hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (877 meningen)
Efexor (651 meningen)
Mirtazapine (601 meningen)
Cymbalta (348 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-06-2017 | Vrouw | 34
hypericum (300mg)
ik was 6mnd gestopt met de pil en ben toen overgestapt naar de koperspiraal. Doordat er geen kunstmatige hormonen meer in mijn lichaam zitten zijn mijn eigen hormonen volop aanwezig. 1 van de dingen is dat er gem. 1 week neerslachtigheid in de maand zit, dat ik sneller emotioneler ben maar ook boos, het schommelt flink dus. Ben daardoor eens sint janskruid van de kruidvat[lees meer...] gaan gebruiken. het werkte goed, de hormoonhuishouding leek weer een beetje normaal te worden, gevoelens worden afgevlakt. Ik heb de pillen vanaf half dec tot aan mei geslikt. Had wel voor het eerst gaatjes in mijn leven in mijn kies. Verder heb ik het gevoel dat je er van aankomt of vocht vasthoud. Sind ik het gebruik 3,5 kilo aangekomen zonder dat er echt veel in mijn eetpatroon is gewijzigd. Ook had ik een voller gezicht borsten en benen. Nu 1 maand gestopt en de hormoonschommelingen zij volledig terug helaas maar ook de kilos zijn niet weg. Hoop dat dit nog gaat gebeuren. Gezicht is wel minder opgezet. Ik heb wel eens primolut gebruikt om de menstruatie uit te stellen, sint janskruid heeft beetje hetzelfde effect op het lichaam.

30-09-2013 | Vrouw | 34
hypericum (300)
Ik gebruikte St. Janskruid van de Etos, want die tabletjes van de Kruidvat krijg ik niet goed doorgeslikt en ik vind ze vies smaken. Maar ze werken beide uitstekend, zonder bijwerkingen. Ik merkte al snel verschil, ik kon beter relativeren, maakte me veel minder druk om dingen. Maar ik vond mezelf ook weer niet overdreven nonchalant, zoals bij escitalopram wel het geval w[lees meer...]as. Ik vind het een uitkomst!

21-09-2021 | Man | 35
hypericum (450)
Chronische depressie
Heeft geen oplaad of afbouw nodig, geen bijwerkingen bij mij. Heel snel en goede effecten. De ruwe en harde kanten van overdenken, piekeren, stress, paniekaanvallen werden aanzienlijk geminimaliseerd. Geen verslaving, werkt effectief en je kan nog goed functioneren. Aanrader, ik gebruik zelf de jarsin 450

01-08-2014 | Vrouw | 35
hypericum
Ik heb al maanden ene burn out en mij was sint janskruid voor geschreven door de arts. Echter wat ben ik beroerd geworden van dit spul. Ik had hypericum 900 van Laif Steigerwald bij de apotheek op recept gekregen. Na 5 weken begonnen de klachten met tintelingen in mijn handen, armen, voeten en benen. Zelfs zo erg dat ik het gevoel had onder stroom te staan. Ik werd duizeli[lees meer...]g en had voelde dat ik minder kracht had in mijn armen en benen. Ik ben naar de huisarts geweest en het bleek dat dit een paar van de bijwerkingen zijn van dit spul. Voor mij geen st janskruid meer dus!! Ik ga lekker sporten, veel naar buiten en gezond eten. Dan kom ik al een heel eind denk ik!

26-11-2014 | Vrouw | 36

22-11-2017 | Man | 37
hypericum (900mg)
Had lang en heftig last van depressie maar wilde alleen in uiterste nood aan de AD. Sint Janskruid leek me het proberen waard en het werkte fantastisch! Resultaat na een week of 4 gebruiken. Eerst begonnen met Kruidvat, maar dat werkte helemaal niet bij mij. Uiteindelijk met Dr Vogel verdergegaan en het effect was snel merkbaar. In overleg met specialist naar 5 tabletten p[lees meer...]er dag gegaan en de klachten zijn verdwenen. Ik blijf het voorlopig nog gebruiken en ga op termijn rustig afbouwen. Echt een aanrader. Probeer dit eerst voordat je met AD aan de gang gaat!

25-07-2016 | Vrouw | 38
hypericum (300mg)
Vanwege neerslachtigheid begonnen met st janskruid. Sinds het gebruik geen neerslachtige buien meer gehad, daarvoor gemiddeld 2x per maand. Ik slik ongeveer 2 capsules per dag als een thee. Heb alleen meer last van mijn darmen gekregen sinds ik het gebruik, verder geen bijwerkingen. Ben dus positief, heb in mijn hele leven nog nooit een maand zonder neerslachtigheid gehad,[lees meer...] nu voor het eerst wel.

