hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (865 meningen)
Efexor (647 meningen)
Mirtazapine (584 meningen)
Cymbalta (344 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-03-2013 | Man | 25
hypericum
Ik heb de laatste jaren te kampen gehad met matige depressies. Mede door mijn slechte jeugd en veel tegenslagen in het verleden. Ook heb ik erg last van PMS. Mijn dokter schreef mij pareoxetine voor, maar ik durfde het niet te slikken ivm de vele bijwerkingen en afhankelijkheid. Toen ik de vele positieve verhalen over Sint janskruid las, ben ik het gaan proberen. En h[lees meer...]et werkt! Na 2 weken merkte ik al enig verschil en na 5 weken optimaal! Ik ben eindelijk weer mezelf: vrolijk, spontaan en heb mijn gevoel voor humor weer terug. Ook is mijn PMS verdwenen! Was ik eerst een draak voor mijn omgeving, in de week voor dat ik ongesteld moest worden. Zo heb ik nu nergens meer last van. Ik slik 3 x per dag Sint janskruid van A. Vogel. Ik kan het iedereen aanraden die last heeft van lichte tot matige depressies. Laat je door je huisarts niet antidepressiva aansmeren, probeer eerst dit!

30-07-2018 | Vrouw | 26
hypericum (300mg)
Ik voelde mij nog angstiger en werd misselijk na inname van dit medicijn. Dit angstige gevoel en de misselijkheid blijven ook wel een tijdje aanhouden.

08-11-2017 | Man | 29
hypericum (900mg)
Het werkte na een uur van inname, was een ander mens (kon alles relativeren, dingen konden mij minder schelen, was positiever,...). Had wel veel bijwerkingen... Draaierig, stoned, angstig, alsof ik in een droom leefde ben er dan ook mee gestopt na 2 dagen... Had dan 2 dagen extreem depressieve gevoelens en ben terug zoals daarvoor. Ik nam 1x450. Ik geloof wel dat het kan [lees meer...]werken voor mensen...

16-08-2016 | Vrouw | 29
hypericum (300mg)
Bijna een jaar lang extreem nerveus en somber geweest, dit mede als gevolg van jarenlange stress door een instabiele relatie en daarna een scheiding. Wellicht ook aanleg voor depressie (zit in de familie) Sinds een maand 3 keer per dag 300 mg sint janskruid geslikt. Sindsdien is mijn stemming terug naar 'normaal', zonder vervelende bijwerkingen. Ik zou dit iedereen aanr[lees meer...]aden. Mijn libido, eetlust en alle andere zaken zijn hetzelfde gebleven, wat wel zo prettig is :)

16-03-2021 | Vrouw | 30
hypericum (300mg)
Wegens depressie trek ik thee van dit kruid en het werkt merkbaar na een dag of 15. Geen bijwerkingen gemerkt na ca. 4 maanden gebruik.

29-07-2020 | Vrouw | 30
hypericum (300mg)
GEEN PLACEBO! Mijn vriendin gebruikt deze capsules tegen depressies. En op een gegeven moment zei ik tegen haar, doe mij ook maar zo'n pil... denkende dat het niets uithaalt. En dat het tussen de oren zit, ik geloofde niet dat deze kruiden capsules werken. Ik ben een zeer kalm en rustig persoon, en gebruik geen medicatie van wat dan ook. Na inname voelde ik na een m[lees meer...]inuut dat de capsule open ging in mijn maag en werd er licht misselijk van. Maar na wat te eten en drinken, er geen last meer van en was het alweer totaal vergeten. Ongeveer 5 uur later merk ik opeens op dat ik lichamelijk lichtelijk stoned ben, en dat ik mij zeer ontspannen en relaxed voel... en zat op dat moment te denken, komt dat nou van dat éne biertje van zo net? Nee dus. Dit spul werkt echt en is geen placebo. Niet te veel van nemen, als je dit niet gewend bent!

13-11-2018 | Man | 30
hypericum (900mg)
Gebruik het nu bijna 3 weken , eerste 2 welen toch misselijk en soms wat rusteloos . Ik gaf het bijna op na 2 weken , maar blij dat ik het niet gedaan heb want het gaat sinds 2 dagen nu echt wel beter met me , ik heb terug zin om iets te doen , vorige weken lag ik gewoon in bed . Het heeft tijd nodig dit middel benieuwd if het nog beter gaat worden mits de werking optimaa[lees meer...]l is na 4-6 weken . Zibrine forte heet mijn medicijn verkrijgbaar in de apotheker

20-03-2018 | Man | 30
hypericum (300mg)
Reageerde erg gevoelig op het medicijn, kreeg paniekaanvallen, psychotische gewaarwordingen (normaal geen last van),... Toen ik stopte was het de hel! Rillen, Angsten, Niet slapen, Paniek, Psychotische gewaarwordingen,... En zo opnieuw in een burn out beland. Pas echt op met dit kruid, voor een kleine groep mensen is het vergif.

03-10-2014 | Vrouw | 30
hypericum
Ga eerst liever naar een arts of homeopaat voor je Sint janskruid gaat gebruiken. Dit raad ik wel aan. Je kan er namelijk niet gelijk mee stoppen. Je moet het afbouwen. En dit heeft bij mij heel lang geduurd. Ik ben zelf erg blij dat ik het niet meer slik. Ik wilde niet meer afhankelijk zijn van dit middel. Verder werkt het middel wel erg goed. En weinig bijwerkingen. Maar[lees meer...] zoals ik al zei bedenk goed voor je er aan begint. Het is best een vrij heftig kruid.

11-08-2014 | Man | 30
hypericum (600mg)
Hallo, Ik ben vandaag begonnen met Sint janskruid van de Etos. Alleen heb ik al na ongeveer 2 uurtjes al heel veel bijwerkingen. Dit duurt nu al een paar uur achter elkaar. Ik heb een droge mond, ben rusteloos, kom niet uit mijn woorden, ben verdoofd, voel me soms gedesoriënteerd, ik kan niet slapen. Heel eng dit. Heeft iemand ook ervaring met zoveel bijwerkingen en z[lees meer...]o lang achter elkaar?

16-12-2018 | Man | 31
hypericum (900mg)
Eerste 3 weken niks van effect dan ging het wat beter na 8 weken ging alles plots slechter smorgens misselijk , s’avonds voelde ik me echt slecht precies of mijn lichaam er genoeg van had , nu paardagen gestopt en klachten zijn weg , al bij al vrees ik dat sint janskruid voor mij althans niet veel uithaalde en dat het meer een placebo effect heeft

06-07-2021 | Vrouw | 32
hypericum (900mg)
Ik gebruik een combinatie middel extra forte van Bloem, daarin zit naast sint jans kruid ook valeriaan, hop, haverstro en lavendel. het helpt mij meer energie te hebben en minder stress. Minder rusteloos gevoel op de borst. Minder verdrietige gevoelens. Stress diarree binnen een paar dagen helemaal weg. Minder kaakklem snachts. Het helpt me makkelijker dingen op te pakken,[lees meer...] in plaats van lusteloos niks doen.

19-11-2013 | Man | 32
hypericum (900mg)
Na vele ssri, tca en zelfs mao remmer geprobeerd te hebben, werd ik nergens beter van. Mijn lichaam trok de bijwerkingen heel slecht en het verhielp de depressie niet. Ik gebruik nu drie maanden st jans kruid van kira forte 2x per dag..gewoon te koop bij de tuinen. Mijn leven is van een 2 (uitzichtloos en klaar om ect te proberen), in 3 tot 6 weken naar een 7 gegaan. I[lees meer...]k moet zien wat de toekomst brengt, maar tot nu is dit mindel een levensredder voor mij.

28-12-2019 | Man | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
1 tablet kruidvat sintjanskruid (165 mg extract gestandaardiseerd op 500 mcg hypericine per tablet): Binnen een week al een lichte verbetering van de gemoedstoestand. Iets positiever, iets ontspannender en een positievere blik op de toekomst. Na 2 weken meer effect. Best prettig. Toegenomen interesse in dingen. Hoger libido ipv lager wat ik verwachtte. 2 tabletten werk[lees meer...]te sterker maar wat ook stimulerend. Afbouwen van 2 naar 1 tablet ging zonder problemen. Nu weer op 1 tablet en het voelt alsof ik dichter bij mijzelf kom en er ruimte komt om de sombere gevoelens te voelen en verwerken. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, ook de toegenomen gevoeligheid voor de zon niet ervaren. Hoger libido is misschien een bijwerking maar ik vond dat positief :).

07-10-2018 | Man | 33
ADD
Om mijn negatieve gedachte stroom te verminderen dit kruid aangeboden van de psycholoog. Hierdoor meer rust in gedachtes te kunnen krijgen en en minder negatief te denken. Hielp alleen de eerste dag na de vorige dag er smiddags mee begonnen te zijn. 2e dag had het effect. een licht dizzy gevoel. Beetje High in de auto naar mn werk aan het rijden. Gedachte stroom was di[lees meer...]e dag aanzienlijk minder en alles leek niet zwaar meer qua waarde. Alles was wel oke qua lading en gevoel. De dagen erop niet meer hetzelfde gevoel gekregen. Wel leek alles nog moeizamer te gaan die weken erop. Niet echt een effect meer gemerkt daarna.

08-09-2020 | Vrouw | 34
hypericum (900mg)
Ik heb slechte ervaring met sint janskruid. De eerste week heb ik veel hoofdpijn gehad en ik was duizelig. De tweede week kreeg ik allemaal rare maagklachten, maagzuur, buikpijn en pijn rondom de nieren. Ik werd angstig, kreeg tintelingen in mijn linker arm en been wat ik meestal krijg als ik angstig ben. Zwaar gevoel op mijn borst. Ik ben gestopt. Ik hoop dat de klachten [lees meer...]snel weer over gaan. Ik heb dezelfde klachten gehad met antidepressiva,alleen nog erger en daarom mag ik ze ook niet slikken. Ik ben gewoon erg gevoelig en radeloos.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum