosis lorazepam (4 pilletjes per dag gedurende jaren) en ben door een hel gegaan om dit af te bouwen. Heb het nu nog dikwijls lastig en moet mezelf in bedwang houden als ik me depri voel om er[lees meer...] weer niet meer te nemen. Trazodone verminderen heeft me geen problemen maar aanhankelijkheid aan bezodiazepines is voor velen een zware dobber en wordt onderschat.

24-11-2021 | Vrouw | 57
Chronische depressie
Na 4 weken gebruik ben ik moeten stoppen vanwege vreselijke hoofdpijn en druk op m’n hoofd. Ik was totaal mijzelf niet. Vergat nog meer dingen en was er soms gewoon niet bij! Toch weer Overgegaan op Venlafaxine. Ik zit nu op 37.50 ( om de dag) en wil langzaam helemaal gaan afbouwen. Na 10 jaar gebruik van AD wil ik er nu helemaal vanaf.

Parnate

17-11-2021 | Vrouw | 57
Chronische depressie
veel ernstige bijwerkingen zoals meer sudicidaal ernstige geheugenverlies en zelfs een coma en nog steeds geheugenverlies tot zelfs dat ik niks meer weet

17-11-2021 | Vrouw | 57
Chronische depressie
na jaren verschillende antidepressiva gebruikt te hebben begon ik met parnate tot deze over ging naar tracidal en toen begon de ellende Ik ging ernstige geheugen verlies te krijgen en ik werd weer steeds depressiever Ik ben in een periode van geheugen verlies zelfs in coma geraakt en dat kon niet zeggen de artsen Maar van een arts heb ik gehoord dat het wel kan maar is nie[lees meer...]t vaak Na een paar jaar weer op gewone depressivia heb ik hier nog steeds last van en de ellende ik ben ook weer erg sudicidaal Eigenlijk kan ik hier niet meer tegen maar ik moet wel Ik ben hierdoor wel veel vrienden en familie kwijt geraakt

04-11-2021 | Man | 42
Chronische depressie
ik gebruik deze citalopram 40 mg sinds 2 weken , geen effect (geen verbetering)zelfs meer angst storingen dan voor dat ik deze medicijn gebruik, heel veel maag en darm problemen, hartstoringen en verstopping (WC) problemen.... ik ben nog bezig van opbouwen (om de 2 dagen 1 druppel meer tot 10 druppels per dag . ik hoop dat deze alleen bijwerking zijn en over tijd dat i[lees meer...]k me eindelijk beter (normaal) voel. (het is 02:05 uur in nacht en ik heb heel erg maag&darm problemen zelf als ik een glas water wil drinken. heb een gevoel dat ik straks niet meer ben en heel veel zorg , angst ,depressie, slecht idee problemen ....

30-10-2021 | Vrouw | 57
Chronische depressie
Ik ben van Venlafaxine overgestapt naar Wellbutrin. Ik gebruik het nu bijna 2 weken en vindt het toch wel een heftig medicijn. Heb veel hoofdpijn duizeligheid en erg vergeetachtig. Ik kan soms niet op de woorden komen en draai ze om in een zin. Moet ik doorzetten?

Sint Janskruid

21-09-2021 | Man | 35
hypericum
Chronische depressie
Heeft geen oplaad of afbouw nodig, geen bijwerkingen bij mij. Heel snel en goede effecten. De ruwe en harde kanten van overdenken, piekeren, stress, paniekaanvallen werden aanzienlijk geminimaliseerd. Geen verslaving, werkt effectief en je kan nog goed functioneren. Aanrader, ik gebruik zelf de jarsin 450

23-08-2021 | Vrouw | 75
Chronische depressie
ben weer depressief en zit op de hoogste dosering van tracydal weet niet weer wat ik moet doen niemand kan me helpen ze hebben er zg. geen verstand van. parnate moet terug komen en snel voor er ongelukken gebeuren