04-03-2019 | Vrouw | 39
hypericum (900mg)
Depressief
dit kruidenmiddel heeft mij gered

30-11-2015 | Man | 39
hypericum (300mg)
Wegens lichte depressie 6 weken gebruikt. Ik gebruik verder geen medicijnen. Voelde me na een paar weken wazig. Beetje zweverig. Orgasme veel minder goed. Woedeaanvallen. En zo ben ik helemaal niet. Onprettig gevoel. Na stoppen na drie dagen alle bijwerkingen weg. Ook lastig om goede info erover te vinden. Er is van alles over geschreven. Dus ik dacht ik waag een kansje. M[lees meer...]aar helaas. Geen aanrader. Dus beslis zelf wat je doet. Maar als je je rot voelt kan het echt door dit kruid komen.

29-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik nu ongeveer 6 weken sintjanskruid , vooral voor mijn. Negatieve gevoelens tijdens de menstruatie ! Ik heb het gevoel dat dat wel beter gaat nu! Maar ik ben normaal ongeveer 5 dagen ongesteld. En nu al bijna 8 dagen ! Hebben meer mensen hier last van? Ik vraag me af of dit door het sintjanskruid komt? Ik kan hier eigenlijk niks over terug vinden op internet!

02-04-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Door mijn ADHD ben ik vaak angstig en nerveus zonder reden. Sint Janskruid is voor mij een goede ondersteuning naast mijn ADHD medicatie (Concerta)

06-04-2011 | Man | 41
Lichte tot milde depressie
Ik vind St-Janskruid een goed alternatief voor AD (SSRI) tegen depressies. Het werkt na ca. drie weken en zonder bijwerkingen! Ik wordt er niet vlak van zoals sommige mensen bij SSRI's aangeven. Ik gebruik St-Janskruid 'Forte' van Etos, 2x 900mg. Per mg werkzame stof is dit ook nog eens de goedkoopste. Ik heb wel eens per abuis teveel geslikt: ik werd er 'hyper' van, vond [lees meer...]dat geen fijn gevoel. Let op: St-Janskruid verminderd de werking van o.a. Omeprazol (maagzuurremmer). Mijn huis arts schreef daarom Ranitidine voor (in combinatie met St-Janskruid): dit werkt goed.

16-09-2012 | Vrouw | 42
hypericum
Elke keer als ik stop met Sint-Janskruid kan ik niet uit bed. Ik heb geprobeerd om met Sint-Janskruid te stoppen gewoon om te zien of het verschil opmerkzaam is. Sint Janskruid maakt dat ik geen 'pijn' in mijn hersenen heb, dat ik door de dag kan en kan prima tegen stres. Ik hoef niet overdag te slapen. Zonder Sint Janskruid alles doet pijn. Zelfs als ik naar de pittoreske[lees meer...] uitzicht uit het raam keek, deed het pijn. Nu is het totaal anders. Het werkt.

07-03-2018 | Man | 43
hypericum (300mg)
Elk jaar als de dagen korter worden, krijg ik last van mijn depressieve gevoelens en angsten. De huisarts wilde me aan de antidepressiva hebben, maar daar hoor ik alleen maar slechte verhalen over, dus die drempel was vrij groot. Op deze website las ik veel positieve verhalen over Sint Janskruid, daarom eerst dat maar getest. Ze zeggen dat het pas naar een paar weken wer[lees meer...]kt, maar bij mij voelde ik na een paar uur al een duidelijk verschil. Ik kon makkelijker relativeren en had veel minder negatieve gedachten. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Ik gebruik Sint Janskruid al een poosje en ik had het idee dat het niet veel meer deed en omdat het potje leeg was maar besloten om er mee te stoppen. Na twee dagen waren alle negatieve gedachten en angsten weer terug, dus maar weer een nieuw potje gehaald en na een uur merkte ik het effect duidelijk. De enige bijwerking die ik af en toe heb is kortademigheid, dat neem ik maar voor lief.

20-11-2016 | Vrouw | 43
hypericum (185mg)
In 2001 door schildklierproblemen zeer depressief geworden. Door huisarts is toen paroxetine (anti depressiva) voorgeschreven. Deze hadden ernstig veel bijwerkingen en ik kon ook niet van deze medicatie afkomen. Na eigen onderzoeken op internet ben ik uitgekomen bij Sint Janskruid. In 2010 ben ik afgebouwd van de paroxetine en overgegaan op Arkocaps Sint Janskruid 185mg, 1[lees meer...] capsule per dag. Ik heb mezelf weer helemaal terug, geen bijwerkingen. Ik slik deze capsules nu dus al 5 jaar en ben er helemaal tevreden mee. Ik begrijp niet dat huisartsen bijna altijd met anti depressiva komen terwijl een Sint Janskruid zo goed werkt.

21-02-2013 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
positieve ervaring, met hyperiforce forte. a.vogel

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum