Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

25-09-2023 | Man | 55
mirtazapine (15mg)
Gekregen om in te slapen, maar weet niet meer of ik het moet houden. Problemen bij afbouwen. Veel last van angst en paniek, maar psych zegt dat dat ook door de depressie kan komen.

13-09-2023 | Vrouw | 57
mirtazapine (15mg)
Ik slik dit medicijn sinds begin juni en naast dat het hielp had ik nog geen extreme honger etc. Daar was ik blij om en dacht als ik hier wel last van krijg red ik het wel met wilskracht. Helaas ben ik bezweken... Ik ben op één o andere manier helemaal lijp van zuivelproducten. En dan heb ik het over extreem dik boter op mijn boterhammen smeren, en eet twee best volle bakk[lees meer...]en met stratiattela ijs met slagroom op een dag. Ik zie de kilo's er gewoon bijna bijkomen :-(. Elke keer neem ik me voor geen ijs en slagroom meer te kopen maar dan wint mijn trek erin het toch. Ik vind het een duivels dilemma want dat fijne slapen wat ik nu doe wil ik ook niet kwijt. Ik vraag me soms echt af hoe zo'n klein pilletje zoveel invloed heeft.

12-06-2023 | Vrouw | 57
mirtazapine (7,5)
Ik ben 5 dagen geleden met Mirtzapine 7,5 mg begonnen na een heel lang gesprek met de HA. 8 jaar geleden heb ik een hersenbloeding gehad na al meervoudig gehandicapt te zijn aan ru/nek/been/blaas etc. Nooit bang geweest voor ziekenhuizen en operaties. Tot de SAB die ik in 2015 kreeg. Er kwam een weekend arts die mijn zoon van toen 17 had gebeld omdat ik verschrikkelijk zie[lees meer...]k was. Die arts kwam en zei vrij kort door de bocht; "migraine en spanningshoofdpijn". Ik wist dat dit niet zo was maar kon amper op woorden komen en was zo verschrikkelijk aan het spugen. Vervolgens 7 mnd dokters afgelopen omdat ik steeds meer gekke klachten kreeg en nog steeds dagen in bed lag met een emmer. na 7 mnd kreeg ik uitslag van de MRI en toen ik de uitslag hoorde per telefoon zat ik rechtop in bed en zei; "ik wist het, ik heb het al die tijd geweten". Toen met spoed overgedragen aan het AMC en maand oktober ziekenhuis in-uit en 2 x geopereerd waar bij de 2e ze mijn schedel open hebben gemaakt. Ik ben sinds 2015 dus letterlijk panisch geworden voor alles wat ook maar in de buurt komt van een witte jas of naar ziekenhuis ruikt. Ik ben een zorgmijder geworden en heb hersenletsel. Slapen is een hel want ik lig te veel te malen en het is nooit rustig in mijn hoofd. Ik dacht zelf al heel lang dat ik PTSS heb gekregen en dan vooral door het AMC. Maar niemand die echt luistert. Vorige week is mijn HA hier geweest en heb ik haar veel verteld, ook over het vele wakker liggen. Ik had het idee dat zij eindelijk begint te snappen dat ik echt een enorme tik heb gehad en wilde met Mirtazepine 7,5 mg beginnen in elk geval voor het slapen. Ik slik het nu 5 dagen en behalve beter slapen heb ik ook het idee dat ik iets vrolijker ben al zou dat wel heel snel zijn. Misschien placebo effect? Maar acht, als ik dat zo voel is dat prima toch? Ik probeer wel de extreme honger te vermijden als dat tussen maaltijden door is want ik wil niet aankomen al sik net een goed BMI heb. Dus vooralsnog lijkt het voor mij goed te werken met niet al te veel bijwerkingen.

01-02-2024 | Vrouw | 60
mirtazapine (15mg)
Na 20 jaar eindelijk een middel waar ik heerlijk op inslaap. Niet uren nog wakker zijn. Word nog wel wakker ‘s nachts maar val weer in slaap daarna. Helaas wel kilo’s aangekomen, meer eetlust en name ook snoepen! Dat is jammer maar slapen is wel heel fijn nu :)

24-01-2024 | Vrouw | 63
mirtazapine (7,5)
Eerste gebruik ging goed, tweede en opeenvolgende nachten erge nachtmerries.

21-10-2022 | Vrouw | 64
mirtazapine (15mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm een al jarenlang bestaande slaapstoornis. Eerste keer ingenomen en gestart met 7,5 mg. Geen enkel effect. Opgehoogd naar 15 mg zoals geadviseerd. Hierna geen enkele minuut van de nacht nog kunnen slapen. Klaarwakker door de totale onrust in armen en benen, te beginnen bij één ledemaat en gedurende de nacht elkaar afwisselend. Ik ben veel g[lees meer...]ewend; functioneer overdag regelmatig op 3 à 4 uur slaap maar een dag werken zonder één minuut slaap is moordend. Bovendien zag ik dubbel. Al met al een beangstigend middel, ik neem dit nooit meer in en zal zeker een melding plaatsen bij Lareb.

29-03-2023 | Vrouw | 66
mirtazapine (15mg/ml)
Lijkt eerste week te helpen door ernstige vermoeidheid daarna heftige nachtmerries met erge zweetaanvallen maanden lang gehele nacht, heb het gehalveerd waarna de dromen verminderden, blijft n eng middel, waarbij geen ondersteuning werd gegeven, dit moet je niet alleen zijnde gebruiken.

20-02-2023 | Man | 67
mirtazapine (15mg)
In 2017 begonnen met lage dosering mirtazapine 3,75 mg, en het heeft me zeker geholpen dat ik beter slaap! Begin dit jaar geprobeerd ermee te stoppen en ben 3 weken nog best redelijk blijven slapen, daarna weer wat aan de te vroege kant wakker dus toch maar weer een kwart pilletje gaan slikken (3,75mg) voor het slapen gaan waardoor ik wederom weer goed doorslaap! Doser[lees meer...]ing moet je wel laag houden want als je meer gaat slikken dan werkt het juist averechts! Ik ervaar weinig bijwerkingen, wel iets gewichtstoename ervaren.