02-08-2021 | Man | 24
Chronische depressie
Kreeg dit middel voorgeschreven eind 2015, toen ik opgenomen was in een kliniek binnen de GGZ. In deze kliniek zaten voornamelijk mensen die zwaar depressief waren, en wie risico liepen om een succesvolle zelfmoordpoging te plegen. Ik was achttien toen ik dit middel voor het eerst nam, en wat ik merkte was dat het mij vrijwel direct in slaap bracht en me hier ook moeil[lees meer...]ijk uit liet komen. Opstaan lukte veelal op zowel fysiek als mentaal slecht, maar als ik dan al op was dan kon men erop rekenen dat alleen mijn lichaam nog wakker was. Daarnaast merkte ik in de kliniek zelf niet veel van de andere bijwerkingen, deze kwamen pas tot het licht toen ik hier na twee maanden later uit kwam als toen negentienjarige man. Met het niet kunnen inslapen kreeg ik pas later in mijn leven te maken, dus de medicijnen waren toentertijd er vooral op gericht om mijn emoties in bedwang te houden. Ik heb al zover ik kan herinneren altijd emoties als heel heftig ervaren, wat tot erg impulsieve beslissingen had geleid in het verleden. Deze medicijnen waren echter geen wondermiddel - ik moest kiezen tussen twee kwaden. Waar ik aan de ene kant kon kiezen tussen dag en nacht intensief somber zijn, was aan de andere kant iemand die zo gedrogeerd was dat hij niets echt meer kon voelen, en enorm vergeetachtig was. Mijn ooit feilloze geheugen had mij verlaten, eveneens hetgeen wat mij maakte tot de persoon die ik was - mijn emoties. Na anderhalf jaar dit middel te hebben gebruikt was ik uit mezelf gestopt. Ik wilde mijn ware zelf weer zijn, ook al betekende dat lijden. Ik zou het anderen niet aanraden tenzij ze totaal geen andere opties hebben.

23-07-2021 | Vrouw | 54
Chronische depressie
Door enzym afwijking werken andere antidepressiva niet. Vandaar mao remmer. Max 40 mg ivm lage bloeddruk daarom hiernaast ook ect nodig. Dat werkt goed alleen wel cognitieve bijwerkingen. Wanneer iets anders niet helpt is dit nog wat geprobeerd kan worden. Ect gaat onder narcose. Is niet eng.

Brintellix

07-06-2021 | Vrouw | 32
vortioxetine

Fluoxetine

21-05-2021 | Vrouw | 27
fluoxetine
Chronische depressie
Erg dankbaar voor dit medicijn. Haalt de scherpe randjes van emoties af wat ik als erg positief ervaar. Minder angst. Sinds lange tijd weer zin om dingen te ondernemen. Slaap ook beter, maar dit wisselt erg per persoon heb ik gehoord. Heb wel geduld, het duurde ruim 4 maanden en juist doseren voordat ik goed effect merkte. De bijwerkingen zijn prima te doen, alles beter da[lees meer...]n paniek en depressie!

Nortrilen

15-05-2021 | Vrouw | 61
nortriptyline
Chronische depressie
De eerste keer dat ik het nam heb ik niet anders dan geslapen. Kon ogen niet meer open houden , zo moe was ik.

01-05-2021 | Man | 60
Chronische depressie
Na mijn eerste pil van 20 mg had ik besloten om dit medicijn nooit meer te nemen: drie dagen lang was ik geestelijk van de wereld. Constant gapen, erg moe en nauwelijks in staat iets te doen. Na maanden van depressie toch overtuigd door mijn psychiater dat ik het nog maar eens moest proberen: "Wat doe jij jezelf aan zonder medicijnen!". Ik had vertrouwen in deze man en h[lees meer...]eb het met druppels opnieuw geprobeerd. Beginnend met 1 druppel van twee mg. Zelfs daar merkte ik al wat van. Nu na 4 maanden slik ik 8 mg per dag. Erg weinig voor een man van 86 kg, Maar het werkt. Na twee jaar zware depressie, diverse sterfgevallen, scheiding, kinderen kwijt, enz. Kijk ik nu relaxter tegen het leven aan. Voel minder frustratie, geen suïcidale gedachten meer, toleranter en geniet soms weer van het leven. Het enige negatieve effect is op mijn seksleven. Klaarkomen en opwinding lukt nog wel, maar het gaat met veel moeite. Wie weet verdwijnen deze bijwerkingen.

19-04-2021 | Vrouw | 69

14-04-2021 | Vrouw | 75
Chronische depressie
na ongeveer 6 jaar heb ik de indruk dat het uitgewerkt is want ik zit weer in een depressie.

Cipramil

14-04-2021 | Vrouw | 81
Chronische depressie
Helpt goed. Alleen trillen, gapen, trillen kaken bij gapen en vermoeidheid zijn vervelend . Na 4 mnd nog aanwezig.

Venlafaxine

23-03-2021 | Man | 48
venlafaxine
Chronische depressie
Rond mijn 40e werden mijn winterdepressies elk jaar erger en in 2014 kreeg ik een zware depressie. Via de psychiater venlafaxine voorgeschreven gekregen. Daarvoor eerst een ander merk gehad van mijn huisarts, omdat ik erg heftig hierop reageerde later dus overgegaan op venlafaxine, ik stond inmiddels onder behandeling van Eleos en zij hadden betere ervaringen hiermee. Ook[lees meer...] hier reageerde ik erg heftig op, raakte compleet van de wereld, was net een zombie, totaal geen gevoel in mijn lijf en of heftige emotie of totaal emotieloos, er zat geen rem meer op. Mijn gedachten gingen alle kanten op, droomde erg, geen eetlust, agressief werd ik er zelfs van. Omdat ik niet meer kon functioneren, ben ik voor 7 weken opgenomen geweest in een kliniek. Ik wist op dat moment niet dat dit bijwerkingen waren, dacht dat ik compleet gek aan het worden was en heb zelfs neiging gehad om eruit te stappen, het was te zwaar. Het is bizar dat ze je aan de antidepressiva zetten en niet vertellen wat dit met je kan doen. ik ben een uitzondering wat bijwerkingen betreft maar dan nog, het had mij en mijn man enorm kunnen helpen als ze goede begeleiding en voorlichting hadden gegeven. Na 7 weken liep ik vrolijk uit de kliniek, ik was goed ingesteld, slikte 150 mg venlafaxine. Omdat het erg goed ging vrij snel en probleemloos afgebouwd naar 37,5 mg. Ik durfde niet helemaal te stoppen, had ook geen winterdepressie meer en daar zat ik ook niet meer op te wachten. Al die tijd dus 37,5 mg geslikt zonder problemen tot vorig jaar april. Ik kreeg enorme menstruatieklachten, heftige bloedingen , onregelmatig en 2 dagen buikpijn en enorm moe. Mijn gedachte was overgangklachten, heb er de leeftijd voor, logische verklaring naar mijn idee. Ook meer opvliegers, rusteloze benen en anders dan anders, minder energie. In November kreeg ik stemmingswisselingen, last van watten in mijn hoofd en kon niet op woorden komen. Ook meer sombere buien en ik werd enorm moe en lusteloos. Begon meer te dromen, kreeg last van mijn maag en dacht dat ik weer richting een depressie ging, wellicht door hormonale veranderingen. De menstruatieklachten namen wel af en die rusteloze benen ook wat ik vrij pijnlijk ervaarde. Kontakt opgenomen met de huisarts en in overleg de venlafaxine iets verhoogd, 1 capsule van 37,5 mg om de dag extra. Mijn angst hiervoor besproken maar zo langer doorgaan kon ook niet. Wederom erge bijwerkingen, niet meer kunnen autorijden, geen vermoeidheid meer voelen, niet kunnen slapen, geen eetlust, totale vervakking, geen reuk en smaak. Na 3 weken hiermee gestopt en na een tip van een kennis eens gebeld met de apotheek. Mijn kennis had nl vorig jaar een merkwissel gehad waar zij niet goed op gereageerd had. Na een belletje werd mij de hele situatie duidelijk. Ik bleek van april tot november venlafaxine van het merk Mylan te hebben gehad. Hiervan ben ik niet opmde hoogte gesteld. Ivm corona haalde ik mijn medicatie uit de kluis en vanaf april vorig jaar kreeg ik niet meer maandelijks maar per 3 maand medicatie mee. De bijwerkingen van Mylan en Sandos zijn bijna hetzelfde maar bij Mylan kan 1 op de 100 heftigere menstruatiebloedingen krijgen en onregelmatige bloedingen. De stemmingswisselingen die ik in november kreeg kwam ook weer van de wisseling van Mylan naar Sandos. Het is ongelooflijk dat dit zomaar kan en mag, wat een ellende heb ik hiervan gehad. Ben nu net weer begonnen met werken na 8 weken ziekte wet en nu pas zijn de bijwerkingen bjjna allemaal voorbij. Ik heb nu geregeld dat ik geen merkwissel meer krijg, deze ellende wil ik nooit weer!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2748)
Depressie (2202)
Angst & paniekstoornis (2189)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1157)