Ervaringen met Sint Janskruid

hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (949 meningen)
Mirtazapine (659 meningen)
Efexor (657 meningen)
Cymbalta (357 meningen)
Valdoxan (126 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

14-01-2019 | Man | 47
hypericum (600)
ik ben begonnen met sintjans kruid capsules gekocht bij de ETOS en merk wel dat ik nu minder angst en depressie en psygoties klachten heb .

08-11-2017 | Man | 29
hypericum (900mg)
Het werkte na een uur van inname, was een ander mens (kon alles relativeren, dingen konden mij minder schelen, was positiever,...). Had wel veel bijwerkingen... Draaierig, stoned, angstig, alsof ik in een droom leefde ben er dan ook mee gestopt na 2 dagen... Had dan 2 dagen extreem depressieve gevoelens en ben terug zoals daarvoor. Ik nam 1x450. Ik geloof wel dat het kan [lees meer...]werken voor mensen...

11-03-2016 | Vrouw | 21
hypericum (300mg)
3 weken geleden begonnen met Sint-Janskruid. 3 maal daags een capsule, gekocht bij De Tuinen. De eerste week had ik veel last van verstopte darmen, dit was na een week weer weg. Tot nu toe merk ik niet veel verschil in mijn gemoedstoestand. Ik heb al een aantal jaren last van een depressie, ook onder behandeling geweest van specialisten (geen medicijnen). Dit heeft weinig [lees meer...]effect gehad.

17-11-2015 | Vrouw | 51
hypericum (500mg)
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
voortgang inname sint janskruid 500 mg in poedervorm. Ik werd er heel hyperactief van, voelde mijn grenzen niet meer en kon moeilijk rust nemen. daardoor kwam informatie nauwelijks meer binnen. Na een paar seconden was ik het soms al kwijt. Heb nu de dosis gehalveerd en voel me daar rustiger bij en kan beter rust nemen. Ik voel mijn grenzen nu weer beter.

11-05-2015 | Vrouw | 44
hypericum (900mg)
Ik gebruik sinds ongeveer 4 weken sint Janskruid 900 mg 1 dd 1 tablet. Het lijkt dat het effect op mijn stemming goed is, het lijkt dat ik me rustiger voel. Ik slaap in elk geval wel beter. Maar ik denk dat er een langere termijn voor nodig is om echt te kunnen zeggen wat het effect is. Echter heb ik flink last van de bijwerkingen, hoofdpijn, misselijkheid, maar voor een e[lees meer...]rg gevoelige en pijnlijk prikkelende huid. Dat laatste alleen onder invloed van zonlicht. Ik kan de zon niet meer op mijn huid verdragen. Ik ga proberen wat een goede zonnebrandcreme doet. Want dit is eigenlijk niet te doen. Zonlicht hebben we immers zo nodig voor onze vit. D aanmaak maar ook om heerlijk te kunnen genieten van het buiten zijn/in de tuin werken, fietsen etc. Ik ben benieuwd of dit nog over zal gaan naarmate ik het langer gebruik. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen hiermee zijn.

29-12-2014 | Vrouw | 22
Depressiviteit
Voor terugkerende perioden van lichte depressie ben ik Sint Janskruid van de Etos gaan slikken. Na anderhalve week heb ik echter besloten te stoppen, vanwege een interactie die ik nergens op het internet ben tegengekomen (totdat een bevriende geneeskundige mij hierop wees) en welke ik zeer belangrijk vind om hier te vermelden: Sint Janskruid werkt o.a. als een MAO-remme[lees meer...]r en van MAO-remmers is bekend dat zij in combinatie met de stof Tyramine voor allerlei bijwerkingen kunnen zorgen. Het is dus belangrijk om bij gebruik van dit kruid te letten op de inname van tyramine (wat voorkomt in kazen, alcoholische dranken, chocola, zuurkool, etc.). Ik heb zelf erge last gekregen van bijwerkingen die lijken te duiden op een verminderde afbraak van tyramine, oftewel: het "kaassyndroom". Omdat ik al erg beperkt ben in de voedingsmiddelen die ik kan gebruiken, heb ik ervoor gekozen om niet ook nog eens tyramine te gaan vermijden. Voor anderen raad ik aan: verdiep je hier eens in en hou goed in de gaten hoe veel tyramine je binnenkrijgt.

29-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik nu ongeveer 6 weken sintjanskruid , vooral voor mijn. Negatieve gevoelens tijdens de menstruatie ! Ik heb het gevoel dat dat wel beter gaat nu! Maar ik ben normaal ongeveer 5 dagen ongesteld. En nu al bijna 8 dagen ! Hebben meer mensen hier last van? Ik vraag me af of dit door het sintjanskruid komt? Ik kan hier eigenlijk niks over terug vinden op internet!

20-11-2013 | Man | 21
hypericum
Zit nou in week 5 met het gebruiken van Sint Janskruid 2 stuks per dag. Ik heb zelf wel last gehad van bijwerkingen zoals Hoofdpijn,Slapeloosheid en slecht zien. Het is niet wat ik er van gehoopt had.. maar goed ik blijf nog even doorslikken.

25-08-2013 | Vrouw | 75
Afslanken - overgewicht
Ik neem hypericum om cipramil te vervangen. is het logisch dat ik zo draaierig ben ?

25-08-2022 | Vrouw | 32
hypericum (300mg)
Sinds tienertijd heb ik op en af last van depressieve perioden, afhankelijk van gebeurtenissen in mijn leven. Sinds een paar maanden zit ik in een burn-out. Nu ik veel thuis zit merk ik dat de depressieve gevoelens weer terugkomen. Sporten is lastig vanwege mijn burn out, dit geeft te veel stress op het lichaam in dit stadium. Het is lastig om de balans in de dag te vinden[lees meer...] tussen rust en activiteit. Sombere gevoelens en negatieve gedachten bestrijden is dan extra lastig omdat je meer stil zit. Ik ben zelf geen voorstander van AD, maar zat er dit keer toch echt over na te denken. Toen kwam ik op het idee om SJK te proberen, ik had het ooit al thee al in huis gehaald maar nooit echt geprobeerd. Ik zit nu op dag 3 van gebruik. De eerste 2 dagen dronk ik 3 sterke koppen per dag. Gisteren overdag was ik erg duizelig en toen ik ging liggen werd ik wakker met een enorm snelle hartslag, nog nooit zo erg gehad. Ik schrok ervan en was bang voor een hartaanval. Na rustig ademhalen werd dit minder, maar de rest van de nacht wel trillerig gebleven. ik besefte me dat ik met een te hoge dosis gestart ben. Het heeft me niet laten afschrikken, vandaag terug gegaan naar 3 licht getrokken theekoppen van SJK. De reden dat ik doorga is omdat ik al een licht verschil begin te merken. Ik lach wat meer om filmpjes, ik sta tussendoor even op om wat te doen zonder hier erg over na te denken (voorheen kwam ik de bank niet af al probeerde ik mezelf te motiveren). Ik zie enorm uit naar de komende weken, aangezien het na 2 tot 4 weken pas echt zou beginnen te werken. Schrik niet van mijn bijwerkingen, ik zet het erbij om dat het belangrijk is om de dosis goed in te schatten en niet direct te stoppen bij een paar bijwerkingen. Daarbij slik ik geen andere medicatie die contra-effectief kunnen werken, ook geen anticonceptie etc. Over een paar weken een nieuwe update van mijn kant! :)

06-07-2021 | Vrouw | 32
hypericum (900mg)
Ik gebruik een combinatie middel extra forte van Bloem, daarin zit naast sint jans kruid ook valeriaan, hop, haverstro en lavendel. het helpt mij meer energie te hebben en minder stress. Minder rusteloos gevoel op de borst. Minder verdrietige gevoelens. Stress diarree binnen een paar dagen helemaal weg. Minder kaakklem snachts. Het helpt me makkelijker dingen op te pakken,[lees meer...] in plaats van lusteloos niks doen.

17-11-2020 | Vrouw | 20
Depressiviteit
Hoi, ik dacht laat ik eens een verrijking wezen aan de reviews. Vanwege vermoedelijke chronische depressiviteit; ben gediagnosticeerd met dysthymie en add is ook niet heel erg fijn ofzo, dacht ik, laat ik eens dit spul gebruiken. Vermoedelijk mis gediagnosticeerd met dythymie, onlangs ontdekt dat bipolariteit sterk in de familie zit, maar goed. Dagelijks last van leegte, n[lees meer...]iet meer de heftige gevoelens die ik ervaarde in m’n tiener tijd. Vind beide vervelend want zou wel eens willen janken en nog in staat zijn om iets te voelen. Nog geen anti depressiva voorgeschreven, dus ik dacht laat ik dit eens even proberen. Eerste dag ging goed, zit nu op m’n 5e dag. Ik neem per keer 600mg. Ik voel al een aanzienlijke verbetering. Ik doe weer m’n vaat, de scherpe randjes van m’n leegte zijn verminderd. Natuurlijk voel je bij een AD een sterke verandering maar ik zou zeggen dat ik dit best goed vind werken. Als je AD een 9 zou geven, zou ik dit een 6,8 geven. Weet niet hoe mensen bijwerkingen krijgen, klinkt als aanstelleritus. Ben benieuwd naar de volgende weken, ik heb er veel baat bij :) ik combineer het met ginkgo biloba, valeriaan en omega 3 vis pilletjes. Aanrader voor wie sceptisch is en het zelf wilt ervaren. Dag gelukzoekertjes.

02-04-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Door mijn ADHD ben ik vaak angstig en nerveus zonder reden. Sint Janskruid is voor mij een goede ondersteuning naast mijn ADHD medicatie (Concerta)

28-12-2019 | Man | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
1 tablet kruidvat sintjanskruid (165 mg extract gestandaardiseerd op 500 mcg hypericine per tablet): Binnen een week al een lichte verbetering van de gemoedstoestand. Iets positiever, iets ontspannender en een positievere blik op de toekomst. Na 2 weken meer effect. Best prettig. Toegenomen interesse in dingen. Hoger libido ipv lager wat ik verwachtte. 2 tabletten werk[lees meer...]te sterker maar wat ook stimulerend. Afbouwen van 2 naar 1 tablet ging zonder problemen. Nu weer op 1 tablet en het voelt alsof ik dichter bij mijzelf kom en er ruimte komt om de sombere gevoelens te voelen en verwerken. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, ook de toegenomen gevoeligheid voor de zon niet ervaren. Hoger libido is misschien een bijwerking maar ik vond dat positief :).

10-01-2019 | Man | 48
Depressief
Ik slik het nu 1 maand en begin nu echt een positief effect te merken. Ik heb veel minder pieken en dalen en slaap beter. Sta nu ook veel positiever in het leven. Ik ben zeer tevreden over deze kruit. Heb me eigenlijk in jaren niet zo goed gevoelt.Hoop dat het effect ook blijft en dat het nog beter wordt.

13-11-2018 | Man | 30
hypericum (900mg)
Gebruik het nu bijna 3 weken , eerste 2 welen toch misselijk en soms wat rusteloos . Ik gaf het bijna op na 2 weken , maar blij dat ik het niet gedaan heb want het gaat sinds 2 dagen nu echt wel beter met me , ik heb terug zin om iets te doen , vorige weken lag ik gewoon in bed . Het heeft tijd nodig dit middel benieuwd if het nog beter gaat worden mits de werking optimaa[lees meer...]l is na 4-6 weken . Zibrine forte heet mijn medicijn verkrijgbaar in de apotheker