hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (864 meningen)
Efexor (647 meningen)
Mirtazapine (584 meningen)
Cymbalta (344 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

11-03-2016 | Vrouw | 21
hypericum (300mg)
3 weken geleden begonnen met Sint-Janskruid. 3 maal daags een capsule, gekocht bij De Tuinen. De eerste week had ik veel last van verstopte darmen, dit was na een week weer weg. Tot nu toe merk ik niet veel verschil in mijn gemoedstoestand. Ik heb al een aantal jaren last van een depressie, ook onder behandeling geweest van specialisten (geen medicijnen). Dit heeft weinig [lees meer...]effect gehad.

17-11-2015 | Vrouw | 51
hypericum (500mg)
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
voortgang inname sint janskruid 500 mg in poedervorm. Ik werd er heel hyperactief van, voelde mijn grenzen niet meer en kon moeilijk rust nemen. daardoor kwam informatie nauwelijks meer binnen. Na een paar seconden was ik het soms al kwijt. Heb nu de dosis gehalveerd en voel me daar rustiger bij en kan beter rust nemen. Ik voel mijn grenzen nu weer beter.

11-05-2015 | Vrouw | 44
hypericum (900mg)
Ik gebruik sinds ongeveer 4 weken sint Janskruid 900 mg 1 dd 1 tablet. Het lijkt dat het effect op mijn stemming goed is, het lijkt dat ik me rustiger voel. Ik slaap in elk geval wel beter. Maar ik denk dat er een langere termijn voor nodig is om echt te kunnen zeggen wat het effect is. Echter heb ik flink last van de bijwerkingen, hoofdpijn, misselijkheid, maar voor een e[lees meer...]rg gevoelige en pijnlijk prikkelende huid. Dat laatste alleen onder invloed van zonlicht. Ik kan de zon niet meer op mijn huid verdragen. Ik ga proberen wat een goede zonnebrandcreme doet. Want dit is eigenlijk niet te doen. Zonlicht hebben we immers zo nodig voor onze vit. D aanmaak maar ook om heerlijk te kunnen genieten van het buiten zijn/in de tuin werken, fietsen etc. Ik ben benieuwd of dit nog over zal gaan naarmate ik het langer gebruik. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen hiermee zijn.

29-12-2014 | Vrouw | 22
hypericum
Voor terugkerende perioden van lichte depressie ben ik Sint Janskruid van de Etos gaan slikken. Na anderhalve week heb ik echter besloten te stoppen, vanwege een interactie die ik nergens op het internet ben tegengekomen (totdat een bevriende geneeskundige mij hierop wees) en welke ik zeer belangrijk vind om hier te vermelden: Sint Janskruid werkt o.a. als een MAO-remme[lees meer...]r en van MAO-remmers is bekend dat zij in combinatie met de stof Tyramine voor allerlei bijwerkingen kunnen zorgen. Het is dus belangrijk om bij gebruik van dit kruid te letten op de inname van tyramine (wat voorkomt in kazen, alcoholische dranken, chocola, zuurkool, etc.). Ik heb zelf erge last gekregen van bijwerkingen die lijken te duiden op een verminderde afbraak van tyramine, oftewel: het "kaassyndroom". Omdat ik al erg beperkt ben in de voedingsmiddelen die ik kan gebruiken, heb ik ervoor gekozen om niet ook nog eens tyramine te gaan vermijden. Voor anderen raad ik aan: verdiep je hier eens in en hou goed in de gaten hoe veel tyramine je binnenkrijgt.

29-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik nu ongeveer 6 weken sintjanskruid , vooral voor mijn. Negatieve gevoelens tijdens de menstruatie ! Ik heb het gevoel dat dat wel beter gaat nu! Maar ik ben normaal ongeveer 5 dagen ongesteld. En nu al bijna 8 dagen ! Hebben meer mensen hier last van? Ik vraag me af of dit door het sintjanskruid komt? Ik kan hier eigenlijk niks over terug vinden op internet!

20-11-2013 | Man | 21
hypericum
Zit nou in week 5 met het gebruiken van Sint Janskruid 2 stuks per dag. Ik heb zelf wel last gehad van bijwerkingen zoals Hoofdpijn,Slapeloosheid en slecht zien. Het is niet wat ik er van gehoopt had.. maar goed ik blijf nog even doorslikken.

25-08-2013 | Vrouw | 75
Afslanken - overgewicht
Ik neem hypericum om cipramil te vervangen. is het logisch dat ik zo draaierig ben ?

06-07-2021 | Vrouw | 32
hypericum (900mg)
Ik gebruik een combinatie middel extra forte van Bloem, daarin zit naast sint jans kruid ook valeriaan, hop, haverstro en lavendel. het helpt mij meer energie te hebben en minder stress. Minder rusteloos gevoel op de borst. Minder verdrietige gevoelens. Stress diarree binnen een paar dagen helemaal weg. Minder kaakklem snachts. Het helpt me makkelijker dingen op te pakken,[lees meer...] in plaats van lusteloos niks doen.

17-11-2020 | Vrouw | 20
hypericum (300mg)
Hoi, ik dacht laat ik eens een verrijking wezen aan de reviews. Vanwege vermoedelijke chronische depressiviteit; ben gediagnosticeerd met dysthymie en add is ook niet heel erg fijn ofzo, dacht ik, laat ik eens dit spul gebruiken. Vermoedelijk mis gediagnosticeerd met dythymie, onlangs ontdekt dat bipolariteit sterk in de familie zit, maar goed. Dagelijks last van leegte, n[lees meer...]iet meer de heftige gevoelens die ik ervaarde in m’n tiener tijd. Vind beide vervelend want zou wel eens willen janken en nog in staat zijn om iets te voelen. Nog geen anti depressiva voorgeschreven, dus ik dacht laat ik dit eens even proberen. Eerste dag ging goed, zit nu op m’n 5e dag. Ik neem per keer 600mg. Ik voel al een aanzienlijke verbetering. Ik doe weer m’n vaat, de scherpe randjes van m’n leegte zijn verminderd. Natuurlijk voel je bij een AD een sterke verandering maar ik zou zeggen dat ik dit best goed vind werken. Als je AD een 9 zou geven, zou ik dit een 6,8 geven. Weet niet hoe mensen bijwerkingen krijgen, klinkt als aanstelleritus. Ben benieuwd naar de volgende weken, ik heb er veel baat bij :) ik combineer het met ginkgo biloba, valeriaan en omega 3 vis pilletjes. Aanrader voor wie sceptisch is en het zelf wilt ervaren. Dag gelukzoekertjes.

02-04-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Door mijn ADHD ben ik vaak angstig en nerveus zonder reden. Sint Janskruid is voor mij een goede ondersteuning naast mijn ADHD medicatie (Concerta)

28-12-2019 | Man | 33
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
1 tablet kruidvat sintjanskruid (165 mg extract gestandaardiseerd op 500 mcg hypericine per tablet): Binnen een week al een lichte verbetering van de gemoedstoestand. Iets positiever, iets ontspannender en een positievere blik op de toekomst. Na 2 weken meer effect. Best prettig. Toegenomen interesse in dingen. Hoger libido ipv lager wat ik verwachtte. 2 tabletten werk[lees meer...]te sterker maar wat ook stimulerend. Afbouwen van 2 naar 1 tablet ging zonder problemen. Nu weer op 1 tablet en het voelt alsof ik dichter bij mijzelf kom en er ruimte komt om de sombere gevoelens te voelen en verwerken. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, ook de toegenomen gevoeligheid voor de zon niet ervaren. Hoger libido is misschien een bijwerking maar ik vond dat positief :).

10-01-2019 | Man | 48
Depressief
Ik slik het nu 1 maand en begin nu echt een positief effect te merken. Ik heb veel minder pieken en dalen en slaap beter. Sta nu ook veel positiever in het leven. Ik ben zeer tevreden over deze kruit. Heb me eigenlijk in jaren niet zo goed gevoelt.Hoop dat het effect ook blijft en dat het nog beter wordt.

13-11-2018 | Man | 30
hypericum (900mg)
Gebruik het nu bijna 3 weken , eerste 2 welen toch misselijk en soms wat rusteloos . Ik gaf het bijna op na 2 weken , maar blij dat ik het niet gedaan heb want het gaat sinds 2 dagen nu echt wel beter met me , ik heb terug zin om iets te doen , vorige weken lag ik gewoon in bed . Het heeft tijd nodig dit middel benieuwd if het nog beter gaat worden mits de werking optimaa[lees meer...]l is na 4-6 weken . Zibrine forte heet mijn medicijn verkrijgbaar in de apotheker

26-09-2018 | Man | 55
hypericum (185mg)
Zo'n 3 maanden geleden uitgevallen op het werk, burnout. Thuis werd het alleen maar erger, met oa angstklachten en slecht slapen. Huisarts vond dat ik aan de antidepressiva kon. Daar ik normaal dergelijke klachten niet zo heb, ben ik gaan kijken naar alternatieven. Daarom met St Janskruid begonnen ruim 3 weken geleden, met het idee dat als het niet zou helpen, ik alsno[lees meer...]g aan de AD zou gaan. Maar gelukkig, sinds wat dagen zijn de klachten afgenomen en denk dat het inderdaad door het St Janskruid komt. Na 2 weken innemen had ik een paar dagen een dip, weet natuurlijk niet zeker of dat door St Janskruid kwam maar denk het wel. Ook met in de zon zitten kwam er wat huidirritatie. Maar nu kan ik weer een beetje vooruit, want van met een burnout thuiszitten word je vanzelf ook somber. Hulp van een psycholoog komt er nog aan en durf nu weer te hopen dat het goed gaat komen. Dus aanrader, Arkocaps capsules 1 P dag.

20-06-2017 | Vrouw | 34
hypericum (300mg)
ik was 6mnd gestopt met de pil en ben toen overgestapt naar de koperspiraal. Doordat er geen kunstmatige hormonen meer in mijn lichaam zitten zijn mijn eigen hormonen volop aanwezig. 1 van de dingen is dat er gem. 1 week neerslachtigheid in de maand zit, dat ik sneller emotioneler ben maar ook boos, het schommelt flink dus. Ben daardoor eens sint janskruid van de kruidvat[lees meer...] gaan gebruiken. het werkte goed, de hormoonhuishouding leek weer een beetje normaal te worden, gevoelens worden afgevlakt. Ik heb de pillen vanaf half dec tot aan mei geslikt. Had wel voor het eerst gaatjes in mijn leven in mijn kies. Verder heb ik het gevoel dat je er van aankomt of vocht vasthoud. Sind ik het gebruik 3,5 kilo aangekomen zonder dat er echt veel in mijn eetpatroon is gewijzigd. Ook had ik een voller gezicht borsten en benen. Nu 1 maand gestopt en de hormoonschommelingen zij volledig terug helaas maar ook de kilos zijn niet weg. Hoop dat dit nog gaat gebeuren. Gezicht is wel minder opgezet. Ik heb wel eens primolut gebruikt om de menstruatie uit te stellen, sint janskruid heeft beetje hetzelfde effect op het lichaam.

16-08-2016 | Vrouw | 29
hypericum (300mg)
Bijna een jaar lang extreem nerveus en somber geweest, dit mede als gevolg van jarenlange stress door een instabiele relatie en daarna een scheiding. Wellicht ook aanleg voor depressie (zit in de familie) Sinds een maand 3 keer per dag 300 mg sint janskruid geslikt. Sindsdien is mijn stemming terug naar 'normaal', zonder vervelende bijwerkingen. Ik zou dit iedereen aanr[lees meer...]aden. Mijn libido, eetlust en alle andere zaken zijn hetzelfde gebleven, wat wel zo prettig is :)

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum