Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

Bij  DepressieX

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

28-09-2021 | Vrouw | 24
mirtazapine (30mg)
Mirtazapine werd mij voorgeschreven door de psychiater wegens zeer onrustige nachten. Hoewel het slapen tijdens het gebruik beter verliep, kreeg ik enorm veel last van toename eetlust. Ik at de hele dag door en alles door elkaar. Ipv 1 portie nam ik er 4. Dit was zo alarmerend dat mijn cholesterol te hoog was (ik ben 24 jaar). Deze vreetbuien gaven me extra stress en panie[lees meer...]k. Nu overgestapt op etumine.

30-08-2022 | Man | 28
mirtazapine (45mg)
Na vele soorten AD geprobeerd te hebben (clomipramine 75mg en escitalopram, venlafaxine, sertraline, alle drie op de hoogste dosering) voelde ik mij zo goed als uitbehandeld. Omdat de slapeloosheid zeer ernstige vormen begon aan te nemen, op eigen initiatief naar dit middel gevraagd bij de huisarts. Het middel sloeg direct aan doordat het mijn slaap vanaf de eerste dag ver[lees meer...]beterde. Omdat ik geen enkele bijwerkingen ervoer, het middel opgehoogd naar 30mg, waarna een duidelijk antidepressieve werking volgde. Helaas leek dit effect niet voor lange tijd aan te houden, waarna ik de dosering telkens met 15mg ophoogde, waarna ik weer enige verlichting ervoer. Nadat ik wederom een ernstige depressie kreeg na corona, heb ik zelfs een aantal maanden 90mg gebruikt. Na bloedonderzoek gehad te hebben bleek de spiegel zelfs bij 75mg nog aan de lage kant te zitten bij mij. Onderzoek naar leverenzymen gaf geen resultaat. Desondanks lijkt het medicijn erg goed te werken tegen piekeren en gegeneraliseerde angststoornis met geen enkele bijwerkingen. Het heeft ervoor gezorgd dat ik mijn HBO-studie heb kunnen afronden en nu voltijd aan het werk ben. Momenteel gebruik ik nog maar 15mg en ben daarnaast met amitriptyline 75mg begonnen.

21-04-2023 | Man | 30
mirtazapine (15mg)
Na paroxetine ... deanxit en venlafaxine .... (gestopt wegens bijwerking libido verlies in SSRI Klasse) vd huisarts overgeschakeld naar mirtazapine. Deze zou bijna tot geen aantasting van het libido mogen hebben ... start dosis 3 dagen 5 mg 7d 8 mg 7d 10 mg ... Vervolgens evaluatie Iemand last van bijwerkingen? ik voel me wel al minder 'uitgeput' daar ik altijd ben [lees meer...]blijven doorwerken.

23-07-2022 | Vrouw | 30

03-08-2021 | Vrouw | 32

07-08-2022 | Man | 33
mirtazapine (45mg)
Klopt idd libido verminderd en gewichtqtoename neem het al sinds 2016

30-10-2021 | Vrouw | 33
mirtazapine (30mg)
Oorspronkelijk voorgeschreven voor depressie- en slaap problematiek waar het mij met 30 mg heel goed hielp (15mg werd ik onverklaarbaar agressief), en slik deze nog steeds omdat het ook goed helpt om mijn maandelijkse PMDD problemen wat dragelijker te maken. Heb wel wat gewichtstoename ervaren maar dit was niet abnormaal buiten proportie.

26-11-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine (15mg)
Na een maand niet slapen na een half tabletje heerlijk geslapen! geen enkele bijwerking! De moeite waard! Heb er maar een halve genomen! Eerst trazodone genomen maar daarvan veel bijwerkingen en veel wakker worden! Zalig ! Mijn herstel kan beginnen

19-09-2023 | Vrouw | 35
mirtazapine (30mg)
Gestart met mirtazapine 15mg, slapen ging toen beter dan met 30mg. Bij start en ophoging last van brainzaps, dat was tijdelijk. Ook last van emotionele breakdowns, maar dat was gelukkig ook tijdelijk. In twee maanden tijd 6kg aangekomen. Merkte vooruitgang in de depressie, maar ik was ook de gehele dag moe en wanneer ik opstond was alles zwart voor mij ogen. De meest nare[lees meer...] en gekke dromen. Ik ben overgestapt naar een ander middel.

06-06-2022 | Vrouw | 36
mirtazapine (15mg)
De bijwerking van deze pil is pittig en ga dit niet meer gebruiken. moet bewegen en veel in en uitblazen om mijn hart weer correct te laten kloppen zonder storing. heb van nature hartruis. deze pil zorgt dat mijn hart verkeerd klopt en is angstaanjagend. helpt niet tegen mijn depressie, merk er niks van, veel te suf door deze pil en kan niet door dit middel functioneren [lees meer...]overdag, ben uitgeput. beter naturel depressief blijven, voel me daar beter bij dan met gebruik mitrazapine.

06-12-2021 | Man | 41
mirtazapine (15mg)
Sinds de zomer begonnen met mirtazapine 7,5mg, na 2 weken naar 15mg, daarna na 2 weken naar 30mg, toen een week 45mg geprobeerd maar te zwaar. Nu ondertussen afgebouwd naar 15mg en na een week gestopt. Begonnen met Citralopram 20mg, na 2 dagen acuut gestopt! Kreeg suïcidale gedachten. Terug naar 15mg mirtazapine. Nu is mijn vraag aan jullie. Ik zit helemaal vast in m[lees meer...]'n hoofd! Ik wil eruit breken! Wil eigenlijk helemaal stoppen en alleen maar oxacepam gebruiken! Wil graag mijzelf weer terug vinden. Ik ben zo anders! Ik ben zo helemaal niet! Ik heb nergens geen lol meer in, kan moeilijk stil zitten. Ben obsessief bezig met alles. Van oneindig veel wandelen tot mijzelf druk maken omdat het avond wordt! Gebruik de medicatie voor mijn angsten (straatvrees/paniek) en depressie (al jaren lang last van) Ben inmiddels 27kg kwijt! Mirtazapine helpt mij alleen met het inslapen en voel dat de angst enigszins gedempt worden maar dit is geen leven zo! De huisarts luistert niet, psychiater heeft lange wachttijden en ook de GGZ staat stil (corona) daar lange wachttijden! Wie kan advies geven?

03-01-2024 | Vrouw | 50
mirtazapine (30mg)
Ik neem nu een week emergon maar ondervind nog geen effect. Gaat het nog werken? Zijn er mensen die een positief effect hebben en hoelang heeft het geduurd?

03-06-2021 | Vrouw | 51
mirtazapine (30mg)
ik heb eerst 4 weken geleden mirtazapine gekregen van decrisisdienst van ggz van pro persona.ik heb een zware depressie en zelfmoord gedachten.ik gebruikte gewoonlijk al jaren paroxitine en de ggz vond dat dit niet genoeg zijn werk deed tegen mijn depressie.ik kreeg eerst tabletten van 15 mg ook omdat ik niet goed kon slapen.die werkte prima maar er moest een hogere dosis [lees meer...]komen voor mijn depressie.ik gebruik van af 27 mei de mirtazapine van 30 mg 1 x per dag.ik heb mij nog nooit zo rot gevoeld als nu.de paroxitine is afgebouwd.ik heb hele zware hoofdpijn al vanaf de eerste dag,eetbuien terwijl ik niet meer aan mag komen door een maagverkleining die ik heb gehad,versnelde hartslag waardoor ik ook ga zweten en over geven.het gevoel hele hoge koorts te hebben.en het helpt geen meter tegen mijn depressie word naar mijn idee alleen maar erger.ik heb een mail naar mijn huisarts gestuurd dat ik met de mirtazapine wil stoppen en weer terug naar de paroxitine.ik heb veel over om van mijn depressie af te komen maar ga niet zo ziek als een hond rond lopen.voor mij nooit meer mirtazapine!!

31-12-2022 | Man | 57
mirtazapine (15mg/ml)
Levendige of nare dromen. Dit medicijn kan een tekort aan witte bloedcellen veroorzaken!

04-12-2023 | Man | 58
mirtazapine (15mg)
Begonnen met 15mg. Gelezen dat onder de 30 mg vooral de sederende werking overheerst dus in overleg met de arts de dosering verhoogd naar 30. Vanaf 30mg gaat het middel de antidpressieve werking krijgen. Nu echter moet ik na 4 weken weer oxazepam gebruiken om rustig te worden, iets waar ik bij 15 mg geen behoefte meer aan had. Ik ga weer terug naar 22,5mg (1½ tablet). Moc[lees meer...]ht dit afdoende blijken dan hou ik 22,5 aan, anders na 2 weken terug naar 15mg. Liever ben ik duf van Mirtazapine dan van oxazepam omdat de laatste verslavend is en daar pas ik voor. Ik heb mijn huisarts overigens als meerdere malen gevraagd om een ander medicijn van Mitrazapine. Als arts is hij hier terughoudend in omdat ik echt eerst 6 weken moet doorzetten alvorens te gaan wisselen met medicatie aangezien dit dan weer onnodig onrust gaat geven. Iets wat je met een depressie nu net niet wil natuurlijk

21-08-2023 | Vrouw | 59
mirtazapine (30mg)
Neem mirtazipine 2,5 maand van in het begin Hyper na 4 weken inname geen blijf met mijn eigen zou door combinatie met cymbalta zijn. Cymbalta afgebouwd en Syprelexa opgestart. Even goed gegaan tot na 10 dagen Syprelexa weer geen blijf met mijn eigen nu syprelexa stop gezet en mirtazapine verlaagt tot 22,5 mg nog steeds heel moeilijk en dokters geloven niet dat het van de m[lees meer...]irtazapine kan zijn zou rust moeten geven. Ik ben hopeloos en weet niet hoe dit verder moet.